Musik för mig, kanske för dig?-2
"Musik för mig, kanske för dig" hette ett musikönskeprogram som kunde höras på SR första gången 1974 och som sändes sista gången 2004.
Nu tänkte jag att vi i den här tråden under samma paroll skall tipsa varandra om favoritmusik, ny eller gammal spelar ingen roll. Berätta om dina favoriter, och länka gärna till youtube om du vill dela med dig av något du gillar som finns där.
Som senior börjar man ju vänja sig vid att allsångshäftet ligger på lur varje gång man infinner sig på någon tillställning. Vi kanske borde upplysa dessa välmenande festfixare att Elvis hade varit 78 om han levt idag, Mick Jagger är 72 och Jerry Williams 73? (Därmed inte sagt att vi behöver "rocka röven av oss" här - det går lika bra med klassisk musik, jazz, visor, World Music eller vad du vill.)
Det här är alltså en fortsättning från del 1, som finns här.
Bilden är ett eget fotografi av reklam på en skåpbilssida inför "Evigt Ung" i Karlstad för några år sedan.
Statler Brothers var en grupp med en lång karriär och många hits. Tyvärr var de lite uppmärksammade här hemma, men jag gillar deras stil! Deras "Child Of The Fifties" kan vara en lämplig upptakt på den här tråden.
För att spä på med lite mer seniorer och som i sin tur förknippas med hårdrockens värld: Ian Gillan (Deep Purple och Black Sabbath) är 69 år. Ozzy Osbourne (Black Sabbath) 66 år, Lemmy Kilmister (Motörhead) 69 år, Steven Tyler (Aerosmith) 67 år, och Ronnie James Dio ( Dio, Rainbow, Black Sabbath) skulle ha varit 73 år om han hade levt idag. Keep on Rockin´…
En klassiker från tidigt 70-tal med Deep Purple..
Black Night-Deep Purple
Det pratas mycket om hårdrocken och visst tillhör väl den här låten den kategorin också. Race With The Devil med The Gun från slutet av sextiotalet.
Här kommer det en låt ur en helt annan bag - Save the best for last med Vanessa Williams från 1991.
#3 Det är lite svårt att bedöma vilka grupper och låtar som ska anses tillhöra hårdrocken. Men The Gun kan räkna sig dit. Många anser att till exempel Led Zeppelin inte är hårdrock, och många anser att den här låten betytt mycket för den framtida hårdare musiken..
You really got me- The Kinks
Vad sägs om något med ljuvliga Melanie? Här är hon med Window Pane från 1987.
Denna låten är långt från hårdrock men så mysig så jag lägger upp den. . 🙂
Creedence Clearwater Revival: The midnight special
Lite hetta (ur Dirty Dancing) så här i sensommarvärmen kanske?
Tom & Jerry hette en duo som bildades 1957. Här är de i en låt från 1961, "Play me a sad song". Det gick f.ö. rätt bra för grabbarna, som senare blev kända under namnet Simon & Garfunkel.
#9 När grabbarna dök upp i form av Simon & Garfunkel så gav de oss ju mängder av hits, många av dem har man hört så många gånger att det är svårt att sätta sig in i hur man upplevde dem då, den gången för femtio år sedan. El Condor Pasa, Bridge Over Trouble Water, I Am A Rock, The Boxer, Mrs Robinson, Cecilia och Feeling Groovy för att ta dem som jag kommer på på rak arm.
Senare kom så den klassiska konserten i Central Park, som fortfarande känns sensationell.
Känns som om "Minns du den sommar" med Gunnar Wiklund känns "rätt" denna dag…
(Lite intressant med den gammalmodiga formen "gingo" i texten ("vi gingo till ditt hus"), fast den passade väl in i versrytmen förmodar jag.)
"That´s What Friends Are For" med Dionne Warwick & friends (och vilka vänner sen!) från 1985 var det för länge sedan man hörde senast, så den puffar jag för.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skolläraren George W. Johnson skrev 1864 texten till "When you and I were young, Maggie" till sin 23-åriga hustru Maggie Clark som led av tuberkulos och avled det påföljande året. Hon fick därmed aldrig höra den tonsatt, vilket skedde när J.A. Butterfield tog sig an texten 1866.
