Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthälsa
Läst 2254 ggr
[Carpinus]
2015-07-01 19:34
4

Ta det kallt - värmebölja på gång!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Värmebölja" - det började kännas som om det ordet var rödlistat i Sverige 2015, men nu går SMHI ut med en klass I-varning för över trettio grader tre dygn i följd i framför allt några landskap i östra Götaland och östra Svealand.

Även om många av oss inte gjort annat än längtat efter värme och sol så kan det bli för mycket av det goda för vissa, som barn, äldre och sjuka. Här är därför några tänkvärda punkter inför fjolårets värmebölja, publicerade av Göteborgs stad:

• Drick ofta och tillräckligt. Erbjud vätska till den som inte kan ta själv eller sover mycket.

• Ät gärna vätskerik mat som grönsaker och frukt

• Vistas inte i solen. Välj skuggiga, svala platser när du är utomhus

• Stäng ute värmen dagtid med persienner eller gardiner och vädra nattetid

• Använd luftiga lätta kläder som inte sitter åt

• Undvik onödig ansträngning. Bästa tid för förflyttningar är tidiga morgnar och sena kvällar.

• Svalka ner dig. En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk att torka med kan vara ett alternativ

• Lyssna på din kropp och sök hjälp om du mår dåligt. Håll kontakt med vänner, släktingar och grannar  

Kom dessutom ihåg att badtemperaturerna ännu ligger långt under de vi hade förra sommaren, så krampen kan ligga på lur under simturen om man inte passar sig! 

Även husdjuren kan fara illa i värmen - läs mer här. Den klassiska varningen är förstås den att man inte skall lämna djuret  i en bil - 20 grader ute kan innebära 85 i bilen!

Och så uppskattar säkert trädgårdens fåglar ett utställt fågelbad!

Maria
2015-07-01 19:41
1

Det är vettiga råd.

Tyvärr kan jag inte bjuda på fågelbad i trädgården då mina två "mördarkatter" lurar bakom kröken😉

/Maria

[Carpinus]
2015-07-01 19:45
0

#1 Exakt - jag var på vippen att skriva det, men insåg att det har nog ni ansvarstagande kattägare koll på ändå! 🙂

[[Boris Sager]]
2015-07-02 18:50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi slappar, fast här har vi åskväder:(

[Carpinus]
2015-07-02 19:39
1

#3 Något skumt på sjön - en gräsand kanske? Höjd beredskap!🙂

[[Boris Sager]]
2015-07-02 20:03
1

Ja, nåt skumt är det. Bäst att kolla ordentligt! Kanske en haj??

[Carpinus]
2015-07-02 21:35
1

#0 "Drick ofta och tillräckligt" står det i råden här ovan, och vad som är bra respektive mindre bra att släcka törsten med kan man läsa i den här tråden. Har du någon egen favoritdryck att ta till i värmen så berätta gärna om den där!

[Carpinus]
2015-07-02 21:38
0

#0 Dessvärre, men föga oväntat, har det inträffat flera drunkningsfall och tillbud idag…😕

[[Boris Sager]]
2015-07-02 21:46
0

Usch! Vi har haft dessa haj attacker längs Atlantkusten. Inte varit så många på 30 år!

[Carpinus]
2015-07-02 22:25
0

#8 😮Och vi som oroar oss för de blå brännmaneternas återkomst…

[[Boris Sager]]
2015-07-02 22:34
0

Ja, jag tänker ofta så. Men ibland kanske man måste få lov att leva sitt "goda liv" för att orka med det andra.

[Carpinus]
2015-07-03 10:28
0

#8 North Carolina verkar särskilt drabbat.

[[Boris Sager]]
2015-07-03 12:14
0

Ja, och mina föräldrar bor vid Atlantkusten. Folk är nog ovana att hajarna går så långt norrut.

