Storstugan (OT) - del 1
Om någon stövlat in här och trott sig ha kommit till Development iFokus så är det förståeligt, eftersom det står så i sidhuvudet. Den här sidan heter nog egentligen "Pensionärer iFokus" och förhoppningsvis kommer det att bli en mer passande ingress snart. Fast visst är det lätt att hamna fel! 😎
Sommarförkylningen vinner aldrig några popularitetstävlingar - den ligger nog i samma avskyklass som myggen, midsommarregnskuren och maneterna. Det enda positiva med att ha sommarförkylning just nu är väl att det är bättre att ha den när det är sexton grader istället för när termometern visar trettio i skuggan. Å andra sidan kanske man inte hade blivit förkyld om det hade varit lite varmare (om man inte ha AC i bilen möjligen)? Kort sagt: lille tomtegubben har fått snuva, med tillhörande krandropp, nysningar och hostattacker som drar upp lungorna i luftstrupen. Skönt i alla fall att vara pensionär och slippa bli förkyld på semestern - ännu en fördel med att vara senior! Host.
Man kan kanna sig valdans sjuk med " bara" en forkylning. Bra da att sitta i "Storstugan" och mysa med lite kamomillte och en bra bok framfor kaminen och lyssna pa musik. Bruce Speingsteen t. ex. Dancing in the Dark?
#4 Känns som en passande titel för dagen! 😃
Skulle gärna vilja sitta med den där tekoppen, men livet är lite för prosaiskt för det. Dags att uppsöka närmaste matbod för inköp av det dagliga brödet…
Ok, då spelar jag själv!
#6 Det spritter i de gamla benen!😃
Du kanske förresten har sett att det finns mer musik här?
Ja, gillar det mesta:) Dire Straits, Amy Winehouse… Haller pa att ga igenom traden!
Läser att efter den miserabla våren och sommarinledningen så verkar det fina vädret komma i mitten på veckan (för min del hoppas jag att det sammanfaller med att min envetna sommarförkylning äntligen upphör).
Men redan rubriken känns nedslående: "Nu blir det sommar - i en knapp vecka" står det, och direkt känns det övertydligt att vi bara har sommaren till låns. Men läser man artikeltexten så finner man att det kanske inte behöver vara så: "Högtrycket väntas ligga kvar fram till och med helgen. Därefter är vi lite osäkra, men det ser ut som om högtrycket försvagas och att vi nästa vecka får tillbaka det ostadiga vädret" säger meteorologen. "Lite osäkra" kanske innebär att högtrycket förstärks, och att sommarvädret inte låter sig avbrytas? Hoppas på det!
Jag tycker Beppe Wolgers har en bra prognos i texten till Monicas Vals: "Nu är det sommar i tusen år"- låt oss gå på den…
"Den svenska sommaren är den vackraste dagen på året" verkar stämma ganska bra just denna sommar.
Jag har fortfarande inte någon sommarkänsla och det är snart juli.
/Maria
#11 Härlig sommarbild! Jag känner dofterna och hör fågelsången…
Övertog värdskapet för sidan "officiellt" idag, och har samtidigt knåpat ihop min första artikel. Krävdes lite funderingar innan jag begrep hur man skulle lägga ut den, men dit kom den! Roligt att det kom in flera konstruktiva förslag i anslutning till artikeln dessutom.
Osindiefararen Götheborg, som fortfarande lever med hotet om upphuggning, verkar mer fulltecknad än någonsin! I dagarna är hon på väg dit ingen ostindiefarare någonsin varit förut - upp i Vänern! Hon har krånglat sig igenom Götaälvbron och stävar nu (för motor) upp i Göta Älv. Senare i sommar skall hon göra några strandhugg längs västkusten samt bege sig ut på turné i Europa.
Är det inte märkligt: nyss har vi nästan frusit häcken av oss i junikylan, och nu utfärdar SMHI värmevarning! Är det här verkligen "landet lagom?"
Fast, som någon statistiker lär ha sagt - har man en fot i en hink med isvatten och en hand på het spisplatta så har man det i genomsnitt ganska behagligt…☀️
Ni har nog varmare än oss i North Carolina. Vi har 22 C och värmeåskväder.
#16 Fast å andra sidan har ni nog värre åskväder än oss… Längtar förresten efter ett riktigt åskväder!
