Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettekonomi
Läst 2791 ggr
Torin
0

Bostadsbidrag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du bostadsbidrag?

Det har jag.

Min pension är låg, jag har garantipension och så lite pengar från anställningar. Men det blir för lite för att jag skall klara av hyran. 

Här på landet är det vanligt att man hyr ett hus med kallhyra, sedan får man betala alla övriga kostnader själv. Det handlar om uppvärmning, i mitt fall ved, elektricitet, soptömmning osv.

Bara vedkostnaden i år gick på 15,000:-. Sopor tömmes var 8 vecka, det blir billigast. Kör med LED-lampor på de flesta ställen och vedspis och skorsten sotar jag själv.

Första gången jag sökte bostadsbidrag så uppgav jag kallhyran och berättade vad det övriga kostade. Men det hade tydligen myndigheten svårt att förstå. De fattade inte att jag måste värma upp HELA huset.

Jag menar att källaren måste ju ha värme annars fryser rör etc., den oinredda vindsvåningen behövde ju inte uppvärmning, det räckte med den värme som läckte dit från undervåningen.

I vilket fall så hade de någon sorts taxa som utgick från boytan. Denna skulle värmas efter någon norm som inte stämde i mitt fall. Jag kämpade länge med dem om detta, överklagade osv.

Försökte få hjälp med detta hos PRO, där jag då var medlem, men de svarade inte ens på mail och på deras diskussionsforum var det inte någon tydligen som var i samma sits

Till slut kom jag på hur det skulle gå till.

Hyresvärden och jag kom överens om ett nytt hyreskontrakt.

Vi räknade ut vad det kostade att bo i huset och delade det med 12. Det blev 4.400:-/mån.

Sedan sökte jag på det beloppet och plötsligt gick kostnaderna runt. 

Funderade ett tag på att köpa huset, men drar mig för det eftersom jag då hamnar i samma sits som tidigare. Nu hyr jag och det går bra. 

Vore intressant att veta om någon annan också haft problem med att söka bostadsbidrag.

Bilden av huset här nedan är tagen 6 januari och visar hur lite av söderväggen som är solbelyst mitt på dagen.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Leffe
0

Jag klarar mig utan bostadsbidrag än så länge