Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettresor
Läst 4593 ggr
Schnauzertik
4

Reseminnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11

Provar intresset för detta. 

Vad har ni för minnen från olika resor/platser ni  besökt.

Berätta med text och/eller bilder

Här kommer bilder från en 4 dagars resa till Amsterdamresa, många bilder blev det men jag nöjer mig med ett mindre urval.

Edit  Ser att de stående bilderna  beskärs men det får ni ha överseende med.

Värd för Pensionärer

[Ruffsetuss]
0

Fina bilder 😊 har länge önskat resa dit , hur är det med biltrafik , avgaser osv.? Pga. Min Astma måste jag tyvärr tänka på luften 😳

[Carpinus]
0

#0 Har några bilder från Amsterdam som jag återkommer till.

(Ett elände 😕att bilderna beskärs! Jag har också råkat ut för det… )

Schnauzertik
2

#2 Astma är jobbigt, minns att min mor hade besvär med det.

Jag (som inte har såna besvär) reagerade inte alls på luften den verkade vara ok. Fick förr  lätt migrän om luften var dålig. Amsterdam har prioriterat cyklar och spårvagnar före bilar, men visst var det biltrafik också men framförallt cyklar, cyklar och cyklar.

#3 Snygg station! Kan inte höra Antwerpen utan att tänka på Taubes eldarevalsen.

Det var hemskt när man gick utan hyra och svalt, och fick smörj av Antwerpens poliser

Värd för Pensionärer

[Ruffsetuss]
0

#4 låter ju bra med cyklar 😊

[Jimmy.L]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Thailand, Koh Samui 14 dagar var man på ön. God mat och mycket vänliga människor träffade jag där. Härlig badstrand med.

[Carpinus]
2

#0 Här är några diakopior från Amsterdam 2003, med bl.a. besök på Rijksmuseet och van Goghmuseet. (Väljer collageformat för att undvika att bilderna klipps av.)

Schnauzertik
1

#6 Att bli lekkamrat till en krokodil skulle jag nog tacka nej till. Blev det någon snorkling eller dykning?

#7 De museerna besökte vi också liksom ett väskmuseum m.fl mycket gående blev det.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
0

#8 Snorkling blev det, även segling och fiske.

[Jimmy.L]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Helsingforskryssning förra året med Viking Line fartyg M/S Mariella, en dyr stad att leva i. Men mycket att titta på under en heldag. Torget och saluhallen värt att besöka. Vi besökte även krigsmuseet i Helsingfors.

[Ruffsetuss]
1

Senaste resan gick till New York med Dottern precis efter orkanen Sandy . Det märktes inte så mycket på Manhattan , men New Jersey var illa åtgånget såg man på nyheterna . Det bästa minnet därifrån var promenaden på The High Line , de har gjort om en tunnelbanelinje till både Park och konstutställning utomhus . Vi hade tur för solen var framme den dagen .

Maria
2

Jag har tyvärr inga bilder då jag inte har fått lagt över dessa på denna datorn.

Min uppväxt var varken berest eller kulturell och min första riktiga dröm om att resa fick jag genom Kalle Anka.😉 Det var en serie som utspelades bland annat vid pyramiderna i Egypten (kanske tecknad av Carl Barks?) och Sfinxen. Jag minns att jag var så fascinerad av både pyramiderna och sfinxen.

2001 hade vi bokat en resa strax efter den stora attacken i New York.

Det var oklart om resan skulle bli av för det var ju till ett muslimskt land vi skulle resa. Göteborg blev avbokat och vi fick flyga via Stockholm för det var så många som hade avbokat men vi ville åka i alla fall.

Säkerheten var på högsta nivå.

Vi fick i alla fall en fantastisk resa. Vi besökte Luxortemplet i forntida Thebe och Karnak. Sedan Konungarnas dal. Där brukar vara 3-5000 besökare dagligen och vi var väl bara en busslast totalt. Helt fantastiskt att få vandra där helt ensamma…

Vi besökte även Hatchepsuts tempel lika ensamma😉

Vi tog en resa till Kairo också som var en enorm stad. Vi besökte givetvis Kairomuseet och fick se Tutankhamons alla gravfynd som masken bland annat. Där brukar tydligen vara kö men vi var ganska ensamma i museet också.

