Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettövrigt
Läst 2952 ggr
[Carpinus]
2

Storstugan (OT)- del 4

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för ännu en storstugetråd - del 3 hade vi här.

Här ger vi oss hän åt diverse vardagligheter som inte ryms i andra ämnestrådar.

Egen bild.

[Carpinus]
3

Tog en kort sväng på min älskade kulle vid middagstid. Färgerna på de alltmer fåtaliga kvarhängande bladen har övergått i en tyngre gulbrun nyans, och från marken ångar en dov förruttnelse. Hösten står med ena tåspetsen i vintern.

DesK
0

Fina bilder! 🙂

Ännu en dag med flyytbestyr går mot sitt slut, nu blir det middag och en stund framför brasan.

/Désirée

[Carpinus]
2

Så blev det då lördag igen, och Allhelgonadagen dessutom, en dag att i tankarna förenas med dem som gått före oss. Något kyrkogårdsbesök blir det nog inte, däremot kommer jag att tända ett ljus i kväll. Ännu så länge är det grådisigt ute, men någon solglimt kanske dagen kan bjuda på så småningom.

Idag är det även högtidsdag av annat slag - nu skall allsvenskan avgöras, och då håller jag på ,om inte helgon så åtminstone änglarna - de i Blåvitt. Skall se matchen MFF och Norrköping, där di blåe måste ta minst en poäng samtidigt som Göteborg slår Kalmar för att guldet åter skall komma hem till Göteborg. Jag håller redan tummarna! 👍

[Jimmy.L]
1

Tänk att få åka skridskor ute på gatan

[Jimmy.L]
1

Denna bok blev jag sugen på men den kostar med 435 kr.

Maria
2

Halloween på er alla.

Vi har haft både spöken och monster som knackat på så tur att min man köpt mycket godis.😉

/Maria

[Jimmy.L]
1

#6 Blir det godis över till dig 🙂

Maria
1

#7 Haha, jag börjar bli osäker😃

/Maria

[helga21]
1

Det har varit en solig, vindstilla dag med +15C i skuggan. Nästan vår istället för höst. Jag har varit på kyrkogårdarna och lagt ned kransar och tänt ljus. Väl hemma så tände jag marschaller både på baksidan av huset och på framsidan.

[Carpinus]
2

#5 Ja, det priset var väl i häftigaste laget! Kanske ett sätt att få ihop pengar att skydda oss på västkusten mot den grymma dansken?

Tordenskiold. (Egen bild.)

[Jimmy.L]
1

#10 Han har jobbat med boken i över ett års tid och det är begränsad upplaga. Har för mig boken väger 1,3 kg.

[Carpinus]
2

#11 Beundransvärt - bara att hoppas att projektet går ihop! 👍

[Carpinus]
1

Söndagsmorgonen har infunnit sig, och just nu är det mörkt, grått och dimmigt därute. Hoppas på bättring under dagen!

Schnauzertik
2

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

#14 Värt att pröva…🙂

Maria
0

#14 Synd att jag inte tål alkohol längre för jag skulle verkligen behöva ett bättre minne😉

/Maria

[Jimmy.L]
1

#8 Viktigaste frågan i dag, blev det godis över från i går till dig🙂

Maria
1

Ja, en liten påse blev över😃

/Maria

[Jimmy.L]
1

Förvirrad reklam? Försvarsmakten söker personal.

[helga21]
2

Jaha då förstår jag varför vi inte har något  försvar att tala om längre 😭

[Carpinus]
2

#19 Bara nu inte rekryteraren säger på anställningsintervjun att "Varför vi sökte just dig? Inte en aning!" 🙂

[Carpinus]
1

Igår lättade aldrig diset och dimman riktigt, så det blev en väderleksmässigt trist dag. Även idag ser det rätt kulet ut utanför fönstret.

[Jimmy.L]
3

Skrotiz är en kille jag har träffat några gånger och har som kompis på Facebook.

