Musik för mig, kanske för dig? -1
"Musik för mig, kanske för dig" hette ett musikönskeprogram som kunde höras på SR första gången 1974 och som sändes sista gången 2004.
Nu tänkte jag att vi i den här tråden under samma paroll skall tipsa varandra om favoritmusik, ny eller gammal spelar ingen roll. Berätta om dina favoriter, och länka gärna till youtube om du vill dela med dig av något du gillar som finns där.
Som senior börjar man ju vänja sig vid att allsångshäftet ligger på lur varje gång man infinner sig på någon tillställning. Vi kanske borde upplysa dessa välmenande festfixare att Elvis hade varit 78 om han levt idag, Mick Jagger är 72 och Jerry Williams 73? (Därmed inte sagt att vi behöver "rocka röven av oss" här - det går lika bra med klassisk musik, jazz, visor, World Music eller vad du vill.)
En stor favorit är Dire Straits, När deras LP Sultans Of Swing kom 1978, var jag fast.
När de separerade lyssnade jag påde på Mark- och David Knoplrs musik. Fick ett inspelat band med musik av David Knopler som jag gillade så mycket. Har gjort av med bandet och kommer till min sorg inte ihåg vad skivan hette! Kanske någon kan hjälpa mig?
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
På youtube under rubriken Country Family Reunion hittar man countryseniorer som framför sina gamla hits i gemytligt sällskap av varandra. Där hittade jag en gammal favorit som toppade listorna 1979, "If I Said You Had a Beautiful Body Would You Hold It Against Me" med The Bellamy Brothers, David Bellamy född 1950 och Howard, född 1946. Här framför de sin gamla hit lite senare - 2012… Låter fortfarande bra!
#2 Den kommer jag ihåg! En sådan låt som spelades som tryckare när man var ute och dansade.
#1 Dire Straits är gamla favoriter även för mig, och Mark Knopfler håller ju igång ännu.
När det gäller David Knopfler så har han enligt Wikipedia givit ut nio album, det första kom 1983 och hette Release. Den senaste skivan gjorde han 2006 enligt samma källa.
#4 Jag har varit inne på Wikipedia och Youtube och lyssnat, men inte kunnat hitta musiken. Jag ska leta igen! När jag lyssnade på bandet var 1991/1992, som jag fått av en god vän. Men då hade den nog några år på nacken.
Begåvningar håller på hela livet. Dire Strait kom med ett helt nytt sound när det begav sig.
#4 Glömde säga tack. Tack!🙂
#5 Då kan vi utesluta skivorna från 1994 och framåt, så då bör det vara någon av de här : Release (1983), Behind the Lines (85), Cut the Wire (87), Lips Against the Steel (88) eller Lifelines (91).
#7 Tack!🙂
Mitt minne är inte vad det varit, tyvärr. Men jag kommer ihåg att en låt - tror jag - handlade om tunnelbanan. Jag har lyssnat på många av låtarna på Youtube. Nu lyssnar jag också igenom Mark Knopflers låtar även om jag minns att det var brodern David. Kom ihåg att min gode vän tyckte han var bättre än Mark och kommit rent för mycket i skuggan av sin bror. Nu ska jag kolla Lifelines, eftersom den kom ut just det året det gäller.
"Gabriel's Oboe" av Ennio Morricone är huvudtema i filmen The Mission från 1986. Sarah Brightman blev så förtjust i stycket att hon bad kompositören att få sätta text till den, och så kom Nella Fantasia till.
Det är bara att välja: orkesterversionen med kompositören som dirigent, eller Sarahs version. Eller båda… 😉
#7 Nu har jag hittat den!😃Det var Lips Against The Steel! En av låtarna jg gillade mycket hittade jag, det var Somgone to belive in. Inte konstigt att jag inte hittat låtarna. Är bara två låtar från LP:n på Youtube. Men nu ska jag köpa LP:n
Tack så mycket för hjälpen! Jag har letat i omgångar och botaniserat bland David Knopflers låtar.
#10 Kul! Jag var på väg att föreslå den när du nämnde tunnelbanan.
#11 Nu har jag beställ Cd:n😃Utan din tråd hade jag aldrig kommit dit! Iaf inte på länge! Så tack igen!
#12 För all del - hoppas att CD:n är lika bra fortfarande! 🙂
Dags för en gammal god! Mike Oldfields "Moonlight Shadow" från 1983 med underbar sång av Maggie Reilly.
