Storstugan (OT)-del 3
Ibland spelar slumpen mig små spratt, inte sällan med musikens hjälp. Hela förmiddagen idag har jag gått och gnolat på "Hambo med Britt-Marie", en låt som jag normalt sett inte har en tanke på. Och vad händer - jo, när jag går ut på stan på eftermiddagen så vem knackar mig på axeln, om inte den enda Britt-Marie jag känner, och som jag inte har sett sedan i vintras….(Någon hambo blev det dock inte!) 🙂
Funderar på att besöka Bondens marknad i dag.
#2 Ja, den har man ju hört talas om! Skulle man gå här i Göteborgstrakten ser det just nu ut som om man skulle kunna göra det i soligt väder, efter några rejält blåsiga och regniga dygn.
Det kan bli ett skrämmande skådespel i norska Rauma någon av de närmaste dagarna, då mellan 120.000 och 180.000 kubikmeter sten kan rasa från 1200 meters höjd från ett parti på fjällkedjan "Mannen", Veslemannen.
Det har visserligen larmats om detta tidigare, men de senaste dagarnas ymniga regnande har gjort hotet större än tidigare, småras har redan skett. Tre näraliggande gårdar har evakuerats, och norska VG har direktsändning på nätet med en kamera riktad mot fjället.
Efter en härlig långfrukost i uterummet är det nu dags att ta tag i penslarna.
/Désirée
Härliga bilder! 👍(Fast regnbågen var dyr!)
#7 Lokal producerad regnbåge som odlas i liten skala.
Som jämförelse betalar jag 200 kr st för regnbåge på Gamla Stans julmarknad.
Denna gick på 156 kr.
#9 Snacka om att sko sig på andras bekostnad…🙂
Dagens lilla språkförbistring skapade ömsesidiga leenden. Jag var på kinakrogen och beställde hämtmat, och när jag beställt frågade tjejen: "Ta med mig hem?" Jag övervägde erbjudandet en kort sekund, och förklarade att det nog fick räcka med maten. Då gick det upp för tjejen vad hon sagt, och hon fnittrade sött, en aning generad…🙂
#11 😃 Efterrätt.
#12 Äldre herrar förväntas vara gentlemän… även om det tar emot!😉
Ryggsim i kort bassäng, bana 1? 🙂
Haha ja det kan man säga.
Vi har ju bytt till dusch inne och badkaret ska väck men än så länge så är det kvar ute och går utmärkt att koppla till varmvattnet😉
/Maria
#16 Ja, det var ju inget fel på badvädret, så varför inte? Bara inte fåglarna blev sura när fågelbadet var upptaget.. 🙂
Under 10 grader här just nu och det kändes tog en kortare promenad nu på morgonen. Märkligt en bil på vägen fick motorstopp strax bakom mig på vägen och sedan backar denna 100-150 meter och försvinner åt andra hållet. 🤔 🤔
#18 Ja, nu är det nog höst "på allvar" - hörde på väderleksrapporten att det skall bli nedåt fyra grader i natt här i västra Götaland.
Ja, det var småskum upplevelse du råkade ut för morgonkulan! Kanske vägpirater, de brukar ju fejka motorhaveri…
#19 Den var svenskskyltad så det var nog ingen vägpirat.
#20 Nej, då är det kanske mindre troligt. (För övrigt verkar vägpiraterna ha blivit mer sällsynta på senare tid - åtminstone på E6. )
Årets IG-Nobelpris har nu utsetts. Kanske inte alltid lika betydelsefulla för mänskligheten som de traditionella Nobelprisen, men mycket roligare! 🙂
"Hur lång tid däggdjur kissar, om ”huh?” är ett universellt ord och om det är matematiskt möjligt att bli far till 888 barn är några studier som belönades med årets IgNobelpris.
I torsdags delades IgNobel-priset, som belönar forskning som först får dig att skratta och sedan att tänka, ut för 25:e gången."---
Läs mer om dessa och andra häpnadsväckande, roande och stolliga upptäckter i DN. Hittar du någon favoritvinnare så berätta gärna!
Det smälldes smällare här i området i går förklaringen var att det var derby Assyriska - Syrianska, men faktiskt lugnt efter matchen men det hade sin förklaring att Assyriska vann.
