Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettövrigt
Läst 1872 ggr
Maria
2

Noll koll

Jag har någotsånär kunskaper när det gäller datorn och de program jag brukar använda hemma och på jobbet men när det kommer till TV:n är det stopp😉

Vi har 5 fjärrkontroller och en liten platt sak som är till någon Apple "kub" som gör någonting???

Jag är sjukskriven denna veckan ut och bad min man i morse att sätta på TV:n innan han gick. Nyss stängde den av sig per automatik och jag var tvungen att ringa min man för att få igång den igen😃

Då känner jag mig urgammal när jag inte ens kan få igång TV:n…

/Maria

[Jimmy.L]
1

Teknik är inte lätt ibland.

Maria
1

Haha, nej. Det verkar totalt omöjligt för mig att få koll på dessa kontroller.

/Maria

Schnauzertik
1

Att sätta igång utrustningen idag är inte alltid så lätt när det är flera enheter som ska på.

Att ersätta flera fjärrar med en universalfjärr kanske vore något t.ex någon Harmony modell från Logitech. 

Där kan man programmera in olika aktiviteter t.ex Se TV, se video, Se apple mm, sedan  kan det räcka med en knapptryckning för att starta alla enheter som behövs.

Värd för Pensionärer

Maria
1

Ja, det vore kanske en bra variant för mig. Jag får kolla detta.

/Maria

[Carpinus]
2

Jag har fullt sjå att hålla isär mina två kontroller, och varje gång jag kommer hem till något av mina syskon och tar någon av deras  fem kontroller på bordet för att starta TV:n så skriker alltid någon: "nej, inte den!!!"

Dessutom är jag teknisk idiot! Jag fick hem en nyinköpt mobil idag och lyckas inte installera SIM-kortet… Pust🥵!

Maria
1

#5 Haha, tur att jag inte är ensam😉

/Maria

[Jimmy.L]
2

Tur jag har en teknisk lillebror jag kan ringa till som hjälper mig när det strular 😃

[helga21]
1

Det där med en fjärrkontroll fungera inge här. Vi har en som vi kan använda men gör det inte. Vi har en till vår TV och 4 till olika boxar som vi kan spela in på. Jag har inga problem med att använda dessa det gäller bara att få tag i rätt fjärrkontroll då de är ganska lika. Det hjälper inte att sitta och trycka på fjärren till någon av boxarna när man ska byta program på TV:n.

Leffe
2

Har två fjärrkontroller och det fungerar ganska bra. Den ena behöver jag bara använda när det blivit någon konstig låsning på den andra

[helga21]
1

# 9 Det förefaller var utmärkt 😃

[Carpinus]
1

#5 Gav upp med SIMkortet och ringde felanmälan, som skickade ett nytt. Vågade inte försöka igen så jag åkte in till butiken för att få experthjälp. Killen som hjälpte mig hade det nästan lika besvärligt som jag att få dit kortet, men till slut fick han det på plats. Phu! 🥵

Maria
1

#11 Vad skönt. Då känns det genast bättre när någon annan också upplever det svårt.

/Maria

[helga21]
1

Det är ett lite h-sike att få dit  SIM-korten nu för tiden. 😡

[Carpinus]
2

Ja, det är märkligt! På digitalkamerorna är det enkelt att skjuta in minneskortet - det borde inte behöva vara besvärligare med simkortet i en mobil…🤔

Schnauzertik
1

Instämmer det är ett pilljobb att få i SIM-korten i mobiler.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

Nu är det "noll koll" även här! Tidigare har jag i datorn kunnat gå in på SVT:s tablå och klicka in mig på pågående program, men nu blir rutan svart. Även de nyhetsrapporteringar som är live på bl.a. kvällstidningarna är svarta och startar inte när jag försöker klicka igång dem.

Gissningsvis har jag gjort någon ofrivillig blockering - är det någon som har några tips på att komma tillrätta med problemet?

[Carpinus]
1

#16 Tror jag lokaliserat felet till en automatuppdatering av Flash Player igår. Avinstallerade versionen och gjorde en ominstallation, men det gick ändå inte. Förhoppningsvis kommer de själva att uppdatera när de åtgärdat felet.

Maria
1

#17 Hoppas att det är det som felas och att det löser sig.

Vi har ju tacksamt nog en son i datorbranchen men man vill ju ändå klara sig på egen hand.😉

/Maria

Carmarino
1

Har bara två fjärrkontroller, bägge svarta, så det blev fel rätt ofta. För en tid sedan bytte jag TV, och till den nya är fjärrkontrollen vit, så nu är det lätt att skilja dem åt. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]
0

#18 Felet finns i Firefox men inte Edge, så jag hoppas att Firefox gör en uppdatering inom kort. Fast man kan ju köra Edge om det är något man absolut vill se, så det är lugnt…