Storstugan (OT)-del 27
Här går det undan må man säga! Stuga 26 har redan nått maxgränsen 100, och därmed öppnar vi forum 27 för sedvanligt prat som inte ryms i andra trådar.
Dags att proppa i sig en lussekatt. Det är min första idag - jag lovar!😇
En klar och något kylig morgon här (-5 grader). Kan bli en vacker vinterdag av det hela så småningom.
Härligt soligt här nu, morgonpromenixen blev lite halkig, men jag har fixat broddar. Tycker dock att de är lite knöliga att gå på.
/Désirée
#3 Köpte ett par stövlar med "inbyggd" brodd. Har dock inte testat att gå med stövlarna än, så jag vet inte hur bra brodden funkar. (Det har inte varit väder för att använda stövlarna än.) Brodden sitter under hälen och man fäller ut den när den behövs.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, även här är det riktigt halt på sina håll, i övrigt nollgradigt, solsken och vindstilla.
Det var stövlar (kängor) av den här typen jag köpte (fast mina är vita).
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Carmarino, jag känner inte för att köpa fler kängor, men de där ser ju bra ut. Vad jag funderar på är, om det går att fälla in broddarna, när kängorna är riktigt kalla🤔
/Désirée
Hur många skor behöver ni tjejer? Själv har jag två par. 😃
#8 Vet faktiskt inte om det går att fälla in broddarna när kängorna är kalla, för jag har inte provat dem ännu. Det är oftast inte så kallt här på "de sydliga breddgraderna". Hade jag haft plats i frysen så hade jag kunnat lägga in dem där och testa. 🙂
#9 Två par räcker långt. Har inte själv särskilt många, men lite fler än två har jag. 😃
#9 Jag kan inte räkna dem alla…….😉
/Désirée
#10 - #11 Såå typiskt tjejer och skor. 😉
#12 Tycker du det? Jag för min del sliter ut ett par i taget.😃
#13 Jag har ju bara ett par sommarskor och ett par vinterskor.
#14 Jag använder samma par skor året runt.😃
#15 Du är hopplös.. Som vanligt. 🥵
#16 Ja, du kan inte vinna hur du än gör. 😃
Jimmy.L jag har rätt stora problem att hitta skor som passar mina fötter, därför köper jag flera par när jag hittar bra skor. Detta är ärftlig belastning, efter min far, så det är inte bara tjejer som har många skor. Flyttfirman som flyttade far min, var mäkta imponerade av fars skosamling 😃
#18 Det där är inget för mig! 🤔
/Désirée
Ännu en kylig morgon här, sju grader minus och rimfrost. Men de dimmoln man hotat med lyser ännu så länge med sin frånvaro, just nu är det sol och till största delen klar himmel på min västliga utpost.
Edit 11.00: prognoserna stämde nog - nu har dimman dragit in…
Runt tre grader kallt ute just nu.
När jag var ute med Zaki vid 7-tiden imorse, så var det rejält dimmigt och ca 5 minus. Lite senare åkte jag in till stan till min frissa och det var fortfarande rejält dimmigt här hemma, men när jag hade kommit ungefär halvvägs så tittade solen fram🙂
/Désirée
#24 Medlemmarna på iFokus verkar föredra Love actually.
#35 Jag la in den i listan, får se hur den tas i mot.
#26 Den gick upp i topp direkt tydligen. 🙂
Känner mig väldigt intelligent efter att ha läst detta: 🙂
För Sherlock Holmes skulle naturligtvis ha hatat julfirande med familj och vänner. Det finns fakta som backar upp det påståendet. Två forskare, Norman Li och Satoshi Kanazawa, har visat att synnerligen intelligenta människor mår sämre när de umgås allt för mycket med sina vänner och släktingar. Den analysen gör Li och Kanazawa efter att ha studerat svaren från 15 197 personer som fått yttra sig om livskvalitet, intelligens och hälsa. En tydlig slutsats: ju mer tid intelligenta människor spenderar tillsammans med sina vänner desto olyckligare känner de sig.
Hatar dock inte julfirandet, men jag trivs bäst när det inte blir för mycket umgänge med släkt och vänner. Inte för att jag har något emot dem, men jag trivs bäst med att vara för mig själv.
#29 Lika "illa" (?) här - jag tackar vänligt men bestämt nej till inbjudningar jul- och nyårsafton.
#30 Julafton brukar jag tillbringa tillsammans med min bror och hans familj, men det varar bara några timmar. Oftast börjar vi "efter Kalle Anka" och jag brukar vara hemma igen senast 21.00. Nyårsafton har jag tillbringat hemma sedan någon gång på 1980-talet. Tycker det är så skönt att slippa ge mig iväg ut då.