#23 Hade faktiskt lite farhågor inför den matchen - skönt att det gick bra! Värre var det ju med U2-konserten i Stockholm, som fick ställas in på grund av att en biljettkontrollant av någon underlig anledning släppte in en beväpnad person. Denne gick givetvis sedan inte att återfinna i folkhavet.
Något ljushuvud på plats påstod att polisens presstalesman sjöng "I still haven´t found what I am looking for", men det får väl bokföras på galghumorkontot…🙂
#24 Ja det brukar ringas i kyrkklockan i timmar när Syrianska vinner ett derby och firas med massa fyrverkerier.
Medan många, kanske framför allt i Norrland och Värmland, ser fram emot älgjakten varje år så är hummerpremiären efterlängtad på många håll på västkusten, och idag fick fritidsfiskarna slänga i sina tinor, rapporterar GP.
#26 På västkusten börjar turistindustrin satsa på hummersafari, men än är det bara Sotenäs som kommit igång på allvar - där seglar tio båtar med turister och sägs dra in 6-7 miljoner om året till kommunen på det. Men smakar det så kostar det, det vet alla hummerkonnässörer! Åker man med vid tinutläggning kostar det 850 kronor per person, och på kvällen får man hosta upp ytterligare 2000 kronor per kuvert och sedan tillkommer övernattning. Ett par får alltså slanta upp i storleksordningen 7000 för kalaset.
Källa: Bohusläningen
Egen bild från Smögen.
Dagens goda gärning är utförd.😃
Katterna kom in med en liten mus. Katterna är ju inga utekatter mer än att de har en liten inhägnad trädgård men givetvis finns möss överallt.
Det var en pytteliten mus som gömde sig under min nya träningscykel. Jag fick låsa ute katterna och ta till "glastricket" fast i detta fall tog jag en liten plastspann som varit yoghurt i. När väl musen var under spannen så kilade jag in en tidning under och så kunde jag gå ut utanför trädgården och släppa ut den lille stackaren.
/Maria
#26 Så har säsongens första humrar sålts på Göteborgs fiskaktion, och det brukar landa på ansenliga belopp. I år blev kilopriset 10 400 kronor kilot, vilket kan tyckas mycket, men ifjol låg kilopriset på 28 750 kilot. Det i sin tur var avsevärt lägre än kilopriset rekordåret 2012, då man fick punga ut med 102 000 per kilo! GP bevakade kommersen i fiskhamnen och rapporterade priserna.
Man skulle ha blivit hummerfiskare.
#30 Fast Sylve, 79, tycker att det var bättre förr… 🙂
#32 Rena sommaren!
Läser i tidningen att forskare kommit fram till att bästa tiden att ha sex är klockan 05:48. Men vad skall den som är snabb ur startblocken göra 05:49 och framåt då -dammsuga bör man ju inte göra förrän 15:13! Dags att koppla in ännu en forskargrupp? 😃
Galet 😃
#36 Ja, allt är så galet att man nästan tuppar av…🤪
Idag blir det att ställa in mopeden för vinterförvaring samt betala en del av semester resan i vinter.
#39 Låter trevligt.
#40 Ja, det var angenämt! Fast köprushen på båtarna verkar ha avtagit en hel del, igår var det i alla fall glesbesatt på Danica.
Två dagars släktbesök har varit mycket angenämt, och att sajten därmed fått stå tillbaka lite är oundvikligt. Hoppas kunna ta skadan igen nu…
#43 Man kan inte vara inne jämt.
Nej, det är sant! Ser ut att bli en solig helg, så det blir nog lite mer bondpermis…😉
Läser på SVT att Löfven fick "applåder från den halvfulla generalförsamlingen". Inte konstigt att världen ser ut som den gör, om inte politikerna kan hålla sig nyktra på jobbet…🥳
#47 Mycket rött på himlavlavet ikväll…
Var det någon som såg den röda månen?
#49 Ja, jag var uppe tre gånger i natt, och vid sista tillfället (runt 04.30) såg man den bra. Kollade du också?
#49 Moln över staden här gjorde att man inget såg 😭.
En ännu så länge kylslagen men strålande solig tisdag i Göteborgstrakten.
Bara 6 grader när jag steg upp i morse.
