Storstugan (OT)- del 5
Då tänder vi upp i den femte Storstugan - närmast föregående hade vi här. Den här ombonade miljön hittar man på Älvsborgs fästning i Göteborgs hamninlopp.
Egen bild.
Tittar in i den trevliga värmen
Tackar och myser en stund i värmen 🌺
/Désirée
Blev lite ändrade planer i dag i stället för ta en spruta mot hepatit a så växlade jag pengar.
Idag ska vi få fiber inkopplat. Det ska bli spännande och mitt gamla hemtelefonnummer som vi haft i över 30 år kommer att upphöra. Det känns lite märkligt😉
/Maria
God morgon! Igår -12 grader och idag +5 och regndis, man kan i alla fall inte klaga på att det inte är omväxlande 😎
Maria, det blir säkert bra med fibern, den funkar mycket bra i mitt hus i Backa. Här i vårt hus får vi vänta lite till på fiber, men det är på gång 🙂
/Désirée
#5 Tack.
De flesta verkar ju vara väldigt nöjda med fiber så det blir nog bra. Jag tycker bara det är jobbigt att koppla in och ansluta "alla apparater" men det ska nog gå det också.😃
/Maria
Skaffa en trådlös router, så slipper du en massa sladdar 🙂
/Désirée
Jag har en sådan redan😉 men jag menar ansluta med alla konton och lösenord.
/Maria
Regnigt och plus sex grader.
Att det lackar mot jul får Göteborgarna en bekräftelse på idag, när julgranen placeras på Gustav Adolfs torg. Granen kommer från Töllsjö och är 21 meter hög. En annan påminnelse om den annalkande julen är att de första jullåtarna nu finns på sajten.
#4 Lycka till med fiberlivet! 👍
#10 Urk! 🥵
#11 Nått att sätta tänderna i 😮
#12 Det där är ingen pizza - det är en fotbollsplan! 🙂
Man har ju hört talas om att det inträffar att det är läkarbrist ute i glesbygden, men igår talade de om på Västnytt att fem vårdcentraler i Västra Götaland skall läggas ner (slutgiltigt beslut i februari) på grund av läkarbrist eller dåliga kundunderlag. Bland dessa fem är min, en VC som ligger i Storgöteborg - funderar över hur det kan vara möjligt…🤔
# 14 Det undrar då verkligen jag också????
#15 Återstår att se om det hinner hända något innan februari. Kanske kan kommunen försöka att påverka…
Var på Haga Ocean Fjärilshuset den 24 november
"Titt ut" säger nog den här dabbagamen
#18 Länge sen man var där. Hur är det nya akvariumet?
Gör som dabbagamen ovan - sticker upp huvudet och kollar läget! Konstaterar att det är riktigt dystert väder, med ihållande regn och grått, grått, grått. Lätt att en dag som denna instämma med dem som kategoriserar november som årets dystraste månad.
#20 Samma väder här.
Här är också grått och lite regnigt. Naturen har svept in sig i sin grå yllefilt. + 6 C.
För två veckor sedan satt det en lapp på ytterdörren att man skulle stänga av varmvatten och fjärrvärme den torsdagen, så jag tog en liten hutt för att hålla mig varm. Det blev dock inget av med avstängningen den dagen. Nu har en ny lapp kommit upp att de försöker i morgon igen, så då blir det väl till att ta värma sig på nytt. Det är ju dumt att chansa…
Tiden går, och i morgon börjar man resa upp julbocken i Gävle igen, ett evenemang som kommer att direktsändas på GD . Förra året förblev den obränd, något som inte är helt vanligt! Tänkte utfärda en liten tävling om vem som kommer närmast i gissningar om hur länge den kommer att stå kvar, men jag tror att någon annan sajt kan tänkas vilja ha den tävlingen, så jag avstår. Fast visst går det bra att tippa här också - själv tror jag att den står alla ronderna även i år…
Den klarade sig förra året troligen på att de flyttade taxiplatsen dit.
