"Nu kan vår inre ålder mätas"
"Forskare har nu tagit fram en metod för att mäta vår biologiska ålder och hur snabbt vi åldras på insidan. Och det visar sig att det biologiska åldrandet varierar kraftigt och att vårt inre börjar åldras olika snabbt redan i tjugoårsåldern.
– Det är intressant att man kan spåra åldrandets hastighet och den fysiska prestandan så tidigt i åldrandet för gör att man skulle eventuellt att man skulle kunna använda sådana här biomarkörer som en diagnostik, säger Thomas Nyström som är mikrobiolog och åldersforskare vid Göteborgs universitet.
En internationell forskargrupp har följt ett tusental personer från Nya Zealand mellan 26 och 38 års ålder, och tagit fram ett tjugotal biologiska markörer för ett inre åldrande. Det handlar bland annat om skicket på njurar, lever, lungor och immunsystemet.
Forskarna kom fram till att den biologiska åldern bland 38-åringarna varierade från 30 till över 60 års ålder, mätt i den faktiska tid vi levt.
Mellan 26 till 38 års ålder hade dessutom vissa åldrats tre biologiska år per vanligt år, medan andra nästan hade föryngrats under perioden."---
Mer på SR Vetenskap
Jo, visst är vi olika.. Det är mycket som spelar roll när det kommer till vårt inre åldern. Hur vi tar hand om oss och våra kroppar påverkar i högsta grad. Det finns skillnader, en som är 60 år kan ha mer energi och uthållighet än någon som är 20, Om man äter någorlunda vettigt, motionerar på det sätt man kan så är man på rätt väg sedan tror jag även att själva inställningen till livet påverkar. Om man har positiv anda så får man mer av det tillbaka vilket också främjar vårt välbefinnande.
När jag var sjuk och mager och vägde mig på en impedansvåg på mitt jobb så "sa" vågen att min metaboliska ålder var 74 år. Jag var 50 😃
/Maria
#2 Jag blev föryngrad på impedensvågen, dock var det några år sedan jag vägde mig på en sådan.
Vi var flera st som vägde oss vid det tillfälle och jag minns särskilt en man 45 års åldern som blev "äldre" än sin far enligt vågen. Allt är inte som det verkar vara. .🙂
Lite hoppfullt ändå för de "unga gamla" att de även kan "föryngras" om de lägger om livsstil.
När jag skulle få en aortaoperation utförd så kollade man min lungstatus och den var dubbelt så gammal som min verkliga ålder.
För många år sedan läste jag en artikel om levnadstid. Det hade gjorts beräkningar av på hur stort antal hjärtslag olika varelser har under sin livstid. Man kom bl.a fram till att däggdjur hade ungefär lika många oavsett hur många år djurets levnadstid var. Det fanns några undantag, ett markant sådant var t.ex näbbmöss som kunde ha en puls på 1200 slag och mer per min och dog tidigt pga utslitet hjärta.
#6 Låter dystert! Påminner lite om Stefanovskas och McClintocks "dödsur" som presenterades för några år sedan, där man kunde få fram när ens tid är ute.