Runt nollstrecket var det här imorse, nu är det strålande sol och härlig luft, så jag har varit ute med lilla vovven
/Désirée
Brända bilar finns det i mitt grannskap också , vi brukar slå vad om hur många dagar det tar innan en dumpad bil brinner . Oftast blir det 2-3 dagar 😣
Nu finns det en ny diskussionsgrupp, "samspel", som är samlingsrubrik för interagerande aktiviteter i form av kluringar, topplistor och omröstningar. Vill man söka tidigare topplistor t.ex. är det alltså idé att titta under samspelsrubriken.
Väntas bli upp mot 19 grader på fredag här i Stockholmstrakten.
#58 Gôtt! 😎
Vad var fel med det gamla centrumet ?
Ja den skylten var med märklig.
#62 Det hängde väl inte med i konkurrensen - handlare ledsnade och drog iväg. Meningen var att vi skulle få ett riktigt skrytcentrum redan för tio år sedan, men som tur var har de planerna förbytts till något mer realistiskt.
#66 Han verkar fast besluten att gå till botten med något där? 🙂
Ber om ursäkt för frånvaro större delen av dagen, och det blir inte bättre i morgon, men sedan så…
God morgon, ska själv på äventyr på lördag och uppleva saker från 50 - 70 tals prylar på museum.
#69 Japp, en gammal barndomsvän hörde av sig, så jag har visat honom grannstaden, men nu har jag fötterna på pedalerna igen och trampar igång…
Fortfarande en del moln som skymmer solen här i Göteborgstrakten, men nu verkar solen arbeta sig fram alltmer. Efter några veckor med gästbesök blir det nog en lugn lördag för min del.
Jag ska fortsätta med mitt soffbordsprojekt idag , målat så nu är det dags för finliret 😀 blir Decoupage på bordsskivan ifrån en Flora .
Solen orkade inte ta sig igenom molnen igår, även om det såg hoppfullt ut en stund. Förutsättningarna är nog inte annorlunda idag, utan det blir till att inrikta sig på att det blir mulet denna Kanelbullens Dag.
Idag avstår jag dock från att bli på kanelen - jag satte i mig två i fredags, och det är ungefär så många kanelbullar jag brukar äta på ett år.
#74 Och nu, en halvtimme senare, lyser solen genom köksfönstret… 😎
#74 Undrar om man firar Kanelbulledagen över hela världen? Eller är det kamelbulans dag i Egypten och Coco Chanels dag i Frankrike? Och kan det månne vara kanylbullens dag inom sjukvården? Fritt fram för egna förslag!
Det är väl internationella barndagen också om jag inte har fel och det känns som om det skulle vara viktigare.
Jag kollade och dagen tillkom 1999 så den är ju ganska ung så jag tror inte att så många äldre förväntar sig några bullar eller kanske ens vet om dagen.
/Maria
#77 Att det skulle vara internationella barndagen har gått mig förbi, däremot har jag inhämtat att det sedan 1931 är Djurens dag - datum valt eftersom det även är den helige Franciskus dag.
#78 Det är mycket möjligt att det är jag som blandar ihop det.
I vilket fall som helst så kanske det är resultatet av att det är alldeles för många dagar att hålla reda på😃
/Maria
#79 Ja, det kan jag hålla med om! Fast här i Sverige har vi väl en viss distans till många av de här dagarna…
#80 Jag tror det också. De liksom bara fladdrar förbi….
/Maria
Putsat fönster idag på förmiddagen.
Oj min granne ovanpå har nog stora Fejardagen , låter som om de är på väg ner till mig via taket 😳
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grannarna några våningar ner i vårt lugna trapphus hade satt upp en lapp igår om att de skulle ha fest, och att den som ville klaga gärna fick ringa på eller lägga en arg lapp i brevlådan om de störde. Det gjorde att man satt och väntade på världens brakfest där nere igår kväll, men allt som hördes var något högt skratt. Hade de inte satt upp lappen hade det knappt märkts att det pågick en fest. Jag hade förväntat mig något i den här vägen, så jag blev lätt besviken… 🥳
#84 Eller kanske så "hair"…
Den filmen såg jag och blev betuttad i han som sjunger 😊
#86 Ja, det var en bra film som det kanske är dags att se om! Skall kolla i videobutiken nästa gång om den finns där.