Jag har varit hos dietisten idag och har inte vägt så lite som nu sedan jag blev sjuk. 1 kilo till så är jag nere i nästa delmål
Ännu ett tecken på ansträngd ekonomi
Jönköpings kommun har tjuvat en julgran.
Fast det var ett misstag. Undrar om det betalas ut någon ersättning till granägaren
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6310642
Värd för Pensionärer
#26 Samma sak hände faktiskt här i min kommun för runt tio år sedan. Man hade blivit lovad av en kommuninnevånare att ta granen på hans tomt, men tyvärr gick man in till grannen och tog den han hade. Vill minnas att kommunen fick betala 20.000 för den granen.
Idag gjorde jag en liten rundtur till tre andra handsbutiker och hittade några julklappar 🙂
/Désirée
Surväder även denna dag - regngrått och disigt. Som Afzelius sjöng: "Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå, Men det kan va' svårt att tro när man inte ser den."
Ja idag är en sån dag när jag avundas min svåger o svägerska som tillbringar vinterhalvåret i Spanien.
Själva skulle vi nog klättra på väggarna om vi skulle tillbringa så lång tid där.
Värd för Pensionärer
#30 Jag pratade med min bror i Spanien igår😉
/Maria
Idag har jag varit på banken och ordnat så jag ska få "swish" Himla praktiskt för mig som aldrig har kontanter😉
/Maria
#33 Som Christer Abrahamsson sa för att peppa sitt lag: "Kom igen grabbar, dom har också en dålig målvakt!"
# 34 Vad heter hans tvillingbror? Jag har så svårt för namn.
#35 Tommy. Till skillnad mot brorsan så var Tommy back
Aha så han var back? Jag trodde bägge var målvakter. En av dem var fiskare här ute på Hasslö efter karriären, vem minnas jaga inte.
Regnigt och riktigt blåsigt nu på morgonen på min hemmaplan, men åtta plus.
Dagens kriminaldrama: gälla skrik och rop om att "Jag ska döda dig, du är död! Dö, dö!" fick grannar i Sidneyförorten Wollstonecraft att ana oråd, så de tillkallade förstås polis. Här avslöjas vad som hade tilldragit sig i lägenheten… 😮
#34 Christer Abrahamsson är upphovsman till rätt många saftiga idrottsfloskler. Gillar ni sådana så finns det en hel del exempel i en tråd på Fotboll iFokus.
Troligen gillar jag inte fredagsgymnastik på grund av att jag måste upp så tidigt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Betongslipen får eget liv.
#41 Klart värd ett anbud som slagman från något baseballteam…🙂
Inga olyckor i veckan?
Har skannat lite gamla diabilder i kväll. Det är segt 96 bilder tog närmare 3 timmar, och jag törs inte tänka på hur många bilder jag har kvar att skanna…🤪
En av bilderna påminde mig om ett mysterium. Bilden är tagen från Omberg för tjugo år sedan, och när jag kollade ner mot Vättern passerade det något på vattnet i skaplig fart. Det hördes inget motorljud, syntes inget vågsvall, och det är ingen båt: man ser ingen köl och ingen människa syntes på den. Tyvärr hann jag bara knäppa den här bilden innan föremålet försvann söderut bakom träden. Tilläggas kan att det inte var så avlägset som det verkar på bilden. Jag uppskattade dett vara ungefär så stort som ett oljefat.
Sökte lite på Vättern för skojs skull, och visst har de sitt egna sjöodjur! Så, vem vet…🙂
Oj jag har inte börjat med att skanna mina än :)
#46 Så fina🙂
/Maria
Har använt större delen av förmiddagen för att ladda ner Windows 10. Återstår att se hur den fungerar nu då…
#48 För mig fungerade det perfekt.
/Maria
#48 Spännande, berätta gärna vad du tycker om det. Jag ska göra detsamma så småningom.
Vilket system hade du innan?
# 46 Åh så goa 😃
#50 Tidigare hade jag Windows 7. Lovar att lämna rapporter då och då om hur det går! Har gjort en del fininställningar som har rekommenderats till att börja med. Använder Firefox som webbläsare, och här märks inga skillnader, utan det syns mer på skrivbord och på Windowsfunktioner.
