Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettväder-vind
Läst 2847 ggr
Torin
1

Vädret

Det här är ett ämne som kan hålla på hur länge som helst.

Just nu är det ca -5 i min by och säsongens första snö håller på och ramlar ner. Men det gör inget. Jag är väl förberedd. Snöskottgrejor står framme och lättillgängligt och sparken är lutad mot vedbodväggen.

Jag har länge irriterat mig på SMHIs prognoser. De stämmer inte ofta. Lösningen är att gå in på den norska vädertjänsten. Där fyllde jag bara i Skattungbyn och får väldigt tydliga och bra prognoser. Tyvärr anger det det nuvarande snöfallet i smält form, men det får jag ju överse med.

F.ö. kan man kolla vilken ort som helst i Europa. Jag bodde ett tag i Schweiz och brukar i bland kolla vad det är för väder på den ort jag bodde. Kul faktiskt!

Här är i alla fall väderprognosen jag kollade nyss. Vad har Du förresten för väder?

http://www.yr.no/stad/Sverige/Dalarna/Skattungbyn/

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Maria
0

Jag är Göteborgare och van vid regn och blåst😉 men just nu blåser det och regnar ovanligt mycket.

/Maria

Tarotstollan
0

Här i Borås är det kraftig blåst, ösregn och +2,1.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

birgitha
0

Här i Stockholm är det 5 grader kallt, lite snö och snorhalt.

Torin
0

Vi fick ju 40 cm snö här om dagen, eftersom det blåste så packade den sig och var verkligen tung att skotta.

I morse var det -18 , hundarna huttrade när de skulle gå ut. Men det blev varmare under dagen, temperaturen steg till -15 i alla fall.

Har hållit mig inne, med undantag när jag var ute och gav fåglarna frö. Sedan körde jag också in ett skottkärrelass med ved.

Dagen har gått åt till att baka och göra en paj. Varmt och gott i köket av vedspisen.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Tarotstollan
0

Här har varit en fruktansvärd snö yra idag men nu har det gått över till regn och är + 1,6 C.

Torin
0

Nu regnar det fy 😡 ☔️. Det blir halt, mycket halt.

Vi fick ju snö här om dagen och så packades den av bilarna, nu blir det is där i stället.

Men här är också +4 grader. Hade föredragit -10. Då hade det varit torrt och fint.

Tarotstollan
0

Här är halv storm och regn på tvären + 7,7.

Torin
1

Vi har det lungt nu. +-0  ungefär. Regnet har väl löst upp all is så jag vågar gå ut på promenad med vovvarna. De har förresten fått nya fina reflexhalsband, viktigt när man har kolsvarta hundar.

Tarotstollan
1

Bra att du fixat det till vovvarna men glöm inte dig själv, det är lika viktigt det också!✨

Idag har det varit lugnare med både blåsten och regnet, just nu uppehåll och + 5.

Torin
1

Det har kommit 4 dm snö, vad det ser ut som när jag tittar ut. Det är -15 och jag fryser.
Långkalsingar och undertröja åkte på igen, redan i går. Behövdes vid hundpromenaden.
Nu på morgonen har jag tänt i vedspisen och skall snart gå ner i källaren och tända i pannan.
Har suttit i en stol och halvsovit. Det blir nödvändigt efter frukost och astmamedicinering.
Snar skall jag gå ut och skotta, då blir jag nog varm. Det ser ut som torrsnö som tur är.

Läste i tidningen att nu jobbar de för högtryck på Vasaloppet. Spåren har hittills vari isgata. Nu kör de på snö och lägger också upp snöhögar i lager.

Tarotstollan
0

Här är fortfarande regnigt och vi har + 3,8.

Torin
0

-15 ute. +15 inne när jag vaknade. Fick fart på vedpannan direkt.

Hundarna skuttar i snön. Fördelen med kylan är att det är lätt att hitta och ta bort bajskorvarna. Nödvändigt att göra det direkt eftersom valpen har fått för sig att äta bajs. Den mår inte dåligt av det, men husse tycker att det är äckligt.

Maria
0

Här i Göteborg så är det idag nollgradigt och det är kallt med tanke på att det varit runt +5-8 grader länge.

/Maria

Torin
0

Hoppas du slipper snö i Gbg. Det blir så himla söligt av allt salt som de slänger på gatorna.

Sådant slipper jag som tur är här i norra Dalarna.

Tarotstollan
0

Just nu har vi - 8,2 och ett tunt snötäcke som inte täcker gräsmattorna.

Torin
0

-20 kl 6, Brrr

Måste plocka fram min vinterparkas.

Torin
0

Nu börjar det bli riktigt kallt -20 nu kl 0900. Men solen skiner fint och eftersom det inte blåser så hänger snön kvar vit och vacker på träden. Det är vackert!

Jag längtar efter dagsmejan i mars.

Maria
0

I Göteborg där jag bor är det nu minus 4 grader och här brukar det kännas väldigt kallt då. Kanske har det med att göra att havet ligger så nära inpå.

Jag ska i alla fall inte gå utanför dörren idag eftersom jag är ledig😉

Det är vid sådana här tillfällen jag är så glad att det är katter vi har och inte hundar som behöver rastas.

/Maria

Torin
0

Varmare i dag -15 bara. Mulet, det fina solskenet från igår är borta. Har stor tomt så jag måste inte gå promenad med vovvarna. De rastar sig själva på tomten.

Förresten vill jag inte gå min vanliga 45 minuters promenad, de är ju vana vid att vara inne så de har inte så mycket isolerande päls under tassarna. Min gräns går vid -10.

Torin
0

Skit också! Det är plusgrader. Klibbig snö, utmärkt för snöbollar om man är lagd åt det hållet.

Hoppas det inte blir långvarigt för det blir så himla halt.

Maria
0

Haha.😃 Jag är inte heller lagd åt snöbollehållet men jag föredrar plusgrader men så bor jag ju i en storstad också.

/Maria

Torin
0

Då gillar du väl saltade gator också?

Sådant slipper vi här.👍

Torin
0

Kan lägga till att jag just kommit tillbaka från hundpromenaden. Tog mina brandkårsskor med broddar idag (lågskor 😂).

Det var onödigt för det var nästan moddigt att gå. De har kört med snöskoter, traktor mm som har grova däck, så det var nästan som att pulsa i snön. Jag är alldeles slut.

Torin
0

Äntligen sol!

I dag är det 17 feb. För första gången på länge är det solsken och hopp om livets återkomst. Vi har nästan gått i ide, både hundarna och jag.

Det kom ju snö här om dagen och sedan +grader så att snö ramlat ner från taken. I och med att det klarnat upp nu så har det blivit lite kallare och naturligtvis såphalt igen. Jag var ute och sandade. Måste hämta mer sand när jag åker och handlar.

Längtar till mars och dagsmeja på riktigt.

Torin
0

Soloppgang 07:37Månen opp 20:18Solnedgang 16:52Månen ned 08:03

Tarotstollan
0

Här har varit solsken i över en vecka nu och härligt varmt för årstiden men idag har det varit kalla vindar. I går såg jag vitsippsknoppar för första gången i år. Härligt!