Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketterövrigtvård-omsorgdemens
Läst 30 ggr
Eda
2026-04-09 10:45
2

Demenssjuk partner – hjälp man kan få

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp man kan söka till hemmaboende med demenssjukdom
Att leva med en partner som blivit demenssjuk är mycket svårt. ❤

Men du behöver inte bära allt själv.
I mitt blogginlägg har jag samlat konkreta råd om vilken hjälp du faktiskt kan få – från avlastning och dagverksamhet till ekonomi, trygghet i hemmet och stöd för dig som anhörig.

Jag skriver inte som expert, utan som 85-åring med egen erfarenhet av demenssjukdom i familjen och bland vänner.

Kanske kan mina erfarenheter hjälpa någon annan att orka lite längre – eller våga söka hjälp i tid.

Se: https://handikapptips.wordpress.com/2026/02/23/hjalp-du-kan-fa-om-din-partner-blivit-demenssjuk/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Innehåll: 1. Inledning2. Vem man kan kontakta för att få råd om avlastning & hjälpmedel3. Fullmakt & ekonomi4. Säkerhet i hemmet (brand, handtag, färger, trösklar, fallarm m.m.) 5. Säkerhet utanför hemmet (larm, GPS, kontakt med anhöriga)6. Om dagverksamhet7. Avlastning i hemmet, ledsagning och byta tjänster8. Växelvård och korttidsvistelse9. Om särskilt boende10. Stöd för anhöriga11. Länkar………………………………………………………………… ,…
Vixxen
2026-04-09 12:21
1

Bra information!