Hatar sprutor och idag skulle jag vaccinera mig. Men jag har ju tagit tidigare sprutor mot hepatit A så jag slapp det så skönt. Märks även julhandeln är i gång folk handlar som galningar.
#54 En del har tur…🙂
Här har varit en väderleksmässigt omväxlande dag, med en mulen och grå förmiddag, men på eftermiddagen har solen gästspelat. Ser ut att bli rejält blåsigt de närmaste dagarna, med början på natt mot måndag, då meteorologerna tror att kan bli upp emot 29 m/sek i byarna - åtminstone till havs på Kattegatt.
Folk är galna så galna att dom slåss över vattenkokare
#56 Ja, ibland kokar det över på sina håll…🙂
#53 Kul, har också Windows 7 och trivs med den. Men man måste väl byta så småningom. Tack för intressanta länktips, sparar dem!
#54 Vaccinerade mig mot flunsan häromdagen, gratis. 🙂 Skönt att ha det gjort.
#56 😂
#58 På Datorn iFokus har man skrivit en del om Windows10, bland annat i den här tråden.
En god vän till oss laddade ned Windows 10 och fick be om hjälp för att reda ut det. Min man har inte kommit till version 8 ännu. 😃
En trevlig första advent till er alla och glöm inte att släcka dom levande ljusen.
Fortfarande mörkt ute denna första advent, men regnet piskade nyss mot rutan så man har sina aningar hur det skall se ut när man väl dragit upp persiennen…
#50 Dagens Win10-rapport: gick inte att komma in i programinställningen, där även av/på-knappen finns (jag tänkte göra en omstart eftersom skrivbordet var svart, bortsett från ikonerna). Inget annat att göra än att dra ut kabeln och köra igång på nytt, och vid andra försöket fungerar allt som det ska.
Ja fy attan vilket ruskväder det är.
Tur i alla fall att det är plusgrader. Vi har 6 grader i skrivande stund.
Min man är redan på jobbet.
/Maria
Regnade större delen av dagen och kvällen i går, nu har det frusit på så det är halt på vissa ställen.
Best = myskoxe, ibland undrar man hur rubriksättarna tänker på Aftonbladet.
#65 Stadsbor…😃
#66 Jag slogs av samma tanke! Bara för oss att ställa oss i skamvrån nu? 😞
Om någon vill tippa på hur det går för Gävlebocken i år så är en tävling öppnad på Aktuellt.
Nu verkar det redan blåsa upp ordentligt här - tur att man hann ut och handla!🥵
#70 Nja, jag fortsätter nog att åka kollektivt… 🙂
#71 Lerigt och halt för killarna och tjejerna på denna bana.
#72 Ja, fast jag tror att de trivs med det! Lite värre för oss som lever livet i lågskor…
Dom får fixa en lerigare bana i Göteborg som vi anmäler Carpinus till 😃🤫
#61 Ja, nu är det igång… 😮
"En fullt utvecklad brand rasade på Svartedalsgatan i Göteborg. En kvinna har förts till sjukhus i och med branden.
– De initiala uppgifterna är att det är ett glömt ljus som orsakat branden, säger polisens presstalesman Christer Fuxborg."---
#67 Jo, jag låser nog trots allt…😃
#76 😂. Nog bäst det ändå.
Nyss uppstigen
Här är det åska på riktigt nära håll - dags att stänga av datorn en stund tror jag…
Jag hörde det nyss. Vilken knall. Katterna såg ut som två piggsvin😃
/Maria
#80 Kan jag tänka mig! 😃Ja, det var två rejäla knallar, men nu verkar åskan ha dragit vidare. Vi får se vad som kommer i dess släptåg, om det blir orkan även här. Blåste upp rejält ett tag på eftermiddagen men det var nog för att vi var i utkanten av en hagelby, för sedan mojnade vinden.
Här regnar det och blåser. Det beräknas att nå sin kulmen mellan 23.00 och 00.00. Öresundsbron stängdes vid 21.00. De har mätt upp 39 meter i sekunder i byarna. Få se om det blir det här också.