"And now we are aged and gray, Maggie, the trials of life nearly done" - men någon ålderdom tillsammans fick de alltså inte…
Dean Martin var unik på många sätt, och ibland glömmer man hur bra sångare han faktiskt var för allt annat runt honom.
Här är en gammal goding: "Memories are made of this".
Vi kör väl en till på raken med Dino! Hans "That´s amore" fick ju en riktig revival som signatur till TV-serien "Våra värsta år".
En kompis till Dino var väl Sammy Davis Jr. Här kommer hans fantastiska "Mr Bojangels"
/Maria
#16 Ja, de ingick ju i det berömda "Rat Pack". Instämmer i att det är en fantastisk låt! (Bojangles "civila" namn var Bill Robinson.)
#17 Ah, tack för informationen.
/Maria
Lite joddling kan väl aldrig skada? Kikki & Bettan i "Cowboy Yoddle Song" närmare bestämt.
"Another Day In Paradise" med Phil Collins kom 1989, men är inte mindre aktuell idag…
Traveling Wilburys gör mig både glad och ledsen - glad att gruppen kom till, ledsen att de inte fick några år ytterligare tillsammans.
Och i Traveling Wilburys ingick sen länge bortgångne storheten Roy Orbison, här me en görgo låt från senare delen av 50 talet. "This kind of love". Håll till godo.
En av mina allra största favoriter: "Father and son" av Cat Stevens. Tidlös…
Åh, han har jag sett för 100 år sedan på Scandinavium och det var på den tiden han fortfarande hette Cat Stevens😉
/Maria
#24 Honom hade jag också gärna sett - vilka låtar han skrev!
Inte för att det spelar någon roll, men jag vill minnas att hans mor var svenska.
"Grow old with me" med Tom Odell är väl ingen favorit (då föredrar jag hans "Another Love"), men låten är ju ämnesrelaterad och en rapport från andra änden av livscykeln…
Jerry Lee Lewis har "alltid" varit en av mina favoriter, men med tiden har jag kommit att gilla hans ballader mer än de rockigare numren, och "Crazy arms" i Jerrys Lees version håller jag högt.
"Sommarbrevet" av Mats Paulson gillar jag, även om den klingar lite vemodigt så här års…
Här är en inspelning med en ung Lena Olin, som bevisar att hon minsann kan sjunga också!
1980-talets hitlåtar håller i många fall även idag , chockade mina ungdomar när jag sjöng med i en Chaka Chan låt 😉 de trodde den var ny .
#27 ✨Å den 29 dennes fyller nämnde JLL 80 år✨
Vi tar å hyllar detta "medicinska under" med att spela en skön CountryRockare, "I'll sail my ship alone", vilket han gjort, gått sin egna väg. Han skulle ju utbildas till kyrkomusiker men blev utsparkad när han under en Gudstjänst Rockade upp "My God Is Real" å på den vägen blev d, Tack gode Gud för d kan man kanske säja👍
Kan tillägga att -67 hörde jag en singel me JLL, "Don't be cruel" sen va jag fast i R&R👍
#30 Ofattbart att han lyckats leva så länge - och rockar fortfarande! "He has reached 80 the hard way, and we shall not see his like again", som Herald Scotland skrev när de gav honom fem stjärnor för hans framträdande häromdagen… 🙂
#32 Ja han har levt ett sjujäkla hårt liv men still Rockin' emellanåt, Ähh vi tar en till va, en riktig "raggarbilslåt" "bonnie B"
#33 En klassiker! 👍
Ett grattis till Janne Schaffer, som fyller 70 idag. En riktig praktmusiker, som väl inte varit inblandad i den minsta offentliga skandal under sin långa karriär - bara det är ju snudd på unikt!
Min favorit med Janne är "Brusa högre lilla å" (av och tillsammans med Björn J:son Lindh).
