Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: övrigt
Läst 1682 ggr
[Carpinus]
0

Skämmig sajt?

Jag har varit medlem på iFokus flera år vid det här laget, men jag har inte hittat till Pensionärer i Fokus tidigare. Uppenbarligen är jag inte ensam om det, eftersom inläggsspalten vittnar om att det här är sidan där ingen skriver. Lite synd, för jag träffar på pensionärer överallt på andra iFokussajter. Kanske ser vi, som ändå har åldern inne, oss inte som pensionärer i första hand och det är i så fall ett sundhetstecken. Men Pensionärer iFokus behöver inte vara ett silverrävsreservat, den blir vad vi medlemmar gör den till! Vad sägs om att hjälpas åt att få den att utgöra en behaglig mellanlandning i resan mellan de olika intressesajterna? Jag är beredd att dra mitt strå till stacken.

[Carpinus]
0

Vad jag förstår är värdskapet fortfarande vakant, så är du redan värd på någon annanstans och har åldern inne så kanske du även kan gripa dig an värdskapet här? Jag blir gärna Medarbetare - om jag får!

[[Boris Sager]]
0

TS, du ar en frisk ( pensionars) flakt. Jag tror det stammer vad du beskriver. Eg. borde jag inte uttala mig som icke pensionar, men givetvis traffar jag ju en hel del. Tror inte de uppfattar sig sjalva framst som pensionarer- och det gor nog inte andra heller. Jag vet, slitet uttryck: jag kanner en del 20 aringar, som ar pensionarer, inte forties, men till sattet.

Maria
0

Jag tror också att det kan bero på att man inte vill tillhöra en "egen grupp" så att säga.

Visserligen finns både barn och tonåringar iFokus men personligen trivs jag bäst bland blandade åldrar och det gäller både fritid och på jobbet.

/Maria

[Carpinus]
1

Intressanta iakttagelser! Jag förstår tankegångarna, samtidigt känns det lite knepigt om vi skulle uppleva medlemskap på Pensionärer iFokus som något kategoriserande och rent av stigmatiserande. Jag är medlem på politik iFokus utan att känna mig som politiker för den sakens skull, liksom jag är med på Brott iFokus fast mitt brottsregister är världens tråkigaste läsning (glömt bilbältet en gång, jag skäms ännu, femton år senare!). Dessutom är jag då medlem på Pensionär iFokus utan att känna mig som en sådan, även om åldersintyget tjatar om att jag har åldern inne… 

Och jag tycker det skulle vara spännande med gästspel även av icke pensionärer i tillämpliga trådar, som t.ex. diskussioner om framtida pensioner.

Nu tycker jag att vi tar en kaka till och sjunger allsång! (Skojar bara…😉)

Maria
0

Jag är ingen ålderspensionär men försökte vara aktiv härinne när sajten startade.

/Maria

[Carpinus]
0

#5 Så vad hände?

Maria
0

Det blev ganska tyst till slut.

/Maria

[[Boris Sager]]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska forsoka vara har sa mycket jag kan:) Fortsatter att sjunga… Singing in the rain….

Maria
0

Kan du själv inte försöka ta över värdskapet?

/Maria

[Carpinus]
1

#7 Den risken finns förstås på alla sajter, jag har varit med på en sida med världens bästa förutsättningar och otroligt välskött, men som ligger i träda sedan flera år sedan den drivande kraften fick annat att göra.

Nu kan jag inte "Pensionärer i Fokus" historia, men vad jag förstår har här funnits en eldsjäl utan Medarbetare, och när han inte längre var närvarande blev det nog tomt. 

För övrigt tycker jag att sidan borde vända sig till +55, för många är nog nyfikna på "pensionärsfrågor" i takt med att pensionen kommer allt närmare.

[Carpinus]
0

#8 Kul - titta gärna in i storstugan eller bland musikminnena t.ex.

#9 Jag har haft trevare ute, men vet inte hur det blir. Det är därför jag försöker få redan befintliga värdar intresserade.

Maria
0

#10 Haha, då är jag fortfarande för ung för sajten.

/Maria

[Carpinus]
0

#10 Du får trösta dig med att du har något att se fram emot! 🙂

Maria
0

Så långt fram i tiden ser jag aldrig😃

/Maria

[Carpinus]
0

#14 Det gjorde inte jag heller, men nu är jag här…🙂

annia1
0

Carpinus man måste inte redan vara värd för att ta över en sajt. Du skriver att du haft trevare ute. Har du skrivit till niklas om att du är intresserad av att bli värd här. Annars gör det. 

Sen är det inte bara den här sajten som har låg aktivitet utan det finns flera stycken. Kanske bara så att man inte anser sig ha tid med att vara aktiv på flera sajter.

.