Undrar hur livet tett sig utan musik? Nu är frågan förstås retorisk, för musiken är nog nästan lika gammal som människan. Men vilken otrolig kraft musiken är tycker jag framgår av youtubeinslaget här nedan. Jag blir fortfarande fuktig i ögonvrån när jag ser det, både över terapeutens och den gamle farbrorns reaktion…
#15 Som uppföljare till den filmen tycker jag att "Fade" med "Egyptian" passar bra. Gruppmedlemmarna i Egyptian heter Dan Reynolds och Aja Volkman. (Om någon tycker att smalfilmen i videon hoppar lite inledningsvis så är det nog helt i sin ordning.)
När tredje paraplyet på två veckor blåser sönder, ekan står på sjöbotten vid bryggan och kolet i grillen flyter runt i en pöl av regnvatten och tårar - det är då det är det dags för "Smiles for life" med Alex Boye…😎
#16 Det var längesedan jag hörde Fade! Det väcker så mycket minnen!😃
#18 Skoj - jag har aldrig träffat på någon som hört talas om låten förut!
Nu kommer två av mina modernare favoriter,
Amy Winehouse, som så tragiskt dog ung! En sådan begåvning! Hon dog dagen innan min mamma gick bort och samma dag som alla ungdomar på Utöya, den 22 juli 2011.
https://www.youtube.com/watch?v=TJAfLE39ZZ8&index=3&list=RDrEM39uK2VjM
Amanda Jensen
Kommer ihåg två låtar från min första föräldrafria en gång för dryga femtio år sedan (det fanns faktiskt FF redan på stenåldern…), och det är Loch Lomond med Siw Malmqvist och Violetta med Ray Adams.
Föga visste man väl då att den första var en skotsk folkmelodi och att Violetta ursprungligen kunde höras i Verdis La Traviata och spelats in av en mängd artister före Ray (eller Ragnar som egentligen hette). Här kommer låten i en senare tappning med Orchestra Vincenzi. Den sopranen går inte av för hackor!
Rätt skönt att som pensionär kunna instämma med U2 om att I Still Haven't Found What I'm Looking For.
År 1984 gav Alphaville ut "Forever Young". Vet inte om det är praktiskt genomförbart att förbli det, men det går ju alltid att försöka…
På lördag uppträder de gamla glamrockbanden Sweet, Slade och Smokie i Helsingborg. Fast som brukligt är med så gamla band så är en stor del av manskapet utbytt - originalbesättningarna är ju i pensionärsåldern nu! T.ex. Chris Norman, född 1950, som sjöng på Smokies stora hit Living Next Door To Alice (1976).
Dags för soundtracket till sommaren 2015, "It´s raining again" med Supertramp från 1982. Låten är för min del starkt förknippad med regnuppehåll i tennissändningar från Båstad på TV, där den spelades varje gång bollkallarna drog presenningen över kolstybben som skydd från en skur.
Här är en låt mer från vår tid, "Down here with the rest of us" med Social Distortion.
(Den som vill veta mer om gruppen hittar deras hemsida här.)
Ni minns kanske Amanda Lear - hon med en röst så mörk att hennes könstillhörighet blev ett mysterium, något som skickligt utnyttjades i hennes marknadsföring. Läser man på Wikipedia om Amanda, född 1946, så hittar man en imponerande samling epitet och yrken: "fotomodell, nakenmodell, konstnär, författare, skådespelerska, mediapersonlighet, kompositör, textförfattare, sångerska och gayikon". Dessutom skall hon ha hunnit med att vara Salvador Dalis älskarinna enligt sina egna memoarer.
Här kan man se och höra henne (?) i den välkända "Blue Tango" från 1977.
Kanske min favorit alla kategorier: "Always On My Mind" med Willie Nelson.
#28 En riktig gammal goding!
#30 Gunnar Wiklund var ofta på tv och Svensktoppen när jag var barn. Det är nostalgi!
#29 Sveriges Jim Reeves! Kommer ihåg när han sjöng "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad" på TV första gången, den slog direkt för det fanns ju bara den kanalen att titta på i hushållen med TV då (1959).
http://www.op.se/noje/musik/nu-tandas-ater-gunnar-wiklunds-stjarna
#30 Ja,han kunde sjunga han. En av mina första favoritlåtar som barn (där avslöjade jag mig - har alltså en bit kvar till ålderspension men är intresserad av alla sajter ändå) var "Glöm din dröm" som låg på Svensktoppen någon gång i mitten av sjuttiotalet.
#33 Den låten mindes jag inte, så jag var tvungen att lyssna på den. Fast det hjälpte ändå inte, jag kände inte igen den. Men den låg på svensktoppen elva veckor hösten 1977, så din minnesbild stämmer rätt bra.
Det står på youtube att det var hans sista listhit, och när man hör den nu låter den faktiskt lite som ett bokslut. Om det var tänkt så är en annan sak…
#34 Intressant, det visste jag inte. Jag hade för mig att han höll på ett bra tag efter det, men jag kan ha fel eller så slog hans senare låtar bara inte igenom i någon större skala.