Kul med påminnelse om såna man i några fall glömt.
Jag lyssnar på allt utom rap.
Delar med mig av några nyare favoriter.
Alfie Boe operasångare mest känd från musikalen Les Miserables, sjunger också "lättare musik"
https://www.youtube.com/watch?v=Cl8eBPB_hIM
Hayley Westenra från nya Zeeland ung tjej med fantastisk röst
https://www.youtube.com/watch?v=0y_R7CBmDAE
Hayley har också varit medlem i Celtic Woman, en grupp som har haft lite olika sammansättning genom åren och som sjunger både keltisk och annan musik på sitt eget sätt.
Värd för Pensionärer
Ditt inlägg ovan får mig att tänka på andra Celtiska eller liknade sånger och här är några som jag gillar med ganska sorgsna eller tankeväckande texter.
Liam Clancy: The Band Played Waltzin Matilda.
Jim McCaan och Dubliners: Carrickfergus.
Dropkick Murphys: Green Fields Of France.
The Irish Tenors: Danny Boy. https://youtu.be/eCh28VNTjA4
The Irish Tenors är lite av mina favoriter bland tenorer och här några andra sånger som faller åtminstone mig i smaken.
Red Is The Rose:
https://youtu.be/L2TGRcfhg6Y
The Old Man:
https://youtu.be/8h1am4_3fyQ
Will Ye Go Lassie, Will Ye go. Eller som den också heter Wild Mountain Thyme:
#37 #38
Ja Irish Tenors och Dubliners har jag lyssnat på och gillar. Liam Clancy hade jag glömt och de andra var nya för mig, Får bli till att se vad som finns av dem på Tidal och kolla igenom, tack för förslagen
Andra irländska artister som hamnar högt är Chieftains
https://www.youtube.com/watch?v=VnH0YVpafVM
Finns mycket bra musik i Irland och att uppleva den live på små pubar på landsbygden känns äkta.
Värd för Pensionärer
Detta är en passande låt för min "Bara vara dag" 🙂
En gammal goding och ett band jag gärna lyssnar på, men i går kväll återupplevde jag Irish tenors i 1½ timma (riktigt, riktigt bra)
===
Värd för Pensionärer
#20 Det var mycket Phil Collins när jag gick på högstadiet i slutet av 80-talet. Det fanns en högtalare där det hördes låtar i skolans uppehållsrum. Detta var en av dom.
In the air tonight-Phil Collins
Här kommer 7 minuters ren spelglädje från ölhallen 7:an i Göteborg och "Räfven". Om man varit på 7:an så vet ni hur litet där är😉
/Maria
Här kommer en låt med tanke på att det idag är Kanelbullens dag😃
/Maria
#44 Bra val! 😃
AC/DC när de var som bäst, 70-talet
#46 Dom har hållit på så länge så dom lär ha många äldre fans också 🙂
Värd för Pensionärer
#48 En av mina ungdomsidoler på den tiden hon hängde ihop med Bob Dylan. Jag har gillat henne sedan dess och köpt någon skiva med henne. En av Joan Baez bästa "på senare år" (1973…) tycker jag är "Diamonds And Rust", som handlar om hennes förhållande med Dylan enligt henne själv.
Koppling till Dylan kände jag till men inte att Diamonds and Rust handlade om deras relation. Så då har man lärt sig något nytt idag också.
Tips för operavänner
Met on demand en tjänst som liknar Netflix men inriktad på opera och någon enstaka operett. För de som vill se och lyssna på opera är det riktigt bra, kostar 15$ per månad och man kan få en 7 dagars gratis provtid.
Värd för Pensionärer
#50 Tack för tipset! Vi har ju vår egna lilla klassiska tråd här, och jag är på gång att lägga in något där senare idag.
"Jag vill bara va´en gammal man"- visst känns det så ibland…
Här är det dock Mikael Wiehe som tycker så.
Elenore med Turtles från 1968 tycker jag står sig bra fortfarande.
Karin Lamiva råkade häromdagen ut för den omtumlande upplevelsen att få spontanbesök av självaste Bob Dylan på sitt galleri.
