Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kultur
Läst 738 ggr
[Carpinus]
2

Sagofarmor populär i skolan

Som gammal och fördomsfull är det lätt att tro att det bara är mobiltelefoner och nätbräda som gäller för skolbarnen nuförtiden. Känns därför kul att läsa om sagofarmor i finska Pargas  som läser sagor för elever två dagar i veckan.

"Inger Helenius läser sagor för barnen i Kirjala skola i Pargas. Här får hon själv också möjligheten att läsa sin älskade Harry Potter om och om igen. Sedan några år tillbaka fungerar pensionerade Inger Helenius som sagofarmor i Kirjala skola. Idén till det hela fick hon via en tidningsartikel hon läste någonstans. Två dagar i veckan läser hon för allt från förskolebarn till barnen i de högre klasserna."---

"Förskollärarna Hanna Kamlin och Annica Suojanen säger att barnen tycker att de här sagostunderna är veckans absoluta höjdpunkt och att sagofarmor är efterlängtad och att barnen tycker om de gamla traditionella sagor de då får höra."---

"Idén till att bli sagofarmor i skolan fick Inger Helenius då hon läste en artikel om en av sina kurskamrater som sysslade med det hon själv gör idag. Hon tyckte helt enkelt att det här är något hon själv bra har tid med som pensionär."---

"Den publik hon har måste följa vissa regler. Det betyder att barnen ska följa med och inte syssla med någonting annat just då för i så fall tappar hon själv koncentrationen och inlevelsen och det blir tyst."---

Yle

Har du någon favoritsaga från barndomen? Berätta gärna! Själv jag hur min far fick läsa "Bockarna Bruse" gång på gång för mig.

[Carpinus]
1

På en utbildning jag gick medverkade en skådespelerska som läste sagor för vuxna (nej, inga sådana sagor!),  och jag ser på nätet att det finns sagoberättare att hyra för föreläsningar. Även om jag inte minns vad vår sagoberätterska framförde så kommer jag i alla fall ihåg att alla satt som ljus och lyssnade.

[Carpinus]
1

I dagens samhälle med sitt överflöd av otäcka spel och filmer skulle man kunna tro att gamla sagor skulle kunna vara ett bra alternativ att erbjuda barnen. Men en engelsk undersökning gjord för fem år sedan visade att föräldrarna drog sig för att låta sina barn komma i kontakt med sagor av bland andra bröderna Grimm, som de såg som "alltför otäcka och politiskt inkorrekta".

Något att tänka på  för oss som okritiskt växte upp med Hans & Greta, Stora stygga vargen med flera! Fast faktum är att just bröderna Grimm till en början var ifrågasatta redan av sin samtid, innan de fick sitt genombrott.

Det finns ju en del sagoberättare att välja på, som bröderna Grimm, Selma Lagerlöf, Astrid Lindgren med flera, fast själv tycker jag nog H.C. Andersen är störst i det gebitet. Intressant förresten att man för bara några år sedan hittade ett tidigare okänt manus av denne sagofarbror, man tror att det kan rör sig om någon av hans allra första nerskrivna sagor.

Schnauzertik
1

Sagomuseet är rätt så aktivt och en vecka varje år är det berättarfestival då det kommer berättare från hela världen och bland annat sprider ut sig i stan och på bygden så man kan gå runt och lyssna.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

#3 Låter spännande!