Pensionärsrabatten
Idag ska jag ut och handla. Bra med elrullen. Måste ju utnyttja pemsionärsrabatten som gäller på tisdagar.
Aha - den har jag bara hört talas om! Handlarna i mitt närområde har tyvärr inga sådana erbjudanden.
De enda rabatter jag kommit i åtnjutande är gratisåkande på kollektivtrafiken i kommunen under lågtrafik plus lägre entré på idrottsevenemang.
ICA Maxi och ICA Kvantum i Solna ger 5 % rabatt till pensionärer med ICA-kort på tisdagar.
Trots att jag bor i Göteborgs utkanter har jag en halvmil till närmaste ICA-butik. Hämnas hos min ordinarie handlare genom att handla på fredag middag… 😉
#3 Fast du får i alla fall åka gratis kommunalt😉
#2 Smart idé.
/Maria
#4 Ja, men jag åker inte mer nu än när jag fick betala. (Reformen genomfördes i maj).
Har man ett litet hushåll känns det inte nödvändigt att åka spårvagn sex hållplatser fram och tillbaka för att handla 5% billigare. Jag har f.ö. inget ICA- kort heller, jag är ingen vän av sådana kort utan föredrar handel in cash och utan registrering, så länge det går.
Åh jag som älskar att scanna varor och slippa köa och så dimper det ner en återbäringscheck då och då😉
/Maria
#6 Du är i teknikens våld! 😉
Japp jag tycker ny teknik är väldigt bra hjälpmedel🙂
/Maria
Gillar också scanningen
Har utnyttjat friåkning och åkt buss ut en bit från stadskärnan några dagar för att sedan gå hem. Det är dubbel fördel med det - dels slipper man gå samma tradiga väg ut, och dels tvingar man sig själv att verkligen gå hem. (Man kan ju i och för sig åka buss hem också, men det vore ju slöseri med tid…)
Korrekt sett så heter det seniorkort/rabatt. Jag frågade på våran lokala ica då jag är förtidspensionerad och han talade om att det bara gäller dom över 65, men att det är många som säger pensionärskort/rabatt.
Eftersom jag inte har det själv så vet jag inte exakt vad som krävs. Men jag har inte sett nåt om att man måste ha icas betalkort. För ingen av mina föräldrar betalar med ica kort.
Det jag kommer ihåg från informationsskylten. Att man får ett kort (kanske det är ica kortet) som man visar i kassan, (men inget krav att man ska betala med det) och att man ska kunna visa sitt leg.
Jag har ett ica kort, men det är inte ett betalkort utan bara ett som jag drar så jag får bonus. Men visst det registreras ju vad jag köpt eftersom man får erbjudande på vissa varor som man tidigare köpt (åtminstone fått förut, brukar inte kolla på det när jag öppnar det när det kommit) plus att man får återbäringscheck.
När det gäller de 5% visst på kort sikt så blir det inte så mycket, men kan man handla varje tisdag och då köpa det mesta man behöver då, så på sikt blir det nog en del. Min mamma handlar bara på tisdagar numera, vet inte hur det är med pappa för han brukar för det mesta handla på coop, men han har skaffat det som krävs på ica.
Och sett ur en annan synvinkel vi andra bör undvika att handla på tisdagar för då är det mer folk i affären, nästan mer än det brukar vara till helger.
Här i de lokala affärerna har det inte kommit egen scanningen än och det lär nog dröja innan nån av de inför det.
.
#11 Fast det heter väl inte förtidspensionerad längre? Sjukersättning får jag, på 50%..
/Maria

Vi har "russinonsdag" här i vår affär och då undviker vi att handla eftersom ingen av oss är ålderspensionär. Tyvärr gäller inte rabatten oss med sjukersättning :(
>>>Malum domesticum<<<
Seniorrabatten finns på ICA-kortet som är ett bonuskort.
Maria jag vet att det bytt namn, men jag fick halv 93 och sen hel 2000 så för mig kommer det nog alltid heta förtidspension. Och det är ju nånstans efter 2000 som det bytt namn.
För mig är sjukersättning det man får när man är sjuk och hemma från jobbet. (här används både sjukersättning och sjukpenning i det sammanhanget)
TjockaBerta då är det samma villkor som det här då. För jag får inte jag heller då jag inte fyllt 65.
Leffe då är det det kortet man får då om man inte redan har det. Vet bara att man fick nåt kort, men läste inte så noga.
.
#0 och #14 Låter fantastiskt! På vilket kort finns den seniorrabatten? Hittar ingen info här http://www.ica.se/ica-kort-bank/icas-kort/icas-olika-kort/
Vet du om den gäller bara på ICA Maxi och Kvantum eller alla ICA? Har mailat dem men inte fått svar.
Eskils inte mig du vänder dig till, men jag skriver hur det är här där jag bor.
Här är det en vanlig lokal ica butik. I butiken finns en stor skylt som informerar om det. Och man får gå in till chefen så att hen registrerar dig.
Men det är nog inte säkert att det gäller hos alla ica för det bör ju rimligen påverka deras vinstmarginal. Så en del kanske valt att inte ha det så gå in på din ica butik och fråga.
.
Det är ICa-kortet som mab får bonus på. Det börjader på iCa Maxi Solna och har nu giltighetr på ICA Kvantum i Solna också
#17 Tack för svar! Ska spana efter skylt.
#18 Menar du alltså det vanliga röd-rosa ICA-kortet?
Japp. De har på något sätt lagt in seniorrabatten på det
Eskils annars bara fråga nån i personalen så får du snabbt svar. Här på våran ica så är det en rätt stor skylt som dom har framme, men den står inte på samma plats hela tiden, vet inte ens om dom har den framme varje dag.
.
Jag har ingen rabatt mer än det jag får på extra erbjudanden varje månad med Ica kortet. Ibland i Ica bladet kan det sitta någon rabattkupong på 5-10% på hela inköpet under 1 gång, inte mycket men har jag tur kan jag tjäna någon 100 lapp om jag handlar mycket just då!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tarotstollan möjligt att jag missförstår dig. Får du buffetidning från ica. Om du får det, får du inte återbäringscheck då och då. Den sitter på det lösa papperet där namnet står.
Baksidan på det papperet är det ibland nå varor som har rabatt, men inte alltid jag får rabatter för jag handlar väl inte rätt sorts varor.
På framsidan nere till höger brukar det finnas en rosafärgad check med ett belopp (för min del brukar det vara 25 kr) som man river loss. Men ibland står det att jag har si eller så många poäng kvar till nästa check.
Eftersom du har ica kortet så borde du få det, för vad jag vet så är det nåt som alla får.
Om du är 65 (eller fyller det i år) så fråga i din närmaste ica butik om dom har seniorrabatten eller om dom planerar att införa det. Om inte din närmaste ica har eller inte tänker införa så om det finns nån annan ica i din närhet fråga där.
.
#23. Jo, det var de rabattkupongerna jag menade. Någon seniorrabatt får jag inte än på många år!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!