Mat
Jag känner ibland att jag lagar gammaldags mat även om jag gör annat också.
Vad har ni för favoriträtter.
Jag har många. Kan bara nämna några få…
Stekt strömming
Kalops
Kroppkakor
Olika grytor som pepparotskött, dillkött osv.
Känner att det här kan bli en början på en lång tråd…
/Maria
Jag vill gärna äta Svensk Husmanskost. Tyvärr inte alltid så lätt att få tag i här :( Paltbröd & fläsk är min favoriträtt. När jag var liten döpte hag min docka till Falukorv och stuvad potatis :)
Även för min del är det husmanskost som gäller.
Fläsklägg och rotmos, kålpudding, köttfärslimpa och fläskpannkaka hör till favoriterna.
Sedan saknar jag de riktigt stora och fina Wienerschnitzlar man kunde få på Kometen och Weises i Göteborg (den senare är ju borta nu). Jag har nog en viss förkärlek till stora schnizlar- för flera år sedan åkte jag mer eller mindre extra ner till Limmareds värdshus en gång för att äta från deras schnitzelmeny. (Ser f.ö. på nätet att menyn fortfarande existerar.)
#1 Haha, det var ju sannerligen ett annorlunda namn😃
/Maria
Mmm, husmanskost 🤤 här kommer några favoriter:
- kalops
- kåldolmar
- fläsklägg med rotmos
- stekt fläsk, potatis och löksås
Kålpudding
Raggmunkar o stekt fläsk
Rotmos
Jag besökte min mor häromdagen efter jobbet och fick potatis med hackkorv och rödbetor. Oj vad gott det var.
Himmel, vad hungrig jag blir- Av ngn anledning :)
Idag blir det potatis med småländsk sylta och en rejäl klick smör till lunch..
Mat har alltid varit en viktig del av mitt liv. Som barn lärde jag mig tidigt att tillaga olika maträtter och fortsatte det med att utbilda mig till kock och jobbade som det ett antal år på olika ställen. Jag tappade lusten till yrket efter allt fuskande med innehåll i maträtterna. Men fortfarande tycker jag om att tillaga mat och har även en hel del favoriter både bland s.k. husmanskost och annat. Utan rangordning kommer här några av mina smakfavoriter.
Skånelåda. Fläskfilè skivad, mjölad och stekt och till det stuvad, tärnad råstekt potatis.
Rotmos med rimmad oxbringa.
Kalops.
Stuvade makaroner med stekt fläsk och korv.
Surströmmingsmackor.
Hemlagad pölsa.
Kalvlever Anglè. Tunt skivad mjölpanerad kalvlever stekt, kapris, bacon och potatismos (alltid hemlagat).
Kåldolmar.
Stekt sill med löksås.
Pitepalt.
Kroppkakor.
Fläskpannkaka.
Kålpudding.
Leverkaka.
Skomakarlåda.