#85 Tack för tipset. Den hade jag förträngt. Absolut att jag vill se den igen. Jag hade skivan😉
/Maria
Göteborgsveckan inleds med "trolsk dimma", som GP beskriver det. Molnen lär bli kvar över dagen, och i veckan väntas minusgrader nattetid långt ner i Svealand.
Egen bild (inte från i år.)
Strålande höstväder här, väntas upp mot 13 grader. Senare i veckan blir det kallare hösten är här på allvar.
#90 Mot alla odds och prognoser har solen snabbt arbetat sig igenom morgonens dimmoln, så just nu är det en strålande höstdag även här.☀️
Har tillbringat en del av förmiddagen hos tandläkaren. Oväntat lindrigt, med undantag av kostnaden… 😮
Vädret är soligt, men rejält blåsigt och kyligt i vinden. Höst…
De flesta har väl vid det här laget hört talas om det försvunna nazitåget som påstås stå gömt under ett slott i Polen. Något sådant har förstås varken vi eller något annat land motsvarighet till, men det är ju inte så illa att ha ett ånglok i källaren, som detta i Valbo.
Ja jag har ju inget Tåg alls i källaren men en hel del bråte som ska rensas ut i morgon………. Om nu lusten faller på 😉
#94 Läget är kaotiskt i min källare, men jag skjuter envist upp röjandet från dag till dag.
Jag liksom förtränger det men nu måste balkongmöblemanget få plats där nere 😣
Jag täcker in mina möbler på uteplatsen.
Jag låter dem stå som dom är. Räknar med att sommaren kommer extremt tidigt nästa år. 🙂 Tror dock inte att den kommer redan idag. Solen skymtar förvisso borta i ett hörn av himlen, men det blåser vresigt och är på gränsen till huttertemperatur.
Funderar på att skrapa ihop ett gäng till en Helsingforskryssning nästa sommar, Helsingfors är ju en trevlig stad att gå i.
#99 Låter som en förträfflig idé! Själv har jag aldrig kommit längre i Helsingfors än till kajplats, eftersom det var en vändande färja…
Hade varit roligt om det gått någon julkryssning mellan Göteborg och Köpenhamn, den skulle kunna ha varit lockande för min del. Tyvärr tror jag inte att det går några sådana längre.
Apropå kryssningar så hittade jag en trevlig länk om passerande lyxfartyg i Öresund idag. Dessvärre är väl sommarens kryssningstrafik slut, men något fartyg slinker tydligen förbi i Sundet fortfarande.
#100 Jo, kryssningar är trevliga.Sommartid kan man även åka med utländska färjor som kommer till Sverige.
Ett billigt sätt att kryssa är att kolla in från webkamerorna ombord på kryssningsfartygen. Bara att plocka fram Bermudashortsen, Hawaiiskjortan, Havannacigarren, Panamahatten och hälla upp Cuba Libren…😎
#102 Haha ja det med 😃. Ofta kan man få gratis resor med Talinksilja eller Viking under lågsäsong okt-maj.
Fredag och helgen står framför dörren. Lördag blir det marknad runt 300 knallar står och säljer allt möjligt.
#104 Trehundra knallar, det var inte lite! Där lär det finnas mycket att botanisera bland…
För den som håller sig hemma finns vår nya lektråd "Gissa pensionären" att grubbla på.
(Den som är extra leklysten har även en gåta på Värmland i Fokus att fundera över. Där är den efterfrågade visserligen från Värmland, men rikskänd törs jag lova.)
#105 Japp men det finns betydligt större marknader runt om i landet Rimbo brukar ha kring 500 knallar.
Lördagen har börjat soligt, men enligt SMHI förväntas det dra in ett molntäcke senare under dagen. Får se hur det blir med det!
Kommer nog att vara mer frånvarande än vanligt från i eftermiddag, det blir en ny "bondpermis" från iFokus på grund av andra aktiviteter som jag kanske återkommer till med några rader om några dagar.
Ha en trevlig helg!☀️
Väldigt kallt på morgonen frös under mopedturen till Strängnäsmarknad.
Har varit ner till Skanör Falsterbo idag på en fågelutflykt. Riktigt givande, men tyvärr åkte jag ifrån min fickkamera, så jag har inga bilder att bjuda på.