Vill varna känsliga.

http://da.se/2015/11/du-kan-aldrig-tro-vad-fakiren-skrotiz-gor-med-en-vanlig-gaffel/

[Carpinus]
1

#23 Duka med pinnar om du bjuder honom på middag…😃

[Jimmy.L]
1

#24 😃 Nja bara träffat han två gånger genom andra kompisar men han är väldigt trevlig.

[Jimmy.L]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En påverkad förare mejade ner denna skylt.

Foto Jimmy.l

[helga21]
1

# 23 Han kropp har tagit stryk av det säger han. Konstigt🤔

[helga21]
1

Det blåser riktig rejält t.om. för att vara här. Men solen skiner från en nästan klarblå himmel.

Schnauzertik
3

Jag höll på med lite lugnare grejer.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#29 Den tycker jag vi tar en allsång på! 🙂

[Carpinus]
1

I dag är nejden inslagen i våtvarmt omslag - dimman ligger rätt tät här. Men det är milt - tio grader för två timmar sedan i Göteborg.

Schnauzertik
2

#30 Ja varför inte, fast det är ingen örn utan en bergfalke, men det går bra ändå, flyg som flyg

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

En gråmulen dag här men inget regn.

[Carpinus]
1

Inte mycket bevänt med dagsljuset! Dis och dimma  gör att man får ha belysningen tänd inomhus fortfarande så här sent på morgonen.

[Jimmy.L]
2

Det här med containerfartyg surrade vi om tidigare nu kommer en stor rackare till Göteborg.

http://www.di.se/artiklar/2015/11/3/varldens-storsta-fartyg-i-sverige/

[Carpinus]
1

#35 Ja, den måste man ju kolla in!

[Carpinus]
1

Misstänker att vi är fler som reagerar som tvättbjörnen Buster inför tanken på att bege oss ut vissa morgnar…

[Carpinus]
1

Vädret är gråspräckligt även denna dag, men dimman håller sig åtminstone undan. Känns som att man vill följa Busters exempel här ovan och dra täcket över huvudet en stund till…

[Jimmy.L]
1

#38 Då tuggar vi samma väder idag.

Maria
1

Jag ska iväg och handla nu och det blir paraply och gummistövlar ser jag😉

/Maria

[Jimmy.L]
2

Hittade en spindel ute när jag var ute och gick ovanligt för årstiden.

[Carpinus]
3

#41 I gårdagens "Sverige  i dag" rapporterades det om färska smultron i Skåne, utslagna vitsippor i Mellansverige och blåsippor i Piteå. Någon jäkla ordning får det väl ändå vara i naturen? 🙂

[Jimmy.L]
3

#42 Verkligen, vem skickar vi klagomålen till  😈 Miljöministern?

[Carpinus]
1

#43 Nej, nu blommar det! Det skulle nog bara göra saken än värre…😮

Ser förresten att blommorna t.o.m. sticker upp vid Kebnekaise just nu.

Här är det för dagen regnblött och gråt(t) - kan väl vara bra med lite rotblöta efter den långa torkperioden som rått.

[Jimmy.L]
1

Det bjuds på sol här idag.

[helga21]
1

Här är gråmulet och fuktigt i luften men min klematis växer bra med tanke på årstiden 😃

[Jimmy.L]
1

Solen försvann när jag gick ut istället blev det grått och tråkigt väder.

[Jimmy.L]
2
[helga21]
2

# 48 Ja de kan inte skriva om flyktingkrisen enbart 😂

[Jimmy.L]
1

Bomblarm var hemmafixare.

[Carpinus]
1

#50 😃

[helga21]
1

# 50 😂

[Jimmy.L]
1

God morgon lördag. uppe med tuppen. Ska idag plocka ur batteriet i moppen, vädret här just nu gråmulet och trist. 47 dagar kvar till julafton och 80 dagar kvar till man sitter på stranden.

[Carpinus]
1

#53 Det drar ihop sig! 🙂

Här är det också grått, men enligt väderleksrapporten var det hela tolv grader redan klockan sex i morse. Ser ut som om det är busväder på gång framåt kvällen, med regn och blåst, kanske t.o.m. stormbyar längs Hallandskusten.

[Jimmy.L]
1

#54 Ja, Taxinge julmarknad drar igång nästa vecka 12-15 nov samt den 19- 22 nov samma helg drar Gamla Stans julmarknad i gång den 21 nov öppnar dom.

[Carpinus]
3

#55 Vår hembygdsförening har julmarknad idag.

[Carpinus]
2

Hittade ett litet fint inslag på YouTube om en Deputy Sheriff som matar Tampa hamns vildkatter på nätterna. Något liknande hinner nog inte vår polis göra…

[Jimmy.L]
1

#56 Förvånar mig inte att många drar igång tidigt. För min del är det förtidigt.

[Carpinus]
1

#58 Ja, sex veckor för tidigt för min del…

[Jimmy.L]
2

Tänk hur det har förändrats sen man var liten.

https://twitter.com/niklassvensson/status/662908522489905153?lang=sv

[Carpinus]
1

#60 🙂

När jag var liten fanns det noll kanal - så gammal är jag! Känns lite märkligt att höra till den sista (?) generationen som växt upp utan TV,  ungefär som jag själv i barndomen förundrades över människor som växt upp utan bilar och elektriskt ljus.

[Jimmy.L]
2

Kikade just på vädret för Sal, Kap Verde ganska så varmt där.

[Carpinus]
1

#62 Phu! 😎 Vilka temperaturer brukar det vara vid den tid du skall dit?

[Jimmy.L]
1

#63 Ca 22- 25 grader som en svensk sommar. Svalare under kvällarna runt 18 grader.

[Carpinus]
1

#64 Låter aningen behagligare än minus 12… 🥶

[helga21]
1

Ett par av mina grannar har varit där en vinter, inte hela vinter. Men nästa år blev det Gran Canaria igen. De tyckte inte om det på Kap Verde,

[Jimmy.L]
1

#66 Har en vän som kom hem i torsdags han gillade ön så det är nog olika. Själv skulle jag aldrig besöka Kanarieöarna det är för turistförstört.

[Carpinus]
2

Sol här nu på morgonen, efter regn i natt. Blåsten har plundrat träden på en stor del av deras förtorkade löv - i morse blåste det 22 sekundmeter vid Vinga. Verkar ha avtagit betydligt nu. Mer regn att vänta i natt igen, enligt rapporten.

[Jimmy.L]
1

#68 Det vräker ner regn här och gjort det större delen av morgonen.

Maria
1

Här har varit en blåsig och orolig natt. Våra två katter påverkas också av allt som låter i vårt hus som är som en "skokartong" 

Jag har varit uppe några gånger.

Man får vara glad för att det i alla fall är 10 grader ute😉

/Maria

[helga21]
1

Här har blåst och regnat sedan midnatt men det börjar bli bättre. Men aktterna får inte gå ut i rastgården.

[helga21]
1

# 67 Du skulle prova norra delen av Teneriffa och åka genom molnen till deras högsta berg Teide. Den södra delen vill jag inte rekommendera.

[Jimmy.L]
3

#72 Vi åker för sol, bad, mat från havet och bara slappa vilket Sal är perfekt för "ingen stress" är slogan för ön så den kändes perfekt för vår tripp.

[helga21]
2

Idag har jag varit och handlat lite och så ahr jag städat och ätit middag och efter det satte jag mig vid TVn föra progammer de 4 apparater som jag har. Det gick bra med 3 av dem när jag kom till de fjärde stod det still i mitt huvud. Jag kom så långt att jag kom i på de program som finns men vilken knapp jag ska trycka på sen det har jag ingen aning om 😂

[helga21]
2

Äntligen har jag kommit underfund med hur man gör🙂

Schnauzertik
3

Underbar helg.

Besök av ett av våra barnbarn, 3-åring, under tre dagar. Fullt ös hela tiden, lite trötta men helroligt.

Detta är en viktig del av livet för oss.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Idag verkar det bli blandväder, sol ena stunden och någon skur i nästa. Men det milda vädret består!

[Carpinus]
1

Till den långa listan av tveksamma forskningsrön fogar jag uppgiften att fisar skall vara välgörande för omgivningen.