Idag har sommaren kommit till Göteborg känns det som och jag är sååå glad😃
/Maria
Räknade kallt med att det inte skulle bli några tornseglare här i sommar med tanke på det usla vädret hela juni, men när jag satte mig en stund på balkongen upptäckte jag att det var lika många som det brukar vara. Frågan är dock hur det går med häckningarna i år?
#19 Är det Mölndalsån?
/Maria
#21 Helt rätt! Mölndals stad brukar sätta upp fina blomsterlådor på broarna varje år, så jag har gjort det till tradition att plåta årets uppsättning.
Jättefint foto.
/Maria
Tackar - delar med mig av berömmet till stadsträdgårdsmästaren! 😉
Jag jobbade några år på Mölndals sjukhus så jag har åkt den vägen ett ex antal gånger.
/Maria
Bron på bilden ligger närmare stadshuset, men även andra broar har blomsterlådor, bland annat gångbron vid lasarettet.
Ja där brukar vara så vackert.
/Maria
Vilket jättefint foto! Älskar blommor!
Tack - ja, det är något speciellt med blommor, säger jag som är helt okunnig på växter. I min ungdom var jag medlem i en biologisk förening, där vi unga fågelskådare tyvärr inte utnyttjade den kompetens om blommor som damerna med gröna fingrar i föreningen hade.
Om bara gikten ger med sig så har jag planer på att ta en sväng till Botaniska föreningen idag. Det var flera veckor sedan jag var där senast, och jag längtar dit!
Oh, jättefina! Jag har pluggat botanik en gång i tiden på Botan och Bergianska i Stockholm. Visste inte innan att det fanns så många starrarter, ca 60 st. Såna saker fick vi lära oss. Mycket lärorikt :)
#30 Den utbildningen skulle jag vilja ha haft i ryggen!
Har nyss kommit hem efter några fina timmar i Botaniska. Skall försöka sammanfatta dem i någon tråd, bara jag tömt kameran på bilder.
#31 Ser fram emot bilder.
Jag bodde i flera år i Frölundaborg så vi gick gångtunneln under Dag Hammarsköldsleden och upp i berget. Gick vi vidare så kom vi in i Botaniska via klippträdgården. Alltså bakvägen kan man säga.
/Maria
#31 Nu finns bilderna under Naturrutan.
Det skall ju byggas en hel del på Högsbosidan av Änggårdsbergen framöver. Hoppas att det inte blir för stort intrång i reservatet!
Om det finns någon skotsk klan som heter McDellen vet jag inte, däremot finns nu tack vare Mikael Öst från Delsbo en hälsingekilt med mönsternamnet "Dellen" registrerat i det skotska Tartanregistret. Så på nästa spelmansstämma i Delsbo kanske vi får uppleva Delsbo spelmanslag spela säckpipa iförda kilt?
Högtrycket gästar oss ytterligare några dagar, och jag har belagt mig själv med yppandeförbud för klagan på värmen. Det var ju det här man drömt om hela den kalla våren och försommaren! För övrigt är det inte fullt så varmt här på västkanten som på sina håll längre öster ut i landet.
Men ett "fel" har värmen: lusten att sitta vid datorn och skriva avtar rätt kraftigt. Och i grund och botten är väl det positivt - det finns ju annat att se och göra denna ljuva årstid! För övrigt är det väl inte många som besöker sidorna heller, så här års…
Fast om några dagar verkar allt ha återgått till det vanliga, väderleksmässigt. Då tänker jag anslå någon dag åt att turista på nära håll, i Göteborg. Jag är lite nyfiken på vilka planer för sommaren ni har som läser det här - reser ni någonstans, eller har ni det skönt på hemmaplan? Berätta gärna!
Måndag igen, och nu är högtrycket avvecklat med besked! Regnvått och blåsigt ute, och ändå känns det skönt på ett vis. Hellre arton grader än tjugosex för min del, fast 20-22 är nog idealet.
Det märks att semestersäsongen dragit igång, ingen trafik i närområdet och tyst på gång- och cykelstigen. Sverige går på sparlåga…
På sjuttiotalet fanns det två omständigheter som gjorde svenska städer döda, den ena var precis som tidigare SEMESTER och den andra INGEMAR. Jag bodde i Härnösand då och kommer ihåg både sommarens och vinterns tomma gator. Det ena varade i en månad det andra flera timmar per vecka.
Jag kommer ihåg en dag när jag skulle följa pappa ett ärende till St Görans Sjh 1976. Ingen människa på gatan: Kungen o Silvia's bröllop!