Gunnar Wiklund hade ytterligare en låt på Svensktoppen, en som heter "Jag älskar dig alla" och som fanns på listan 1978.
Östen med rösten som fick sjunga det svenska bidraget i ESC 1967. Sista året som festivalen sändes i svartvitt. 1968 kom färgen..
Som en dröm-Östen Warnerbring (1967)
The Drifters har funnits i flera olika konstellationer, ibland har de t.o.m. varit igång samtidigt. En av gruppens största hits var "Save the last dance for me".
Redan någon månad efter att den kommit ut kom svaret från Damita Jo i "I´ll save the last dance for you", som också var riktigt bra. Säkra hitskrivarna Pomus/Shuman stod bakom båda utgåvorna.
År 1969 ryckte jag in i lumpen på I3 i Örebro. Örebro stad bjöd oss beväringar på en välkomstfest på Club 700, där jag minns att Monica Forsberg ("Fru Kvinnaböske"), Ted Åström och Mats Paulson var bland artisterna.
Läser nu att Mats Paulson fortfarande vid 77 fyllda turnerar runt i landet. En bra anledning att plocka fram hans klassiker "Visa vid vindens ängar". Här är en version han gjorde 2011 tillsammans med Alexander Rybak, och låten är textad så det är bara att stämma in!
Jag tycker att Rolling Stones är bäst! Fast bara som dom lät på 60-talet!
När vi ändå är inne på det militära: som signalist så var man en bristvara, så bara något år efter lumpen hamnade jag som repsoldat på I17 i Uddevalla. Är inte riktigt säker på vid vilket av mina repmöten det var som vi skulle försvara hamninloppet till Göteborg. Jag och den andre signalisten fick lite tid över emellan stridandet vid ett ett av dessa möten, så vi cyklade upp till gamla flygledartornet på Torslanda där Carl Anton just då hade en konstutställning. Det visade sig att vi var de enda besökarna, och konstnären själv tog sig tid att gå med oss runt och berätta om sina tavlor, väl medveten om att vi inte var några spekulanter.
Carl Anton ledde ju för övrigt en uppskattad föregångare till "Allsång på Skansen" med sina föreställningar i Vitabergsparken. Vad passar då bättre än att välja "Om maskros och tjärdoft" i en version som han gjorde i allsången 2006 tillsammans med Sofia Karlsson? Även här är det textat, så det är bara att fortsätta sjungandet!
#40 Som här då?
En av mina äldre bröder och jag delade intresset för musik, och jag saknar stunderna då vi lyssnade på någon ny eller gammal skiva eller diskuterade artister. Roger Whittaker var en gemensam favorit, och efter att min bror gått bort för ett antal år sedan fanns "The Last Farewell" med på den musiklista han omsorgsfullt valt ut till sin begravning. Varje gång jag spelar låten nu känner jag ett lätt bitterljuvt vemod.
Japp! Gärna det.
Med anledning av gårdagens jubel och dagens fest i Kungsan tycker jag att den här platsar bra.
Så passande! Dessutom min favorit.😃
Upp och stuffa kanske? Här är Bonnie Tyler & Shakin Stevens anno 1984 i "A Rockin Good Way".
===
Några favoriter av Ted Gärdestad (1956-97)
#22 Från samma platta "The Joshua Tree" från 1987
#50 Vist gillar jag Roy Orbison! Ren nostalgi!
Många i skolan tyckte att min pappa liknade Roy Orbison 🙂 Nu är båda borta.. och jämngamla var dom..
I drove all night- Roy Orbinson
Skoj att Roy Orbison fick uppleva en renässans de sista åren, när han gjorde konsert med Bruce Springsteen och medverkade i Traveling Wilburys.
#53 Traveling Wilburys var populära på den tiden då jag var i tonåren. På den tiden fanns inte internet, så var man sportintresserad som jag är så var sportradion enda alternativet. Och där var Roy och Traveling Wilburys flitigt spelade.
#54 Ja, de gjorde sig bra i alla sammanhang!
Igår kväll sändes en dokumentär om Freddie Mercury på TV. Jag såg den inte, vilket inte hindrar att jag tycker att han var en gudabenådad sångare, och en del av Queeninspelningarna är fortfarande sensationellt bra. "Somebody to love" t.ex. spelades in för nästan 40 år sedan, men låter fortfarande lika fräsch.
Så något årstidsrelaterat: 1967 kom "Summer Wine" med Lee Hazlewood och Nancy Sinatra ut. En fin och lite vemodig låt som håller än i dag, vilket bland annat det faktum att bl.a. The Corrs och Bono gjort den på senare år.
