Flaskpost - då och nu
Engelska Marine Biological Association kastade i början på förra seklet 1 020 flaskor i havet vid Plymouth med förhoppningen att eventuella upphittare skulle skicka tillbaka ett meddelande om var flaskan strandat. Detta för att forskarna skulle kunna bilda sig en uppfattning om strömmarnas färdriktning på Nordsjön. En belöning i form av en shilling utlovades.
Nu, 108 år senare, har en av flaskorna letat sig fram till den tyska ön Amrum, och där plockats upp av paret Horst und Marianne. De gjorde sin plikt och skickade in uppgifter om sitt fynd till sällskapet som faktiskt fortfarande existerar, och har nu erhållit belöningen i form av en shilling, meddelar TT.
Får mig att tänka på mitt livs första och enda flaskpost, som jag postade vid vår sommarstuga när jag var sju ungefär. Jag och en kamrat skrev ihop ett meddelande om att vi var fångar på en öde ö i Vänern, och att vi måste ha hjälp omedelbart. Och "hjälpen" kom snabbare än vad vi kunde tro! Tio minuter senare förtöjde min far ekan vid bryggan efter en fisketur och berättade att han hittat ett dramatiskt meddelande i en flaska på sjön…
Vi fick en relativt mild upplysning om olämpligheten att hitta på sådana rövarhistorier. "Vi skall aldrig göra så igen", svor vi på hedersord, men jag har en känsla att det löftet bröts rätt snart! Fast vi skickade i alla fall inga fler flaskposter…🙂