Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettodling
Läst 1844 ggr
Maria
1

Sjöbergen

Nästa lördag är det" Sjöbergens dag" i Göteborg.

Sjöbergen ligger mellan västerleden och Älvsborgsbron.

Så många gånger jag har vandrat omkring där och det är sådan odlarglädje och där finns mycket djur.

Det är inget vanligt koloniområde utan mycket mer ruffigt. Man får heller inte bo i kåkarna.

Det är en liten oas som är väldigt trivsam. Jag har en vän som har en odlingslott där.

Min pappa födde upp kaniner under krigsåren i Sannabergen och Sjöbergen. Genom att slakta och sälja så tjänade de en hacka.

Jag hörde också historier om "gubben Nattman" i Nattmansskogen som var vresig och arg och hotade närgångna med gevär. Han "fixade" husdjur åt folk. Det vill säga att han skötte avlivningen.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2808679-sjobergen-gron-fristad-mellan-motorvagarna

/Maria

[Carpinus]
1

Sjöbergen har jag aldrig besökt, men det verkar idylliskt! Dan som intervjuas i artikeln känner jag, han är välkänd fågelskådare (och en hejare på matsvamp!).

"Gubben Nattman" skulle man inte vilja råka ut för! 😮 "Nattman" var ju faktiskt en yrkestitel på sin tid, hittade ett klipp om nattmännen i Sandarna på nätet.

Maria
1

#1 Då rekommenderar jag dig ett besök där.🙂

Räkna med en annorlunda idyll. Inte så pittoreskt utan en röra av odlarglädje, gamla plåtar och byggen och en hel del djur.

/Maria

[Carpinus]
1

#2 Nästa lördag kan ju kunna vara en bra dag, skulle nog känna mig som inkräktare om jag gick dit en vanlig dag…

Maria
1

Jag och min man har varit där jättemycket vid olika årstider och det är många som rör sig i området. Både odlare, uppfödare och flanörer.

Jag älskar det charmiga ruffiga och att allting inte är så tillrättalagt.

Nästa lördag är säkert en jättebra dag för ett förstabesök. Jag har aldrig varit där på någon sådan dag.

/Maria

[Carpinus]
1

Änggårdskolonin - en annan bit av Det Gröna Göteborg. Trevligt med odlare som uppmuntrar till promenader i området!

Maria
1

#5 Där är också jättefint. Minns att jag och min man blev inbjudna till en äldre herre som visade sitt lilla hus.

/Maria

[Carpinus]
1

Medaljens baksida… 😕

"Prunkande stockrosor, luktärter och ringblommor. Grinden in till Farsta Gårds koloniträdgårdsförening leder in till ett litet paradis. Här inne har Lisbeth Öberg och Ann-Mari Hellström var sin kolonilott. De lägger många timmar på att odla och pyssla om blommor och grödor.

– Det är som medicin. Man mår så bra av att vara här, säger Ann-Marie Hellström.

Men varje sommar drabbas de av stölder, och den här sommaren har det varit värre än någonsin."---

Mitti

Maria
2

Här kommer tuppen som blev "Årets galning"😃 från en tävling i Sjöbergen i lördags. Han hade rest ända från Gränna.

http://www.expressen.se/gt/tuppen-oscar-vann-sm-i-golden-galning/

/Maria