Där så besökte vi även de klassiska pyramiderna och Spinxen som jag längtat efter. Jag upplevde den enorm medan min man och son trodde den skulle vara större.

Vi hann även med att snorkla några dagar i Röda havet.😃

/Maria

[helga21]
1

Det vi gjorde i Antwerpen var att ta tåget till Bryssel. Vi förstod genom den resan vad ordet brysselspets var för något. Alla fönster hade brysselspets i fönstren som täckte dem. Jag förstår dem för järnvägen gick tätt inpå husen. Vi tackade för att vi bodde och var födda i Sverige. Året var 1984 😃

Schnauzertik
0

#12 Egypten står på min "att göra" lista men det har inte blivit av ännu.

Värd för Pensionärer

Maria
0

#14 Jag kan verkligen rekommendera Egypten.

/Maria

Schnauzertik
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 19
Förhandsgranskning av bild 2 av 19
Förhandsgranskning av bild 3 av 19
Förhandsgranskning av bild 4 av 19
Förhandsgranskning av bild 5 av 19
Förhandsgranskning av bild 6 av 19
Förhandsgranskning av bild 7 av 19
Förhandsgranskning av bild 8 av 19
Förhandsgranskning av bild 9 av 19
Förhandsgranskning av bild 10 av 19
Förhandsgranskning av bild 11 av 19
Förhandsgranskning av bild 12 av 19
Förhandsgranskning av bild 13 av 19
Förhandsgranskning av bild 14 av 19
Förhandsgranskning av bild 15 av 19
Förhandsgranskning av bild 16 av 19
Förhandsgranskning av bild 17 av 19
Förhandsgranskning av bild 18 av 19
Förhandsgranskning av bild 19 av 19

Irlandsresa. Ett härligt land där vi bilade runt ett par veckor och bodde på B&B. Mysiga pubar med äkta musik, vackra landskap, gott öl och regn. Vi var på ett ställe vid ett mindre vattendrag som tur var han vi åka därifrån för ½ timma senare spolades bron som gick mitt igenom samhället bort.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Tog en sista minuten till Egypten och Hurghada under en vecka i februari för ca 10 år sen. Vill minnas att det var okej mat, men tråkigt nog privata sandstränder vid havet och den som inte bodde vid havet fick betala för att bada vid en liten strandremsa. Kairo och pyramiderna var en upplevelse. Man fick vara bestämd när det gällde taxipriser och mot försäljare så dom inte blåste en.

Maria
1

#16 Irland skulle jag också vilja se. Fina bilder🙂

/Maria

[helga21]
0

# 14 Tror inte det är läge att besöka Egypten för tillfället med tanke på oron där.

[Jimmy.L]
0

Just nu ska det inte vara någon fara för att besöka Egypten, charterbolagen flyger dit.

[Carpinus]
1

#20 En rysk Airbus på väg från Sharm el-Sheikh till St Petersburg har tydligen störtat i Sinai, men inga uppgifter hittills tyder på att planet  blivit nerskjutet.

[Jimmy.L]
2

#21 Skulle aldrig sätta mig i ryska plan.

[Jimmy.L]
1

Tallinn, Estlands huvudstad besökte jag slutet på 90-talet när man fortfarande behövde pass för att åka dit innan EU. Tog Tallink färja dit som det hett då innan dom slog sig ihop med Silja line. Vill minnas det var billigt att handla där både sprit och öl i speciella butiker i staden men även kläder var mycket billigt att handla och på den den tiden även en stor marknad som folk sålde massa saker vid. En vacker stad att gå i dom har ju en "Gamla stan" som vi har. Tullen hemma var man lite orolig för när man kom hem med ett antal sprit och vin flaskor i väskorna men inga problem blev det 😃.

Tyvärr inga bilder från den resan.

Maria
1

Eftersom min första resedröm kom från Kalle Anka så kom min andra dröm från en film.Den kultförklarade filmen "Det stora blå" som handlar om fridykare.

