Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettövrigt
Läst 3193 ggr
[Carpinus]
2

Storstugan (OT)- del 6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att stiga in i ännu en storstuga - den här kan tänkas få en viss julprägel vad det lider. Föregående Storstuga, den femte, finns här.

Leffe
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

[Carpinus]
1

Ja, det är bara att titta in! 🙂

[Carpinus]
2

#1 Den låten minns man ju från barnaåren - fantastiskt att Owe Thörnqvist fortfarande är igång!

Leffe
1

Visst är det. Min allra första vinylplatta var en EP med honom med bl a min favoritlåt då Per Olsson

Leffe
1

Vilket var ert favoritgäng på Beatlestiden. Mitt hette Dave Clark Five. Köpte alla skivor som gick att köpa med dem. Glad all over låten de slog igenom med

[helga21]
2

# 1 Förutom Povel Ramel så vet jag ingen som har en sådan hand med ord som Owe Törnqvist.  "Jag minns min ungdoms vita knut - han kunde nog ha blivit brun men han gick aldrig ut" 😂 En av mina idoler. Och så finns de som påstår att vi inte har någon kultur i Sverige.

[Carpinus]
1

Dave Clark Five  var ju bland de dåtida favoriterna helt klart, men det fanns förstås fler! Men jag skulle vilja för över det ämnet till "Musik för mig, kanske för dig", annars får vi det allmänna musikspelandet i flera trådar och då är det lätt att bli villrådig var man skall skriva.

DesK
0

God Morgon! Önskar er alla en fin andra advent. Vi ska på barnkalas idag, men just nu ligger jag och väntar på frukosten 🙂

/Désirée

[Carpinus]
1

Vindarna är rätt friska, i likhet med de senaste dagarna och så verkar det förbli några dagar framåt. Men det ihållande regnet verkar ha givit med sig, åtminstone tillfälligtvis och det är fortsatt riktigt milt, +10.

#8 Tack det samma - det är till att ha det beviljat med frukostservicen! 🙂 Själv har jag just klarat av min frukost och nu har jag tagit med mig min påfyllda kaffemugg till datorn.

Maria
2

#8 Aha, det är så man ska göra. Ligga och vänta alltså…😉

/Maria

[Jimmy.L]
1

Ja det fortsätter blåsa hårt idag, Så även på Östersjön inga nya läckor men kraftiga förseningar skriver Tallinksilja främst på Helsingforslinjen. Håller mig inne idag tänkte se militärparaden i Finland om den nu sänds.

[Garntroll]
1

Jag flikar in en önskan om en trevlig andra söndagen i advent.  Trots det föga juliga vädret.

Leffe
1
[helga21]
1

# 13 Förstår det din " sportfåne" 😃

[Jimmy.L]
2

Kul med sport 🙂

[Carpinus]
1

Apropå "sportfånar" så har jag räknat mig till den skaran,  men nu vet jag inte längre…

FIFA

Friidrottsdoping

Fotbollshuliganism

"Är det här dom kallar idrott,

vill jag inte längre va´me´!"

Leffe
1

#16 Det finns bandy, hockey, tennis osv

[Carpinus]
1

#17 Sant, men utbudet tunnas ju trots allt ändå ut om fotbollen "sviker" och om friidrotten skulle försvinna från OS. Nu tror jag inte att det blir så, men det känns inte bra att se hundrametersfältet och nästan automatiskt fundera vem av dem som är dopad, eller kanske rättare sagt inte dopad…

Tennis gillar jag, men dessvärre bara om det är svenskt deltagande, så det var länge sedan jag såg en tennismatch…

Och hockeyn har ju sina problem också, så det är väl bandy, handboll  och orientering man kan fortsätta att tro på… 😉

[Jimmy.L]
1

Motorsport, eller backhoppning. Nog den tråkigaste sporten att titta på måste vara snooker men ändå sitter jag och tittar på det ibland 🤦‍♂️

Leffe
1

Sedan finns ju den härliga TV-sporten curling

[Carpinus]
1

#20 Absolut - härlig TV-underhållning!👍

[Carpinus]
1

#18 Apropå tennis - ett av mina finaste idrottsminnen var när jag och två till hade fått låna en sommarvilla i Båstad när Björn Borg deltog för första gången i seniorklassen, även om han själv hade många år kvar som formell junior.  Det var som om alla visste att det här var en blivande svensk världsstjärna, men ingen anade ju förstås hur långt han verkligen skulle gå.

