Alla dessa dagar...
Nyblivne sextioåringen Olle Jönsson från dansbandet Lasse Stefanz intervjuas på News55 och säger bland annat: "Så länge jag står på benen fortsätter jag och sedan när jag sitter också. Fast jag tar fem år i taget. Jag har ingen åldersnoja och går fortfarande i trasiga jeans och t-shirts. Har inga andra nojor heller även om jag tycker att åren mellan fyrtio och sextio gått jävligt fort."
Jag törs nästan "lova" honom att åren mellan sextio och sextiofem går ännu snabbare - åtminstone är det min erfarenhet. Någon ålderskris att fylla sextio var det inte, däremot trodde jag att det skulle bli segt att vänta in pensionen, men de åren bara försvann lika snabbt som en avlöning! Lite skillnad mot barndomsåren, när ett sommarlov kändes oändligt…
Hur är det det brukar stå på det där livsvisdomskortet man sett i butikerna, och som jag lärt mig utgör en dikt av Stig Johansson: "Alla dessa dagar som kom och gick/ inte visste jag att det var livet".
Vilken period i era liv tycker ni har passerat snabbast? Berätta gärna!
Jag har fått en ganska märklig känsla för tiden sedan jag opererade hjärnan. Jag är inte bara virrig utan tiden smälter ihop på ett märkligt sätt. Jag känner mig utanför ibland. Utanför tid och rum och jag hör ju själv hur flummigt det låter men jag har svårt att förklara känslan.
Nu i januari är det fem år sedan operationen och de fem åren finns där givetvis men ändå inte så mitt svar blir att de senaste 5 åren har sagt "poff"😃
/Maria
#1 Jäklar. Är det redan fem år sedan det hände?
Nu är ju jag rätt ung, men känslan att vara tidlös är någonting som jag fått uppleva under depressioner, tiden liksom flyter ihop, och man får ingen känsla för vad som är lång tid och vad som är kort tid.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#2 Haha, du ser vad tiden går😉
Ja, tidlös var ett himla bra ord för känslan.
/Maria
Hela livet går för fort. Nyss fyllde jag 40 och nu är jag 60+.
Här har ICA-Stig sin överkvinna: Elsie går i pension efter 45 år på ICA.
http://www.unt.se/sigtunabygden/har-jobbat-pa-ica-i-45-ar-4462087.aspx