Den var inspelad vid den lilla ön Amorgos i Grekland och givetvis var jag /vi tvungna att åka dit och det var verkligen som att besöka "Det stora blå" Jag glömmer aldrig morgonen över det stora blå. Vi hade rest med båt och suttit ute på övre däck hela natten i nästan 10 timmar från Pireaus. Vi fick värma oss med en klunk Gammeldansk som vi drack ur korken😉

Soluppgången och landstigningen i Egiali var nästan overklig.

Vi besökte även det fantastiska klostret "Panagia Chosoviotissa" som ligger som en klistrad marängklick uppe på bergsklippan och fick hemmagjord likör av munkarna. En munk hade bott där i 40 år.

Jag har varit där fler gånger och det är nog paradiset förverkligat.

https://www.google.se/search?q=panagia+chosoviotissa&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDAQsARqFQoTCPWH2fGd7cgCFQm9cgodd6YFNg

/Maria

[helga21]
0

# 21 De flög över område där vanligt flyg inte använder. Det är militärt och det förekommer strider där.

Schnauzertik
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Ett stopp i Danmark på hemväg efter provianteringsresa till Puttgarden. Övernattade på en kro med god mat och danskt gemyt. Vaknade till frost, dimma och soluppgång.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
1

#24 Har besökt några grekiska öar (charter till turistorter) men Amorgos har jag inte varit på. Låter som en pärla.

Är det någon som har ö-luffat (har inte gjort det själv).

Här är en bild från solnedgång på Santorini

Värd för Pensionärer

Maria
1

#27 Jag har ö-luffat flera gånger i Grekland men det är några år sedan sist.

Vacker bild på Santorini. Där har jag varit flera gånger😉

/Maria

[helga21]
0

Vi har varit på Santorini en halv dag viket var tillräckligt. Det var en utflykt från Kreta.

Maria
0

#29 Gillade du inte Santorini?

/Maria

[Carpinus]
1

Mont Saint Michel vid Normandiekusten  började byggas år 708 och är inte färdigt ännu enligt guiderna. Klostret kan endast besökas vid lågvatten.

Mont-Saint-Michel är f.ö. en egen kommun och en av Frankrikes minsta med endast fyrtiotalet innevånare.

Maria
0

#31 Åh där ser fint ut.

Påminner lite om St Michael´s Mount utanför Penzance i Cornwall England. Där har jag varit för många år sedan och det sägs att den ön var förebild för Enid Blytons ungdomsböcker "Femböckerna"

Väldigt spännade att besöka i alla fall.

https://www.google.se/search?q=st+michael%27s+mount&sa=X&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0CDUQsARqFQoTCLy8gISD78gCFUGXcgodm_gP0w&dpr=1

/Maria

Schnauzertik
1

#31 Ett av Frankrikes större turistmål, men jag hade inte ens hört talas om det!

Roligt med sådana inlägg och fina bilder, då har man lärt sig något också idag.

Valprocessen i kommunen borde vara enkel med bara 40 invånare 😃

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
0

#31 Det där såg intressant ut att besöka.

[Carpinus]
0

Det finns fler sakrala S:t Michaelbyggnader på höjder i Europa, de i Normandie och Cornwall är väl de mest välkända, men Sacra di San Michele nära Torino i Italien ser också rätt mäktigt ut!

[Jimmy.L]
0

Ingen som varit i Oslo funderar på att åka dit nästa år?

[Carpinus]
1

Några bilder från en resa till D-dagens Normandie. Den stora bilden visar kyrktornet i  Sainte-Mère-Église, där menige fallskärmsjägaren John Steele blev hängande i kyrktornet medan striderna pågick på marken under honom. Steele överlevde, och till åminnelse av händelsen hänger det en docka i fallskärm på kyrktornet.

Klicka på bilden för förstoring.

[Jimmy.L]
0

#37 Resegodis, dit har jag velat åka länge till 🤤.

[Carpinus]
0

#37 Ja, den resan var väl värd att göra! Omfattade bl.a. Arnhem, invasionskusten i Normandie och Caen.

Schnauzertik
1

#36 Oslo har jag varit i flera gånger, några dagar åt gången,men det var länge sedan och på jobb så det blev inte mycket turistande. Hann nästan bara med karljohan.