Det var i den vevan han hade kastat ett paket bollar på Lennart Bergelin, något som slogs upp stort i tidningarna.  Det var svårt att tro att det var samme blyge unge man som man såg på restaurangen på kvällen stå och tala länge med den äldre damen i ställets garderob…

[Jimmy.L]
1
[[eskils_]]
1

#0 Fin bild!

Ja, Owe Thörnqvists låtar var/är jättekul. 🙂

Hänger inte alls med i sportvärlden, utom VM i fotboll och ishockey möjligen. ☺️Men vilken otroligt bra låt Galenskaparna gjorde i #15, tack för den! Fantastisk prestation bara att komma ihåg texten och alla ljudeffekter, i det tempot.

Edit. Konståkning eller pardans på skridskor tycker jag är trevligt att titta på. Och längdskidåkning.

[helga21]
4

Jag ska erkänna att jag gillar sport. Som liten satt jag och min far och tittade på allting som rörde sig på TV. TV-pucken var en självklarhet. Ishockey är min favorit och nu när KHK har gått upp i högsta ligan så kan jag inte hålla på Brynäs längre som jag alltid gjort. Men jag har aldrig varit på en ishockeymatch trots att jag bodde granne med dåvarande ishallen. Större tävlingar ser jag alltid på som OS och VM. Jag har en idrottsskada som jag ådrog mig i en skidtävling när jag reste mig från soffan och skulle heja fram Kalla😂Det finns inget bättre  än att får höra en svensk nationalsången efter en hockeymatch, särskilt mot Ryssland.

[Carpinus]
2

#25 Norge är nog på väg att krossa världens skidsport, och det kanske är därför de erbjuder Sverige U-landshjälp?

TV-pucken är kul, dessutom gillar jag Gothia Cup i fotboll. Kanske är ungdomsidrotten sportens hopp…

[helga21]
1

Ja Norge ja. Min man har många norska kollegor och några mera nationalistiska än norrmännen finns inte när det kommer till sport. Därför är det så kul att Sverige är bättre hockey - än så länge 😃

[Carpinus]
2

#27 Ja, vi får ta tillvara glädjeämnena - vi är ju bättre i bandy också! Dessutom gick vi till EM i fotboll, vilket Norge inte gjorde.

[helga21]
1

Ja vi är t.o,m världsbäst i Bandy när Ryssland inte slår oss. Och som sagt vi gick till EM i fotboll.

[[eskils_]]
2

Jättekul att vi gick till EM i fotboll, bra gjort av Zlatan m fl! Då ska jag titta och hålla tummarna.

[helga21]
3

Inte nog med att Zlatan gör mål. Han gör så snygga mål också.

Leffe
1

Jag sitter och väntar på svenska damernas VM-match mot Polen i kanal 5

[Carpinus]
1

#32 En rysare tydligen? Jag missade den…

Leffe
1
[Carpinus]
1

Ser ut som om veckan börjar bra väderleksmässigt, åtminstone är på bygden. Blåsten tycks äntligen ha dragit sin sista suck, åtminstone för den här gången, och det har utlovats sol. Redan klockan 6 var det +9, så det fortsätter att vara extremt milt för årstiden.

[Jimmy.L]
1

Blåser mycket här än men det är milt väder. Dom har lovat att blåsten ska avta fram på dagen.

DesK
0

#9 och #10 Ja, det gäller att ordna det för sig 😎 Vi turas om med att göra helgfrukostarna, den som vaknar först, går upp och fixar frullen 😍

Här ser det ut att bli vackert idag 🙂

/Désirée

[helga21]
1

Blåsten har avtagit. Men helt stilla blir det aldrig här. Lite slöjmoln på himmelen men man ser solen och +9 C.

[Jimmy.L]
1

Idag blir det ett besök vid Netonet, ska handla lite julklappar.

Schnauzertik
1

Julklappar är svårt. Till barnbarnen går det lätt men vad köper jag till min svärson i 40-års åldern?  Prisnivå 500:-

Tar gärna emot förslag

Värd för Pensionärer

DesK
1

#40 Inte så lätt, men har han några särskilda intressen? Kan en skjorta och tillhörande tröja vara något? Finns ju såda färdiga paket i en del klädbutiker.

Idag blir det en hemmapysseldag 🙂

/Désirée

[Carpinus]
1

Solen gästspelade bara en dag, idag är det åter regnigt och trist väder. +7.

[Jimmy.L]
1

#40 Biljetter till idrottsmatcher eller konserter/evemang/bio biljetter.

[Jimmy.L]
2

Musjakt.

[Carpinus]
1

Musen som röt…😃

[helga21]
1

Han reagerar på samma sätt som jag när en mus kommer springandes mot mig. Tack och lov så har jag inget vapen i handen.