[Carpinus]
1

Grådis, regnvått och byvindar - som gjort för "sad", seasonal affective disorder

[Jimmy.L]
3

#78 En bra ursäkt då att släppa sig 😞.

[Jimmy.L]
1

Soligt väder bjuds det på här, suttit i tel kö med vårdcentralen.

[Carpinus]
1

Verkar väder á la fårskinn idag, värmande men grått.

[Jimmy.L]
1

Soligt men kallt ute. Trodde jag skulle träffa på fler människor på den promenad jag tog men så var det inte.

[Carpinus]
1

I Höganäs skall man ha filmdagar, och fir(r)ar det bl.a. genom att visa Hajen - i simhallen! Där kan man njuta (?) av filmen sittande i gummibåt. Hoppas alla hajar att det inte är på riktigt… 🙂

[helga21]
1

Här har varit soligt men nu kommer et lite moln men vi har ändå +14C 😃

[Carpinus]
1

Byiga vindar och grått väder här ännu så länge. Plus tolv i Göteborg klockan sex i morse.

[Jimmy.L]
2

Mulet och regn gjorde att jag tog och bakade idag.

[Carpinus]
1

Energileverantören skall stänga av fjärrvärmen mellan klockan 19 och 05. Trots att det är en timme dit fryser jag redan…🥶

Tur att det inte är minus femton ute i alla fall!

[Jimmy.L]
1

Låter som en bra ursäkt för att ta sig en sup 😉

[Carpinus]
1

#89 Tack för tipset - jag har redan börjat slå mina lovar runt whiskyflaskan… 😉

[helga21]
1

Här har de blåst rejält vill jag lova och gör fortfarande.

[Carpinus]
2

#90 Blev ingen avstängning av fjärrvärmen igår - troligen gäller det en torsdag längre fram. Men det hade i alla fall det goda med sig att jag hann ta mig en liten whisky, för säkerhets skull…😉

[Carpinus]
1

Idag är det verkligen gråtrist väder, med regn och regndis. Men det skall nog gå att ta sig igenom även denna dag…

DesK
1

Nu har även min yngsta dotter flugit ur boet, jag körde henne till centralen imorse kl 05.30 hon ska jobba i Sälen över vintern . 

Grått, blåsigt och trist väder här också, men mysigt med brasa i kaminen och levande ljus på bordet 😍

/Désirée

Schnauzertik
3

Grått, grått och grått.

Men man kan drömma sig tillbaka till sommaren

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

#94 Hoppas dom får en bra säsong då med mycket snö där uppe.

[Carpinus]
1

Fredagen den 13 -  ta det varligt! 😉

[Carpinus]
2

Först sol, sedan slagregn, därefter åska plus sol - så är läget här den senaste halvtimmen. Men var är drivisen? 🤔

[helga21]
0

Här drog de aldrig upp gardinen idag. Vädret alltså.

[Carpinus]
1

Dagen börjar med solsken, men det förutspås bli en del skurar under dagen. Vi är tydligen inne i en period med lågtrycken stående på kö, till skillnad från det stabila torkväder vi hade så länge.

[Jimmy.L]
2

Hörde att "mördarsniglar" hade vaknat tack vare det varma vädret kikade på marken i dag hittade bara en daggmask.

[Carpinus]
1

#101 Alltid något! 🙂 Fast när jag var ute vid middagstid blåste det illa kyligt, kändes faktiskt lite vintrigt.

[Jimmy.L]
1

#102 Ja jag har ju beställt ett par meter snö till dig och riktigt kallt väder 😃

[Carpinus]
1

#103 Verkar vara under framkörning! 😃

Leffe
4

Jag rullade runt på Skansen igår, tycker det är ett härligt tidsfördriv nu när man är disponet. Där träffade jag den här pigga krabaten

DesK
2

#105 disponent?