"Han har de vackraste ljusblå ögon som jag någonsin har tittat in i. Om ögonen är själens spegel, då är han inte mer än 19 år", säger hon till Kvällsposten.
Jag förstod inte texten men kunde bara inte låta bli att gråta när jag hörde denna låt. Får fortfarande gåshud. http://m.youtube.com/watch?v=UKAeeGnAYBo
#56 Thorstein Bergmans skivor med Dan Andersson hör till skatterna i min skivsamling. Samarkand är också fin.
Mikael Wiehe-Flickan och kråkan
Vilka låtar han och Björn Afzelius bjudit på genom åren..
Under en period på sextiotalet så var så kallade protestsånger väldigt "populära" och det här är några pärlor i mitt tycke.
Först en skriven av Malvina Reynolds men här framförd av en av de bästa, Pete Seger: Little Boxes:
Nästa skrevs av Tom Paxton men även här med Pete Seger igen: What Did You Learn In School Today:
Och en som är mycket äldre än de ovan och som skrevs av Woody Guthrie och som här framförs av honom. Denna sång har sedan skrivits om av andra med en helt annan innebörd än orginalet som verkligen var en protestsång: ThisLand Is Your Land:
Sen så måste man bara ta med Bob Dylan som förmodligen var den mest hörda av de flesta men jag väljer den version som framfördes av Julie Felix som nästan är bortglömd idag: Masters Of War:
Med tanke på en av ovan nämda låtar så måste jag bara ta med Eddie Skollers version också:
Bröderna Gibb, BeeGees har skrivit många låtar och hållit på länge så det är omöjligt att välja ut den bästa.
Här är en favorit i konkurrens med många andra både gamla o nya.
Vilka är era favoriter.
Värd för Pensionärer
#61 Det är svårt att välja, men en favorit är How deep is your love.
Sedan har ju Barry Gibb skrivit många fina låter åt andra, som Heartbreaker för Dionne Warwick och Woman in love åt Barbara Streissand.
Bröderna Gibbs gjorde en hel del arrangemang och och covers av andras musik, bl. a. Beatles Sgt Peppers Lonley Hearts Club Band. Här en låt med Frankie Howerd som passar i det här forumet, kanske som dess signaturmelodi.
Någon som minns Elvis? Här kommer min favoritlåt med honom. Men alla låtar med honom är mina favoriter 😃
Klart vi minns Elvis.
Snurrade ofta på grammofonen då det begav sig. Numera är det inte lika ofta men det händer då och då.
Har också rätt många gamla filmer med honom , kul att se ibland men de var bättre förr, handling o dialog har inte precis överlevt till vår tid.
Värd för Pensionärer
#64 Jo, nog händer det att man tar en runda på YouTube och botaniserar bland alla inspelningar med Elvis - alltid hittar man något "nytt"!
Jag klarar inte att utse någon absolut favorit med honom, det beror på i vilken stämning man själv är i för dagen. Just idag får detta bli mitt val. (Snyggt redigerad film dessutom!)
Många av er andra var med då.. dock inte jag. Ulf Lundell, han var definitivt med då. Året då man gick till höger.. i trafiken.
"I knew the bride when she used to rock´n roll" med Nick Lowe är en av mina städlåtar. Videon är dessutom bra.
#68 Mera Nick Lowe! Ett par sådana låtar till och det finns inte ett dammkorn kvar i lägenheten! 😉
# 66 Tror att den är med på samma skiva som in The 56 th session.
# 68 Måste prova att städa till den. 😃 Bra video! Vad var de för bil de drog iväg i?
# 69 Har mig veterligen aldrig vare sig sett eller hört denna man innan men det gav mersmak vill jag lova. Är från England?
Visserligen var jag inte född när denna låt spelades in men Hank Williams är ändå en av mina favoriter.
#72 Ja, Nick Lowe är engelsman och bildade Rockpile tillsammans med Dave Edmunds och Billy Bremner innan de bröt upp och satsade på solokarriärer. Lowe har f.ö. varit gift med Carlene Carter. Och ja, han har gjort många härliga inspelningar!