#39 Minns också den dagen. Jag var på semester i Arvika vid det tillfället, och även där var det helt tomt på gatorna.
Konsten att slappna av är inte alltid så enkel, inte ens för den som är pensionär och kan tyckas ha "all tid i världen" för att varava ner. Jag är därför nöjd över att ha få disponera kapitlet "Slappna av" ur Susanna Johanssons bok "Du är värd allt gott" bland våra artiklar. Texten är inte speciellt skriven för pensionärer, vi kan alla ha något att lära av den!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så har då frågan avgjorts av Marknadsdomstolen - OLW äger inte rätten till ordet "fredagsmys".
I min barndom var inte fredagskvällen inte förknippat med något mys - på den tiden mös vi på söndagarna!
Tre länkar för den som är intresserad vad som rör sig på himlavalven och till sjöss:
Blitzortung -åskläget i Europa.
Lycka är att när regnet strilar mot rutan öppna frysboxen och finna att man har en färdigrätt kvar, så man slipper gå och handla…
_"Märta Ljungberg fyller 89 år om några dagar och hade inte varit på Liseberg på 50 år. Så i helgen var det dags.
– Hon överträffade oss och klarade av alltihop, säger barnbarnet Emil till Aftonbladet."---
"Farmor Märta fick ett åkband så att hon kunde åka precis vad hon ville. Och hon ville åka ungefär allt – speciellt de läskigaste attraktionerna.
Som berg- och dalbanan Helix, snabbast i Skandinavien med sina 100 kilometer i timmen."---
"Trots att hon snart fyller 89 bor hon kvar hemma i villan där hon odlar sin egna potatis och bär och ”allt vad det är”.
I 90-årspresent önskar hon sig att få hoppa fallskärm.
– Det är bara så att jag vill flyga, säger hon till Skaraborgs Allehanda."_
Har ägnat förmiddagen åt ett besök i videobutiken, och kom hem med sex filmer för under två hundralappar sammanlagt - som hittat! De här fyllde jag på lagret med: Spelets regler (Jean Renoir), De omutbara, Citizen Kane, Afrikas drottning, The Illusionist (Tati) och Mina eftermiddagar med Margueritte (Depardieu).
"Världens äldsta panda – så vitt vi vet – bor i Hongkong och heter Jia Jia. I sommar fyller hon 37 år vilket motsvarar en ålder på en människa på över hundra år. Jia Jias skötare överväger nu att lämna in en ansökan till Guinness rekordbok."---
"Enligt hennes skötare är Jia Jia med sina 80 kilo i god form även om blodtrycket är lite för högt. Hon rör sig långsamt och synen är dålig men chefsveterinär Paolo Martelli säger att hennes hälsa trots det är god."---
Pensionärer i Fokus ber att få gratulera med ett symboliskt bambuskott! Samtidigt dags för en matematisk gåta: om 37 pandaår blir 100 i människoår, hur gammal är då en 37-årig människa i pandaår? Den som räknar ut det först får också ett symboliskt bambuskott.
Ibland kan det ha sina fördelar med att vara lite till åren! Som i det här fallet, då man sannolikt slipper undan kostnaden för extra vinterkläder:
_"Solaktiviteten kan komma att sjunka med 60 procent mellan år 2030 och 2040, vilket i så fall skulle innebära att jorden kommer att gå in i en miniistid om 15 år."---
_
"Senaste gången en miniistid inträffade var för drygt 300 år sedan, mellan år 1645 och 1715. Då frös bland annat den brittiska floden Themsen till is."---
13.69 kanske? Söndagsslö:)
#50 Jag tror att du har helt rätt där, och törs nog lämna över bambuskottet redan nu.
Vilken olycka! Hoppas att skadan inte blev värre än att det är tillåtet att fnissa lite? 🤐
Nejdå, ganska komiskt, men så fort jag skrattar gör det jätteont i muskulaturen. Tänkte gå långpromenad med vovvarna, men ägnar mig åt mobilen istället. Husse får gå promenad!
#54 God bättring!
Tack så mycket:) Känner mig genast bättre! Skogens guld! Hunden är en högt älskad rescue med underbett, stor och med " fel päls", räddad från en puppy mill som valp av min mascot hund, Boris för 7 år sen.
Just nu pågår Gothia Cup runt om i Göteborg med deltagande av 1660 lag från 73 nationer, och flaggspelet på Heden ser ut som utanför FN - åtminstone nästan….