[Carpinus]
2015-07-05 16:19
1

#9 Öronmaneterna invaderar västkusten! 😮 I mitt badkar är det dock ännu så länge lugnt…

[Nomen Nescio]
2016-06-04 12:30
0

#0 En repris från förra sommaren, även om den kommer i senaste laget. Men det kan nog bli fler värmeböljor även i år… 🥵

Carmarino
2016-06-04 14:32
2

#6 Håller inte riktigt med om vad det står bland råden "Den bästa törstsläckaren i hettan är enligt Vuorela helt enkelt iskallt vatten" . Har för mig att kroppen får jobba mycket mer om den får iskallt vatten, och ökar då istället temperaturen. Därför är det bättre med rumstemperererat eller svalt vatten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-07-25 10:12
1

Även om det senaste högtrycket sägs dra bort i morgon kan det finnas skäl att lyssna på råden om hur man hanterar värmen:

"I Sverige är vi inte bortskämda med de höga temperaturer vi kunnat njuta av de senaste dagarna. Ett vanligt misstag vi gör i hettan är att dricka för lite vätska, påpekar Monica Ericson- Sjöström, chefläkare Närhälsan vid den offentliga primärvården i Västra Götaland. Redan vid 26 graders värme tre dagar i följd ökar hälsoriskerna med värmen, berättar hon.

– Drick även när du inte är törstig. Man svettas hela tiden och till slut finns kanske ingen vätska kvar för det genomflöde som behövs för att få njurarna att fungera, säger Monica Ericson- Sjöström till TT."---

Expressen

Våra tips på bra törstsläckare finns i den här tråden.

Maria
2016-07-25 10:16
1

#16 Ja det är ett bra råd.

Jag tillhör de som dricker mycket och har alltid gjort.

Så länge jag kan minnas har jag t.ex alltid druckit ett glas vatten på natten. Förr hade jag vatten bredvid sängen men det funkar inte med katter😉 så jag går upp och dricker.

Jag vaknar alltid törstig också, Knepigt…

/Maria

[Rhonda]
2016-07-25 12:58
0

#16. Jag har alltid ett glas vatten på nattduksbordet med ett lock över.

Agafia
2016-07-26 10:23
0

Jag äter mängder med Vattenmelon och saltar extra på maten , sitter alltid i skuggan , håller mig o hunden inne mitt på dagen , vilar så inte hjärtat behöver jobba extra mycket i värmen.

[Nomen Nescio]
2016-07-26 18:55
0

_"På Skottsundsbackens äldreboende i Kvissleby bor det drygt 100 stycken, på åtta avdelningar. För drygt en vecka sedan fick varje avdelning varsin barnpool att svalka av fötterna i vid varma dagar.
– Några av personalen här har pratat om det här i flera år. Sedan för någon vecka sedan fick vi en pool skänkt till oss. Det var uppskattat så då tänkte vi att vi hakar på med resten av avdelningarna också, säger Hans Molberg, en av boendets tre områdeschefer."---

"Under måndagseftermiddagen var det 27 grader vid en av uteplatserna på boendet.
– Det är lite väl mycket, men det är skönt ändå. Jag har inte använt poolen varje dag, men några dagar i veckan. Speciellt när det är så varmt som det är nu, säger Ulla-Britt Wallin, 91.
Hon berättar nämligen att hon älskar solen och att lite värme inte gör något.
– Jag är en soldyrkare, men det syns väl på mig. Jag är ju brun som en jordnöt, skrattar hon."_

ST

Maria
2016-07-26 18:58
0

#20 Så härligt

/Maria

[Nomen Nescio]
2016-07-26 19:01
0

#21 Ja, det var ett bra initiativ!👍

[Göstage]
2021-06-18 13:35
1
SMHI varnar för mycket höga temperaturer i stora delar av södra Sverige. Över 30 grader väntas på sina ställen över hela helgen och värmeböljan kan ge problem
[[eskils_]]
2021-06-21 18:45
2

Viktigt nu med fläktar och tillräckligt vätskeintag för alla äldre!

