Potatisfavorit?
Det finns ju en väldigt massa potatissorter. Har ni någon favorit?
Själv älskar jag Mandelpotatis och har satt det många gånger.
Jag har också köpt potatis som kallas "sparrispotatis" och på minner om Mandel men är mer långsmal och gulare, Den är ljuvlig.
Nu beror det ju på vad man ska laga för mat. Om man vill ha fast elle mjölig potatis.
/Maria
Odlade ingen potatis förra säsongen, det berodde på att jag tänkte gå på LCHFdiet.
Men annars har jag en röd, som är ganska fast och som blir väldigt stor. Är god.
Så har jag odlat en vit som jag inte vet namnet på, men den var mycktet god och lämplig i gratäng för den blev lite mjölig. Nackdelen är att den fick mycket skorv. Berodde antagligen på att den inte gillade att jag gödslat landen med träaska tidigare. Gör det för att kålen gillar det och för att hålla borta sniglar.
Mandel har jag faktiskt inte odlat, blir nog i sommar.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
På Grönsakstorget i Göteborg stod en man och sålde olika sättpotatis. Han hade säkert 25 sorter. Svårt att välja haha🙂
/Maria
Man måste veta att det är potatis som inte har sjukdomar. Jag har fått mina från en KRAV-odlare.
Kolla efter Hedenborgs biologiska odlingar. De finns i Kungsbacka men Staffan och Lena har hemkörning i Gbg om jag inte minns fel. De var f.ö med och startade Kooperativ handel FRAM på Nordensköldsgatan en gång i tiden.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Tack för tipset.
På FRAM har jag handlat en del🙂
/Maria
Jag är urdålig på potatissorter. Köper det som finns och märker ibland att några är mosiga och några är hårda när de kokat färdigt.
Varken letar eller köper olika sorter beroende på vad för mat jag skall laga, för oftast vet jag inte vad jag skall laga i förväg.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Blå Mandel är min absoluta favorit. Tvåa kommer Early Rose och på tredje plats Blå Kongo. Efter dessa kommer Mandel, Hertha, Sava m. fl.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Måste i vår ta ett beslut om hur mycket jag skall odla.
Blå mandel ligger bra till-
#6 Blå Kongo var sonens favorit när han var liten. Han tyckte det var spännande med färgen och att göra mos blev också kul.
/Maria
Rocket är en favorit som färskpotatis. Den funkar dock bäst att odla i lätt, sandig jord.
Försökte odla mandelpotatis en gång men det ville sig inte alls. Annars är det ju jättegott. Blå mandel har jag däremot aldrig smakat, låter spännande.