Skägg - gubbmarkör eller lejonhanekrans?
I min avlägsna ungdom var skägg något som var förbehållet äldre farbröder eller bygdeoriginal. Kollar man gamla släktfotografier ser man att det även än längre tillbaka var så - Oscar II med skägg och seglarmössa var ett ideal att kopiera för många. Valparna under fyrtio fick på sin höjd stoltsera med mustasch.
Sedan hände något kring det sena nittonhundrasextiotalet. Skägg á la Marx blev en klassmarkör och statussymbol för en krets herrar som verkade vilja hävda att styrkan satt i ansiktsbehåringen- ungefär som den bibliske Simson, vars kraft ansågs härstamma från hårväxten.
Idag är skäggväxt sällsynt bland de äldre, med undantag av sjöbjörnar, övervintrande sextiotalister och fliseldare. Däremot finns det gott om farbröder under de fyrtio som gärna uppträder i mer eller mindre klädsam skäggväxt. Det pågående "SM i skägg" ger syn för sägen - ingen av de tio finalisterna är äldre än 45! Med anledning av det vill jag utom tävlan lägga min röst på Tobin, min föregångare som värd på Pensionärer iFokus, vars skägg för tankarna tillbaka till den tid då skäggväxt var förbehållet oss oldboys. Säger jag - som aldrig odlat ens den spretigaste mustasch…
Nu vill jag att ni pratar ur skägget - är ni, kvinna som man, för eller emot ansiktsbehåring på oss manfolk?
Nja, svår fråga! Jag föredrar att se hela ansiktet men det finns karlar som faktiskt är snyggare med lite skägg än inget alls!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Jag hör nog till dem som skulle göra sig bäst dold bakom ett buskage… 🙂
#2. Ja, det är det ju ingen mer än de som känner dig eller som har sett dig som kan svara på det!😉
#3 De som konstaterat faktum håller säker med mig…😃
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Helt apropå ämnet… 😉
Bra lektion i engelska om hur orden skall uttalas!👍😃
#7 Ja, men det gäller att passa sig så att man inte får skäggombudsmannen på halsen… 🙂
Det var en trixig fråga ….. Mustasch är ingen höjdare , hu ! Men liiiite skägg kan vara snyggt , inget bockskägg dock 😉
Beror helt på vem som har det.
Segraren är nu utsedd - en trettioårig Falubo döljer sig i vegetationen.
"Barber-trenden håller i sig. Men skäggen börjar försvinna.
- Ja, nu kan vi börja se hur de stora skäggen sakta är på väg att försvinna - men barber-kulturen lever vidare, säger Ricard Larsson, The Barber, som ligger bakom helgens hipster-mässa The Barber, på Slagthuset i Malmö."---
Min man har alltid haft mustasch och numera har sonen det också men skägg har ingen haft ännu.
/Maria