Lee Hazlewood, mannen som skrev These boats are made for walking bl.a., var en stor Sverigevän och bodde här ett antal år. Han förekom flitigt i svenska TV-shower, bl.a. Cowboy in Sweden, som jag tror vann ett förstapris i Montreux. Skulle vara roligt att se den filmen igen, förresten!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon som minns den här?
#19 Absolut! Märkligt nog skriven av Gene Pitney. Apropå Rick Nelson så gillar jag även hans Garden Party, som han gav ut långt senare. En passande låt så här års!
Två låtar med Al Kooper som jag gillar starkt är dessa.
En av mina allra största favoriter, "If you leave me now" med Chicago släpptes liksom Somebody to love (#55) 1976. Ett gott år!
Jag kan inte låta bli att tralla till denna låten. . 🙂"En kväll i Juni"
Ber att få gratulera Richard Starkey som fyller 75 idag! Han är fortfarande i full aktion och turnéerna avlöser varandra - i höst skall han t.ex. ut på en runda i USA och Kanada. Ja, han är ju inte känd som Richard Starkey, men initialerna är lika. Och kommer du inte på vem det gäller så klarnar det när du klickar här.
Ja det är stämma in i grattandet för den mannen. Han har gjort mycket gott både för de i min ålder och många fina berättelser för barn. Han var bland annat en av berättarna i Thomas The Train.
#63 Jaha, alltid lär man sig något! Det sistnämnda hade jag ingen aning om…
Här är två låtar där en är välkänd med en annan text och den andra är bara rolig. Lyssna och säg vad ni tycker om dessa.
Här en låt som passar oss äldre som har/haft hemmaboende barn.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bryter "länkdisciplinen" tillfälligt, för det här tycker jag är en riktig pärla som jag gärna vill uppmärksamma lite extra…
Inledningen fick mig att tänka på den här Johnny Cash låten.
Några av mina favoriter. .
Great balls of fire
https://www.youtube.com/watch?v=ZD8YPY8RBQc
Rock and roll Music
https://www.youtube.com/watch?v=AesMHNGbpIg
Whatever you want
https://www.youtube.com/watch?v=AFL1WEPJ0Yk
Achy Breaky Heart
#71 Touché!
Lite annan klassisk musik med Love Sculpture. Från 1968.
Och så en mycket bra låt av "hårdrocksbandet" Savatage. Belive heter låten.
Hej på er alla. Såg att Roy Orbison nämndes tidigare, här är en tidig från hans tid på Sam Philips bolag Sun, va tycks?👍 https://youtu.be/UdAJCgrxzTI
#75 Inspelad 1957 - den var tidig!
#76 Den va de. Här kommer en till, lite lugnare, också -57. https://youtu.be/r3GkJOc9u_k
Cornelis med sitt brev från kolonien
#78 Cornelis har gjort många bra låtar men Brev från kolonien är fortfarande favoriten. Man får sig ett gott skratt. . 🙂
Hur står det till med intresset för gammal Svensk schlagermusik här på trå'n månntro, här kommer en höjdare, eller????
#80 Den har jag inte hört men här kommer en som jag känner till.
Siwan håller i alla väder och på flera språk….
Flickor bak i bilen- Kurt Olsson & Siw Malmqvist
#81 Ja den e bra, här e en till trallvänlig låt me samme Myrberg, skön eller hur?👍https://youtu.be/sNv-Fj7ln1Y
#82 Helt klart, ska vi ta Connie Francis version då
#83 Kurt Olsson är ju oslagbar
Den här tycker jag står sig bra än idag: Mink DeVille - Each Word's A Beat Of My Heart (1984?).
===
"Det finns inga dåliga kläder, det finns bara dåligt väder", eller hur är det man säger? Här en sång om vädret.
Man kanske ska uppmärksamma hembygden lite?
Te dans mä Karlstatösera-Sven Ingvars
Det får mig att tänka på den här låten som är mest känd genom Janis Joplin men jag tar den som framfördes av Delaney & Bonnie: Piece Of My Heart
En västmanlänning som hade sitt hjärta i Värmland. Thore goes metal så blir alla generationer nöjda 🙂
The Allman Brothers var också ett band som jag gillade och som är aktiva än idag vad jag vet: Seven Turns
#90 Han var verkligen produktiv! På midsommarafton sände SVT ett pausprogram (tio minuter) om Thore Skogman, där man nämnde "alla" stora hits som han skrivit för sig själv och andra, men man missade "Fröken Fräken" och texten till "Min gitarr", som han ju skrev för Sven-Ingvars.
