"Mirakelmedicin bromsar ditt åldrande"
_Forskare tror att man hittat nyckeln till att vara evigt ung, eller i alla fall frisk och pigg även om man är 110 eller 120 år. Och nästa år ska medicinen testas på människor, skriver The Telegraph.
Nyckeln är den vanliga diabetesmedicinen metformin.
Medicinen bidrar till att öka livslängden och robustheten i våra celler. Med andra ord hindrar den celler från att producera ”fel” vilket leder till färre sjukdomar."---
"Fungerar detta även på friska människor innebär det enligt studien att en 70-åring kan ha lika god hälsa som en 50-åring.
– Det går inte att säga än och kräver fler tester på människor, men jag tycker det är värt att försöka eftersom vi har djurdata som backar upp det här." (Säger professor Bengt Winblad.)---
"– Om du hittar en åldringsprocess och bromsar den, då bromsar du alla sjukdomar och patalogin på åldrandet. Det är revolutionerande och har aldrig hänt förut, säger professor Gordon Lithgow som är ansvarig för studien.
I framtiden hoppas de att det kan bli aktuellt med att ge unga ett ”vaccin” mot åldrande. Det skulle innebära att läkare inte tvingas bekämpa individuella förutsättningar som cancer, diabetes och demens, utan i stället kan de behandla den bakomliggande mekanismen av dessa sjukdomar – åldrande."_
Gissar att Zanza Healthcare rusar på börserna nu…
Om det fungerar får vi till slut införa ättestupa igen 😃
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
#1 Ja, eller bromsmedicin mot mirakelmedicinen…😃
Spännande!
Vad kommer det att innebära för samhälle och enskilda människor om livslängd och hälsa ökar så vi lever friska mycket längre än i dag?
Men tills vidare få jag använda photoshop för att föryngra mig och andra.
Värd för Pensionärer
Det låter ju fantastiskt men jag gissar att det är långt kvar till verklighet.
/Maria
Finns kanske lite paralleller till tråden "den första blivande 200-åringen är född"(även om det här handlar om medicin istället för mänskliga utbytesdelar).
#3 Jag utgår ifrån att pensionsåldern kommer höjas om medellivslängden höjs dramatiskt?
#6 Ja det borde väl vara ganska naturligt.
Men frågan är ju om man lever länge`frisk eller om man lever länge med sjukdomar.
/Maria
Låter lovande tycker jag 😃
Fann de här uppgifterna i natureworldnews.com från augusti förra året, vilket låter ganska anmärkningsvärda. På ett sätt så är det ju det försök på människor som efterlyses i Aftonbladets artikel.
"Patients treated with type-2 diabetes drug metformin live longer than those without the disease, a new study has found. The research involved 180,000 people and was conducted by scientists at the Cardiff University."---
Det är ju skitbra om folk kan få vara friska och krya längre upp i åldrarna om man nu ändå ska bli så gamla som vi blir numera.
Väldigt intressant om det fungerar på människor..
Jag har ju alltid trott att folk som har diabetes 2 levde kortare liv än de utan? men antar at de som dör i förtid inte fått den medicinen då?
#10 Ja, det verkar som om det blivit någon spinoffeffekt av medicinen som man nog inte anat! Det man tydligen konstaterat i Cardiffundersökningen är ju att de med typ 2-diabetes som tagit Metformin levt längre än sådana som inte hade diabetes och därför inte haft anledning att ta medicinen. En uppföljande undersökning kanske då skulle vara att ha ge Metformin till en kontrollgrupp som inte har typ2-diabetes för att se vilken effekt den har på dem. Detta för att kolla så att Medicinen inte endast har effekt på diabetespatienter.
#11 Ja det låter ju logiskt. Så hade i alla fall du och jag gjort. Vi får se hur de gör det antar jag.