Dans för pensionärer
Jag har en yngre kompis som länge har längtat efter att få träffa en kvinna att dela livet med.
Han har annonserat på dejtingställen och till och med hämtat en ryska. Det gick inte så bra. De förstod nog inte varandra.
Jag menar att han väl kan träffa en kvinna här från trakten. Men han var tveksam.
För att något skall hända så förklarade jag, att själv skulle jag på pensionärsdans och det vore kul om han följde med mig.
Sagt och gjort. På folkparken Skeer här i Orsa är det dans en gång i månaden. Är man väldigt sugen så kan man ju åka till Furudal m. fl. ställen om man inte kan bärga sig.
Så vi tog oss till Skeer. Det kostade 120:- och fika ingick i priset, SPF arrangerade.
Till min förvåning var alla nyktra, där gick det hål på mina fördomar.
Ett överskott på kvinnor gjorde att det blev att dansa mest hela kvällen.
Mina danskunskaper är en aningen rostiga. Det är väl 50 år sedan jag var i svängen. Hur gör man för att svänga runt i vals, och hur är stegen i schottis?
Kulturföreningen Lyran hade ett par kvällar med dans i Skattungby bystuga. Kom man en timme innan så var det personlig träning i danssteg. Fantastiskt fint men en väldigt trevlig musik. Vi var där senast igår.
I kväll 22 nov. blir det dans på Skeer. Känns lite bättre nu när man fått lite undervisning.
(bilden nedan tog jag vid första tillfället. Holen hette musiken)
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
"Ett nytt forskningsprojekt vid Karlstad Universitet ska ta reda på vad dans betyder för äldres sociala och känslomässiga liv.
Fyra forskare vid universitetet ska under tre år undersöka vad dansen i olika former betyder för äldre. Projektet kommer att titta på dans i flera former: både dans som ordnas på nöjeslokaler (något vanvördigt kallat ”russindisko”), föreningsdans och motionsdans.
Meningen är att man ska titta på andra aspekter än de hälsomässiga."---
_"I 40 år har Christa Klevhag lärt kvinnor att smälla med steppjärnen. De kallar sig Tap Ladies, "aging with grace". Världsberömda i hela Lund."---
"Ingrid Gydmer, 74, lägger den mesta av sin vakna tid på dans. Hon har åkt på danslägret i Herräng i 16 år. Är även swing-dj och dansar lindy hop. Christa Klevhag, 79, är pensionerad gymnastiklärare och grundare av Tap Ladies. Outtröttlig pedagog som gör egna koreografier. Ser fram emot fler gigg."---
"Varje onsdag träffas Tap Ladies på Fäladsgården i Lund, i ett rum där den svartvitrutiga dansmattan rullats ut så att inte trägolvet ska repas av klackjärnen. De är tretton kvinnor mellan 40 och 80, majoriteten av dem är pensionärer.
Alla pratar om glädjen i dansen. Vad som händer i rytmen, när skorna smäller mot golvet."---
_
"Har det alltid bara varit kvinnor på kurserna?
_– En gång hade vi en neurokirurg, Erik Kågström. Han gick här så gott som tills den dag han dog, 85 år gammal.
– Det är ju bra för hjärnan, det är bra att få koncentrera sig så här, konstaterar Kristina Lanthén.
Christa Klevhag nickar.
– Så länge benen och huvudet håller, kommer jag att fortsätta.
_
Det verkar bara finnas fördelar med att steppa?
Ingegerd Ericsson nickar entusiastiskt. – Man kan impa på folk. Och så slipper man frysa när man väntar på bussen."
I Tibro verkar de ta ett steg i taget när de lär ut bugg. Åtminstone verkar det så när man nu erbjuder bugg-steg 2. Är nog att rekommendera, för jag misstänker att man inte kommer värst långt på dansgolvet om man bara kan ett steg?
http://sla.se/tibro/2016/02/19/ett-100-tal-vill-bugga-ett-andra
Jag undra när det tredje och fjärde steget kommer? 😃
#4 Det gör nog eleverna också…🙂
"Träning är ett bra sätt att hålla kroppen ung och frisk. Nu visar forskning från Magdeburguniversitetet i Tyskland att dans kan stärka musklerna med uppemot 15 procent i jämförelse med till exempel cykling. När vi åldras minskar muskelmassan och fetthalten ökar i våra kroppsdelar som armar och ben. Träning och fysisk aktivitet kan bromsa det genom att bygga upp muskler, men vilken form av träning är egentligen bäst?"---
"– Vi vet att när vi blir äldre så förlorar vi muskelmassa. Det var lite förvånande att dans kunde vara så bra på att både bygga starka muskler och göra så att nervkopplingarna förstärktes. Vi håller nu på med andra studier där vi tittar på personer i 90-årsåldern som dansat i årtionden. Deras reflexer är fantastiska och deras muskelbindningar är oerhört imponerande, säger Marco Narici."---
2026 Anita, 88, startade en dansgrupp och har samlat 37000 följare på nätet.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-08-09 10:23 av Fornöga