#92 Han var en mycket trevlig farbror. Sprang på honom under höstmarknaden i Säffle en gång i tiden. Han var där med frugan för att handla som vi alla andra men tog sig tid att skriva autografer, skaka hand, och enbart prata med folk..
Vad sägs om lite allsång i somrig miljö? Här bryter Sten Nilsson, ABBA-Frida, Björn Skifs, Svenne & Lotta och Mona Wessman ut i ett valsmedley.
En fin låt med Trans Siberian Ochestra.
Jag håller mig på min kant med mitt musikval eller musikskval. Om någon skulle orka lyssna igenom hela detta musikstycke så har ni länken här. Det här är också T.S.O. som ovan men är dryga timmen långt men en av mina mest spelade skivor.
Marianne Faithfulls karriär har väl bestått av två delar kan man säga, och "Come and stay with me" hörde då till den tidiga. Den skrevs av Jackie DeShannon och kom ut för femtio år sedan, 1965.
Jackie De Shannon ja, hennes kanske mest kända från -64, Snygg tjej, bra låt.👍 https://youtu.be/rtZ_NhWiLnY
#98 En låt som hon inte skrev men däremot fick en hit med var "Needles and Pins", som i stället skrevs av Jack Nitzsche och Sonny Bono (ja, han från "Sonny & Cher").
_"I helgen spelade Paul McCartney på Roskilde, och ungefär samtidigt som den här tidningen trycks spelar han i Stockholm. Rusningen till Stockholm är påtaglig, och på den danska festivalen var han ett av de stora dragplåstren. Lockade storpublik när han rev av Beatles-klassiker på löpande band. Tydligen är gammal fortfarande äldst.
Det är lustigt det där. Att en artist vars band var som störst för sisådär 50 år sedan fortfarande står högst upp på festivalaffischerna."---
"Av just den anledningen kan man fundera över hur det kommer att bli i framtiden. Finns det nya dinosaurier då?
I så fall kanske Avicii är det stora lockbetet på någon festival någonstans i världen år 2059. Extra roligt vore om folk blev nostalgiska och i samma ordalag som folk i dag pratar om hur mycket de gillar tidiga Springsteen, möss-perioden, lovordar Aviciis tidigaste alster, keps-perioden. Eller kanske rentav keps bak-och-fram-perioden. "Avicii var bättre förr, när han var mer oldschool", skulle folk kanske säga."---_
Efter att ha skummat igenom en massa rubriker om död och elände kände jag ett behov av att läsa något positivt i tidningarna. DN har en stående vinjett om "Goda Nyheter" så jag tittade in där, och fann att den senaste goda nyheten var inlagd 25 juni…
Men det var inte bättre förr - här är senaste nytt från 1965:
Läser att John Fogerty är lite lack på sina forna medmusikanter i Creedence Clearwater Revival - han säger sig inte ha fått betalt sedan 2011. På den här gamla videon är det lite gladare stämning i bandet!
År 1940, i världskrigstider, spelade Calle Jularbo in Muckarpolka av Helge Eriksson. Tjugotvå år senare tog Lidköpingsbandet Cool Candys upp låten och kallade den för Muckartwist. Låten blev snabbt en hit, och även senare tiders lumpare känner igen den från sin egen "militär utryckning civila kläder".
Cool Candys lade av 1994, och alla originalmedlemmar utom en har gått ur tiden. Men 2014 återuppstod Cool Candys i Strömsund som band och med samma sättning. De har bl.a. framträtt på dansbandsgalan i Malung 2015.
#14 En låt som värmer upp minnet av 80-talet precis som Mike Oldfields Moonlight Shadow
Words don´t come easy- F.R David
Ray Charles har varit en av mina stora favoriter under femtio års tid. Hans version av Leon Russells klassiker "A song for you" gillar jag skarpt!
Twisted Sisters såg förvisso anskrämliga ut och deras karriär blev förhållandevis kortvarig, men We´re Not Gonna Take It från 1984 är en bra "kampsång", och den tillhörande videon rätt kul.
Två år senare.. Nytt album som sålde som smör i solsken och en ny hit. Notera gitarrsolot med Kee Marcello, numera aktuell från stjärnkusken på TV4.
Superstitious-Europe (1988)
Jag såg Europe på Götaplatsen i Göteborg under Göteborgskalaset 2009. 😃
Det var en upplevelse i sena augustikvällen att höra "Final Countdown" och det var så fullt av folk att det inte går att beskriva.
/Maria
På temat hårdrock och inslag av lite lugnare ballader. Tyska Scorpions har levererat en del genom åren.
Still loving you- Scorpions (1984)
Låtskrivaren Wayne Carson har dött, skriver New York Times. Bland hans mest kända låtar finns "Always on my mind", även inspelad av Elvis Presley. Carson blev 72 år gammal."---
En av mina favoritlåtar, och i mitt tycke gör Willie Nelson den bäst.
