Bästa sommarlåten?
Läsarna av Motala-Vadstena Tidning, 281 röstande, har satt ihop en lista över de bästa sommarlåtarna (från en ursprunglig lista av 22), och den blev så här:
1. "Sommartider" med Gyllene Tider
2. "Sommaren är kort" med Tomas Ledin
3. "Öppna landskap" - Ulf Lundell
4. "Ta mig till havet" - Peter Lundblad
5. "Juni, juli, augusti" - Gyllene Tider
Kan vi godkänna detta? Kom gärna med egna förslag på bästa sommarlåtar annars!
Inte bäst, men ändå med en viss charm: "Fram för svenska sommaren" med Agnetha Fältskog.
Fastnar nog ändå för Östen Warnerbrings "En sommarvind".
För min del är det ett antal engelskspråkiga låtar som dyker upp ur minnet.
Först Ella och Louis: SummerTime
Sedan Billy Stewarts version av samma låt med ett helt annat utförande.
Vidare en låt som blev mest känd med Eddie Cochran men här med the Who: Summertime Blues
Till sist en sommarlåt av Lovin' Spoonful: Summe In The City
Jag godkänner helt klart dom fem. Men en tanke slog mig direkt. Samtliga låtar gjordes inom en period av endast 15 år. Men förvisso så var sommarlåtar populära under framför allt 80-talet.
Bröderna som ingår i samma fina klubb som bland annat Abba, Carola och Måns Zelmerlöw 😃
Sommarparty- Herreys
#6 Intressant synpunkt! Kanske beror det på att de flesta av tidningens läsare som tyckt det var kul att vara med i omröstningen är i den ålderskategori som har sina skönaste sommarminnen just inom den perioden de låtarna gjordes? Eller påverkade just de artisterna varandra att skriva somriga låtar? Tål att klura på!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna låten med Mungo Jerry är ju bara ett "sommarmåste"😉
In the summertime….
/Maria
#9 Den och "Summer In the City" som Stickan nämnde är gamla fina skivbekanta i sommarsamlingen!
#10 Japp, håller med🙂
/Maria
En av de bättre inspelningarna av Billie Hollidays gamla Summertime med Janis Joplin.
/Maria
Absolut inte min musikgenre, men en text som berör..
Är man bara tillräckligt gammal så behöver man inte vara rädd för att verka barnslig när man kommer dragande med "Mitt sommarlov" med Anita Hegerland från 1970…
Det får bli en badflicka också… 😉
En alldeles för bortglömd sommarvisa tycker jag "Vandring i ett gotländskt änge" av och med Elisabeth Hermodsson är.
O, så vacker! Alla vackra orkideer, som jag saknar :( I Stockholms skärgård finns de!
"Ge mig en dag av vindar och sol
vid stränder ljusa och klara
där tystnaden går i kullarnas gräs.
Vid havet, vid Österlens dalar."
"Ge mig en dag" (Österlensvisan), Olle Adolphsons svenska text till den engelska folkmelodin My Bonnie Lad är bland det vackraste jag vet. Tyvärr finns inte hans egen version på youtube, men den här inspelningen med Claes Ottelid och Håkan Andersson ligger bra nära hans tolkning. Dessutom finns hela texten bifogad.
I Quiztråden har det efterlysts en lättare quiz och nu har jag hittat en sådan, som jag alltså inte har gjort själv. Den är tio frågor om kända sommarsånger, och jag hade inga problem att få 10/10. Fast känn ingen press för det! 😉
10 frågor om kända sommarsånger (på news55.se)
#19 7/10 fick jag
6 rätt bara😮
/Maria
Mera sommarlätt: "Summertime - When I´m With You" med Mavericks.
(Och det är inte jag på Stena Jutlandica på videon.)