Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: arbetslivet
Läst 1442 ggr
[Carpinus]
0

"Var tredje vill arbeta till 69 år"

---"Enligt Avanza Banks undersökning kan var tredje svensk tänka sig att arbeta till 69 års ålder. Unga och personer med högre utbildning är mer positivt inställda. -Men många med lägre utbildning och lägre lön är skeptiska, säger Claes Hemberg. Han fortsätter: -Befolkningen är uppdelad i två läger, de som hängt med i diskussionen och de som inte förstår varför. Att det är så uppdelat överraskade mig."

TT

Det är klart att yngre och högutbildade är mer positivt inställda - de unga är friska och starka och har långt till pensionen, de högutbildade är knappast de som fått göra slitjobben och blivit fysiskt nergångna.

Sedan kan man förmoda att de som enligt bankchefen "inte hängt med i diskussionen" enligt hans sätt att se är liktydigt med de som är ifrågasättande.

Utfallet i vår egen lilla undersökning i ämnet kan du läsa här.

Se även: "Var tredje svensk räknar med att jobba efter 65."

Åsa S
1

Jag är 44 och har ett tungt fysiskt jobb och delvis stressigt jobb (men kul jobb) jag känner idag att jag gärna jobbar längre än till 65 men inte heltid, vill inte bli tvingad till pension för att jag nått en siffra på ett papper. När jag var yngre jobbade jag som lärare och det kändes faktiskt mer slitigt när det var mer psykisk stress då längtade jag efter pensionen, det var därför jag beslöt mig för att testa en annan bransch även om man fick lägre betalt.

Har man viljan och fysiken och klarar av jobbet tycker jag man ska ha rätt att jobba så länge man vill. Det finns många som mår bra och håller sig friska långt upp i åldern så länge som de känner de gör nytta i samhället och som inte alls mår bra av att bli skrotade vid 67 och kanske mest bara blir sittandes hemma ensam.

Spectabile
1

Regeringens ambition att höja pensionen väcker kritik, både hos fackförbund och arbetsgivarorganisationer.

_http://www.svd.se/fack-och-arbetsgivare-sager-nej-till-hojd-pensionsalder/om/naringsliv#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1510]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]
_