Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettresor
Läst 1740 ggr
Aleya
0

Omyndig?

Jag ser på Greklandsresan på ettan. Det är en massa underbara pensionärer från äldreboende runt Västervik som ska ut på en resa till Grekland. Dom har frågat vilka som vill med. Men fick höra att en fick inte följa för anhöriga hade frågat om dom kunde garantera att inget hände nere i Grekland.(utgår ifrån att människan ville följa med) Känns så hemskt att bara för att man blir äldre så försvinner nästan rätten till att bestämma. (Har varit med om detta tidigare men att då så var det bara en kortare tur) Om min mamma bodde på ett boende och skulle vilja fara så skulle jag säga ja och även följa för att göra resan så trevlig som möjligt. Hur känner ni?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
0

Beror ju helt på om man är frisk och klarar av sådana beslut på egen hand.

Maria
0

Det är svårt att svara på för det beror ju alldeles på omständigheterna vilket inte framgår i ditt inlägg.

Numera så är många på äldreboenden väldigt vårdkrävande och många gånger ganska sjuka så det kanske inte är så enkelt som en resa med pigga pensionärer.

/Maria

[Carpinus]
0

#0 Rent spontant känns det förstås sorgligt, samtidigt som man väl förstår att personalen inte kan garantera att inget händer.

Går att se här t.o.m. 24 september för den som inte sett programmet men vill bilda sig en uppfattning.

Maria
0

#3 Tack för länken.

/Maria

Aleya
0

#1 ja klart är man jätte dålig kan jag förstå. Men detta verkade mer att anhörige inte kunde få garanti på att inget skulle hända. Men det kan man ju aldrig ge garanti för. Vet ju inte om det krävdes tillstånd från anhöriga. Men reagerade mest på att jag sett detta förr. #2 fast det var olika skick på alla pensionärer. Och som dom sa så går allt att lösa. (Driv må jag säga) Kolla gärna länken i #3 #3 jag är väl dock den personen som aldrig frågar om garantier. För jag vet att inget går att garantera. Men tänker samtidigt att skulle nog inte kunna missunna min mamma om hon skulle iväg. Bara för en garanti. Men det är hemskt känner jag hur vi håller på den äldre generationen. Men det är ju jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen