Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettåterblickar
Läst 1585 ggr
Leffe
2

Vad, var, hur och när

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  1. Vad heter byggnaden? 
  2. I vilken stad ligger den? 
  3. Vad är byggnaden känd för? 
  4. Vilket år inträffade händelsen?

Första med rätt svar på resp fråga vinner en månads iFokus Insider. Alltså en person kan få från en till fyra Insiders

Leffe
1
[Jimmy.L]
1

Ser ut som det är någonstans på Djurgården i Stockholm?

Leffe
0

Kan säga att den svenska historien påverkades

[helga21]
1

Wennerströms villa. Storspionen togs. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Wennerstr%C3%B6m

Leffe
0
Schnauzertik
1

Det här var riktigt svårt. Får fundera.

Värd för Pensionärer

Leffe
0

Några ledtrådar

Byggdes på 1700-talet, men flyttades en liten bit på 1800-talet.

[Carpinus]
0

Eftersom du nämner 1700-talet så funderar jag på om det kan ha med mordet på Gustav III 1792 att göra, och att dådet planerades här? Chansar på att den kallas för Pechlinska Villan och finns i Stockholm.

Leffe
0

#9 Du har rätt på punkt 3 och 4 samt är nära på punkt 2

[Carpinus]
0

#10 När jag på egen hand klurat ut vad det gällde och vilka som var inblandade så tog jag mig sedan  friheten att googla, och sökte mig fram till att det är Huvudsta slott i Solna.

Leffe
0
Leffe
0

Efter som vinnaren sitter i admin så har denne Insider automatiskt. Bland övriga deltagare så är inte #5 och #7 med i någon admin. Så dessa personer får dela på de fyra insiders som var pris.

[Carpinus]
0

#12 Intressant - trodde inte att det fanns någon byggnad kvar från deras planering!

[Carpinus]
0

#13 Tycker jag är en bra fördelning. Grattis! 🙂

Leffe
0

Tänk att det är ett slott denna lilla byggnad

Leffe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ute och rullade på Huvudstafältet idag och rullade genom denna höstfärgade allé. Kom då på att jag varit på möte i byggnaden. Tänkte det kunde bli en liten kul tävling

[Carpinus]
0

#16 Ja, kåken ser inte större ut än en flottare villa!

Som en kuriositet så har vi ett litet "slott" i Göteborg också - Drottning Kristinas jaktslott (finns visst hus med samma namn på annat håll också). Den lilla byggnaden lär inte ha något med Kristina att göra, men "slott" kallas det ändå.

#17 Det blev en trevlig utflykt, och något att grubbla på under dagen! 👍

Leffe
0

Tänk jag har Huvudstafältet inpå knutarna, men aldrig varit där förrän idag. Har bott i Solna sedan 1970. Herre jösses här finns fotbollsplaner, ridhus med hästar ute i hagar, änder och fin sikt över vattnet

[Carpinus]
0

#19 Fantastiskt! "Det är lätt att bli hemmablind" sägs det ju, och det låter som ett exempel på det… 🙂

Leffe
0

#20 När jag var i slottet så var det bilvägen jag åkte. Samma som till Huvudstabadet. Kom ju aldrig genom gångområdet.

Schnauzertik
0

Grattis Carpinus, skärpt som vanligt.

Och tack Leffe även om jag knappast gjort mig förtjänt av någon belöning.

Värd för Pensionärer

Leffe
2

#22 Du var ju med och tänkte😃