[Carpinus]
0

#16 Ja, "trevaren" bestod just av ett mejl, men jag har inte fått svar (ännu).
Det är klart att var och en disponerar sin tid som man behagar, och dessutom kan man ju vara intresserad av ett specifikt ämne. Det är givetvis bara att respektera! Men om en sajt legat i träda i tio månader kanske det inte skadar att påminna om dess existens? Det är just vad  jag försökt göra.

[[Boris Sager]]
1

Du har sa manga jattebra ideer. De maste ha missat ditt mail!

[Carpinus]
1

#18 Tackar, vi får väl se vad det blir av det. Tror nog att det skall gå att få liv på sidan, på något vis!

[Carpinus]
0

Nu har jag varit i kontakt med iFokus administratörer, och jag har möjlighet att gå in som värd här. Samtidigt avskräcker spåren: det är lite grann som du säger Maria (#7), "det blir tyst" om man inte har besökare som medverkar, eller får ihop ett gäng värdar som också är beredda att hålla grytan kokande.

Den föregående värden var författare och kunde konsten att uttrycka sig och skapa reportage, men går man tillbaka så svarade han för nästan alla nya trådar, och de ledde sällan till så många reaktioner.

Så innan jag ansöker om att bli värd vill jag se om det går att få upp tillräcklig besöksfrekvens här. (Om någon undrar varför lösningen av värdfrågan dröjer så vill jag vara öppen med tankegången.)

[[Boris Sager]]
0

Later bra tycker jag. Jag var vard pa Yorkshireterrier iFokus, men blev borta for lange. Mitt jobb gor ocksa att jag inte kan binda upp mig for mycket. Mina insatser blir mer " klump visa". Dessutom tycker jag manga pa dessa sajter visar upp nagon slags fasad, som inte sager ssk mycket. Jag tycker att personerna jag diskuterar med betyder mer for vart jag vill ga an vilken sajt det ar.

[Carpinus]
1

#21 Helt rätt, och det är bl.a. därför jag gärna skulle se en mjukt tillämpad "åldersgräns" här. Fast man får ju samtidigt inte göra avkall på sajtens huvudinriktning, då blir det till slut ingen styrsel alls… 

Sedan är det klart att vi alla har fasader på iFokus, ofta beroende på ämne. Diskuterar man politik blir det gärna ett annat uppträdande än när man talar om balkongodling (t.ex.).

[Carpinus]
2

Det här tror jag var den första tråd jag skapade på Pensionär i Fokus, och jag gjorde den innan jag tagit över värdskapet.

Ser att det är många som besöker sidan, men få som törs skriva. Dessvärre tror jag att det kan bero på flera saker - som ett stort mått finkänslighet blandat med ett mindre mått beröringsskräck? 😉

Men man behöver inte vara musiker för att skriva på Musik i Fokus, lika lite som man behöver vara bandyspelare för att medverka på Bandy i Fokus eller politiker för att tycka till på Politik i Fokus. Samma sak med Pensionär i Fokus: vi har i likhet med de andra ämnessajterna ett grundtema att förhålla oss till, men någon åldersdiskriminering skall vi inte ha - det är bara att skriva på, oavsett vad det står för födelseår på åldersintyget!

Inkanyezi
0

Jag tror att det till en del handlar om att iFokus eller andra sociala nätverk av liknande slag bygger på intresse, och det är kanske inte så mycket ett intresse det där med pensionär. Jag vet - av erfarenhet - att det finns vissa specifika frågor som gäller oss som har gått i pension, och kanske särskilt oss som inte fullt kan försörja oss med enbart pensionen. Men det mesta därutöver ligger inte riktigt inom sfärerna av sådant jag är intresserad av, och jag har ju faktiskt en hel del strängar på min lyra, för att ta en metafor ur musikvärlden.

Och så har jag ju också ett aktivt musikintresse, som yttrar sig bland annat i att jag spelar själv och var skälet till att jag for till Kuba för ett antal år sedan och mer eller mindre startade ett nytt liv. Och cirkeln är väl sluten i och med att jag tänker flytta dit och bosätta mig. Där blir det inget Internet för min del, och det lutar väl mer åt att jag får avsäga mig en del uppdrag här i Sverige, bland annat medarbetarskap på en sajt på iFokus.

Det känns annars uppfriskande att inte ha någon åldersgräns, särskilt som jag har nosat på ett par sajter som är ganska fientliga mot "fel" sorts deltagare. Jag känner mig inte riktigt välkommen på Feminism iFokus, och jag har blivit häcklad på Kvinna iFokus, där inläggen mer eller mindre ser ut att alludera på att jag inte borde vara där på grund av mitt kön. Liknande är det på Tonåringar, och det var ju ett halvsekel sedan jag var tonåring. Men en del frågor som dyker upp på de forumen är ju faktiskt sådana som jag har ganska bra svar på, vilket så klart bygger på att man samlar på sig en del erfarenhet genom åren.