Traskar över till mina föräldrar på julafton och firar där några timmar innan jag går hem. Nyår kommer jag inte göra något speciellt.
#33 Ja det är inte omöjligt. 🙂
Det vore trevligt! Det enda jag har inbokat är att se på Tomten.
#35 Den visas på julafton kl. 17.10 på SVT1. 🙂
#36 Tack! Jag kom inte längre än till den 23 december på tv.nu. 👍
Kollade på SVT:s hemsida. Den är väldigt bra, och täcker även andra kanaler än deras egna. Deras egna kanaler finns med fram t.o.m. 9 januari. tv.nu är bra, men lite "knölig".
"Sommarplågor" brukar en del låtar kallas - kommer det här att bli en "julplåga"?
#38 Tack för tipset! 👍
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förra julen tog vi en liten titt in hos den typen av människor som inte nöjer sig med en sketen ljusslinga på balkongräcket, och familjen Johnson i Austin, Texas brukar inte spara på strömförbrukningen. Så heller inte i år, och jag måste säga att jag är glad att de inte bor mitt emot mitt sovrumsfönster när de vrider på strömbrytaren…
#40 Jösses.
Direktörsbandy.😃
Dom var några stycken på banan, ett gäng på 3 stycken som spelade så dessa som skulle just spela och en skidåkare på banan. 🤪
Och reglerna går ut på att pricka skidåkaren?
Den sjunde dagen före jul kom med en kyla som likt en stålhandske kramade människorna som snabbt och tyst rörde sig genom stadens gator, enkom koncentrerade på att komma fram dit de skulle för att undkomma kylans grepp.
Nej, så är det inte alls, jag har bara lånat några rader ur Jo Nesbøs bok Frälsaren, eftersom det passade så här sju dagar före julafton. I själva verket är här grått och tråkigt och några grader plus.
Plus fyra här på morgonen, och dagen väntas bli molnig, med kanske dis och dimma. Perfekt för den städdag som jag siktat in mig på.
Kring nollan här just nu.
Det väntas bli 40 minusgrader idag, i USA, Minneapolis .
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gleX9/strang-kyla-kraver-liv-pa-vagarna-i-usa
#50 Ser gott ut. 🤤
#51 Har inte smakat på någon av dem, men degen och tryffelsmeten var god åtminstone. (Slickar ju skålen naturligtvis för att kolla smaken.) 🙂
Har gjort en ljus apelsintryffel också, men den är inte tillräckligt sval för att fylla i skalen ännu. Ska även göra trillingnötter lite senare i eftermiddag.
#51 Gottegris. 😉 Jag kan ju få slicka. 🙂
#53 Jamen jag kan ju inte kasta skålarna så långt som hem till dig. Dessutom har jag diskat dem nu.😃
#54 Jag ville ju slicka. 😭
#55 Om du skyndar dig hit så kan du slicka skålen jag smälter chokladen till trillingnötterna i. Kanske kan du också hinna får "slatten" av apelsintryffeln. 🙂
#56 Woho, jag kommer som ett skott och slickar. 😛
#57 Sorry, du hann inte - åtminstone inte apelsintryffeln. Den är fylld i pralinerna och jag tog själv hand om "resterna". Än är dock trillingnötterna kvar att göra. 
#58 😕 Snyft.
Är det någon som har julstress? Själv så lägger jag inte ner så mycket pengar på julklappar, satsar mer på julmaten.
#59 Nu är trillingnötterna också avklarade, så inga fler skålar att slicka - men slutresultatet är ju kvar (bullarna och pralinerna). 🙂
#60 Vi ger inte julklappar till de vuxna längre, och än så länge finns det bara ett barn i familjen och honom har jag redan köpt julklappar till. Det blir inte många, för han har redan så mycket - och han har många andra som han också får julklappar från.
Julmaten behöver jag inte bekymra mig om, för den är det andra som tar hand om. Mitt bidrag till julbordet är pralinerna, och dem har jag ju klarat av idag. 🙂Däremot så ska jag vara ledig onsdag-fredag för att köpa gran, städa det sista på julstädningen, julpynta och slå in de få julklapparna. Ändå har jag dragit ner en hel del på "julambitionerna" i år, för det har helt enkelt inte funnits tid (och ork) till så mycket.
#60 Ingen stress här - har tre julklappar att köpa, och de är klara/planerade. Julmaten här hemma är lätt fixad eftersom jag julfirar på egen hand. Någon julpyntning blir det heller inte, däremot en städning. Hade avsatt den här dagen för det, men jag tar det i morgon istället. "Dä årner säj" som de säger i Värmland (eller "No stress Cabo Verde" som jag tycker mig ha läst någonstans)…😉
#63 Diskriminering, ett fall för DO? 😃
Sålde sina två bilar och köpte en velomobil.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fick-klimatangest-salde-bilen
65 Finns många "velar" i vanliga bilar i trafiken också…🤪
#64 Det blir väl i så fall ett fall för MO? 😉
#67 Har hört att orsaken var att den saknade slips.