Har varit en fantastisk höstdag här hos mig , tog med min hund ut till Alnö o leta efter svamp. Dagens skörd blev 3stycken gula Kantareller som granntanten fick( jag äter inte svamp , jag plockar den bara )
Den här pappan och hussen verkar vara välkommen hem!🙂
Mörkt, grått och kallt ute fattas bara regn och blåst så är det ett riktigt höstväder,
#112 Ser inte mycket muntrare ut väderleksmässigt här i Göteborgstrakten, även om det finns små gluggar i molntäcket.
New York väntar i dagarna besök av världens största badanka, 19 meter hög och med matchvikt av ett ton. Kommer "Big Mama" att räknas som rastande flyttfågel eller örlogsbesök?
http://www.expressen.se/allt-om-resor/new-york-valkomnar-varldens-storsta-badanka/
Märkte idag att man har satt upp massa skyltar på gång och cykelbanorna här i stan som visar hur långt det är till olika stadsdelar.
Till större delen klar himmel här i Göteborgstrakten ännu så länge, vore trevligt om det står sig över dagen.
#116 Ska vi byta väder? Här bjuds det på grått väder.
#117 Nja, jag tror jag sitter nöjd, ännu så länge…😎
Det som är så gott #119 . 😉 idag ska jag ut på lunch i Sundsvall med en relativt ny bekantskap ( granne ) vi har bara pratat lite i förbifarten ute på gården under sommaren . Ska bli spännande att se om vi två Tanter har något gemensamt utöver att vara grannar .
#121 Nej, intresset från tidningen verkar vara "i extremaste laget", för att låna deras egen rubrik. Hade Martin,37, frågat i kassan istället för att ringa Aftonbladet kanske han hade fått svar direkt…
Strålande sol från en övervägande klarblå himmel här. Det har varit frost i natt, men nu har termometern stånkat sig upp i någon plusgrad.
Så är det fredag igen, vilket väl inte minst glädjer den som ännu är i yrkesverksam ålder och inte jobbar under helgerna. Även denna natt har det varit frost, och molnen ligger tunga över nejden. Fast det kan vara dimmoln, så det är väl inte uteslutet att det kan bli någon solglimt även denna dag. Önskar en trevlig helg till dig som hittat hit!
Frost här med fast solen är framme talas om 11 grader här idag en skön höstdag.
Frost här också och tät dimma, som jag hoppas att den snart lättar, har mycket att stå i och måste snart ut med bilen.
Önskar alla här en trevlig dag och helg 🌺
/Désirée
Mycket tät dimma här just nu, ett riktigt höstväder 🙂.
Söndagsvädret ser lovande ut - sol från klar himmel, fast frostigt ännu så länge. Nu sprakar träden av höstens färger i bladverken!
Det strålande vädret idag lockade till skogspromenad, och jag är glad över att ha kommit iväg, eftersom mycket tyder på att vi nu går mot ett mer instabilt höstväder. (Har lagt ut lite bilder från min vandring i höstdagboken.)
På hemvägen råkade jag komma precis efter att en olycka mellan en motorcyklist och en bilist inträffat i en trång passage. Hade jag inte strax dessförinnan stannat vid en busshållplats för att kolla busstider hade jag förmodligen blivit direkt vittne till smällen. Turligt nog kom en brandbil snabbt till platsen, som det verkade av en ren tillfällighet. Killen med motorcykeln verkade dessvärre illa däran, han såg inte ut att vara vid medvetande när jag passerade olycksplatsen. Förstås bara att hoppas att det avlöpte så lyckligt som möjligt…
Upplevelsen satte givetvis lite sordin på resten av eftermiddagen, men nu känns det som om man är någorlunda tillbaka i de vanliga gängorna igen.
Här har också varit en underbar dag, vad beträffar vädret. Även vi fick en påminnelse om hur snabbt det kan gå utför. Då vi blev hindrade i vår framfart av räddningstjänsten som bärgade en bilist.
/Désirée
Mulet väder idag och lite regn.
#134 Dystert även på den här kanten idag.
Igår förutspådde SMHI moln på förmiddagen och sol på eftermiddagen, men det blev tvärtom. Idag brydde jag mig inte om att lyssna på prognosen.
Disigt här, men ser ut att bli mest sol. Igår började vi packa i mitt hus och idag packar vi i gubens hus. Det är gott att ha fina vänner till hjälp 🙂
/Désirée
#137 Tror greenen behöver klippas? 😃
#138 Ja det kan bli lite problem att putta bollen 🤪
Kobingo har man hört talas om men kogolf är något nytt 😂.
#142 Den gången fanns det behov av en klubba typ co(w)driver…
Eller så var det klubben som ville spara in på gräsklippare och satsade på ekologisk gräsklippning.
#143 Det var två ungdjur som var ute på vift, och jag minns att den andre spelarens caddie skrek i falsett "fotografera inte - gör något, gör något!" någonstans bakom min rygg. Jag tyckte att det räddade hela förmiddagen… 😃
P.S. Skrev Kungälv här ovan, men givetvis bör det heta Kongälv i detta sammanhang… (Eller kanske Mungälv?)
Regn och blåst idag - man skulle kunna tro att det är höst…
Idag har väderlekstjänsten lovat solsken och att blåsten skall avta och det låter lovande! Fast ännu är det nattsvart ute - det märks att vi är inne i den mörka årstiden…
Jag sitter på jobbet på Sahlgrenska nu och det är fortfarande ganska mörkt ute och det blåste rejält när jag åkte hit.
/Maria
Klass-1 varning här hos mig pga blåsten , men solen skiner får låta bli att rasta hunden i skogen , risken för att få ett träd i huvudet är överhängande 😜
#149 Vacker höstbild.
Sista sommardagen idag! Nåja, sista dagen med sommartid för i år åtminstone. Skall bli skönt att återgå till normaltid, jag hör till dem vars biologiska klocka inte gillar omställningen till sommartid på våren. Nu spelar det inte så stor roll längre, eftersom jag som pensionär kan styra min dygnsrytm efter eget behov.
Och i kväll är det så dags att ställa om klockorna. Min minnesramsa är att på våren ser man fram emot sommaren, och då ställer man fram klockan till sommartid, medan man på hösten ser tillbaka på sommaren och alltså ställer tillbaka uren till vintertid. Många andra har "den där med sommarmöblerna" som rättesnöre, och det spelar mindre roll, bara man ställer tillbaka klockan den här gången…🙂
Ser ut att bli en mulen men förhållandevis mild dag - det var tio grader redan klockan 6.
Tänkte städa lite idag och laga soppa. Annars ser det ut att bli en strålanda höstdag med sol och skapligt varmt ute.
# 152 Befinner vi oss i samma land. Här blåser det och det är mulet.
Vr ute och gick idag, på gångbanan hade man satt upp plastband på stolparna. Tänkte inte så mycket på det innan det plötsligt kom säkert en 70-90 löpare i full fart mot mig fick hoppa åt sidan lika så en cyklist som kom strax bakom mig. Märkligt att man inte spärrar av eller håller tävlingen på vägen. Hittade sedan målområdet med en skylt "Göteborgsvarvet" i Södertälje 🤔.
#155 Usch. Alltid obehagligt.Jag hör den nästan dagligen då jag jobbar på Sahlgrenska ganska nära plattformen.
Idag har vi varit på Loppisrunda med sonen och min man fyndade ett par yxor till sin samling. Han är ute i verkstaden (vårt lilla förråd) 😉 och ska slipa och göra dem fina.
Ska se om jag kan få in en bild.
/Maria
#156 Håller med dig, hoppas den skadade klarar sig såg otäckt ut med 2-3 ambulanser, polisbilar och så helikoptern.
Mycket nyfikna på plats men till skillnad från andra olyckor tycks folk respektera att hålla avståndet till räddningstjänsten som kunde arbeta med den skadade utan en massa folk i vägen.
#129 Den här bilden publicerar jag under viss vånda. Som jag berättat tidigare råkade jag förra helgen passera vid en olycksplats just när en MC-förare och en bilist kolliderat. Gångbanan och körbanan är på platsen åtskilda med en barriär, så jag störde inte räddningsarbetet när jag passerade. Jag hade tagit ett fyrtiotal bilder tidigare den dagen, och närmast som av ren reflex knäppte jag även en bild från höften när jag passerade räddningsarbetet. Bilden blev bra, men eftersom jag är principiell motståndare av fotografering vid olycksplatser har jag inte skickat den till någon tidning eller liknande.