Här har dagen ägnats åt trevligt umgänge med vänner, hemmapyssel och en härlig långpromenad längs sjön 🙂

/Désirée

Leffe
2

#106 Ja jag disponerar min tid

[Carpinus]
2

#105  Kul blick på sälen - den ser ut att ha humor!  🙂

Leffe
2

#108 Ja den ser hur pigg ut som helst

[Carpinus]
1

Ser ut som om söndagen blir en väderleksmässigt positiv mellandag. Solen har en ganska molnfri himmel att rumstera om på, och blåsten har avtagit. Kan vara läge för en söndagspromenad.

[Jimmy.L]
1

Ja vädret ser bra ut idag.

DesK
1

Här har vi haft vår första fixarhelg i vårt nya hus. Både igår och idag blev jag bjuden på härlig frukost på sängen 😍 Zaki har fått med oss på några goa långpromenader, finns mycket att upptäcka här 🙂. Kartongberget har minskat riktigt bra 🙂 och jag har hunnit laga en del mat och baka ett bröd 🙂

/Désirée

[Carpinus]
1

#112 Där händer det verkligen saker - låter mysigt! 🙂

[Carpinus]
1

Grått och regnigt, och så skall det tydligen bli från och till under veckan, därefter förutspås att det skall bli kyligare. Smekmånaden med hösten kanske går mot sitt slut?

Leffe
2

Ja så är det nog. Vi har haft en underbar höst, men vi vet att den inte varar för evigt.

Maria
2

God förmiddag.

Jag har bytt arbetsdagar. Idag har jag varit testpatient för läkarkandidater på neurologen. De är så himla duktiga.

Skönt att komma inomhus då det är ett riktigt Göteborgsväder med regn från sidan😉

/Maria

[Carpinus]
3

Folkhälsoenkäten  Hälsa på lika villkor presenterades idag, och den säger bland annat att "rika och välutbildade mår bäst i Västra Götaland".

_"Enkäten visar bland annat att personer med lång utbildning och hög inkomst mår bäst. Dålig självskattad hälsa är dubbelt så vanligt i grupper med kort utbildning, bland personer födda utanför Sverige och bland personer med svag ekonomi." [(BT.)](Låter nog som en bekräftelsepå det gamla lakoniska konstaterandet att "det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig". )
_

Låter som en bekräftelse på det gamla lakoniska konstaterandet att "det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig". En undersökning som säger att lågutbildade och personer med svag ekonomi mår bäst lär vi få vänta på…

Maria
2

#117 Det här med forskning är lite kul för många gånger är det egentligen bara ett konstaterade av "vad alla redan vet"😉

Samtidigt så kan det ju vara ett behov av att ha underlag för vad man pratar om men jag gissar att denna studien inte leder till något stort genombrott…

/Maria

Schnauzertik
2

Ja så är det ibland.

Jag läste en rapport från en utredning om hur man bäst skulle transportera skadade. Slutsatsen och rekommendation var med ambulans eller helikopter 😃

Värd för Pensionärer

Leffe
1

Jag har känslan att min hälsa mår bäst att vara frisk och en ekonomi så man tar sig fram

[Carpinus]
1

#118 Ja, resultatet fick oss väl knappast att ramla av stolen, men den var väl som sagt ett jobb som skulle göras… 🙂

Nu skall jag diska ikapp mig, sedan skall jag tända ett ljus klockan tolv och delta i den tysta minuten för Parisoffren.

[Jimmy.L]
2

Man satsade på plastisbana här i kommunen för 400.000 kr för ett antal år sen och hade den på torget ett år innan den flyttades till ett annat ställe i området. Senast jag hörde om den fanns den i Järna. Man var noga med att det inte fick komma grus på banan och man sopade och vaxade den. 

Nu hittade jag den vid Axa Sportcenter.

[Carpinus]
1

#122 Där skulle man kunna nog kunna livnära sig på att vara skridskoslipare…🙂

Fast nog är det ett trist monument över slöseri med skattepengar? Här i kommunen har det byggts skateramper och BMX-cykelbanor i omgångar varje gång intresset tar fart, och ungefär när man blivit färdig har de unga hittat andra nöjen.

