Matrecept
I dag gjorde jag något som jag hämtat ur Samodlarnas kokbok
Mangoldpaj.
Först gör man en pajdeg som består av 2 dl vetemjöl och 1 dl Graham. Man har också i 100 gr smör och senare 5 matskedar vatten. Jag gör den i matberedaren så det går undan. Som vanligt skall degklumpen stå kallt ett tag.
Sedan knölar jag in den i en pajform och lägger en metallfolie runt degen så att den inte säckar i hop. 20 min i ugn 225 grader.
(använder f.ö samma deg till andra matpajer)
Äggsåsen
4 ägg, en burk creme fraise, 2 dl mjölk, och en eller två dl riven ost, lite salt. Vispas!
Mangold 400 gram står det i receptet, men jag har nog mer eftersom jag odlar själv. Tar en literföpackning med djupfyst som jag tinat dagen innan. Skär för säkerhetsskull i mindre bitar. Det blir nog ungefär 3/4 liter mangold. Den lägger man i pajformen och häller ägg och ostsåsen över. Skall enligt receptet stå i 225 gr. ugn 30 min. Men kan nog vara bra att stå lite längre om man som jag har mer mangoold som ju är blöt.
Jag käkade det med färsk surkål till.
Det här receptet gillar de som äter LCHF-kost och därmed skall hålla nere sitt blodsocker.
Pajen räcker flera dagar till en person.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Tack för tipset.🙂
Jag älskar Mangold och odlar själv också. Förra årets plantor börjar bli riktigt fina nu och så har jag satt två nya rader till.
/Maria
Jag blev lite nyfiken på vad du menar med "färsk surkål" ?
/Maria
Med färsk surkål menar jag att den inte pastoriserats. I det läget dör nämligen alla nyttiga bakterier.
Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"
Aha. Då förstår jag.
/Maria