Jag minns att lunchen i personmatsalarna var tråkig, mest bara smörgåsar och i bästa fall  karbonade. 

Vid ett tillfälle anlände jag  jag lite sent till hotellet så de hade hyrt ut mitt rum så jag hamnade i ett "träslott" vid holmenkollen.

Värd för Pensionärer

Maria
1

På tal om Norge så var jag i Bergen för ett par år sedan med jobbet på en kongress men vi hade lite tid över att åka lintåget upp till den fantastiska utsikten och vandra i hamnen bland de gamla Hansahusen.

De serverade dessutom de godaste skaldjur och fiskrätter i hamnen och personalen hade riktiga fiskarkläder på sig som orange galonbyxor och gummistövlar och så kunde man sitta på träbänkar och äta.

/Maria

Schnauzertik
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11

Prag är en intressant stad med massor av fin arkitektur.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

#40 Tack funderar boka hotell i Oslo och sedan ta tåget från Stockholm dit. Oscarsborg är planen att besöka. Men även gå runt i Oslo en helg.

[helga21]
0

# 30 Jo men en halv dag räckte. Ön är lite för lite för mig. Kreta var bättre där var vi 2 veckor.

[helga21]
1

1988 var jag och hämtade min man i Trieste i Italien. Jag hade lånat en husvagn, en Polar 550 med boggi.  Vi var där i 10 dagar. Bl.a så gjorde vi en utflykt till grotta Gigante. Det lär vara Europas största eller i varje fall högsta grotta. Hur många trappsteg det var ned kommer jag inte ihåg men det kändes som om det var dubbelt så många upp. Vi noterade att guiden ah de väldigt stora vadmuskler 😂

https://www.google.se/search?q=grotta+gigante+a+trieste&hl=sv&biw=1280&bih=699&tbm=isch&imgil=bWLdyGJffXyuiM%253A%253BVTVvTjcbtlW6NM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.grottagigante.it%25252Fpage%25252Fgrotta&source=iu&pf=m&fir=bWLdyGJffXyuiM%253A%252CVTVvTjcbtlW6NM%252C_&usg=__DHnum8OnmDizrh5e4ZrzaXhTfpw%3D&ved=0CEwQyjdqFQoTCJOzsoqf78gCFWqdcgodrT4G_A&ei=2Qc2VtPiNuq6ygOt_ZjgDw#imgrc=bWLdyGJffXyuiM%3A&usg=__DHnum8OnmDizrh5e4ZrzaXhTfpw%3D

Maria
1

#44 Ok, jag har har som sagt varit där flera gånger. Ibland bara som genomfart till någon annan ö men vår sista resa var en vecka till Santorini.

Jag är väldigt fascinerad av calderan och  den svarta stranden, den lilla lavaön Nea Kameni där det fortfarande ångar ur hålor i berget.

De varma källorna som man kan bada i som luktar svavel😉

Solnedgången i Oia är ju berömd och en nästan overklig upplevelse. och vackra Thira med sin linbana till den gamla hamnen osv….

/Maria

[helga21]
0

# 46 Det tror jag säkert men jag kände mig bara instängd, något som jag vanligtvis inte känner ens i en garderob.

Varma källor badade vi i utkanten av Murcia i Spanien då vi var där. Bano de Santa Maria. Det var en kurort med olika bassänger med olika temperaturer på vattnet som strömmade in från underjorden. De gamla romarna hade varit där en gång i tiden.

Schnauzertik
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Paris har jag besökt många gånger alltifrån någon vecka till ett par månader per gång. Stor men trevlig stad , mycket kultur och god mat alltifrån det franska till det internationella. Minns ett ställe som bara serverade grisfötter, ingen hit för mig, ett indiskt ställe där det luktade curry så ögonen tårades när man kom in, och tournedos med palmhjärtan o annat gott.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
0

Är det bara en myt att fransmännen inte vill prata engelska?

Schnauzertik
1

Det varierar, det finns en del som inte vill/kan prata engelska, har blivit bättre på senare år.

