Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: kultur
Läst 3135 ggr
[Carpinus]
1

Hundraåringar vi minns

Snart dags att fira minnet av tre legendariska svenska skådespelare som föddes inom loppet av en månad för hundra år sedan.

Sickan Carlsson 12 augusti 1915 - 2 november 2011

Ingrid Bergman 29 augusti 1915 - 29 augusti 1982

Hasse Ekman 10 september 1915- 15 februari 2004

[GIKmio]
0

Hasse Ekman som fick fyra söner som skulle på sitt eget vis bli framstående inom svensk film: Gösta, Krister, Stefan och Mikael. Och Mikaels dotter Sanna är även hon skådespelare..

[Carpinus]
1

#1 Ja, det är ju en dynasti - Hasses far Gösta d.ä. inte att förglömma, märkligt att ingen gjort en film om honom! Han levde ju på ett sätt som skulle kunna vara modernt bland skådespelare idag, men som på hans tid var skandalöst…

[GIKmio]
0

#2 Ja, Gösta Ekman den äldre icke att förglömma 🙂

[Carpinus]
0

I Sverige var Ingrid Bergman starkt förknippad med Fjällbacka, där hon uppmärksammats ordentligt i år. Det sägs att hon var lite olycklig över att ortsborna var så hänsynsfulla mot henne, hon hade gärna sett några spontanbesök hos henne och hennes make Lars Schmidt ute i deras sommarhus på Dannholmen.

[Carpinus]
0

Den danska familjen Poulsen har stort anseende som förädlare av rosor. En ros tog det dem 80 år och tre generationer att odla fram, och när man slutligen var redo att presentera den 1986 valde man att döpa den till Ingrid Bergmanrosen. Den blev utnämnd till Årets Ros år 2000 av världsförbundet för rosodlare.

[Carpinus]
0

_"Hur har då Sveriges Television firat dess populära 100-åringar? Inte alls! Jo, man har förvisso sänt några filmer med Sickan Carlsson och några av Hasse Ekman. Men dessa har sänts som matinéfilmer utan varken pukor eller trumpeter. "---

"Material saknas inte inom varken SR eller SVT. Här finns ett digert arkiv med gamla journalfilmer från SF, framträdanden ur gamla underhållningsprogram som ”Hylands Hörna” (där Sickan Carlsson var stadig gäst, bland annat ihop med Kar de Mumma) eller ”Här är ditt liv”.  Min gissning är att ingen inom SVT längre vet vilka dessa legendarer inom svensk underhållning längre är._

Jo, Ingrid Bergman vet man vem det är för där är SVT medproducent till den stora dokumentären ”Jag är Ingrid” som gör succé på biograferna. Den kommer så småningom att sändas i SVT, men det ursäktar inte att man helt (ja, förutom ”Casablanca”) negligerar en av våra största stjärnor."---

Leif Schulman på News55

[Carpinus]
2

Den 19 december är det 100 år sedan Edit Piaf föddes. Titta på det här klippet med den lilla späda människan med den trötta blicken som kommer in på scenen. Hon presenterar sången, hör publikens bifall, en låga tänds i hennes blick och hon sväljer kort, och så klämmer hon i med sin obegripligt kraftfulla röst - "Non, je ne regrette rien". Sagolikt!

[helga21]
1

# 7 Tack för den. Det lät bra t.o.m i mina högtalare som inköptes 1998!

[Carpinus]
0

Nu på lördag är det 100 år sedan Francis Albert "Frank" Sinatra såg dagens ljus i Hoboken, New Jersey.  Frank Sinatra blev "The Voice" för en hel efterkrigsgeneration, och under senare delen av sin karriär återkom han på topplistorna när hans tidigare fans barn "återupptäckte" honom. Han gjorde flera lyckosamma turnéer på äldre dagar, men på slutet var inte rösten riktigt för de stora scenerna.

Sinatra var dock inte bara estrad- och grammofonartist, han spelade även in en hel del filmer och vann t.o.m. en Oscar för bästa biroll i "Härifrån till evigheten". Bland hans umgänge fanns såväl den dåvarande presidentfamiljen Kennedy som en del maffiabossar, vilket alla som läst Gudfadern påmindes om. Själv hävdade han att han förvisso var bekant med en del storfräsare från den undre världen, men att det inte var så mycket mer än så. 

Frank Sinatra avled den 14 maj 1998, men minnet av denne artist lär leva länge. Har du någon favorit med honom så lägg gärna ut den på "Musik för mig - kanske för dig"!

Maria
1

Min man och jag hade en bekant (numera död) som sett Frank Sinatra i Las Vegas live. Han sa att det var fantastiskt.

Jag själv har aldrig varit särskilt impad av honom men däremot hans "kompisar" i Rat pack😉

/Maria

[helga21]
1

Han var i Sverige också - i Finspång. Det glömde han aldrig 😃

Rollen i Härifrån och till evigheten fick han  faktisk på egna meriter och inte på det sätt som det framställs i Gudfadern.

http://www.svt.se/articles/frank-sinatra-glomde-aldrig-finspang/

[Carpinus]
1

#7 Har redan uppmärksammat Piaf inför hundraårsdagen av hennes födelse i morgon. Tycker att vi tar en låt till med henne, här kan hon avnjutas i sällskap med Les Compagnons de la Chanson i den fina Les Trois Cloches[.](es Trois Cloches - Edith Piaf & Les Compagnons de la Chanson )

[helga21]
0

# 12 Den hittar inte den sidan?

[helga21]
1

Bjuder på La vie en rose med Edith Piaff som hon själv skrev.

https://www.youtube.com/watch?v=0g4NiHef4Ks

[Carpinus]
1

#13 Tack, har rättat till det nu!

#14 Ytterligare en klassiker…

[helga21]
0

# 12 Hon hade en fantastisk röst.

Vad hette den på svenska och vem sjöng den?

[Carpinus]
0

#16 Jag minns den med Towa Carson ("De tre klockorna").

[[eskils_]]
2

#7, #12, #14 Härliga sånger, roligt att sjunga med i om man kan texten! Grattis Edith på 100-årsdagen!🌺

[helga21]
0

Den hette likadant på svenska. Towa Carson var det. Såg även att SOS spelat in den

https://www.youtube.com/watch?v=LEkMVrGzzWU

[[eskils_]]
0

#19 Fin inspelning med Sven-Olof Sandberg från 1948, tack!