#71 Det var en BMW, så långt är jag säker, men modellen? Det får vi nog konsultera Ford-57 om!
# 74 Carlene Carter vet jag vem det är men ingen av de andra du nämnde. Jag år kolla på you tube på Nick Lowe. Glad rock förefaller det att vara.
#76 Kolla gärna Dave Edmunds och Billy Bremner också - det svänger om de gubbarna med…😉
Kollade in youtube och fann denna. lite mer 80-talsfrisyr.
#78 😃
Numera är Nick ålderspensionär, men jag tror inte att det är hela förklaringen till att han gjort sig av med den frillan…
Fast låten var bra!
#71 #75 Ja den i början e en BMW, modell vet jag inte, Europeer e min svagare sida. Men den dom drar iväg i på slutet e en -57 Ford Thunderbird.👍
#80 Tackar, bra att ha expertis att tillgå vid akutsituationer! 😃
#73 Hank Williams ja, d va Country d, vissa säger att Countryn dog me honom, kan ligga nåt i d. Lyssna på texten i denna, " I've been down that road before"😉
#82 Jag köpte några skivor med Hank Williams J:r i början på hans karriär. och senare har det ju kommit en Hank Williams III. Tyvärr verkar Hank Williams problem ha gått i arv…😕
# 80 Åh det var en Åskfågel, den var häftig 😃
#83 Jo Hank S:r dukade väl under Nyårsafton -52 el -53 i en Cadillac säjs d, d e ett elände när flaskan tar över.
#84 Jepp, du vet i stort sett så e alla Fordar häftiga👍
# 84 Nja Fiesta är väl inte den häftigaste 😃
#86 🥵Haha. Nä ja menade ju USA-Fordar ju👍.
Här är en låt som jag letat efter länge på YouTube, och nu hittade jag den äntligen i sin helhet: Linda Ronstadt och Stone Ponys i "Different drum". Fulländad!
Noubliez Jamais med Joe Cocker, den tycker jag är alldeles för bortglömd!
===
Ett litet "trendbrott" i musiken! "Farfars vals" av Lasse Färnlöf med sång av Monica Zetterlund tycker jag är en bra låt, som dessutom passar i sammanhanget.
Åh Monica Z min absolut bästa svenska jazzsångerska. Underbar röst och även bra skådsplerksa. Men så kom hon från Hagfors också 😃
#91 Jajamen - hon var otroligt begåvad! 👍
Någon som kommer ihåg Ritche Valens och La Bamba
https://www.youtube.com/watch?v=Jp6j5HJ-Cok
Han omkom i en flygolycka tillsammans med Buddy Holly
Vid den olyckan omkom även The Big Bopper.
https://youtu.be/fGwHZb5JNI0
Och det skrevs en mycket bra sång p.g.a den olyckan.
Här en helt annan låt som jag tycker att det är en av Paul McCarneys bästa låtar.
#94 Ännu en låt om olyckan
Låten i #96 e gripande. Här kommer en hyllning till Buddy Holly, "Rock'nRoll died with Buddy Holly".
Svenska Hepstars spelade in Tribute to Buddy Holly
Värd för Pensionärer
# 94 Det kände jag inte till att det var en rockartist till som omkom.
Mera hyllning kommer, här en tribute av Heinz till sångaren i #96 : Eddie Cochran, som dog i en taxicrasch 1960 där även Gene Vincent va me, han blev allvarligt skadad å hämta sej väl aldrig riktigt.
AIK-IFK Göteborg 1-2 ikväll! Do you believe in magic?
# 101 Visst gör jag det 😃
Igår såg vi en inspelning av "The Corrs live in London",
Riktigt skönt.
Värd för Pensionärer
Lyssna just nu på Thin Lizzy….musik jag växte upp till!🙂
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Gloooriaaa!!🙂
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#105 "Van the Man" i början av sina långa karriär.
Dags att stänga den här tråden för fortsättning i del 3.