Jobbigast är en del taxichaufförer de vill ibland inte ens förstå  när man säger på franska vart man vill, lättast är att ha det uppskrivet på en lapp o visa.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Jag upplever också att det blivit bättre den senaste gången jag var i Frankrike (2003). Första gången jag var där var för över femtio år sedan, och då var det inte så lätt att försöka kommunicera på engelska, fast ännu värre var det för ett tyskt par som bodde på samma camping. De var helt uppgivna, för de upplevde att ingen ville förstå dem. Med dem gick det i alla fall att prata lite engelska…

Sedan har jag varit i Paris två gånger däremellan, men då var det i svenska sällskap där det ingick fransktalande, så då fick jag ingen direkt uppfattning om hur det fungerade med engelska.

Inkanyezi
2

Jag glömmer aldrig en resa jag gjorde med min dåvarande arbetsgivare till Paris, under den tid det fortfarande var i stort sett omöjligt att kommunicera på annat språk än franska. Han försökte med tyska, och det var ingen höjdare.

Men det gäller inte hela Frankrike. Exempelvis i Mulhouse pratade folk hellre tyska än franska. Där råkade jag ut för en kulinarisk antiklimax på järnvägsrestaurangen när jag beställde kaffe och croissant på morgonen. Den croissant jag fick var söt, som ett wienerbröd eller värre. Jag hade väntat mig en ordinär fransk croissant, men den jag fick var närmast oätlig för att den var så söt. (Croissant bakas med smördeg, normalt helt utan socker.)

[Jimmy.L]
0

Är det fler länder i Europa där man gärna "ogillar" prata på engelska?

[Jimmy.L]
1

Gissar att Apollo nu kan tvingas ställa in vinterns resor till Egypten om det stämmer att en bomb låg bakom flygkraschen.

[Carpinus]
1

#54 Bomb eller exploderande bränsletank verkar vara bland det som nämns just nu.

Schnauzertik
2

Läste just att britterna har ställt in flygningarna till Egypten

Värd för Pensionärer

[helga21]
1

Britterna misstänker att det var någon form av sprängladdning ombord säger de på Aktuellt.

[Jimmy.L]
0

Om man vill uppleva vacker natur i Europa vart åker man då tycker ni?

[Carpinus]
0

#58 Spontant säger jag Norge.

[Jimmy.L]
1

#59 Satt och kollade lite resor och fastnade lite för Polska Tatrabergen. Såg vackert ut där.

http://www.dn.se/resor/polen/toppvandring-i-tatrabergen/

[helga21]
0
[Jimmy.L]
0

#61 Nackdelen för mig är att ta sig dit, har inget körkort. Annars såg det vackert ut. Även Skottland vet jag har en vacker natur.

[Carpinus]
0

#61 Det gick en trevlig serie som hette Doc Martin på svensk TV för några år sedan. Den var också inspelad i Cornwall i härlig miljö!

[helga21]
0

# 62 Det är vatten emellan så du får ta flyget 😃

[Jimmy.L]
0

#64 Det visste jag, men stället ligger lite avsides, Enklare med bil från flygplatsen och om man vill se sig om längs den kuststräckan. 🙂

Inkanyezi
1

När jag cyklade runt England tillsammans med min mor och min bror i början av sextiotalet bodde vi på vandrarhem på olika ställen, youth hostels. Det finns såna fortfarande, och det är ett ganska bra sätt att ta sig fram om man vill se och uppleva mycket. Utöver de mycket billiga vandrarhemmen, finns också massvis med små ställen där man kan få ett rum för natten till hyggligt pris, oftast skyltat B&B (Bed and Breakfast).

Man kan visserligen ta sig till England med bil också, endera med båt från Hoek van Holland eller Rotterdam eller med tåget från Frankrike, men charmen med bilresor tycker jag är ganska begränsad.

Jag skulle nog ta cykel igen om jag kom på tanken att göra en tur. Vi hyrde cyklar i London, där vi började vår rundtur, som tog oss via Stratford on Avon, över Cotswold Hills med Cheddar Gorge, och vidare via Birmingham till Bath. Där vände vi söderut mot Southampton och tog färja till Isle of Wight, där vi gjorde en rundtur. Sedan återvände vi till London via Plymouth, Dover och Greenwich.