Barry McGuire Blev väl mest känd genom Eve of Destruction men den här är inte dålig den heller men mycket mindre känd och kanske inte lika bra genomförd som den av Chrispian St Peters.
Jag vet ju inte vad ni andra tycker om falsettsong men jag gillar det ganska mycket och det finns några artister som man mins lite mer. Bl. a Frankie Valli, Righteous brothers och en svensk Peter Holm.
https://youtu.be/AapxXRlsdwA?list=PL2C66B3CB21670603
#114 Frankie Valli och Righthous Brothers tycker jag är gamla goda märken.
Lite uppiggande inför helgen:
Good Tradition med Tanita Takaram från 1988 gör mig lätt på gott humör.
En av mina tonårs absoluta favoriter var "A lovers concerto" med The Toys anno 1965.
Leadsångaren Barbara Harris fortsatte musikkarriären, och det här är en upptagning av samma låt med henne nästan femtio år senare senare. Visst är det väl imponerande och lite rörande?
"The Night Has A Thousand Eyes" är en gammal lättsam låt med Bobby Vee.. Videon är i och för skarp - vad gäller bildkvalitén, innehållsmässigt är den besvärande töntig. Om man inte har specialintresse av baddräktsmode och mopedmodeller anno 1962 vill säga…
Den här låten har jag gått och smånynnat på ett tag, men hade glömt bort vad den heter. Idag råkade jag hitta den av en slump på youtube, så jag passar på att länka in låten här så jag vet var jag har den.
Från 1981: Richi e Poveri med "Sarà perché ti amo".
Även om jag inte är någon dansör av rang själv gillar jag The Mavericks dansanta musik.
Jimmie Dale Gilmore är en artist som tillhör mina många favoriter.
Här är sången Ripple: https://youtu.be/cnKxnrDDWuw
Och en mycket bra version av John Denvers Darcy Farrow:https://youtu.be/EXAd9WOf2-4
The Stone Coyotes är en rockgrupp och familj som jag gillar, Här med Dollys kända låt Jolene:https://youtu.be/UU8NfU5F5fg
Man kan knappt tro att det här är samma sångerska. The Bramble And The Rose med Barbara Keith. https://youtu.be/BIDycPLqTmE?list=PLvJwf3QjlhlZjobbQO5BsE52U0wn30Qz_
En låta till med The Stone Coyotes med ett helt annat tempo. My Little Runaway som är en inte allt för bra livespelning ljudmässigt. https://youtu.be/27GlhsUXV44
The Byrds har gjort en massa kända inspelningar men den här är inte en av dem.
Texten är också mycket lyssningsvärd än idag tycker jag trots att den är över 50 år.
(Battin / Fowley)
One of America's great national pastimes is drinking a coke
Taking a smoke telling a joke
One of America's great national pastimes is playing ball
Taking it all and thinking so small
But the great taste of coke has refreshed players
The hot and tired the weary and the sore
One of America's great national pastimes is chocolate fudge
Carrying a grudge bribing a judge
One of America's great national pastimes is poisoning rain
Acting insane inflicting pain
One of America's great national pastimes is the worship of speed
Planting the seeds taking more than she needs
One of America's great national pastime is cutting the grass
Grabbing some ass living too fast
#24 Fredag kväll dyker Smokie upp i "Allsång på Grensen" på sjuan klockan 20.00. Så här lät gruppen 1977 i sin dåtida tappning i "Lay back in the arms of someone".
Lite från vårt västra grannland.
Lilla vackra Anna-Finn Kalvik
Läser att Lynn Anderson gått bort i en ålder av 67, så då känns det helt rätt att till hennes minne spela hennes gamla hit "Rose Garden".
#123 Stone Coyotes var en intressant bekantskap!
#127 Finn Kalvik ja, honom förknippar jag främst med hans och Benny Anderssons fina Tröstevisa. Här med textförfattaren själv och Cajsa Stina Åkerström.
Apropå tråden om lokalpatriotism: här är en kille som känner sig hemma var han än hänger sin hatt: Paul Young i "Wherever I lay my hat".
Ett musikband som alltid tillhört mina favoriter är The Hollies. En gång när de hade en spelning på Grönan så stod jag längst fram vid scenen och sjöng med i varje låt de framförde. Vad jag inte visste var att de gömt en mikrofon alldeles intill där jag stod så allt jag sjöng hördes av alla andra som var där. Efter spelningen så kom en av killarna fram och bad mig stanna kvar vilket inte var något problem för mig då de som sagt var ett av de band som jag verkligen beundrade. De brydde sig inte om alla andra som hängde runt scenen och tog mig förbi vakter och roadisar.
