Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettövrigt
Läst 1653 ggr
Maria
1

Trevlig sajt.

Jag vill bara säga tack för en trevlig sajt. Väldigt roligt att den verkar ha fått lite liv igen.

Jag är visserligen ingen pensionär men tycker "ämnet" är roligt.

Vi lär alla så småningom (förhoppningsvis) hamna här😉

/Maria

TjockaBerta
1

Det är en mycket trevlig sajt och ämnena är väldigt varierande. 

Jag är inte heller ålderspensionär men väl sjukdito, eller vad det nu heter.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
0

#1 Jag är ju "halv" eller vad man nu ska kalla det. Det heter ju inte sjukpensionär längre utan man får sjukersättning

/Maria

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varken hel eller halv:) Du gör ett jättebra jobb, Carpinus, som alla måste gilla!

TjockaBerta
0

Ja, det finns ingen riktigt passande benämning längre.

Pensionär är jag i lokaltrafiken och på bio. Gott så 😃

>>>Malum domesticum<<<

Maria
0

Haha, jag gillar att gränserna suddas ut😉

/Maria

[Carpinus]
1

Väldigt roligt att höra nöjda röster! Vill dela med mig av berömmet till alla er - ingen nämnd och ingen glömd - som hänger på i trådarna och även startar egna. Utan er skulle sajten falla platt som en sten!

Bra om budskapet att det här inte är en renodlad ålderspensionärssida når fram, man kan mycket väl vara medlem oavsett ålder (även om seniortemat finns där i botten).

Maria
0

Jag har mer eller mindre större delen av mitt liv jobbat inom geriatrik. Både på avdelning/sjukhus och även i en forskargrupp så detta "ämne" står mig varmt om hjärtat.

Numera jobbar jag på hematologen.

/Maria

[Carpinus]
1

#7 Perfekt att ha med någon med sådana erfarenheter i det här sammanhanget! Har tidigare haft en efterlysning ute efter medlemmar med kompetens från sjukvården med äldreinriktning. Inte för att vi skall gratis rådgivning, utan för att bredda medlemsbasen och öka sakkunskapen.

stickanw
1

Jag kan inte annat än hålla med om att det är ett trevligt forum det här. Jag har haft sjukersättning sedan början av tvåtusentalet  (vägrar säga tjugohundra då jag sa 2000 långt innan det politiska beslutet att göra annorlunda) och blev ålderspensionär förra sommaren. Har multisjukdomar och skador men inget av det livshotande men mycket smärta och värk b.l.a. p.g.a. artros. Men numer går man med känslan av ett Damoklessvärd hängande över sig då man funnit att män från min mors sida bär på förstärkta anlag för pulsåderbråck och minst tre avlidit av brustet bråck i tre på varann följande generationer.  Och jag blev skannad och man fann ett bråck precis där kroppspulsådern delar sig till lårartärerna. Numera opererad och bubblan är bromsad men finns ändå kvar till en viss del.

[Carpinus]
0

#9 Ingen lätt situation att ha det så…  Tur ändå att läkarvetenskapen gått framåt, så att man kan finna och åtgärda sådant som man inte klarade av förr.

[GIKmio]
0

Anledningen till att jag hittat hit: En trevlig Sajtvärd som skriver intressanta inlägg,  och som hjälpt mig en hel del senaste året med min sajt gjorde att jag ville bjuda tillbaka. Samtidigt tycker jag om att diskutera gamla tider, gammal musik och annat smått och gott.

[Carpinus]
0

#11 Kul att se dig här - hoppas att ni yngre knuffar till gamlingen om han verkar nicka till! 🤦‍♂️

Maria
1

I alla år jag har jobbat så är faktiskt åldersskillnaderna det jag mest har uppskattat.

När man var riktigt ung så var de äldre bra och trygga att ha som arbetskamrater och nu när man börjar sälla sig till den äldre skaran så uppskattar man de unga och deras aptit på livet😉

Jag får gratifikation  från kommunen i Göteborg i år som anställd 25 år. (Snarare 26 för de lyckades schabbla bort mig så jag fick ringa)

/Maria

[Carpinus]
0

#13 Jag hade också förmånen att få jobba på flera arbetsplatser med människor ur olika ålderskategorier, först när jag var ung och grön och sedan när jag blev veteran. På slutet var det kul när det kom prao:s och semestervikarier som man kunde lura i dumheter innan de förstod vilken spefågel man var… 😃

Apropå gratifikationer så fick jag en guldklocka på det jobb där jag tillbringade mina flesta år, fast den har jag lagt undan eftersom den gav mig nickelutslag…🤔

Maria
0

#14 Haha. Jag fick hem en lista med olika presenter man kunde välja.

Det fanns bland annat en medalj "patriotiska sällskapets medalj,,,"

Jag  valde i alla fall ett pärlhalsband. Det ingick middag på börsen men i år är det på något hotell  på grund av renovering så jag hoppar middagen.

/Maria