Skicka inget av värde med vanlig postförsändelse!
"Maja, 7, skulle få ett gratulationskort av sin gammelmormor. Men när brevet kom fram hade något brutit upp det och stulit 200 kronor.
– Maja blev jätteledsen och började gråta, säger hennes mamma Cecilia ,29.
Efter ett upprop på Facebook har nu okända välgörare samlat ihop pengar."---
Alltid lika trist att läsa om stölder ur brevförsändelser, och det är synd att människor chansar och skickar värdefulla saker på det osäkra sättet. Jag har några inom bekantskapskretsen som råkat ut för liknande händelser. En dam hade haft besök av sin cancersjuka dotter som råkat gå ifrån sin värkmedicin. Mamman lade ner ett par "akuttabletter" i ett kuvert men behöll resten eftersom hon skulle åka till dottern senare. När kuvertet kom fram var kuvertet öppnat i ett hörn och nödtorftigt igenklistrat och tabletterna urpillade (det var innan den automatiserade sorteringen, så kuvertet hade inte skadats i hanteringen).
En annan bekant skickade fyra trisslotter till en födelsedagsfirande. När kuvertet kom fram var kuvertet öppnat samt igenklistrat på nytt och trisslotterna skrapade och tillbakalagda. Kontantstölder ur kuvert har jag också hört flera släktingar och bekanta berätta om. I det läget håller man inne med kommentaren "skyll dig själv", även om den känns naturlig…
Jag har skickat både pengar och lotter i kuvert och det har kommit fram. Vet heller ingen som har blivit drabbad. Förra året fick jag t o m rekommenderat av banken att skicka pengar i ett vanligt kuvert, då det skulle kosta en förmögenhet att skicka den lilla summan mellan olika banker.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Är man bara medveten om riskerna så är det ju bara att köra på…