Vi pratade om musik som jag var mest intresserad av och vilken musikutbildning jag hade och blev mycket förvånade när jag talade om att jag inte hade ett dugg utbildning när det gäller musik. Förvåningen blev om möjligt ännu större då de fick veta att jag till yrket var kock. Då avslöjade de att de haft en publikmic precis där jag stod och att min röst hade hörts över i stort sett hela Grönan. Till saken hör att jag har en mycket stark röst som spänner eller spände över flera oktaver och när jag tar i så hörs det.
De packade ihop sina saker fast roadisarna tog hand om det mesta. Jag tänkte hjälpa till med bärandet av utrustning men Alan tror jag att det var stoppade mig och sa att de var deras roadisars jobb och att jag skulle följa med dem.
Vi lämnade Grönan och åkte till en nattklubb som de besökt tidigare. Där satt vi och pratade musik mer eller mindre hela natten. Och det satt ett gäng tjejer vid ett bord alldeles intill vårt bord, De hörde att vi pratade och beställde dricka på engelska och killarna i bandet hade mycket tydligt brittiskt uttal på vad de sa. Tjejerna trodde förmodligen att vi var britter allihop och de satt och pratade en massa strunt om britter i allmänhet och engelska pojkar i synnerhet. Och jag satt så klart och översatte allt flickorna sa (de var uppenbarligen mycket dåliga på engelska) till stort nöje för killarna i bandet och vi hade mycket roligt av vad vi hörde. När vi lämnade klubben vid fyratiden på morgonen så stannade jag vid tjejernas bord, tittade på dem och på min bredaste norrbottniska sa jag att de engelska gästerna verkligen uppskattat deras åsikter om engelsmän. Gissa hur deras ansikten såg ut, generade, chockade och något ilskna men mycket röda.
Kontentan av detta blev att de hade tänkt höra om jag kunde och ville följa med på deras europaturne. Jag visste inte om de drev med mig eller var allvarliga men jag var feg och tackade nej. Men vi skildes åt vid femtiden på morgonen som vänner.
Vi skulle höra av varandra och hålla kontakten, jag fick deras kontaktadress för att jag skulle nå dem om jag ändrade mig.
Två dar efteråt hade jag och mina kompisar en av flera fester där jag började kvällen med att jag inte ville vara med på någon fest. Men de, kompisarna alltså menade att festen var för min skull då jag snart skulle in och göra lumpen. Så vi festade och det så mycket att jag aldrig tidigare eller efteråt varit så berusad.
Vi skulle åka in till stan och ha kul men dit kom jag aldrig, hamnade i stället på Danderyds sjukhus med akut alkoholförgiftning.
Alla min saker som jag haft på mig utom kläder och en sko var borta. Hollies kontaktuppgifter, pengar, resekort och leg plus biljett och pass.
Där tog min dröm om The Hollies slut för jag skämdes så mycket att jag inte kunde ta kontakt med dem igen.
Men två låtar med The Hollies lägger jag upp här. En med svensk anknytning då det är Mikael Rickfors som skrivit den och och sjunger den på den här inspelningen.
Och en kärlekssång som jag tycker är mycket bra.
#131 Oj, vilken upplevelse - ett minne för livet givetvis (dessvärre inklusive alkoholförgiftningen, även om sambandet bara var indirekt)!
Status Quo uppträdde inför 20.000 åskådare på Liseberg igår (hur kunde jag missa det?) och får inte oväntat fina recensioner. Tröstar mig med tunggung från ett Quoframträdande på Glastonbury 2009.
#133 Ojoj oj 😃
In the army now-Status Quo
#131 Haha, vilken rolig historia. Jag gissar att den så här i efterhand var värd både backfylla och annat strul.
#133 Va!!! Det har gått mig förbi också…
/Maria
Anledningen till att man var tvungen att bygga nya ishallar.. Hockeydängan som skapade sprickor här och där när trycket blev som störst 🙂
Whatever you want-Status Quo
#135 Verkar ha varit dåligt med förhandsreklam, för jag är en rätt flitig läsare på nätet, även om jag inte har GP i brevlådan. Fast många måste ha uppfattat vad som var på gång, även om en del väl var "vanliga" Lisebergsbesökare som bara råkade vara där.
#137 Samma här…
/Maria
De har väl inte samma status😃 idag men gosse vad bra de är.
Den här versionen av den gamla men mycket populära låten som The Animals gjorde känd men här framförd av Eric Burdon, Wicked Man: House Of The Rising Sun.