På den tiden gick båtar från Göteborg till London, men utbudet av sjötrafik är inte särskilt stort nu. Linjerna från Skandinavien är nerlagda.

[helga21]
0

# 65 England är tätbefolkat och det finns gott om kommunikation. Man kan flyga direkt till Exeter om man vill. En släkting till mig bodde i Devon under några år så jag har släkt där.

Schnauzertik
2

Om man är några stycken som åker kan man hyra kanalbåt på några ställen i England.

Här är en gammal artikel om det

http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/europa/storbritannien/article10357210.ab

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#68 Såg ett reportage om det i "Packat och Klart" för några år sedan, och det verkade riktigt trevligt.

Schnauzertik
2

Som nämnts tidigare i Skottland finns mycket spännande natur, och whiskybrännerier om man är intresserad av det.

Även Island har mycket att se.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#70 Ännu ett drömresemål - och inte bara för whiskybrännerierna…🙂

Ett annat i "det grannskapet" är Lake District i Cumbria.

Schnauzertik
0

Då vi reste till Skottland var det med numera nedlagd färja från Göteborg.

Hyrde en stuga på rena landsbygden vilket var ett misstag eftersom det blev alldeles för mycket bilresor. Bättre att resa runt med övernattning på olika platser.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

Jag har också åkt färja från Göteborg till England. På ditvägen låg havet blankt som ett salsgolv, på hemresan blåste det 28 sekundmeter och färjan fick gå upp längs danska västkusten för att av säkerhetsskäl komma närmare land.

Schnauzertik
1

Så våldsam var inte vår överfart.

Men när vi skulle äta middag (första sittningen) så blev vi mer eller mindre bortglömda så maten kom in sent. Irriterad som jag blev lyckades jag ställa ner vinflaskan i skålen med bearnaisesås så det stänkte. 

Eftersom vi fått maten så sent ville vi sitta kvar så det höll på att kollidera med andra sittningen. Efter att vi klagat blev det kompensation med drinkar i baren för oss och godis till barnen.

Värd för Pensionärer

[helga21]
0

Även jag har åkt färja från Göteborg till England. Det var 1971 och det tog 1,5 dygn och vi åkte till Tilbury vill jag minnas att det hette och vi fick köra under  Themsen för att komma på rätt sida om denna genom Tilbury tunnel. Det var med Svenska Lloyds båtar Saga och Hispania om jag minns rätt.

[Jimmy.L]
1

Här listar dom okända som kända städer i Europa.

[helga21]
1

Cartagena i Sydöstra Spanien kan jag rekommendera. En gammal stad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Cartagena,_Spanien

[Carpinus]
0

Många härliga reseminnen - men var är skidresorna? "Alpinister" efterlyses!

Schnauzertik
1

Första gången jag stod på slalomskidor var på en resa med jobbet på 90-talet till whovalley (Vemdalen).

Hela gänget tog lift upp till en backe som kändes väldigt brant (minns inte färgen) 5 minuters instruktion och sen bar det utför, några vurpor blev det men ner kom jag.

Värd för Pensionärer

Maria
1

Här kommer ett reseminne från Grekland.

Vi hamnade på den turistiga ön Paros och skulle åka vidare då en man rekommenderade lilla Antiparos som nästan ligger inom synavstånd.

Det visade sig vara en riktig pärla med både god mat och ensamma bad och så hittade vi den fantastiska Stalaktitgrottan som vi aldrig hört talas om innan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antiparos

Vi har varit där flera gånger.

/Maria

Maria
1

Här kommer en annan bild där man ser hur stor grottan är när man tittar på "gångbron"

http://thilea.se/wp-content/uploads/2014/07/20140709-124243-45763978.jpg

/Maria

[Jimmy.L]
1

Första gången jag stod på skidor i backe var en skolresa till Romme Alpin i ÅK 8 ett år senare åkte jag på samma resa med skolan.