#82 Låter inget vidare
# 83 Tack 🌺 Nu ska jag försöka sova.
#70 Dom tycks haft det trevligt under cykelloppet
http://lt.se/sport/sport/1.3314440-bildextra-cykelentusiaster-trotsade-regn-och-kyla
Någon orkan blev det inte här i stor(m)stugan, men det blåser friskt i Göteborgstrakten i byarna och det är gråväder. Plus 7 enligt GP.
En blåsig natt och en del träd nedblåsta över gångvägar och annat.

Värd för Pensionärer
Här blåser det fortfarande friskt men det är en nästan blå himmel och det är +7 C.
Nu har jag druckit det godaste "rött te" jag någonsin druckit
God morgon! 🙂 Igår morse var det snö ute, när vi klev upp. Jag hade ett viktigt möte inbokat i Göteborg och sommardäck på bilen, trodde jag, men när jag gick ut till bilen upptäckte jag att min sambo hade bytt till vinterdäck 🙂 utan att säga något till mig. Är så glad och tacksam för hans fina omtänksamhet 😍
/Désirée
Efterlängtat solsken idag här runt Gbg, men fortfarande ganska stark vind. +6 enligt GP.
#91 Bra jobb i depån där! 😉
#92 Ser smarrigt ut! 🤤
Här är också blåsigt men så länge det inte kommer någon snö så är det helt OK och + 6 C.
Kyligt här och viss halka på vägarna.
#90 Vad var det för rött te?
#93 Japp, han är snabb som blixten, gubben min 😃
/Désirée
Känner mig lite så här just nu. Förkyld och hängig.
Krya på dig!
Tack.
Regn och rusk och +6, så ser förmiddagen i Göteborgstrakten ut.
- 2 Här under förmiddagen, har lite feber så jag har inte varit ut.
#101 Krya på dig
#102 Tack det ska jag.
#101 Krya på dig 🌺
Leffe vad var det för rött te som du tyckte var gott? Jag är ju nyfiken ju 😉
Grått och disigt och väldigt fuktigt i luften här, men vi blev inte direkt blöta på förmiddagens promenad 🙂
/Désirée
Ingen bra dag! I vår lilla och trånga Hemköpsbutik (som är ett provisorium i väntan på ett nytt centrum) krockade jag i en passage med en tant med rollator som trotsade högerregeln och det slutade med att jag fick innehållet i en burk majonnäs över mina nytvättade byxor. På vägen hem köpte jag wokad kyckling, och där rann såsen ut i hela matkassen. Nu tänker jag stanna inne resten av dagen… 😟
#106 Aj sådan dag har jag med haft.
#107 De skulle i lag förbjudas! 😈😉
#108 Ja men man får vara glad att det inte händer ofta.
Borde finnas någon typ av drulleförsäkring mot sånt här? 😉
Värd för Pensionärer
#110 Jag skulle inte vara försäkringsbar… 🤪
Har just sett den nya Volvo S90 introduceras. En vacker och imponerande bil med mycket nytänkande, och en elegant presentation. 👍
#112 Visst är den snygg men så mycket pengar vill jag numera inte lägga på en bil.
Värd för Pensionärer
#113 Nej, jag är inte heller spekulant, men man kan ju drömma lite…
Dessutom är den förhoppningsvis av godo för vår exportindustri och alla underleverantörer.
#106 och #107 Det är ingen fredag den 13 idag
#115 Så du menar att det kan bli ännu värre? 😮Nu är i alla fall byxorna tvättade igen! Får se vad det blir nästa gång - dressing kanske? 🙂
#116 Glöm inte den gamla hederliga ketchupflaskan😂
#117 Ja, åtminstone barn brukar påstå att ketchup går bra till allt - kanske t.o.m. byxor? 😃
# 106 Hur gick det med damen?
#119 Damen gick bakom mig med rullatorn i högsta hugg och talade om att måste tala med personalen vilket jag just var på väg att göra, och så talade hon om att jag måste skaffa papper för att torka av byxorna, vilket jag också tänkte göra. Dessa pensionärer! 😃
#120 inga rubriker hos Aftonbladet? "våldsam krock mellan gående och rullator i mataffär"
# 120 Ja pensionärer är alltid i vägen. 😃Fast inte den jag är gift med då han f.n är ute till sjöss.
#122 Landsförvisad? 🙂
# 123 Ja för tillfället. Han skulle kommit hem från Portugal men ska till ett annat fartyg istället.
Grått, regnigt, +7 här. Förvarnas om en ny stormkörare i morgon.