[Jimmy.L]
1

Med så mycket grus det ligger där nu kommer den aldrig att åka på igen hittade artikel om banan som en jämförelse som det såg ut.

http://lt.se/nyheter/1.652271-plastisen-tillbaka-men-pa-ny-plats

Leffe
1

Ett bra exempel på slöseri av skattepengar när det gäller sport och andra engagemang är väl att bygga två jättestora och jättedyra anläggningar nära varandra. Tänker på Friends Arena och Tele2 Arena

[Jimmy.L]
1

#125 Fast det kunde ha blivit tre nya arenor. Tele2 Arena känns ändå som den används mer än Friends.

Leffe
1
[Jimmy.L]
2
Leffe
1

Är det motvarigheten till familjepizza

[Carpinus]
1

#128 Gråburgaren är född! 🙂

[Carpinus]
1

Märks att det blivit kallare längre norrut, för gårdens snöskator har fått nytillskott med en gästspelande flock. Nu roar de sig kungligt i vattenpussarna, trots att det spöregnar. De sköljer kanske av sig resdammet  (om nu fåglar kan få sådant)?

[Jimmy.L]
1

Lämnade politiksajten nu som Medarbetare, det blev för mycket där nu.

[Carpinus]
0

#132 Det var illa, men jag har förståelse för det.

[Jimmy.L]
1

#133 Tack, droppen var inläggen i en tråd. Nog om det nu har jag mer tid till annat.

Leffe
1

Jimmy jag förstår dig till 300%

[Jimmy.L]
0

Tack Leffe.

[Jimmy.L]
2
Leffe
2

Den skylten skulle finnas överallt. Tänker bara på när jag kommer med elrullen på gångbanan. Mot mig kommer en mobilzombie rakt mot mig. Jag svänger åt sidan. Upptäcker då att mobilzombin är så inne i mobilen att han inte längre har koll på hur han går utan börjar snedda. Det är bara att stanna med elrullen och vänta på att han hamnar i min famn

[Jimmy.L]
2

Ja ibland tittar folk mer i sin mobil än vad dom går.

[Carpinus]
2

#137 Både kul och befogade skyltar, och "mobilzombie" är en träffande benämning. Tummen upp! 👍

[Jimmy.L]
1

Får se vad denna dag har att bjuda på, i morgon blir det läkarbesök på KS och neurologen, min epilepsi har spökat lite senaste tiden.

[Carpinus]
1

#141 Låter inte bra…

[Jimmy.L]
2

#142 Nej men den kommer och går lite som den vill. Som tur är har den inte varit kraftig som vid tidigare kramper.

[Jimmy.L]
1

Solstrand på Södermalm i Stockholm

[Carpinus]
1

#144 De slipper sand mellan tårna i alla fall…😎

Finns något liknande här i närheten som heter Beachen. Stället grundades av Ingvar Oldsberg, och hette då Oldsbeach. Den lär ha varit först i sitt lag i Europa då den startades.

[Jimmy.L]
2

Skrattade lite åt ett betyg på hotellet vi ska bo vid Kap Verde.

"TV was very small and old, with few local channels. We booked it for three…"

[Carpinus]
1

Åkte på en riktig magkörare igår kväll, så min morgon har jag tillbringat i sängen i det längsta, samtidigt som jag lyssnat på dramatiken i Paris på radion. Verkar som man hittat planeraren av Parisdåden, och det är ju i så fall förstås bra, eftersom risken ju finns att han planerat ytterligare dåd.

S:t Denis, stadsdelen där det hela utspelas, har jag varit i för väldigt många år sedan.  Vad jag förstår har den nog sanerats en hel del sedan dess, på den tiden hade den dåligt rykte.

[Jimmy.L]
2

#147 Hoppas du blir bättre, jag ska strax åka till läkarbesöket.

[Carpinus]
2

#148 Känns lite bättre, men det får bli en försiktig frukost!

Lycka till med undersökningen!

Leffe
2
[Carpinus]
2

#150 Tackar, och hoppas Skansenbesöket blir lyckosamt!

DesK
2

Carpinus krya på dig! 🌺

Leffe ha så trevligt på Skansen. Nästa gång jag åker till Stockholm vill jag gå på Skansen, så hoppas att vi kan träffas där då, det var ju bra längesedan som vi träffades senast.