Senare blev det en firma helg vid Lindvallen. Vi åkte upp onsdag kväll, på torsdagen hyrde jag skidor och hann knappt upp i backen innan man låg ner i backen och svor att man ramlade. Men kul var det, jag var yngst i gänget. Vi skulle käka på fredagen vid restaurangen nere i backen och alla drog ner i den rakaste vägen ner, jag vågade inte och tog en annan väg ner. Det visade sig att backen jag tog låg 20 -30 min från restaurangen, så när jag kom gående med skidorna på axeln så hade dom andra nästan hunnit äta klart och börjat med After ski 😃. Detta hade dom andra på firman roligt åt länge. Lördagens middag åt vi vid toppstugan för att jag inte skulle hamna på villovägar 😇.

[helga21]
0

# 79 Jag ha de tagit liften ned igen 😃

Schnauzertik
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

London är en trevlig stad med mycket att göra och se. Vid ett tillfälle var vi där med yngsta dottern och såg bland annat musikalen  Woman in white. 

Dotterns skor gav skoskav så hon skulle köpa sig nya. Oxford steet har mååånga skoaffärer så det tog  några timmar.

Värd för Pensionärer

Maria
1

I London 1974 så var det en stor tunnelbaneolycka 28 februari.

Just då av alla tillfällen var jag där på en av mina första resor med mina föräldrar och vi var ute och åkte  tunnelbana just vid denna tid. Olyckan skedde kl. 8.45.

Jag minns att det var full kallabalik och att vi fick gå ut för att det inträffat en olycka på en annan "våning" Jag vet inte om jag missuppfattade detta då.

Det var långt före mobilernas tid så hemma var man ganska oroliga men vi hade inte riktigt fattat vidden av det hela.

43 stycken dog och 74 skadades såg jag när jag googlade så det var en stor katastrof

/Maria

Schnauzertik
3

Gotland är inte dumt på sommaren men vintrarna är råa och blåsiga.

Värd för Pensionärer

Maria
2

#86 Gotland står på min "att-göra-lista"🙂 Vackra bilder.

Jag har ett ganska kul reseminne från någon av de grekiska öarna. Jag minns inte vilken men vi skulle i alla fall åka buss till den större orten på ön.

Alla fick köpa sin biljett en och en innan man kom ombord och när bussen startat så började en något överförfriskad äldre man😉 med biljettkontroll. Detta upprepade sig vid varje hållplats och hur man skulle kunna fuskåka är för mig ett under😃

/Maria

Inkanyezi
2

Jag har ett reseminne specifikt kopplat till biljettkontroll.

När jag tillsammans med tre kamrater åkte rälsbuss från Sucre till Tarabuco i Bolivia, klev det på en gravid kvinna med ett barn vid en av de första hållplatserna, och jag erbjöd henne min plats, eftersom jag, ung och frisk och inte alltför högrest gott kunde stå under resan.

Konduktören på rälsbussen protesterade mot platsbytet, med hänvisning till att hon inte hade löst biljett för sittplats, och mina reskamrater försökte medla, men konduktören ville inte ge sig. Han sade att hon måste lösa biljett för sittplats om hon ska sitta.

Jag löste det hela genom att helt enkelt byta biljett med henne, vilket kanske inte uppskattades så mycket av den nitiska konduktören, men jag fick en applåd av de övriga resenärerna i vagnen. Som jag uppfattade situationen hade den drag av rasism.

Maria
0

Man kan uppleva mycket på bussar😃

/Maria

[Nomen Nescio]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I december kommer världens längsta tunnel, den nya järnvägstunneln under S:t Gotthardspasset, att tas i bruk. Den har tagit sjutton år att bygga den 57 kilometer långa tunneln (som en jämförelse tog det 23 år att färdigställa den 8,7 kilometer långa sträckan genom Hallandsåsen). Restiden med tåg kommer att förkortas med 50 minuter, och själva resan genom tunneln kommer att ta mindre än 20 minuter.

Den 16,9 kilometer långa biltunneln under Gotthardsmassivet invigdes 1980. I yngre dagar (det bör ha varit 1964) åkte jag bil med min bror och hans familj i en liten Renault Dauphine den övre vägen över S:t Gotthardspasset på riktiga serpentinvägar. Jag minns att vi rastade för ett snöbollskrig mitt i sommaren, och på något ställe fick vi stanna för att man röjde upp vägen efter ett rejält stenras. Ungefär så här såg det ut på vägen då- idag är det säkert mindre trafik på den sträckan.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.