Bra Böckers Lexikon - fornminnet i vrån
I en vrå av sängkammaren står en kartong inskjuten. Jag tänkte jag skulle bära ner den i källaren, men då får jag packa om den och gå i omgångar, och så har det inte blivit av. Kartongen innehåller ett dåligt samvete, eller för att säga som det är så innehåller den en komplett uppsättning Bra böckers Lexikon. En gång i var mans hylla - nu utskåpat av Google och Wikipedia, en bitter resa för ett samlat vetande! Och i takt med att utgivningen av den sista upplagan blir allt mer avlägsen så förändras världsbilden, länder försvinner och nya forskningsrön omkullkastar gamla sanningar. Lexikonen åldras och blir bitvis till kuriosa, ett slut som drabbat de flesta uppslagsverk.
Jag var förstås samlare av BBL, och samlade på mig rätt många onödiga andra böcker från förlaget samtidigt. När jag fått ihop alla banden sålde jag dem och började på nytt - ingen lysande affär direkt. Fast med tiden insåg jag att det fanns en del olycksbröder- och systrar i lexikonsvängen som ledsnat på samlandet. Via tidningarnas privatannonser kunde man fynda ett ex här och ett där, vilket istället innebar en del åkande för att hämta böckerna.
Jag läser (på Wikipedia…) att BBL utkom i fyra utgåvor plus en specialedition, och den samlade upplagan var på hela 600.000 exemplar!
Är du också en gammal BBL:are, och var har du dina Lexikon nu? Har de blivit dammsamlare, eller använder du dem fortfarande?

Nej, BBL slog aldrig an hos mig. Min pappa började köpa Nordisk Familjebok, som såldes som en prenumeration, man köpte en bok i taget under längre tid. Jag tror att vi hade fyra eller fem band, men att det aldrig blev fler. Den var i alla fall aldrig komplett. Vi hade inte råd.
Pappa hade fått en bok som premie i skolan, Das Brockhaus, som var den första bok jag lärde mig läsa i. Den var i frakturstil, och den innehöll många saker som jag i koltåldern tyckte var intressanta. Fyrtiotalet var en tid av utveckling inom flyg och transport av allehanda slag, och jag minns också att utöver alla tekniska artiklar i Brockhaus var jag helt uppsugen av Teknik för Alla, som vi hade flera årgångar av.
Själv har jag aldrig skaffat något uppslagsverk av typ konversationslexikon, men jag använder nätets uppslagsverk flitigt. Däremot ordböcker, eftersom jag läser på flera språk och emellanåt stöter på nya ord. Webster's står i bokhyllan, liksom ett flertal spanska, holländska, tyska, franska. Det fanns en tid när jag slog upp flitigt i dem, men det händer inte fullt så ofta numera. Nu när jag ska flytta är det dags att rensa, eftersom böckerna är så tunga att de knappast kommer med. Jag måste nog ändå ha ett par spanska ordböcker, och jag har svårt att skilja mig från de holländska.
En bok som under flera år blev flitigt använd är Ashley's Book of Knots, som jag emellanåt slår upp något i fortfarande. Den har inte blivit helt sönderläst, men omslagspapperet är slitet. Jag har den också digitalt på datorn, och jag använder den emellanåt som referens, medan det i början handlade mer om att jag ville lära mig allt om ämnet. Nautiskt Lexikon står också i hyllan, men plockas inte så ofta fram.
Numera använder jag oftare datorn för att ta reda på olika saker inom spridda ämnesområden. Informationen man kan få via nätet är bredare, det finns fler källor att ösa ur, och också de främmande språken täcks bättre än av ordböcker, kanske särskilt termer som aldrig hittade in i ordböckerna. Konversationslexikonet har därmed blivit onödigt.
Men ordböckerna har ändå en plats, även om det inte är så ofta de behövs. Jag kommer absolut att ta med mig åtminstone de spanska, men jag räknar nog med att skilja mig från de övriga, ungefär en meter i bokhyllan.
Jag slängde mina för ca 15 år sen. Inget jag ångrat då jag flyttat ett antal gånger. Däremot en massa andra faktaböcker som jag ångrat många gånger att jag gav bort. :(
Mina är inlämnade till Loppis för längesedan.
/Maria
Jag har en uppsättning av, passar här, Fokus
Kollade runt m ed hjälp av Google och kunde konstatera att andrahandsvärdet är blygsamt, för att uttrycka det milt. "Skänkes" verkar vara den mest förekommande rubriken om BBL.
Såg dock någon annons från någon som ville köpa en uppsättning - den stackaren har nog blivit nerringd…
Jag köpte ett annat uppslagsverk som heter Media Familjelexikon, utgivet av Bonniers. Jag använder det fortfarande.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
En nyhet om uppslagsverk:
"Nationalencyklopedin tar över Norstedts ordböcker, som nu integreras i NE:s eget utbud. Böckerna ska tryckas även i fortsättningen, men fokus ligger på det digitala", skriver News55.
Jag har focus uppslagsverk i bokhyllan. Är många år sen jag köpte det, men numera använder jag det inte. Tänker dock inte göra mig av med det, vet inte varför men känns som det står bra där det står.
Under en period så samlade jag ihop nationalencyklopedin för det fanns som bilaga i en av kvällstidningarna, men dom har jag skänkt till röda korset.
.