/Désirée

[Carpinus]
2

#152 Tack! Kan i alla fall sitta upprätt nu, så det går att rätt håll. Fast febern verkar sitta i.

Leffe
1
Schnauzertik
2

Jag får snart fotografera fler blommor om det ska räcka till alla förtjänta.

Krya på dig Carpinus

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Tack igen! Och vilken fantastisk blombild! 👍

[Jimmy.L]
1

Is på vattenpölar och dimma samt solen som kikade fram när jag åkte till sjukhuset.

Schnauzertik
2

Då var vinterhjulen på, men ett krånglade, fick loss bultarna men hjulet satt fast trots sparkar, 

Ledsnade efter ett tag o åkte till däckfirman + att jag nu lät dem förvara sommardäcken åt mig. Mindre bekymmer i fortsättningen kan vara värt några kronor. Blev 2 nya vinterdäck också efter som de passerat bäst före mönster.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Ser gråkallt därutanför storstugans fönster - man förväntar sig nästan att få se de första snöflingorna singla ner från himlen, men till det är det nog trots allt lite för milt.

Magsjukan känns bättre nu, men det rinner från näsa och ögon, så det är väl "något som går", som man brukar säga.

Schnauzertik
3

En besvikelsens dag.

Har beställt lite ny hemelektronik som enligt planen skulle ha anlänt nu men fick idag veta att den är slut i Europalagret hos tillverkaren så den kommer inte till mig förrän andra veckan i december (om det nu inte blir fler förseningar)

Kanske i-landsproblem men surt ändå.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2

#160 Ingen avlyssningsapparatur till Skype, va? 😉

Leffe
2

Jag har blivit gammal. Jag trodde Skype var något från de senaste åren, men det har visst funnits 13 år.

[Jimmy.L]
1

Skype har jag inte använt på många år.

Leffe
4

Fast det är väl som när nämner Beatles för någon ungdom och de står som frågetecken. Och man säger herre jösses vet ni inte vad Beatles är. Det var ju inte så länge sedan de slog igenom

Maria
2

Skype använder jag när jag pratar med min bror och svägerska som är i Spanien. Himla smidigt och så får man ju se varandra😉

/Maria

Schnauzertik
1

#161 Nej ingen skype utan en surroundprocessor. Kan mycket men just skype har de missat att lägga in.

Nästa uppdatering kanske

Värd för Pensionärer

[helga21]
1

Vi hade Skype i början när inte så många hade det. Det var fullkomligt hopplöst. Folk ringde bara för att man  hade Skype. Men jag känner också folk som använder det när de ska ringa utomlands.

[Jimmy.L]
2

Så var det fredag.

[Carpinus]
2

#168 Inga tillsatser. Bara fredag. 🤪

Fredagen här inleds med växlande molnighet, mest blå himmel och ingen snö. Kunde varit värre!

Schnauzertik
5

Ett glatt gäng som man blir glad av att se.

Värd för Pensionärer

Leffe
1
Schnauzertik
1

#171 Ja visst är det.  Men inte helt lätta att uppfostra, envisa och har mycket egen vilja.

Värd för Pensionärer

Leffe
2

Jag fick tipset på hundmässan i Älvsjö att om jag skulle skaffa hund så skulle det vara en dvärgschnauzer och inte en valp. De är lätta att anpassa till min fart i rullstolen och ska visst hoppa upp i famnen på uppmaning om vi t ex ska in någonstans. De ska inte vara rädda, men ändå inte morska

Schnauzertik
2

Detta är inte dvärg utan mellanschnauzer och de har en hel del "vakt" i sig, kräver att man är konsekvent vid uppfostran.

Dvärgschnauzer är ju precis som namnet säger mindre, annars har de samma egenskaper. Man brukar säga om dem en stor hund i litet format. Intelligenta, tuffa och orädda. Sen är de formbara och med rätt uppfostran och blir de härliga kamrater.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Frosten ligger på tak och gräsmattor denna lördag morgon, och det är några minusgrader. En blek sol bryter trots allt fram genom molntäcket. Ingen snö, men på något vis känns landskapet stramare och allvarligare nu. Har vintern kommit till slut?