#68 Tänk om det var en honmus. Då är det ett fall för JäMO. 🙂
Mus som mus eller? 😃
Forskare vid handelshögskolan i Jönköping har i sitt årliga julindex kommit fram till att Vaxholm stad är den bästa kommunen att fira jul.
#71 Den minnesgode kommer kanske ihåg ortsbon Carl-Uno Sjöbloms direktsändningar från Waxholm på julaftons förmiddag - det var tradition på radion en period. Han visste tydligen vad han gjorde…🙂
Rätt kändistätt ut mot Vaxholm. och dyra villor där, men det finns även hyres och bostadsrätter i den kommunen.
#74 Åtminstone förr i tiden hade IKEA en legitim övernattningsnatt där inbokade kunder fick bo över natten på sängavdelningen, fast de här övernattningarna är ju inte av den typen.
Borde ju gå att förbättra inbrottslarmen på IKEA:s varuhus - speciellt på sängavdelningen verkar det finnas ett behov av det…
Nog svårt att att hitta ett larm om personerna är stilla.
#76 IR-detektorerna reagerar ju såväl på rörelse som kroppsvärme, och med strategisk placering skall inte det behöva vara några problem.
#77 Funkar det med lampor som är tända i butiken? Helt nersläckt har dom nog inte?
#78 Ja, de registrerar temperaturförändringar både i ljus och mörker, så det är en intrimningssak.
Ni som ska ut i trafiken kring jul, ta det försiktigt.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fa-klamdagar-kan-skapa-kaos-i-trafiken
Nu vänder det. Härligt!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/arets-morkaste-dag-men-nu-vander-det
#81 Ja, verkligen! Fast just nu förstår man dock varför det här heter "årets mörkaste dag". Här är verkligen mörkt och grått, och några få plusgrader. Men efter klockan 11.44 går vi mot ljusare tider - om än så sakteliga…
Som sagt -det är något med katter och granar….
http://www.expressen.se/gt/stina-skapar-kaos--i-familjens-julgran/
#83 Var tvungen att leta upp fler klipp på Facebook på katten. 😂
Ska du ha tågbiljetter till jul är du försent ute.
Idag blir det att lägga in salta sillen efter ha vattnat ur den i ett dygn. Ska även handla färs till köttbullarna som ska göras i morgon.
Här väntar lite lätt julstädning. Knappast någon idé att putsa fönstren - det vankas ju julstorm, och blåsigt väder här brukar medföra att det lägger sig en salthinna på rutorna. Åtminstone duger det bra som svepskäl att slippa fönsterputsandet…😉
Just nu är det fem plus och det ser ut att kunna bli en del sol. Det är betydligt ljusare än igår, fast det beror knappast på att vi har passerat vintersolståndet…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#83 Kan det finnas någon slags pakt mellan katter och pandor, så att medan katterna river julgranarna så går pandorna loss på snögubbarna? Da Mao på Toronto Zoo roade sig i varje fall kungligt i tre minuter åt att rasera vad som skulle ha blivit en snögubbe.
#88 Kul att dom fixar lite underhållning till pandan. Undrar om det inte finns mat eller liknande i snögubben eller dom doftat på något som gör att pandan gillar den.
#89 Da Mao verkar ha två favoritsysselsättningar, att klättra och att tumla runt i snö.🙂
https://www.youtube.com/watch?v=W4MEcoJYku4
90 Jisses! Ja, Örebro har haft problem med kajor i decennier - det finns väl mycket att böka runt i på Närkeslätten!
Det är rätt roligt att kolla kajflockar på våren, för man ser hur de uppträder parvis i flockarna.
Har fått hjälp med julpyntandet idag.
Granen är inte inköpt än, men Sanna ser till att ingen tar dess plats tills dess - eller också väntar hon ivrigt på att få en egen "skog" i år också. 🙂
Väntar hon på att få bestiga granen och njuta av utsikten från toppen. 🙂
Nej, snarare att få tugga på grenarna och leka med halmsakerna. Hon är inte särskilt duktig på att klättra, utan föredrar att ligga under granen och lite lojt försöka riva ner sakerna som hänger i grenarna. 🙂
Gott om grönkål till jul.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/rekordskord-av-trendiga-gronkalen-i-lina-hage
Då bommar vi över den här träffpunkten och fortsätter i en ny tråd.
http://pensionarer.ifokus.se/discussions/585cb772ce12c43544000bcb-storstugan-ot-del-28