Cojimar
2022-06-24 11:35
3

På Källtorpsgårdens äldreboende i Trollhättan vet man hur man tacklar en värmebölja.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

På midsommarafton väntar sol och 28 grader varmt – ett väder som personal på Källtorpsgårdens äldreboende i Trollhättan är redo inför. "Vi förbereder med ...
Fornöga
2023-06-12 11:05
1

2023 Årets första värmevarning är utfärdad.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

I veckan blir det varmt. Så varmt att SMHI nu varnar för höga temperaturer. Dessutom råder det en extremrisk för brand i
Carmarino
2023-06-12 11:07
0

Var och handlade vid niotiden. Ska hålla mig inomhus så mycket som möjligt, för där är det fortfarande rätt svalt. Känner att jag nog får ta på mig en tröja, för jag börjar frysa om armarna. 🥶😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2024-06-23 07:47
1

2024 Är det inte det ena så är det det andra- efter en lång kall och regnig period värmevarnar SMHI nu för delar av landet under den kommande veckan.

I veckan kan det bli uppemot 30 grader på sina håll i Sverige. SMHI varnar för höga temperaturer i de mellersta delarna av landet. – Det är i princip en förvarning riktad till vårdgivare och riskgrupper som äldre, säger meteorologen Sofia Söderberg på SMHI.
Fornöga
2024-06-23 07:53
1

#28 I Grekland har man en tidig och långvarig värmebölja, och grekerna delar med sig av sina knep för att hantera hettan. (Ej låst artikel i nuläget.)

Grekernas bästa tips för att hantera hettan.
Fornöga
2024-09-06 12:09
1

SMHI har utfärdat fortsatt varning för höga temperaturer i stora delar av Götaland samt delar av södra Svealand med dagstemperaturer över 26 grader och upp till 30 grader. Värmeböljan beräknas stå sig över helgen, men att temperaturen därefter väntas sjunka efter hand.

Carmarino
2024-09-06 13:00
0

#30: Skönt att jag inte har något planerat i helgen, utan kan hålla mig inomhus i den relativa svalkan här. 🥵

Fornöga
2025-06-29 22:30
1

Det kan enligt prognoserna på vissa håll den kommande veckan bli årets första dagar med temperatur över 30 grader. Verkar dock bli kortvarigt.

Carmarino
2025-06-30 04:00
1

#32: Hoppas det stämmer - att det inte blir långvarigt alltså.

Fornöga
2026-05-27 00:23
1

Tur att den här värmeböljan inte nått hit, men varmt lär det väl ändå bli även här denna sommar, och det skadar aldrig att vara förberedd!

I ett svettigt Europa har hundratals nya värmerekord slagits. Samtidigt har flera personer dött. Orsaken till den ovanligt tidiga värmeböljan är en värmekupol över kontinenten.
  • Redigerat 2026-05-27 00:23 av Fornöga
Carmarino
2026-05-27 00:56
1

#34: Hoppas värmen håller sig söder om Sverige. 🥵

Fornöga
2026-06-22 17:50
1

#35 Den verkar ha kostat på sig en månads fördröjning…😏

SMHI varnar för höga temperaturer i större delen av Götaland och Värmland från torsdag eftermiddag till söndag kväll. Till helgen väntas temperaturerna stiga över 30 grader och lokalt nå upp till 33 grader.
Carmarino
2026-06-22 18:38
1

#36: Hoppas den inte dröjer kvar en månad också. 😱

Fornöga
2026-06-26 10:48
2

När det blir för varmt utomhus söker många svalka på badstranden, medan andra håller sig i bostaden. Alla lägenheter ger dock inte särskilt mycket skydd mot värmen, mer om det och vad man kan kan göra åt det kan läsas här.

