Äldrebarometern 2015
PRO har publicerat sin tredje barometer över hur äldrevänliga Sveriges kommuner är, den förra gjordes 2012. Det är 1800 medlemmar i PRO som under hösten 2014 och våren 2015 tittat på åtta kommunala faktorer som är av stor betydelse för seniorerna.
Totalt har 181 av rikets 290 kommuner satts under luppen den här gången. Svedala, Borås och Emmaboda verkar vara Sveriges svar på Florida om man vill ha en behaglig tillvaro på äldre dagar, medan Stenungsund och Skövde tycks ha en del att fila på om de vill bli gamlingarnas gunstlingar.
Det är dessa åtta ämnesområden som de medverkande nagelfarit. Varje ämne har i sin tur varit uppdelat i ett antal delfrågor.
1. Tillgänglighet till byggnader och miljöer
2. Boendet – vanligt boende, särskilt boende och trygghetsboende
3. Transporter – kollektivtransporter och färdtjänst
4. Gemenskap och aktiviteter
5. Medborgerligt deltagande och inflytande
6. Åldersdiskriminering
7. Information och kommunikation
8. Omsorg, vård och service
Högsta möjliga betyg är 6 poäng - då är man i princip felfri. Svedala i topp fick 5,07, de sämsta fick 2,67. Min egen kommun fick ganska måttliga 3,29, vilket förvånar mig, eftersom jag ser det som en rätt okej stad att vara pensionär i. Jag sätter nog rent spontant 3,60 för min del. Nu är jag en förhållandevis ung pensionär och oberoende av kommunal äldreservice - hade jag varit tio år äldre kanske det hade varit annat ljud i skällan…
Följande 15 kommuner fick 4,25 eller högre i genomsnitt:
Svedala, Borås, Emmaboda, Hallstahammar, Landskrona, Mönsterås, Lessebo, Åre, Katrineholm, Överkalix, Essunga, Tibro, Kungsör, Kalmar, Göteborg.
Kommuner med ett genomsnitt under 2,7:
Haparanda, Mora, Kristinehamn, Älvsbyn, Norsjö, Nyköping, Kalix, Storuman, Älvdalen, Boxholm, Uddevalla, Ockelbo, Gävle, Skövde, Stenungsund.
Källa: PRO.