Vacker eller värk
Magproblem
När man blir äldre så kommer sjukdomar och kroppen blir skröplig.
Man lägger på sig, förmodligen på grund av att hormonbalansen ändras.
Själv har jag med tiden fått en irriterande stor mage. Man kunde tro att det beror på mycket öldrickande, men nu är det länge sedan jag drack ½ lit pilsner varje kväll.
I vilket fall så läste jag om LCHF och tänkte att jag också med den metoden kunde få en vackrare kropp. Problemet är att jag är sedan mer än 30 år vegetarian och lever billigt. Det senare innebär att jag odlar min egen mat, mest kål, rotfrukter broccoli osv.
Så jag köpte en bok med titeln "LCHF för vegetarianer". Där finns många fina recept och vackra bilder. Men det skulle bli dyrt, insåg jag. Det mesta var ju rätter med ägg och ost. Men vad offrar man inte på skönhetens altare. Jag körde igång och anade inte vad effekterna skulle bli.
Det blev förstoppning, den ena efter den andra. Besöken på toaletten var rena förlossningarna. Nu förstår jag hur plågsamt det kan vara för kvinnor. Efter tre månader gav jag upp. Det var ju ohållbart att ständigt gå och tänka på toabesök, så jag slutade och återgick till min fiberrika kolhydratkraftiga kost. Frukosten handlar är grovt rågbröd, rågröt och mackor med ost. Middag: grönsaksgryta, lök, potatis, morötter, lite vitkål och tomater (är säsong för det hos mig). Allt får koka med tillsammans med vegetarisk buljong. Till kvällen äter jag te och en mjuk rågmacka + ett par hårda.
Men nu tror jag att magen blivit skadad. Hela magområdet värker och det gör ont när jag sätter mig ner. Magen är öm och stor. Det känns som om det är gaser, men inget kommer ut.
Spanade på nätet för att hitta orsaker. Det närmaste jag kom är att det blivit fickor i tarmarna, där maten jäser.
Nu tror jag mig ha hittat botemedlet. Naturligtvis har det blivit fel på bakteriefloran i tarmarna. Ner i källaren och hämta surkål. Den gör jag f.ö. själv. En stor portion morgon och kväll + en matsked loppfrö på kvällen, nedsköljda med vatten. Det verkar göra susen. Nu kan jag äta som vanligt utan att få ont i magen direkt efter måltiden.
Jag struntar i att jag inte blev vackrare, det får gå ändå.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Jag fick tips av min dietist att ta en matsked Husk i glas vatten morgon och kväll. Tänk magen fungerar perfekt då.
#1 Håller med. Husk är rena miraklet för dåliga magar.
/Maria
Numera tar jag en matsked loppfrö i ett glas vatten varje kväll. Funkar fint!
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
#3 Också ett gammalt välbeprövat knep😉
/Maria
Jag fick rådet av min läkare att ta 1 msk linfrö till frukost. Har kört i en vecka, men inte märkt någon skillnad ännu.
Vad som är viktigt med alla dessa medel som Linfrön, Loppfrön, Husk eller vad det nu kan vara är att de ska blandas med vätska för att fylla sin funktion. Alternativet att man dricker vätska i samband.
Linfrön och Loppfrön bildar ju ett slags vitt slem/gelé som är bra för tarmarna.
/Maria
Vad är loppfrön?
De heter egentligen Psylliumfrön och ser ut som pyttesmå linfrön. Fungerar exakt likadant också när man använder dem som magmedel.
/Maria
Jaha, det är dom man hör talas om på "Du är vad du äter" :)
#0: Hur gör du surkål? Du kanske kan skriva det i ett eget inlägg.
Ja, det skulle jag också vilja ha recept på.
Jag har gjort det en gång för 100 år sedan😉 men minns inte mer än att det var jättegott.
/Maria
Vi brukar äta middag på Nybrogatsgrillen i Stockholm ibland. Då äter vi alltid leberkäs med surkål. Bruno, som står där om man har tur, brukar säga att det är rena antibiotikan och gör gott på alla möjliga sätt.
Här i Göteborg är min favoritrestaurang "Krakow" och de serverar underbar surkål till den mesta av maten.
/Maria
Jag gillar även tysk surkål dvs sauerkraut.
Den kan man faktiskt få varm i enkla "Imbiss", motsvarande ett svenskt gatukök.
Tyvärr är det så att när de värmer kålen så försvinner de magiska mjölksyrebaterierna. Det är ju de som är särskilt bra för magen, genom att man faktiskt får rätt bakterier.
Vill du använda surkål somOm hon säljer på annat håll vet jag inte. livselexir så köp opastoriserad, och ät den kall. Troligen är bästa köpställena i hälsokostbutiker.
Här i Orsa gör Eva Gustavsson en fantastisk surkål. Hennes företag heter Solsyran.
Om hon säljer på annat håll vet jag inte. När jag bodde i Gbg köpte jag surkål från Tistelvind och från Ubsola.
Här är solsyran
Tack för tipset.
/Maria
Tistelvind har vi provat.
Här är Tistelvinds sida
Inte för att jag är pensionär, men i köket står just nu 12 burkar med kål och en del annat och bubblar och fräser. Vi får se hur det blir
. Provburken blev i alla fall utmärkt.
Välkommen Grönstedt, du behöver inte vara pensionär, det blir du säkert med tiden så du kan ju öva här och se vad pensionärer är intresserade av.
Kul att du gör surkål själv. Det är en fantastisk konserveringsmetod som lyckligvis börjar komma alltmer i ropet.
Berätta gärna hur det går.
PS. Jag såg att du inte skrivit något om dig själv. Gör gärna det. Alla undrar ju vem du är.
#20: Tja, det där med att presentera mig är jag dålig på - jag brukar skriva att om någon är intresserad får vederbörande läsa min inlägg. Det är inte som jag är tyken, jag kan helt enkelt inte få ihop en presentation som är kortare än en fullständig beskrivning av mitt hela liv och allt som är jag. Jag är i alla fall intresserad av ekologisk och etisk djurhållning och livsstil, dessvärre mer i teorin än i praktiken på grund av min stora bekvämlighet. Men i takt med att den ekonomiska situationen blir mer stabil, så har jag möjlighet att arbeta mer på det ekologiska i livsstilen. Här hamnade jag via "senaste inlägg" och fastnade för att jag såg så många intressanta trådar om sådant som hör det ekologiska, hållbara livet till.
Förresten så tror jag väl att pensionärer är intresserade av ungefär allt, i olika doser
.