Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: ekonomi
Läst 984 ggr
[VSK]
4

Vi gamlingar motas ut

"Jag är snart hundra år och jag protesterar: Jag är nu diskriminerad av banker på grund av min ålder!

Varför anser jag mig diskriminerad?

I många år har jag varit kund hos Nordeabanken i Västerås. Allt fungerade bra. Jag satte mina pengar på sparkontot och när jag behövde pengar tog jag ut. Det var inga problem. Så fungerade det under flera år, alltid lika välkomnad av trevliga banktjänstemän.

För några år sedan började en ny utveckling. Banken började med bankkort som man skulle ta ut pengar med. Det började bli krångligt för oss äldre.

Små siffror i första raden var alltid i mörkret. Man såg inte bra. Brådska, rädsla, och då trycker man fel siffra. Det gick att trycka fel en andra gång och sedan var det stopp. Man vågade inte trycka en tredje gång".

Läs mer…..

http://vlt.se/asikt/insandare/1.3280701-vi-gamlingar-motas-ut

Blir så förbannad på hur det här landet behandlar sina äldre.

Åsa S
1

Det går bra ta ut pengar i många butiker i samband med köp ex. på systembolaget och på de flesta matbutiker. Behöver jag pengar bukar jag alltid fråga i butiken där jag handlar ifall jag kan ta ut pengar i samband med köp för det känns tryggare. Och har man svårt komma ihåg koden kan ofta försäljaren bakom kassan fixa allt bara man har giltig legitimation med sig.

Vixxen
1

Förändringarnas vindar blåser! 😉

[VSK]
2

Jo visst kan det funka för många beroende på vart man bor så klart, men det är väldigt illa för många äldre människor. Bara ta det där att de inte ens vågar ta ut en slant för att de är rädda för att bli rånade. Det är en skrämmande utveckling. Likaså att det kontanta samhället försvinner mer och mer. Jag vet trots min ringa ålder en hel del människor som har problem med hur datorer funkar. Många har inte ens en dator, utan är tvingade att ta sig ut för att kunna sköta räkningar mm.

Maria
4

Jag tror att dessa problem är av övergående natur men det är givetvis svårt när det pågår.

Det sker snart en generationsväxling och då har vi ett motsatt problem men äldreboenden utan "nätuppkoppling" eller dålig sådan och det blir också ett stort problem.😉

/Maria

Vixxen
1

Nymodigheter är ofta svåra att ta till sig oavsett hur gammal man är!

[VSK]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Får jag sticka in med lite humor så kanske det är så här ganska "snart", och man kanske kan betala räkningarna på liknande sätt.

😃

[Jimmy.L]
0

#6 😂

Åsa S
2

Det går bra betala räkningar via blanketter som man stoppar i brevlådan fortfarande både jag och min man kör på det gamla hederliga sättet vi anser inte att det är 100% säkert betala via bank på nätet så där kan man klara sig bra utan dator.

+Alla ni som är äldre snälla ta ut mindre belopp ofta ex på matbutiken istället för att ta ut 5000kr i taget, ALLA med stora belopp i plånboken är i rånrisk speciellt som jag upplever när jag sitter i kassan så är det många äldre som tar fram hela bunten kontanter när de ska betala och visar ALLA i kassakön att de har mycket pengar i plånboken. Själv har jag max 200-300kr i kontanter på mig.

[Carpinus]
0

#8 Jag kommer att använda Privatgirot så länge det går, av samma skäl.