Min "unika" mormor
Min mormor föddes på Orust år 1900 i Röra församling. Hon var mycket speciell på många sätt men mest för att hon var en av tre små enäggstrillingar. Hon föddes hemma och modern var över 40 så det blev något av en överraskning.
De flyttade tidigt till Göteborg och första bostaden var på gamla Vegagatan.
En av systrarna dog i Amerika på 50-talet men mormor och den andra systern blev närmare 90 år.
Den gamla veckotidningen Idun hade ett reportage när de var små. Jag hittade en länk men ni får skrolla till sidan 5 så hittar ni en liten bild och text.
http://www.ub.gu.se/fasta/laban/erez/kvinnohistoriska/tidskrifter/idun/1901/pdf/1901_15.pdf
/Maria
Jag tycker de hade så vackra namn.
Alfhild Isabella
Andrea Lovisa
Carola Sofia (som var min mormor)
/Maria
Så roligt att läsa om din mormor och hennes systrar. Håller med artikelskrivaren att de trillingarna är näpna på fotot. Min farfar föddes på Orust i Tegneby socken 1886, vid gränsen till Röra. Så det var roligt att de var födda i Röra på Orust som ligger mig varmt om hjärtat. Fina namn!
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Ja Tegneby, Röra och Stala ligger väl ganska nära varandra tror jag.
Tidningen följde töserna ända till konfirmationen och då fick de klänningarna inför fotograferingen. Jag har tyvärr inget kort.
/Maria
Fina namn, vissa av dem har ju blivit moderna igen! Tjejerna ser också nästan "moderna" ut på bilden, småleende och med nyfikna blickar. Många barn på den tiden såg ju annars skräckslagna ut inför fotografen.
Enäggs trillingar måste varit mycket exotiskt. Två personer eller tre som är varandras avbilder har alltid facinerat omgivningen. Enäggstrillingar måste vara mycket sällsynt. Så jag förstår att tidningen och allmänheten följde dem upp till arbetsför ålder. För efter konfirmationen började man oftast jobba.
Ja de tre socknarna gränsar till varandra. Min farfars mor kom från Röra och min farfars far kom från Stala.
#5 Då är vi nästan släkt kanske😉
Mormor berättade att de hade mycket kul när de började träffa killar. De var ju identiska och klädde sig lika och det tog ett tag innan pojkarna fattade att det var två tjejer men ännu längre innan de insåg att det faktiskt var tre😮
/Maria
#6 Ja vem vet?😉
Låter som de tre hade riktigt kul och en hel del humor!😂
Jag är nog en riktig Bohuslänning. Min farfar och hans familj bodde på Käringön.
Farfar föddes 1896 och var en av 16 syskon. Föräldrarna var Alexander och Karolina. Alexander var skomakare på Käringön och gjorde många läderstövlar till fiskegrabbarna.
Två av barnen föddes samma år. En i januari och en i december😮 Jag har kvar den gamla familjebibeln där man skrev upp födde och dödde i pärmen.
Farfar blev 96 år.
/Maria
Både Alexander och Karolina blev över 80 år båda två trots strävsamt liv. Efter att alla 16 barn var utflugna skaffade de fosterbarn och hund😮
/Maria
#8 Jag med! 🙂 Min farmor föddes i Ödsmål och farfar på Orust! När jag släktforskat har jag kommit tillbaka till 1600-talet på min farfars sida, alla boende på och kring Orust.
För några år sedan besökte jag för första gången Kärringön, som jag älskade. Inga bilar och en hel del historia. Speciellt facinerad blev jag av sen schartaunska prästen Agust Simson, som ska ha haft speciell makt över kvinnorna. Med all sannolikhet har din farfars föräldrar kommit i kontakt med honom. Alla kände väl alla på Kärringön.
Precis som din mormor flyttade de till Göteborg och bodde största delen av sitt liv i Kålltorp, där jag ofta var på loven. Min farmor f. 1892 dog tre veckor innan hon skulle fylla 91 år och farfar strax innan sin 87:de födelsedag.
När min farfar pensionerades köpte han mark och byggde en stuga på Orust, ett par hundra meter från sjön. Det är min idyll! Där jag tillbringade delar av sommarlovet.
Trots att jag är skåning har Bohuslän och Göteborg en särskild plats i mitt hjärta.
#10 Åh vad roligt att läsa🙂
Just Ödsmål står mig varmt om hjärtat då jag tillbringade alla somrar där som barn och min man och jag hade också sommarstuga där så vår son har också Ödsmål som "barndomssomrar"
Även mina far och morföräldrar hamnade i Ödsmål om somrarna.
Jag har också läst en del om Simson. Obehaglig karismatisk person.
Käringön har ju tyvärr blivit väldigt exploaterad bara under min levnad och jag känner mig inte riktigt "hemma" där längre.
/Maria
#11😃Se där ännu ett sammanträffande! Min farfars lillasysters son bor i Ödsmål. Min farmors mor är född på Skarbräcka i Tjäderröd i Ödsmål. Du kanske känner till var Tjäderröd ligger?
Simson var nog ingen trevlig person. Han blev dessutom mer och mer konservativ med åldern. Han höll väl framförallt kvinnorna i tukt och förmaning.
Schataunismen var sträng, min farfar berättade att hans mamma stickade och läste bibeln samtidigt. Det gällde att ta till vara på varje ögonblick att förkovra sig i bibelkunskap.
Tyvärr exploateras orter och öar så att man inte riktigt känner igen sig när man återser platsen.
#12 Men, så spännande.
Tjäderröd känner jag till men namnet Skarbräcka känner jag inte igen.
/Maria
O, jag hinner inte läsa allt! Även om jag inte är från Göteborgstrakten är det som att höra min egen mormor berätta!
Ett litet tips till intresserade av tidigare generationer: besök gärna tråden Släktkrönikan också (under uppstart).