Så åldern har jag nog inne, men det är inte så många frågor som jag ser som gemensamma för åldersgruppen. Äldreförsörjningsstödet är definitivt en sådan fråga, åtminstone för ålderspensionärer. Den gäller väldigt många av oss, och min ekonomi skulle inte gå ihop utan det.

Samtidigt har en del andra saker runtomkring ändrats. För några år sedan ombildades min hyreslägenhet till bostadsrätt, vilket innebär att jag kan sälja den, och det kan ju påverka min ekonomi. Eftersom vi, min fru och jag, har ett hus på annat håll, skulle vi kunna bo där, för man måste ju ha någonstans att bo. Och det lutar åt att det inte blir här.

Och Allsång på Skansen har väl aldrig varit min grej, så det kanske skulle ha en egen iFokus-sajt i stället för att snylta på Pensionärer.

Kanske det ligger där någonstans. Att vara pensionär är ju inte skämmigt, inte heller att skriva på den här sajten. Men min musiksmak är både varierad och annorlunda mot många andras, och det finns ju faktiskt flera sajter som handlar om musik på iFokus. Det finns en om cykel också, som kanske för en lika tynande tillvaro som Pensionärer en gång gjorde. Det är inte lätt att dra upp intresse för en sajt. Jag tror att man måste jobba en del för det om man inte har ett ämne som intresserar väldigt många som har frågor kring det.

Och det där med äldreförsörjningsstöd kanske ändå passar bäst på en sajt om Privatekonomi iFokus. Även om det är en rätt så åldersdefinierad fråga, så handlar den ju mer om ekonomi än åldern, även om den specifikt är av intresse för pensionärer. Och då kan man ju också lika gärna ta upp pensionärsrabatter där om man tycker att det är värt att spana efter. Jag hoppar i de flesta fall över den biten. Visserligen utnyttjar jag det reducerade priset på SL, men fortsätter ändå att cykla så länge jag kan, sommar som vinter.

Men lycka till med sajten Carpinus. Den kan utvecklas till något bra.

[Carpinus]
2

#24 Tack för ett seriöst svar! Jag hoppas också att sajten skall utvecklas till något bra, men då måste man få hjälp att väcka intresset och hålla det kvar.

Visst finns det specialsajter för Musik, Privatekonomi etc., men "grejen" här är att ha en fast styrka som kan diskutera "brett" på ett och samma ställe. Och med brett menar jag att blanda upp snack om gikten, vårdcentraler och färdtjänst med något lättsammare. Mick Jagger och Cher t.ex. är ju numera "åldringar" och "våra" lika mycket som musik- och kändisidornas… 😉

Nog kan jag prata pengar, hambo och falukorv med "Lisa 73" på flera olika ställen, men jag uppskattar om man lära känna varandras sidor, och det kan man missa om man skall "jaga varandra" här och där.  Och "Lisa" som älskar falukorv kanske inte är intresserad av räntefall i  Japan, men är förbannad över bankomaten nere i centrum som aldrig fungerar. Då kan hon avreagera sig här, men möter kanske inte samma förståelse på "Privatekonomi". (Bara ett exempel - man kanske älskar att diskutera krånglande bankomater där… 🙂)

Vi får väl se hur det går, men jag förvånar mig själv att känna en viss optimism för sajten på lite sikt.

Vill till sist önska dig lycka till på Kuba, det tycker jag är ett friskt språng! Vi har förvisso inte alltid (=sällan) haft samma åsikter om saker och ting, men det har ändå inte blivit alltför hårda ord ens i värsta debattivern, och det är vackert så.

Maria
4

#24 Jag har gjort några enstaka inlägg på tonåringar men för det mesta "tiger jag still" för samtidigt som jag också har en hel del erfarenheter som tonåring så får man heller inte glömma hur det är när man är "där" så att säga. Mitt i allt som händer.

Det är lätt att vara efterklok och kanske ha svaren på en del frågor men risken är att inte nå fram och att det lätt kan tolkas som pekpinnar.

Hade jag själv som tonåring fått råd av en "kärring" så hade jag inte lyssnat. Jag hade snarare blivit obstinat om jag känner mig själv rätt.

Var sak har kanske sin plats och varje tid sin tjusning.

Sedan tycker även jag att en blandning av åldrar är det mest ultimata både i arbetsliv och i den privata sfären men ibland kan det också vara skönt att få tillhöra en grupp där man vet att de andra har ungefär liknande erfarenheter.

/Maria

annia1
2

Jag för min del läser på många sajter, men inte ofta jag skriver. Är väl inte så där social av mig utan blir mer åt det praktiska hållet eller vad jag ska kalla det.