Maria
2

Fyyy saaatan vad kallt det var ute😃

Jag avskyr ju kyla och de allra första minusgraderna på året brukar kännas extra bistra men man brukar ju vänja sig och kan tycka till våren att nollgradigt är rena värmen😉

/Maria

[Jimmy.L]
1

Kallt idag när jag besökta Gamla Stans julmarknad. Mycket turister i Gamla Stan blev förvånad att det var så många.

[helga21]
1

Frost på rutorna på bilen i morse. Dags att köra in den i garaget över natten förstår jag. Men det är i alla fall ljust ute.

Leffe
2

I dag har jag inte varit ute. Solen skiner och himlen är blå. I går när jag rullade från centrum och hem var det ishinna på vattenpölarna.

[helga21]
1

Det var inte dåligt att solen sken 😃

Leffe
1
DesK
2

Jag har haft en bra dag. Frukost på sängen, bacon, omelett, diverse grönsaker och kaffe. Sedan åkte vi och hjälpte en god vän med att flytta. Därefter hämtade vi min äldsta dotter, som följde med oss hem, för att se var och hur vi bor. Vi lagade mat tillsammans och åt gott och njöt av värmen från köksspisen. Nu avslutar vi dagen framför brasan i kaminen 🙂

/Désirée

Leffe
2

En trevlig lördag med andra ord. Själv sitter jag och tittar på dalmasens program och har en katt i famnen

Maria
1

#182 Det låter som en riktigt bra dag🙂

/Maria

[Carpinus]
1

Här är det lite "gråkallt" idag på morgonen - nollgradigt men inte mycket vind. Och ännu ingen snö, men det låter på rapporterna som om den kan vara i annalkande.

Leffe
1

En solig söndag också och jag sitter inne och tittar på Vinterstudion

Schnauzertik
1

Precis hemma från hundpromenaden. Soligt men hård snålblåst

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

Åka och vaccinera mig i morgon mot hepati A.

[Carpinus]
1

#188 I morgon påstår yr.no att det skall bli neråt sju minusgrader på morgonen här, för att sedan stiga till plusgrader på eftermiddagen, så jag går inte utanför dörren före klockan ett.

[helga21]
1

# 189 Jag ska hämta tidningen på morgonen men längre än till brevlådan blir det inte.

[Carpinus]
1

#190 Lagom strapats! 🙂

[Carpinus]
1

Så är det snart måndag igen!  Ni har förstås hört Povel Ramel sjunga: "det är måndag morgon, och mitt huvud är så tungt"? Ja, som här till exempel….

[Carpinus]
1

#189 Så här på morgonkulan har vi här minus åtta (enligt GP), blå himmel och strålande solsken. Inväntar de utlovade plusgraderna under dagen innan jag lämnar lägenheten.

Schnauzertik
1

Fick för ett tag sen i uppgift att handla en blomma och hittade en som jag tyckte såg snygg ut.

Väl hemma så  upptäckte den bättre hälften att det inte var den typen av blomma hon menat. Vi behöll blomman själva istället för att ge bort den och flera har berömt den och liksom jag missat att den är konstgjord.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

#194 En sådan borde jag också ha köpt istället för min problematiska orkidé…🙂

[Carpinus]
1

#193 Nu har temperaturen stigit till nollgradigt från att ha varit minus åtta för drygt två timmar sedan. Det går åt rätt håll!

Schnauzertik
1

Här är det minus fem från minus tio på morgonen.

Värd för Pensionärer

Leffe
0
DesK
1

Kl 6 var det -12 och nu är det nollgradigt här. Morgonens hundpromenad var härligt frisk 🙂

(Kan man få önska sig en ny stugtråd? Sitter fint och räcker vacker tass)

/Désirée

[Jimmy.L]
2

Och staden som vinner cykeltjuvarnas pris går till…

[Carpinus]
1

#199 Då är det upptänt i den femte stugan enligt önskemål!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer