Målande uttryck
Skall väl i sanningens namn säga att jag inte vet värst mycket om vårt kungahus. Men idag fick jag via Expressen i alla fall lära mig att uttrycket "dummare än tåget" faktiskt har med Bernadottesläkten att göra.
Oskar I:s tre söner Gustaf, Oscar (II) och August fick varsitt ånglok döpt efter sig, det var på den tiden tåget var en ny och spännande kommunikationsform. Nu var det så att prins August (1831-1873) ansågs som rent ut sagt korkad, men vid den tiden var det inte riktigt passande att kalla en medlem av kungafamiljen för dum. När man då skulle säga att en person t.o.m. var dummare än prins August så tog man istället till uttrycket att "han är dummare än tåget" och då visste alla att det var prins August dumskallen jämfördes med.
Prinsen verkade dock ta det med visst jämnmod. Hans hustru Thérèse av Saxen-Altenburg var tydligen heller inget ljus, vilket fick prinsen att nästan belåtet konstatera att "Folk säger att jag är dum, men då har de inte hört min Thérèse!"
För övrigt verkade prins August långt ifrån vara någon snobb. Han bodde på Stjärnsund i Närke, där han lär ha haft supkalas med traktens bönder. Han var nog en rätt färgstark figur, denne prins Albert - dum eller ej…
Andra ord och uttryck hämtade från järnvägsmiljön.
Egen bild.
Har du något målande bildspråk eller drastiskt uttryck som du gillar så häng gärna på det i språktåget! (Det behöver alls inte gälla just tåg och järnvägar.)
Min sambo kommer ofta med lite eoliga uttryck, en favvo är uttrycket pålitlig som en huggorm 🙂
/Désirée
Red-eye express eller red-eye flight
Dvs åka i väg sent på natten och komma fram tidigt på morgonen är ett amerikanskt uttryck som är beskrivande.
Värd för Pensionärer
Mycket intressant
Ungefär som när Peter Stormare förklarade att det inte var plogat ända fram. Det gällde en i huvudet på en person.