#125 Hoppsan - plötsligt skiner solen oväntat från en molnfattig himmel! Vad har hänt?
Här är lite grått och regnigt men vad gör väl det när det +10 C? Igår morse var det faktiskt frost på bilrutorna för dem som inte kört in bilen.
Kvällens njutning: julmust och limpskiva med julskinka…😉
Vad gott. Vad är det för julmust. Riktig eller läsk
Tyvärr läsk, men det får duga det också! Kompenserades av gott bröd…
Tyvärr är ju riktig julmust ganska dyrt.
Jag tror aldrig jag druckit annat än läskvarianten.
Vad menar ni med riktig julmust?
/Désirée
Med riktig julmust menar jag den must som nästan smakar som svagdricka och är lite lagrad
På tal om dricka. Igår läste jag Aftonbladet (papperstidningen) och kunde konstatera att det fanns 12 st vinreklamer, varav 2 helsidor……är det meningen att folk ska sitta och pimpla vin hela dagarna??🤔😃
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Märkligt hur mycket alkoholreklam det är i tidningen, samma sak i Expressen fick det till 12 st och minst 2 helsidor. I sportdelen 1 reklam för öl.
Riktigt regnigt och ruskigt nu, och det har redan blåst upp, även om Helge inte förväntas göra sin entré förrän vid lunchtid. Hade tänkt hinna gå ut och handla innan dess, men det är tveksamt om man vill sticka ut näsan i den här väderleken…
#137 Trodde ni Göteborgare var av hårt virke och lite regn och blåst inte skrämmer er. ☔️
#138 Det är nog mina värmländska gener som inte tål väta och salta vindar…😃
Visst är det Jimmy. Men tidningen är väl glad så länge de får in pengar för reklamen och bryr sig inte mycket om vad det är reklam för.
Värmland"
Färskpotatis till jul
#141 Sill, färskpotatis och nubbe till jul - bara dragspelet och midsommarstången som fattas… 🙂
En julafton var det +12 grader (var säkert ännu mera i den strålande solen) hos mina föräldrar…så det var nästan så att vi tänkte äta julbord ute på altanen😃
Värmland"
#143 Tolv grader - är du säker på att det inte var midsommar? 😃
Jag undrar hur mycket det låser här för träden rör sig ordentligt. Får slå över till P4 och höra lokala nyheter.
Nej, det var faktiskt så, Carpinus. Det var i Falkenberg i Halland.😉
Men du har en poäng där….det kan vara den temperaturen på midsommar ibland.
Värmland"
Idag har vi regn och blåst
#147 Ja det märkte jag när jag gick till affären, mitt paraply nästan vek sig.
# 148 Här är ingen idé att använda paraply. Det vänder sig ut och in.
#149 Här blåser det så att paraplyet böjer sig redan i paraplystället…🙂
# 150 Ja det förstår 😂 jag att de gör när jag såg på nyheterna. Det blåser rätt bra här också vill jag lova och det är fortfarande folk som är utan ström efter Gorm.
#150 Eller ännu värre. Det blåser så att bara tanken på paraplyet böjer sig!😃
Värmland"
Kikar på lite kryssningar till sommaren men idag hade jag nog inte velat vara på kryssning.
Har varit till Skövde idag. Blåste mer där än i Småland. Ett stor gran hade blåst ner och lagt sig över nästan hela vägbanan på 90-väg, men det var ca 2 m fritt så det gick att komma förbi. Tur att man inte kom med bilen just då den blåste ner.
Värd för Pensionärer
#153 Fast det blåser kanske inte lika mycket i hamn i Antigua just nu som det gör här?😎
#154 Ja, nu är det säkert besvärligt på sina håll på vägarna…😮
I Stockholm börjar vi få Göteborgsväder. Till och med över Essingeleden varnas nu för trädhinder
# 153 Min man la ut ett foto på fb idag, taget strax utanför Kap Verde. Det var ett blankt hav med mycket sol.
# 154 Vad i hela fridens dar har du ute att göra i detta väder?
#155 Ålandshav 25 sekundmeter och i byarna 30 s/m.
#157 Låter härligt.
#159 Jaha, det var en sådan kryssning du tittade på - då förstår jag bättre! Nej, där skulle inte jag heller vilja vara…😮
#158 Shopping.
Normalt hade jag beställt via internet men eftersom jag lovat några vänner en filmkväll i helgen och projektorn gick sönder igår kväll (och inte var lönt att laga) så var Skövde närmaste platsen att hitta vad jag ville ha, Iofs var Göteborg ett alternativ men tar lite längre tid dit och lär ha blåst lika mycket där.
Vad gör man inte sina vänner och för att hålla löften.
Värd för Pensionärer
# 161 Låt inte alla storma i världen hindra dig.
Vag sägs om lite Cowboy-rock. Rawhide!
#163 En härlig låt från en bra westernserie där Clintan fick sitt genombrott
# 164 Just precis 😃
Varför i hela fridens dar lade jag den i denna tråden ?
#165 Jag har de första säsongerna hemma i DVD-boxar
# 167 Det var inte dåligt!
La in den på rätt tråd också 😃
#168 Funderar på att införskaffa den kompletta boxen med alla säsongerna i
Tycker synd om dom som inte kan åka tåg just nu. Totalstopp för all tågtrafik just nu söder om Stockholm.
#170 Jo och om vi fortsätter tågeländet har jag hört något om att ett pendeltåg står still i Sumpan pga olycka
# 169 Var finns den att köpa?
# 171 Var har det varit en olycka?
#172 Ginsa 22 DVD-skivor
#173 Sundbyberg sedan vet jag inte mer
Tacka vet jag att bo här ute i landsbygden…ja eller ett litet samhälle..Segmon i Värmland😃.här är det inga problem med t-banor, spårvagnar eller nåt annat. Men å andra sidan så ju inte stormen slagit till så hårt i Värmland!!😉
Värmland"
Nu har jag gjort en whiskeysenap, en sötstark senap (som måste lagras två veckor) och kokat en tredje senap. Nu är det bara skinkan kvar
#176 Låter spännande! Är det egna recept eller något du har snappat upp någonstans?
# 174 Tack 🌺
#179 Skönt att det löste sig bra den här gången… 😮
God morgon!
Blåsvädret fortsätter, även om det förstås inte är så intensivt som igår, men upp emot 20 m/sek den kommande natten låter ändå respektingivande! Och det skall tydligen fortsätta så här några dagar - på tisdag ser det ut att dyka upp ett nytt intensivt oväder…
Men om man skall det dag för dag så regnar det just nu ihållande, vinden är frisk till hård, och det är +9 i Göteborg.
#182 Får nog bege mig ut i blåsten och regnet för att köpa lördagsgodis…😃
En får hölle i hatta i Götebörg. Här i Värmland ä dä lugnt å stilla.
Värmland"
#184 Ja, idag får man reva seglen innan man tar ut kursen till affären… 🌊
#185 Ja verkligen. Det är dessutom så mörkt inne att man får tända upp.
/Maria
Har varit hemma hos bekanta, och fick en uppfriskande halvtimmespromenad hem på folktomma gator i kraftig medvind och stärkande regn.
Kall skönt regn i den varma blåsten, eller…
#188 Nja… Fast det var desto skönare att komma in i storstugevärmen!
Då sätter vi reglar för dörren på den här storstugan och fortsätter i Storstugan 6, som står julpyntad och klar.