Maria
2

Idag ska  jag iväg till röntgen och kom att tänka på min gamle farfar som blev 96 år.

Han sa alltid att han skulle till "ronken"😃

/Maria

[Carpinus]
1

Uppehåll, halvklart och plus 8. Hade kunnat vara värre.

[Jimmy.L]
1

Mulet men uppehåll 6 grader varmt.

[Jimmy.L]
2

Är inte förvånad att Skansen och Vasamuseet är populärast i Stockholm.

[Carpinus]
1

Regnigt, blåsigt och grått, och mörkt som rena natta fortfarande klockan nio. 8+ dock här i Göteborgstrakten.

DesK
2

#51 Samma härliga väder här och det blir inte riktigt ljust idag, så tur att vi har ett gäng adventsstjärnor, ljusbågar och levande ljus 🙂 Till och med 🐶tycker att det räcker med korta pinkrundor ☔️

/Désirée

[Carpinus]
1

#52 Skönt med resonabla hundar! 😃Har varit med om sådana som bara måste fullfölja hela sin övervakningsrunda oavsett väder…

[Jimmy.L]
1

6-7 Grader här mulet, och blåst. Lite regn i luften med. 14 dagar kvar till julafton. Ser mörkt ut att det ska bli en vit jul.

Leffe
4

I kväll anordnar vårt boråd julfest till hyresgästerna. och jag ska vara med

[helga21]
1

+ 8 C och gråmulet inget regn men BLÅST!

[Garntroll]
2

Märklig december. När jag var barn då var det minsann snö denna tid på året. Hrm vad man vill minnas i alla fall 😂

[helga21]
1

# 57 När jag ar barn på 1960-talet då var det minsann snö 😃

[Jimmy.L]
1

God morgon, 3 grader varmt ute och gråväder. Ikväll blir det bio med en kompis, vann ju biobiljetter av Leffe så dom tänkte jag använda ikväll för att se "En underbar jävla jul".

Leffe
1
[Jimmy.L]
1

#60 Tack.

[Jimmy.L]
1

Ni som bor i Göteborg får dyrare periodkort för resor med buss och spårvagn.

[Carpinus]
1

Åter i kontakt med omvärlden efter att såväl dator som telefon upphörde att fungera igår kväll - har en del att läsa in nu…

Vädret grått men uppehåll.

[Carpinus]
2

#62 Fast pensionärer fortsätter att åka gratis om de undviker att åka under vardagarnas rusningstid.

[Jimmy.L]
2

Luciatåg i helgen i Stockholm

[Jimmy.L]
2

Bion var trevlig, nu lite TV innan sängen.

[Jimmy.L]
1

Runt 1 - ute, mötte saltbilen som saltade lokala vägar här. Halt på vägbanan när man gick på den.

[Carpinus]
1

Rena förvårsvädret, här - +7, strålande solsken och vindstilla. ☀️

[helga21]
1

Inte helt vindstilla men det blåser inte kuling i varje fall och nu är det +6 C men det skulle bli kallare och vi skulle få solsken med det senare har jag inte sett något av.

[Carpinus]
1

Granstriden i Mullsjö som vi talade om i förra Storstugan slutade som en liknande händelse här på bygden, att kommunen fick punga ut med 20.000 till tomtägaren som blev av med sin gran.

[Carpinus]
1

Luciadagen inleds soligt  och det är några några plusgrader här, vilket är tur eftersom vägbanorna är våta.

Fast uppe i norra Norrlands inland verkar det vara en rejäl vinterdag med tjugofem minusgrader på sina håll. Burr! 🥶

[Jimmy.L]
1

Rund 2- på morgonen, jag förs om skallen när jag tog en tidig promenad (rakat skallen). Just nu 0 +.

[helga21]
1

Här är rena vårvädret. Solen skiner och fåglarna kvittrar och det grönskar lite varstans, det +6 C.

[Carpinus]
1

Blixthalka här i Göteborgstrakten ikväll, gäller nog att vara försiktig på gator och vägar i kväll och i morgon bitti…😮

[Carpinus]
1

Måndagsmorgonen har medfört halt väglag här, som befarat. Just nu är det en minusgrad och klart väder, men så småningom väntas underkylt regn, och då kan det bli ännu besvärligare.

Så tag det försiktigt, speciellt ni som rör er  där väglaget är förrädiskt för tillfället!

[Jimmy.L]
1

2 Grader kallt men soligt. Träffade en släkting på min promenad och stod och pratade lite skit.

[Jimmy.L]
3

Resväskor på Arlanda.

