Presidenten och nattviolen
"Plocka vill jag skogsviol och ljungens fina frans, plocka, plocka famnen full och binda till en krans. Vintergrön och timje minna mig om vännen min, och många, många tankar jag i kransen binder in."
Den här visan hör man tyvärr inte så ofta, för visst är den vacker! Dessvärre finns den bara i ett fåtal amatörinspelningar på youtube som inte gör visan riktig rättvisa. Melodin lär ha sitt troliga ursprung i Österbotten, texten gjorde den finlandssvenske författaren Alexander Slotte (1861-1927).
Kom att tänka på den när jag läste ett TT-telegram som börjar "Hej, hej, god kväll och tack för ett fint program, sa Sauli från Nådendal som ringde in till den finska radions naturprogram på onsdagskvällen." Det visade sig inte vara vilken Sauli som helst, utan den finske presidenten Sauli Niinistö, som ville prata palsternackor och nysört med programledarna. Under pratstunden berättade presidenten att hans favoritblomma är nattviol, som han tycker är "ofattbar vacker".
"Ibland tänker jag att det är förbryllande, när man till exempel ser en strandlysing och älgört bredvid varandra, att de kan se så olika ut när de äter samma jord och dricker av samma vatten", sa presidenten vidare enligt TT. Visst känns det befriande med en president med fötterna stadigt i den nordiska myllan?
Bilden har jag tagit i Dan Anderssons finnskogar i Dalarna. (Jag har tyvärr ingen egen bra på nattviol. Kanske har du det?)