Sommar, sol och … värmeplåga? Värmeböljor blir allt vanligare och många som bor i lägenhet tycker att de har för varmt inomhus. Men det finns knep att ta till!
  • Redigerat 2026-06-26 10:49 av Fornöga
Carmarino
2026-06-26 14:52
1

#38: Tack och lov är min lägenhet så bra planerad att den är hyfsat sval för det mesta. Fast 2018, när det varit 25-30 grader i flera veckor, hade den hunnit bli så uppvärmd att det var svårt att få ner temperaturen igen. Än så länge har det inte nått dit i år, så jag hoppas att prognosen om svalare väder nästa vecka håller.

Fornöga
2026-06-27 11:24
1

#39 Jag tycker att jag har en sval lägenhet, men tittar jag på de tre termometrarna i de olika rummen så visar de dock 26-27 grader just nu. (28 grader ute.)

• Redigerat 2026-06-27 11:25 av Fornöga
Fornöga
2026-06-27 11:27
1

Här finns information om tecken på värmeslag och vikten av att då reagera snabbt.

Hög värme kan vara besvärligt. Speciellt för barn och äldre som lättare kan drabbas av värmeslag. Håll koll på de här tecknen – du kan behöva agera snabbt.
Carmarino
2026-06-27 12:38
1

#40: Här är det 25,5-26-5 inomhus, men det känns svalare. Varmast är det i köket och vardagsrummet, som ligger åt den sidan där solen står på från morgon till eftermiddag. I arbetsrummet och sovrummet är det svalast, eftersom solen inte kommer dit förrän framåt 17.00-18.00-tiden.

Carmarino
2026-06-27 12:50
0

På balkongen, strax utanför dörren dit solen inte når, är det 32 grader. Kan tänka mig att det är bastuvärme hos de av mina grannar (de flesta) som har inglasad balkong. 🥵

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Update lördag 27 juni klockan 13.19

Utumustemp i skuggan: 32 grader
Inomhustemp: 24 grader

Plats ett par km norr om Borgholm på strandtomt ner mot Kalmarsund. Mer eller mindre helt molnfritt och mycket lätta SYDLIGA vindar. Badstranden är "märkligt" nog knökafull av badande men jag tycker ärligt talat synd om dom som inte insett sin egen hälsa och lagt sig i solen. Däremot är det självklart helt ok att "bosätta sig" ute i vattnet.

Varmare är det däremot inne i Målilla i Småland som brukar ha både varmast i Småland ocj kallast vintertid!

En tröst i värmen är att vi nog helt kan glömma att värmen som "drabbat" delar av i Europa har med miljöförstöringar att göra. Det påstås att forskarna kommit fram till att för ca 20 miljoner år sedan så drabbades vår planet av en "värmebölja. Den var ca 25 grader högre än var den är idag och varade i nästan 100 000 år. Så vi ska inte misströsta. :-)

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Fornöga
2026-07-30 09:27
1

En kortvarig värmebölja på ingång, men den verkar till skillnad från läget på brittiska öarna och Medelhavsområdet dra förbi på några dygn. Enligt prognosen kan det bli runt trettio grader på sina håll, bland annat här på västkusten.

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

#45: Det samma på Öland! :-)

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Fornöga
2026-08-14 11:04
1

"SMHI har utfärdat ett meddelande om högra temperaturer på fredagen och lördagen – som sträcker sig från Kalmar till Södertälje. Myndigheten utfärdar meddelanden om vädersituationer där riskgrupper berörs av rådande väderförhållande – jämfört med varningar som handlar om fara för hela samhället.

Då dagstemperaturen väntas överstiga 26 grader uppmanar man att ”vara vaksam på om personer i sin närhet påverkas av värmen”, då värmen kan ge ”ökad risk för hälsoproblem”, allt enligt Expressen.

Sommaren är inte över än. Till helgen blir det högsommarvarmt i södra Sverige. – Det kan bli uppemot 30 grader, säger meteorologen Ida Dahlström.
  • Redigerat 2026-08-14 11:04 av Fornöga