Jag har maskat brandmannens ansikte, det är annars hans koncentrerade uttryck som är bäst med bilden. Jag har inte läst något om olyckan i tidningen, så det gick nog tack och lov bättre med killen än vad det såg ut just när jag passerade.
Jag sänder heller inga bilder till tidningar om jag skulle komma fram till en olycka. Är jag först på plats kommer jag inrikta mig på att larma och hjälpa fram till räddningstjänsten anländer.
161 Delar förstås den uppfattningen!
Säsongens första dag med vintertid har tickat igång. Efter regn i natt skiner solen nu mellan molntapparna och det ser ut att bli skapligt väder, även om det fortfarande är lite blåsigt.
Här regnade det ganska bra för någon timme sedan, men det verkar ha upphört. Hoppas det blir en blå dag som på bilden
#157 Haha😃 Vad spännande. Jag blir alltid så fascinerad av gamla saker som är tillverkade av människohänder.
/Maria
Ägnade en stund i går kväll åt att scanna in gamla diabilder. Ett styvt arbete, orkar med max två magasin på två timmar. En del bilder har jag inte sett på trettio år, och vissa minns jag inte var de är tagna.
Den här bilden hade jag dock inga problem att placera rätt - den är tagen från Smögenbron.
Veckan inleds med strålande sol här, det ser ut som om en fin höstdag väntar.
Jag har minsann ordning på mina diabilder vill jag lova. Utanpå kassetten har jag skrivit datum och var de togs och på varje foto finns en lapp där det står vad de förställer samt på den lista som finns inuti kassetten 😃 Men så långt som att skanna några har jag inte kommit.
"Ja men den här dagen ser väl inte så pjåkig ut? Någorlunda mild morgon och ett försiktigt solljus. Hittills får den här hösten mer än godkänt! 😎
#166 Det var en vacker bild.
#170 Tackar! En stilla sommarkväll vid kusten en gång för länge sedan. Borta ur minnet, men bevarad på bild…
Inatt var första frostnatten. Nu har det precis hunnit krypa över 0-strecket

Värd för Pensionärer
#172 Vilken bild! 👍
Strålande solsken men en aning blåsigt för dagen i Göteborgs utkanter.
#175 Exakt hur många löv är det? 😃
Okej, väldigt många, och en bra årstidstypisk bild!
#176 Nästa tävling gissa exakt hur många det är 🤪.
Ja det var några löv som låg där.
#176 Pax för att slippa vara domare i den tävlingen…🙂
90 Dagar kvar innan man sitter på stranden på Kap Verde och njuter av värmen och god mat.
#179 Gôttegris! Här är det nog snö till knäna och en halv special som gäller då…🥶
#180 Gör inget om det kommer extra mycket snö då just i Göteborgsområdet 😛
😡🙂
Filmtips: på SVT Play går det att se filmen Winter´s Bone fram till den 5 november. Den är otäck och utspelar sig i laglöst sydstatsmiljö där en 17-årig flicka tvingas ta reda på vad som hänt hennes far innan kronofogden tar huset från henne, hennes apatiska mor och två småsyskon. Jennifer Lawrence gör en fantastisk gestaltning som huvudrollsinnehavaren Ree.
Grått, grått, grått, som förutspått. Fast vinden har mojnat, och det är skapligt milt. Får duga!
Äntligen börja löven falla. jag har väntat på detta så att "jag" kan räfsa upp dessa. Vi har mängder av dem på vår baksida.
Jag fick det stora lövträdet som stod nära min tomt fälld förra året vilket gjorde att det nästan inte finns några löv på min tomt vilket är skönt.
Åh så mysigt.
Vet precis hur det känns då vi har haft braskamin bara någon månad😉
/Maria
#187 Ser verkligen trivsamt ut! 👍
Det är mysigt och trivsamt. Här kan vi bli gamla, det är en stor enplanskåk med gott om plats för alla barn, barnbarn och syskon 🙂
/Désirée
# 186 Önskar jag kunde säga detsamma. Här är fullt med lövträd runt vår tomt, det är rena skogen.
Dags att stänga och låsa den tredje storstugan - del 4 har vi här.