Ett besök på någon arena varje år hör till för många göteborgare, och beger man sig till Heden kan man dessutom få pröva på rätter från många olika håll av världen. Själv valde jag Seychellernas bidrag vid mitt besök idag, en kryddig linsgryta (mycket chili!) med småkorv och ris. Lite snålt med korv, men gott kryddat. Tre poäng på min femgradiga skala.
Blev en lite slitig fredag morgon för min del, eftersom dels dataskärmen slutligen lade av efter en tids krångel, dels hade det uppstått en konflikt på hårddisken. Konflikten fixade datorn själv, medan jag fick ta bussen till närmaste datorbutik för att inhandla en ny skärm. Nu är det gjort, och allt är frid och fröjd, om än hushållskassan blev lite skralare…
Egen bild.
Tänk att det aldrig är några funderingar vad man ska lägga pengarna på! Idag har jag äntligen fått min " nya" kamera, men måste köpa nytt minneskort :(
Branden i Haga i Göteborg ser inte bra ut! Den täta trähusbebyggelsen i stadsdelen gör att bränder sprider sig snabbt, och det är inte första gången Haga hemsöks av elden. Hoppas att man får kontroll över brasan snart!
Egen bearbetad bild från Haga.
#61 Jag har passerat Haga Nygata många gånger. En gammal fin stadsdel..
Verkar som om branden är under kontroll nu, och skönt var väl det!
#62 Ja, Haga har absolut sin charm! Tycker dock att kommunen är lite dåliga på att marknadsföra stadsdelen - jag har tipsat flera gäster att göra ett besök, och de brukar verka nöjda efteråt.
Vi som är rätt nyinflyttade till Göteborg uppskattar staden och då särskilt Haga
/Désirée
Trist nyhet om vilken byggnad som blev lågornas rov…
I den populära serien om Albert & Herbert bodde de just på Skolgatan, men scenerna, inklusive de i stallet, var inspelade i studio.
"Det var inte vilket hus som helst som brann ned. Stallet på Skolgatan var det enda i sitt slag som fanns kvar."---
"Landshövdingehuset på Skolgatan 36 byggdes 1879. Stallet inne på gården var tio år äldre. I boken Kulturhistoriskt värdefull bebyggelse finns en bild som visar stallet och kullerstenar i äldre stil på innergården. Ett minne av en tid som flytt.
Gudrun Lönnroth berättar att många fastigheter i Haga såg ut såhär förr i tiden, med stall, höloft och utedass. Men med tiden har alla försvunnit. Bara den på Skolgatan 36 hade bevarats. Nu är den också borta.
- Min första reaktion var: det får inte vara sant, säger Gudrun Lönnroth."---
Snacka om selfie…😃
Har du drömt om att bli svensk mästare men inte riktigt hittat din gren? Då kan SM i disktrasa vara grenen för dig! Allt som behövs är att du letar reda på garn och gör en disktrasa av det. Den enda regeln är att den ska fungera som disktrasa, sedan får den se ut hur som helst, "bara den suger upp vätska bra, torkar snabbt och går att tvätta varmt", skriver tidningen Land, som vill ha trasorna senast den 1 september.
#67 Frågan är hur många trasor som blir diskade under tävlingens gång 😃
#68 Den vitsen kan du bli hedersgöteborgare på…😃
Pensionärsligan 😃
#71 Håll i hatten, nu kommer vi! 😃
#72 Ja, precis. Det såg så härligt ut och jag fick mig ett gott skratt. . 😃
Läser att de förstfödda syskonen har högre IQ än sina yngre bröder och systrar. Tror inte jag skall ringa storebror idag… 🙂
Idag är det en månad sedan det första inlägget gjordes på Pensionärer på Fokus efter en lång period i malpåse. Sedan dess har vi ökat från 25 medlemmar till 35, och mitt mål är att vi skall vara 50 medlemmar vid årsskiftet. Ingen stor skara, men vi har fler som besöker sidan utan att välja att bli medlem, och dessutom är det ju lite sommarstiltje på nätet.
Fortfarande är det mest jag som startar trådar, men alla som har något som passar på sidan är förstås välkomna att dra igång en diskussion!
Roligt att följa framgångarna på Pensionärer i fokus 🏆
#77 Ja, det är roligt att vi har blivit en liten kärnstyrka - men vi skall bli fler! 😉
Ibland går det att göra fynd på nätet - som den här gamla inspelningen som jag råkade snubbla över ikväll…
Här är ett lite längre inslag inklusive försnack till visan. Damen är Dinah Shore.
