"Äldrebrott upprör polisen"
"I år har Ljungby drabbats av flera uppmärksammade åldringsbrott. Inom polisen är man upprörd.
– Det är så förbannat fult att utsätta äldre för brott. Men vi vet inte riktigt hur vi ska hantera den här brottsligheten, säger Wåge Lundgrehn, stationsbefäl."---
"För 40 år sedan när Wåge Lundgrehn började arbeta som polis fanns knappt den här typen av åldringsbrott i Ljungby.
– Det är de senaste fem åren vi har sett det öka i Ljungby. Tyvärr finns det ingen bra statistik för åldringsbrott, men det är ingen tvekan om att det har varit mycket i lilla Ljungby. I huvudsak är det folk från Rumänien som gästspelar här i två-tre månader.
– Det är ligor som åker runt och begår brott mot äldre, de är oerhört rörliga och är i hela landet. Men vi har inte sett att det är några romer bland dem, påpekar Wåge Lundgrehn."---
#0 "– De flesta inom polisen reagerar starkt på att de ger sig på gamla människor. Det är bedrövligt, det gör väldigt ont att se, förklarar Wåge Lundgrehn.
– Det finns ingen heder och ingen medmänsklighet hos de här brottslingarna. De äldre far illa och skäms av att bli utsatta för de här brotten. Wåge Lundgrehn medger att polisen har svårt att få stopp på ligorna som rånar och stjäl av gamla.
– Det är en ny typ av brottslighet som vi inte har fått någon bra kläm på. De här brottslingarna är okända för oss, de uppträder som turister när de är här och åker runt i landet.
– Det gör det svårt, det är inte lätt att identifiera dem. Lyckas vi gripa dem och de döms så får de fängelse i ett par månader, sedan är de ute igen och begår brott, konstaterar Wåge Lundgrehn."
Läs exempel på ligornas framfart på "Brott mot äldre".
De som begår brott mot gamla är fega och ynkliga människor. Det är sällan jag föraktar människor men dessa kriminella föraktar jag. När man ger sig på värnlösa människor har man inte ett uns empati!
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
#2 Så sant! Det är bra när poliser som i det här fallet tar bladet från munnen och talar om vad det handlar om, och vad man tycker om det. Tycker att vi alla kan ta ställning på ett bättre sätt. Själv försöker jag med det lilla jag kan, att samla notiser om var ligorna far fram och vilka metoder de använder. Ibland skulle det kännas bra med reaktioner i tråden på grymheterna, som det nu är så undrar jag om någon överhuvudtaget läser det, vilket är lite synd…
Jag håller med dig! Vi som samhälle måste reagera mot dessa ligor. Om alla håller ögonen öppna och skänker en extra tanke och kastar ett öga på sin granne, kan mycket vara vunnet.
Sedan tycker jag att utsatta gamla kunde få en porttelefon på sin dörr, inte bara ett öga, så att de slapp öppna dörren när någon ringer på.
Vi måste värna om våra stackars gamla utsatta människor, som måste bo hemma när de är i början av sin demens och skröpliga!
#4 Bra avslutning! Det har ju gått alltmer mot att samhället vill att vårdtagarna skall vistats hemma så länge som möjligt, det borde medföra vissa förpliktelser inte bara ifråga om vård, utan även ifråga om annan tillsyn. Vad gör man t.ex. när en liga uppenbarligen härjar på orten - informeras personal på fältet om att det finns skäl till ökad vaksamhet? Samverkar man med polis?
Senast igår hörde jag om att de kameror som nu installeras hos gamla för att ersätta nattliga vårdarbesök kan hackas, så att stöldligor kan kartlägga hemmen och den boendes allmäntillstånd. Vet inte hur seriös den risken är, men att den finns där borde innebära att riskanalys från kommuner och landsting skulle vara önskvärd innan projektet skenar iväg.
#5 Allt med datorer är en risk, för det blir ett hjälpmedel för tjuvar och banditer i fel händer! Tanken kanske är god, men jag hoppas verkligen de som bestämmer gjort en konsekvensanalys! Det görs rent för sällan!
Sen är det ju så att det daltas för mycke me kriminellt slödder, straffen e ju ett hån mot offren. Man kan skylla hur mycke som helst på upplevelser tidigare i livet, men man har alltid ett val: göra rätt eller fel. Jaja så e d bara.
#7 Jag har följt den här typen av brottslighet rätt intensivt ett tag, och jag upplever att det finns ett ointresse från samhället att verkligen ta det på allvar. Det finns undantag - polisen i Småland är verkligen på alerten både mot äldrerånare och inbrottsligor, men på andra håll rycks det på axlarna.
Vi vet ju från t.ex. Långaredsmorden eller Saltholmenfallet att det här inte är några duvungar. Ofta lyckas de lura av människor deras tillhörigheter utan våld, men stöter de på motstånd vet man aldrig vad som händer.
Jag instämmer i att påföljden borde vara betydligt hårdare än idag.
#8 Tackar. Oftast får jag mothugg av kriminalliberalerna att jag har en HEMSK människosyn, men jag och en del med mej ser inte dessa värdelösa ynkryggar som människor, jag kan gå så pass långt att jag anser att dom förbrukat existensrätten, lika som med våldtäktare och barn-kvinnomisshandlare.
#8 Tycker i så fall att dessa kriminalliberaler som försvarar den här typen av brottslingar borde få träffa offren och deras anhöriga och förklara varför det är synd om förövarna.
Vi kan ju läsa i en annan tråd att snittinkomsten per åldringsrån är 15.000, och att pengarna investeras i bil- och fastighetsinköp utomlands. Jag tycker att det är uppgifter som talar för sig själv vad det rör sig om - det hela drivs företagsmässigt. Ett gäng härjar här ett tag, sedan drar de till ett annat land och ersätts av ett nytt, samtidigt som de har kunskapare bosatta här som via nätet kollar in vilka åldringar det finns på orter man tänker besöka.
Vi vet att det fungerar så här, men få bryr sig.