[helga21]
1

Det är där de försvinner 😃

Schnauzertik
1

#77 Har varit med om att väskorna kommit bort några gånger, men efter ett par dar har de kommit tillrätta.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

#79 Det har jag inte varit med om, men där i mot har jag hamnat i tullen för extra kontroll.

Maria
1

På tal om resväskor så en gång när sonen och jag kom hem från en resa så var väskorna borta. Vi skulle åka flygbussen plus spårvagn så det blev en lätt resa hem men bara små ryggsäckar..

Efter några timmar kom bagaget med taxi😃

Jag var väldigt glad att bagaget hade strulats bort…

/Maria

[Jimmy.L]
1

#81 Är ingen skoj att åka kommunalt med stora resväskor.

[Carpinus]
1

Lite vinterlikt idag, men det är inte snö, utan rimfrost på tak och träd. Minus två, och det varnas för morgonhalka i Göteborgstrakten.

[helga21]
1

Här har varit minusgrader - 3 C i natt och igår kväll så jag eldade i brasan men nu är det + 2 C. Fåglarna är här och äter av maten som jag lagt ut men katterna håller sig inomhus.

[Carpinus]
2

#84 "Jag fångade en räv idag,

men räven slank ur näven.

Fast lika glad ändå är jag,

men gladast är nog räven!"😃

[Jimmy.L]
1

#86 Haha ja, en passande låt 😂

[Jimmy.L]
2
[Jimmy.L]
2

Sallad inte så klimatsmart?

[Carpinus]
2

#89 Miljöskatt borde vara en självklarhet! 🙂

[Jimmy.L]
1

#90 Ja minst samma kilopris som på kött 😉.

[helga21]
1

# 88 De visade detta på SVT Blekinge vid 18.30.

[Jimmy.L]
2

#92 Grymt 🐖

[Carpinus]
1

Plus sju -mildvädret är åter, och med det dimman. Som gjort för en sovmorgon…😴

[helga21]
0

Dimma ,lite regn och  + 8 C.

[helga21]
0

# 96 Det tror jag också att det är.

[Carpinus]
1

Helgen inleds med fuktigt och milt väder, plus nio. Enligt SMHI kan det vara läge för värmerekord för december fram på söndag. 13,7 grader är den hittills högsta noteringen, satt på självaste julafton 1977 i Simrishamn, och det är samma del av landet som ligger bra till för att slå det rekordet, om man skall tro prognosmakarna.

Schnauzertik
2

Puh!  Så var årets julklappar inhandlade.

Hittade lite statistik över hur mycket vi lägger på julklappar.

Västsverige snålar tydligen mest.

http://www.di.se/artiklar/2015/12/18/vastsvenskar-snalast-med-julklappar/

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Jag bidrar till den västsvenska snålstatistiken, eftersom vi slutat med julklappar i släkten, mer än kanske några symboliska sådana.

Läste i GP vad miljonärerna helst önskar sig, och det är resor i topp, före äventyrsupplevelser och smycken. Drönare, TV-spel och motionsarmband står enligt undersökningen däremot lågt i kurs bland våra rika.

Schnauzertik
1

Vi har också minskat på julklappar till vuxna, vi lottar så att var och en ska köpa en klapp till någon annan. 

Men barnbarnen ska ha klappar vilket ofta är lätt men ibland kan det vara lite besvärligt.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

"Våra jultraditioner är inte så gamla som vi lätt tror. Jultomten introducerades på 1920-talet och Luciafirandet är ungefär lika gammalt. Redan 1928 skrev en folklivsforskare, Hilding Celander, en bok där han ondgjorde sig över hur nymodigheter som jultomten och bageritillverkade pepparkakor tvingade bort julbocken och hemmagjorda bakverk. De har "slagit den gamla julen och dess fornärvda utformning i spillror", skrev han. - Den tomte vi har i dag är inte gammal. Vi brukar lite elakt säga att han är en produkt av Coca-Cola och Disney, säger Mats Nilsson (docent i etnologi vid Göteborgs Universitet)."---

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2931581-julen-sa-forandras-firandet

Maria
1

#102 Jag har också hört att dagens tomte med den röda luvan och dräkten är en skapelse sprunget ur Coca Cola.

Innan dess var ju tomtarnas färger ungefär som på Jenny Nyströms bilder med mycket grått bland annat.

/Maria

[Carpinus]
1

#103 Coca-Colas "tomteannektering" kan vi delvis skylla på konstnären Haddon Sundblom, en amerikan vars far var ålänning och mor svenska. Här får vi veta lite mer om den historien.

Maria
2

Wow vilken konstnär.

Då kan vi ju nästan säga att Tomten är svensk😉 I alla fall halvsvensk.