#140 Ja, milda makter - Animals… De var husgudar för mig, och jag fattar helt enkelt inte att det var femtio år sedan de gjorde Sam Cooke-covern "Bring it home to me".
Det var väl de klassiska första låtarna man lärde sig att lira på gitarr.
House of the rising sun och Hang down your head Tom Doley😃
/Maria
#142 Varför började du inte med den här? 😃
Haha, ja den du…
José Feliciano hade jag helt förträngt. Jag hade någon skiva har jag för mig, en EP.
/Maria
#144 Ja, jag har också någon skiva, en LP, någonstans i gömmorna. Han var ju stor på sin tid, men numera verkar karriären gå på tomgång. Åtminstone hör man inget om honom här i Sverige.
#145 Nu klarnar det mer och mer haha.
Jag googlade och låten jag minns bäst är "Tale of Maria" och så kom jag ihåg att han var/är blind.
/Maria
#146 En av hans hits har du på #87.
Ja jösses ja. Den låten hade jag också glömt.
Det är roligt när man får lyssna på gamla godingar🙂
/Maria
#148 Ja, många låtar håller sig förvånansvärt bra!
De flesta som jag kände som började spela gitarr och sjunga lärde sig nog den här som blev en riktig artistplåga, alla ville höra men ingen ville till slut spela den.
Kingston Trio.
Och en annan som de ovan gjorde en version av men här en äldre en.
#150 Ja där är den🙂
/Maria
#150 Kommer ihåg när vi sjöng Tom Dooley på rasterna i lågstadiet, jag började komma snett redan på textraden "Poor boy, you're bound to die", den blev ungefär "korpå, kovar topaj". Idag pratar fyraåringarna flytande engelska, skulle jag tro…😃
Haha, man får göra så gott man kan.
/Maria
Ja, och ännu värre var det när vi försökte oss på Tommy Steeles texter…🙂
En idag inte ofta så spelad grupp som var aktiv länge men reducerades tragiskt allt eftersom p.g.a. sjukdom var bröderna Gibbbs Bee-Gees men de gjorde en massa fina låtar men man anar ändå att det är något som spökar med dem för så många låtar handlar om tragik och död och saknad.
Doris Svensson, mest bara Doris som artist, föddes i Göteborg 1947 och var mycket populär inte minst i hemstaden. Hennes "Du som bara har sett vårar" var något av en hit när den kom ut 1970 (på engelska blev det "What a lovely day").
Doris tröttnade dock rätt tidigt på artistlivet och blev undersköterska, fast numera är hon bliven pensionär. Men hennes låtar spelas fortfarande, senast igår kväll hördes en bit av hennes "What a lovely day" i Stjärnkusken på TV4.
Cilla Black och Dusty Springfield var två av mina stora vokalistfavoriter i ungdomen. Nu läser jag att Cilla Black har gått bort i en ålder av 72 år och minns henne i en av hennes största hits, You´re My World, som ursprungligen är en italiensk låt.
I morgon sänder SVT en matiné med den intetsägande titeln "Jag hatar dig, min älskling". I huvudrollerna i denna komedi från 1959 som i original heter "Pillow Talk"ser vi Doris Day och Rock Hudson. Jag minns filmen från yngre år, inte minst den låt som bär samma titel som filmen och som blev en stor hit på sin tid.
Men filmen lämnade ytterligare en stor hit i form av "Everybody loves a lover". Eftersom det var väldigt länge sedan jag hörde den låten senast letade jag rätt på den på youtube.
Lite mogendans kanske? Sverigeaktuella Rosie Flores med Honky Tonk Moon.
En låt vars titel passar bra denna soliga dag: "Walking On Sunshine" ☀️ med Katrina and the Waves. Läser att rättigheterna för låten i dagarna sålts för svindlande 140 miljoner- här kan man dock höra den gratis…
The Crickets var ursprungligen Buddy Hollys kompgrupp och välkända från flera av hans stora hits. När Buddy Holly omkom hade han och gruppen redan gått åt skilda håll.
Crickets har dock fortsatt, och har spelningar än idag. Gruppens tunga namn och originalmedlem ända sedan 1957 Joe B. Mauldin avled dock i februari i år.
Här är de i en bra låt från 1988, T-shirt.
"If I could turn back time" med Cher, en kampvisa för pensionärer kanske? Nja, men en bra låt - tycker jag!
The Judds "Grandpa" - en låt som är väl värd att höra om igen.
"Come dancing" från 1982 är ingen "typisk Kinks", men bra ändå!
Den glada låten har en tragisk bakgrund - Ray Davies skrev den till minne av sin äldre syster som fick en hjärtattack och tragiskt nog dog på dansgolvet.
Dags att börja på ny kula innan tråden segar till sig! Del 2 återfinns här: