Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: återblickar
Läst 1412 ggr
Maria
0

88-årig mördare berättar...

Denne man är 88 år och har för längesedan mördat 4 polismän. Är han en "go gammal gubbe" eller hur ska man tänka om honom idag?

http://www.expressen.se/kvallsposten/palle-dodade-fyra-poliser-sorgligt/

/Maria

[Carpinus]
0

#0 Nej, någon "go´gammal gubbe" är han förstås inte! Det händer ju dessvärre att gamla dementa gubbar begår våldsbrott i förvirrat tillstånd, men det här begick han ju för femtio år sedan.

Att han rannsakar sig själv är ju bra, men han vet nog med sig att det inte är någon förmildrande omständighet.  Inget kan göras ogjort när det gäller sådana saker…😮

Maria
0

Jag håller med dig. Det här är ett gammalt brott och ett grovt brott. Han har visserligen sonat med alla sina år i fängelse men en mördare är han.

Mina funderingar är just det att man har en förmåga att göra gamla människor till något de egentligen inte är. Att det per automatik inträder någon slags visdom efter en viss ålder och att gamla människor är goda och på något sätt okränkbara.

Har man alltid varit en skitstövel så kanske man inte blir mindre skitstövel för att man fyllt 80?

Eller också har man faktiskt tagit lärdom av sina tillkortakommande?

Jag tycker det är lite intressant.

/Maria

[Carpinus]
0

#2 Jo, visst är det så! Samtidigt så kan man ju förändras, vi har ju haft några svenskar som suttit väldigt länge i fängelse i USA och sedan vigt sina liv åt att föreläsa och försöka "gottgöra" tidigare kriminella liv.

Maria
0

#3 Absolut.

Därför tror jag att det är viktigt att komma ihåg att en äldre människa är precis som vilken människa som helst med både fel och brister.

En del har förmågan att ändra sig, en del inte.

/Maria