Jo sen finns det ytterligare en anledning till att jag inte skriver. Jag läser en del utan att loggat in och kan tänka att den där tråden ska jag skriva i. Men senare när jag sätter mig vid datorn och loggar in så har jag helt glömt av det eller glömt vilken sajt jag läste tråden på.

När det gäller tonåringar som tas upp, det händer att jag skriver även där fast jag är över 50. Det beror på ämnet, om det känns som att det behövs en som har lite mer livserfarenhet i tråden.

.

[Carpinus]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sista dagen i sista sommarmånaden, och lite känns det väl som om en depparedag infunnit sig. Det fanns en period när det verkade som om det skulle kunna gå att få igång ett intresse för sidan, men nu tycks intresset ha falnat, ser jag tillbaka har jag startar tråd efter tråd utan att det blivit något gensvar. Då måste man ställa sig frågan om det inte bara är själva ämnet som är trist, utan att det även är jag som saknar förmågan att göra det intressant? Den närmaste månaden kommer att bli avgörande för om tålamodet är tillräckligt hos Sajtvärd och besökare för en fortsättning, vilket inte skall ses som ett "hot", utan som ett krasst konstaterande. Men tills vidare är det "business as usual"!

Maria
2

#28 Det är absolut inte något fel på din förmåga. Du har ju dragit igång den här sidan som bara sjutton.

Kanske är ändå antal pensionärer på iFokus inte så stort. Jag vet inte…..

Du får gärna göra reklam inne på Hälsa.

/Maria

[Carpinus]
1

#29 Jättesnällt! 🙂

annia1
1

Det är lite så överallt på iFokus att sajter går på halvfart, om ens det. På flera sajter är det på det stora hela bara värdar och ev Medarbetare som skriver. Så det är inte bara den här sajten.

För min egen del så håller jag på och dra ner på min iFokus tid.

Men för att ge tips till att få fler medlemmar. När en sajt lanseras så brukar värden göra reklam för sajten på andra sajter på iFokus, vad jag kommer ihåg så gjorde förra värden ingen reklam alls för den här sajten när den startades. Så är nog rätt många som inte vet om den.
Så kika bland de sajter som finns och som du känner att du vill göra reklam på och skriv sen PM till värdarna för de sajterna och fråga om du får lägga ut en tråd om sajten där du skriver lite om den.

För övrigt håller jag med maria att du fått igång sajten och gör ett bra jobb.

.

[Carpinus]
1

#31 Det var konstruktiva idéer och förslag som jag känner att jag borde försöka ta vara på - tack!

TjockaBerta
1

Jag försöker att svara och bidra men ofta skriver jag från plattan och det är krångligt att skriva utförligt och så har jag rätt ont i händerna och då blir det tyvärr att jag mest luffar runt och läser här och där. 

Men ta inte på dig skulden. Det är väldigt varierande och intressanta ämnen du tar upp, tycker jag. Kan det vara så att din ambitionsnivå är lite högre än den behöver vara? 😉

Det är också sant som #31 påpekar att aktiviteten är låg på iFokus över huvud taget just nu.

>>>Malum domesticum<<<

[Carpinus]
1

#33 Ja, du har rätt, kanske är det så här det är runt om på iFokus. Sedan måste jag understryka att jag är glad för alla som tittar in, så jag skuldbelägger förstås inga besökare för den låga aktiviteten!

[Jimmy.L]
1

#28 Har samma problem som dig Carpinus på två av mina sajter där det skrivs sällan av medlemmar men ibland smäller det till med nya trådar av andra medlemmar som skriver. Ska försöka skriva här inne med.

[Carpinus]
2

#35 Bra att få höra erfarenheter från fler sajtvärdar!

Något som jag tror skulle öka besöksfrekvensen för oss alla vore en längre löpsedel över senaste startade trådar, från futtiga fyra rubriker till kanske 20. Många som jobbar under dagen går som det nu är miste om vad som hänt under dagen på andra sidor än de som de rutinmässigt besöker.

[Jimmy.L]
0

#36 Ja det kunde ju vara något grabbarna bakom iFokus borde fundera på, har för mig man framfört det som önskemål går säkert att fråga dom igen.

DesK
0

Håller med övriga här, du gör ett jättebra jobb Carpinus! 🌺

Om du vill, så får du gärna göra reklam på båda mina sajter.

/Désirée

[Carpinus]
1

#38 Perfekt! Vi har ju ett vilande projekt att fundera vidare över också! 😉

[Carpinus]
2

#29 #38 Har lagt/kommer att lägga ut en liten teaser för Pensionärer iFokus på de sidor som ni varit vänliga att erbjuda utrymme på. Om jag inte redan sagt det så gäller givetvis även det motsatta, det finns plats här om ni vill informera om er sajt.