Vaknar upp med olustkänslor denna torsdag. Läsning om dödsskjutning i villakvarter, handgranatsprängning på öppen gata, dynamitnasse i Falkenberg och skojare som lurar skjortan av åldringar - allt får mig att inse att detta är "No country for old men"… 😕
Usch, så tråkigt! Tyvärr är det väl inte så värst mycket bättre någon annanstans…..
Vi njuter av semster och härligt väder
/Désirée
#81 Precis som det skall eller borde vara! 🙂
#14 Götheborg är så åtminstone tillfälligt åter i hemmahamnen efter sin Odyssé på Vänern. Det talas om succé, och med 46000 besökande på fartyget i Vänerhamnarna så är det nog en korrekt benämning. Publikrekordet för en enskild dag slogs i Karlstad med 5019 besökare på en dag.
Källa GP.
Läcker bild med "gammalt" fartyg och moderna hus.
/Maria
#84 Ja, hon låg vid Eriksberg när jag passerade med Älvsnabben. Har sett henne några gånger - tyvärr dock inte för segel, vilket måste vara en mäktig syn!
Trevlig helg allihopa med en låt av mitt favoritband från ungdomens tid
#85 Hon besökte Karlstad och Grums förra veckan. Dessvärre hade jag ingen möjlighet att gå och titta.
#88 Vackra bilder! Vi har en fantastisk grönska i år, kanske får vi behålla den extra länge "tack vare" den regniga sommaren.
Den som bespetsat sig på svenska insjökräftor i augusti får möjligen ge sig till tåls lite, eftersom det kalla vattnet gjort att de ömsar skal lite senare i år vilket i sin tur försenar fisket. Själv äter jag inte kräftor, varken från insjö eller från hav, så jag tar nyheten med fattning. Fast det kanske finns någon från kräftans vänkrets här?
Äter surströmming i stället kräftor när det är dags
#92 Det finns våghalsar! 😮
🙂
Underbart gott med tunnbröd och hackad lök. Jag brukar göra surströmmingsrulle.
Suuuurströmming!!!! Ljuva Sverige. Nu åker jag hem!!!
Käre nån😮
Surströmming kan jag bara inte få ner och då har jag provat ett antal gånger med diverse tillbehör som rödlök, tunnbröd, mandelpotatis med mera men jag har gett upp.
/Maria
Köp och skicka till mig :)
Jag är lite fascinerad av surströmmingsälskare, så det är inte en som en nedvärdering jag vill berätta om en tidigare arbetskamrat som verkligen ville pröva på surströmming. Han hade därför bjudit in grannarna, som inte heller hade ätit surströmming men som gärna ville testa, inte minst eftersom det tillhörde samma dryck som brukar förekomma vid kräftskivorna.
Felet var väl just att ingen av dem hade någon relation till surströmming och inte visste hur man skulle sköta introduktionen eller äta rätten. Följden blev att en lätt panik uppstod när burken öppnades, och att värden slet till sig den och sprang ut och satte den på gården. Medan man konsumerade den tillhörande drycken (som förstås gick åt) såg man genom fönstret en räv komma smygande mot den öppnade burken och alla såg med spänt intresse vad som skulle följa. Det som hände var att räven satte sig och kissade på burken, för att sedan tåga iväg med en stolt knyck på nacken! Och, som min arbetskamrat uttryckte det, den recensionen var det fler av de närvarande som var beredda att medverka i…
#98 Haha, klok räv😃
/Maria
Hmm….surströmming är fermenterad fisk, vilket är mycket nyttigt. Jag levde i dryga 12 år med en underbar Dobermann, hon tiggde vid bordet endast när det stod surströmming på det samma.
/Désirée
#100 Tokig hund😉
/Maria
God morgon denna sjusovardag! 🤦♂️ Fast innebörden av benämningen är den motsatta än vad man kan tro - det är inte en dag att sussa länge på! Tvärtom så säger traditionen att den som sover länge idag är dömd till sju månaders sömn. Och regnar det idag så kommer det att regna i sju månader framåt, men det är väl nästan retroaktivt med tanke på det väder vi haft? Hittade förresten en liten färsk quiz om sömn, dagen till ära. Hade 3/5 vilket får duga, jag är nog inte riktigt vaken än…
Skönt i alla fall att denna morgon slippa läsa om nya skjutningar och granatsprängningar! Visst är det väl skrämmande att det blivit näst intill normaltillstånd med att folk skjuter ihjäl varandra på öppen gata? 😮
God morgon! Nu är vi hemma efter en härlig bilsemester i östra Tyskland. Trots att jag är tyska, så har jag aldrig varit i de östra delarna av Tyskland. Det har varit mycket intressant och roligt att få se lite av denna del och träffa en hel del trevliga människor 🙂
/Désirée
#104 Välkommen tillbaka! Låter som en intressant resa - kan man hoppas på bild på någon vacker vy i semesteralbumet?
Fr.o.m. idag skall det gå att ladda hem nya Windows 10 kostnadsfritt för den som har Windows 7 eller 8. Har dock förgäves spanat efter den lilla ikonen på aktivitetsfältet där man skall kunna boka sig för den nya versionen. Fast gratiserbjudandet gäller ett år, så det är förstås ingen brådska.
Någon här som redan tagit hem Windows10?
Förr i tiden satt farmor i gungstolen och stickade, idag hänger hon i en paraglide, åtminstone gör isländska Kristin det! Hittade den här nyheten på Textilhantverk i fokus, och delar den gärna vidare.
Någon storfiskare har jag aldrig varit, även om det kan ha sin tjusning att sitta vid ett abborrgrund utanför en vassvik en ljum och stilla sommarkväll.
Det roligaste fiskafänge jag varit med om är dock när makrillen gått till med ideliga napp och flera firrar på linan samtidigt. Kan alltså tänka mig hur de fiskekompisar kände sig som drog upp 1000 makrillar på några timmar, och jag är nog bara avundsjuk när jag tycker att det är på gräsen till rovfiske…🤫
Bild: "fiskelycka" (Egen.)
#108 Fiske är avkopplande. Jag vet gubbar som brukar sitta vid tjärnen i Glaskogen och nicka till, och vakna av att det drar i linan. Fiske är dock inget som fängslat mig.. Ännu i alla fall 🙂
Jag har fiskat mycket men alltid i havet.
Som barn/ung åkte vi på helger ut till skären på Tjörn eller Orust och spinnfiskade. Även mitt i vintern och om somrarna så har jag fiskat mycket från båt.
/Maria
#110 Som västkustbo har man ju alla chanser till fint fiske, men det har aldrig legat för mig. En av orsakerna är att jag inte älskar att äta fisk, och då tycker jag heller inte att man skall dra upp dem, även om det kanske inte huvudorsaken till att det inte blir något fiskat.
#111 Aha. Jag har ju alltid älskat att äta fisk så all fisk vi fångat har hamnat på tallriken eller i frysen om det blivit en bra fångst.
På tal om frys så minns jag att som barn hyrde mina föräldrar ett frysfack någonstans runt fiskhamnen och jag tyckte det var så spännande att följa med dit.
Det var på 60-talet och innan det var standard med frys i lägenheter.
/Maria
Den egentliga innebörden av uttrycket föräldrafritt (ff): så här går det till på seniorboenden i Kanada när de anhöriga vänder ryggen till… 😉
Den vanligaste sparmetoden för seniorer inspirerar tydligen yngre medborgare att ta efter…
"Metoden var klassisk - bröderna hade mycket pengar hemma och gömde dem i madrassen."---
"Inget i brödernas tillvaro tyder på att de skulle kunna ha 137 000 lagliga kronor i madrassen."
TT
100 års kvinnligt skönhetsideal (The American Way) på en minut!
Kändes som denna hastigt påkomna men synnerligen välkomna sommar borde utnyttjas innan den tar slut, så i morse lämnade jag värdskapsstolen och tog mig ut till Saltholmen. Där steg jag på båten till Vrångö, en ö som jag tidigare bara sett från havet.
Ön var mycket större än jag hade anat, och efter att i gassande sol dels ha tagit mig fram över rullstensfält och genom nyponsnår, dels avverkat till synes oändliga naturstigar på ön är jag nu så stel att jag knappt tog mig till datorn från TV-soffan. Å andra sidan har jag lite material att dela med mig av - när jag sovit ut 😴 efter denna strapatsfyllda men härliga dag…
#116 Om någon händelsevis blivit nyfiken på Vrångö så finns nu mer att läsa under "Strövtåg och Strandhugg".
Då stänger vi första snöret i OT-hänget och fortsätter här.