/Maria

[Carpinus]
1

#105 Och företagets berömda ursprungsflaska, som firat 100-årsjubileum i år, hade ju också svensk anknytning. Den var faktiskt ett riktigt konstverk! Slut på gratisreklamen… 😉

Maria
1

Ja just det…

/Maria

[Carpinus]
3

En av fördelarna med att vara pensionär är att slippa medarbetarsamtalen! Inte ens Rudolf kommer undan - här rostas han av arbetsgivaren…🙂

https://www.youtube.com/watch?v=ml8S2782-sI

[helga21]
1

Vi har slutat med julklappar till vuxna någon gång förra seklet. Barnen fick till de blev vuxna. Nej inte våra då vi inte har några men syskonbarnen.

Nu köper vi till varandra men då min man har svårt för att veta vad jag vill ha så får jag köpa detta själv. Han får årets julklapp en robotdammsugare som kan gå omkring här mellan varven.

[Carpinus]
2

#109 Vår hembygdsförening har haft rimstuga, och så här rimmade vår intendent om robotdammsugaren:

"Denna julklapp heter duga.

Den skall fara runt och suga.

Bäst av jag kan bedyra,

att du ej behöver styra."

Det kan du skriva på paketet, så har du något att gissa på… 😃

[Carpinus]
2

Luktar nästan lite jul här ikväll efter att jag griljerat en liten julskinka, och den första skinkmackan har redan slunkit ner.

[Jimmy.L]
1

#111 Lyxigt har inte börjat med min skinka än.

[Carpinus]
1

#112 Den som spar, den har! 🙂

Hade själv bara tänkt köpa skivad skinka från charken, men när den kostade kostade 38:- kilot och jag hittade en liten på 2 kilo var det inte så mycket att förlora.

[Carpinus]
1

En riktigt blöt, mörk, blåsig och kulen lördag. Termometern visar +9.

[Jimmy.L]
1

Mulet, runt +7 uppehåll bjuds det på här.

Maria
3

Läste precis på FB

Äldreomsorg är att dela sina sorger med de äldre.😃

Anton 7 år.

/Maria

[helga21]
1

Lite mörkt för att vara över 11. ? 1+ C men inget regn och lite blåst. Men nästan inga fåglar kring fågelmaten.

Schnauzertik
2

Mörkt här också och uppehåll.

Med lite extra ljus lyckades kloklippningen också denna gång utan blodvite.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Ingen återvändo - idag är det dags att gripa sig an julstädningen! Fast något jylpyntande blir det inte, den delen av julfirandet är nedlagt, med undantag av en julduk och en julljusstake på köksbordet.

[helga21]
1

# 119 Det låter som här. Jag har tagit fram några sakar till advent. Två stjärnor och adventsljusstake och några tomtar. Städade gjorde jag igår kväll i kök och hall så nu är det bara resten kvar.

[Carpinus]
1

"120 Fastnade, inte oväntat, i den politiska polemiken - tur man har några dagar på sig att hinna med städningen… 🥵

[Carpinus]
1

En liten julhälsning [](The Band of Her Majesty's Royal Marines Portsmouth ) från The Band of Her Majesty´s Royal Marines Portsmouth skall vi väl kunna bereda plats för? Yule the waves!

[Carpinus]
3

Du har just klätt ditt altanräcke med grankvistar och lite elektriska ljuskulor och skall precis sätta i kontakten för att se härligheten när grannen mitt emot i det samma slår på strömbrytaren för sin julbelysning. Det är då du inser att du får bära solglasögon och öronproppar dygnet runt de närmaste veckorna…

[Carpinus]
1

Blåser bistert, mulet och mörkt, plus nio.

[Jimmy.L]
1

Blåst, kyligt men solen kikar fram ibland + 8 grader ingen snö till jul blir det.

[helga21]
1

Här har det klarnat upp på eftermiddagen och det blåser inte mycket och + 9.6 C.

[Jimmy.L]
1
[Carpinus]
1

#127 Hade tänkt mig ut och beskåda jättefartyget, kanske blir det istället en sväng för att beskåda systerfartyget som skall komma efter årsskiftet.

Blåsigt men faktiskt lite blå himmel och en solglimt här på morgonen, och temperaturen tycks termostatstyrd, plus nio igen.

[Jimmy.L]
2

Tänk att träffa på denna söta sak i skogen.

[helga21]
0

# 129 Usch jag tur jag inte såg den 🤪

[Jimmy.L]
0

#130 Den var väl fin, orm som husdjur det vore väl något 😉

[helga21]
0

# 131 Nej tack vare sig orm eller snok faller mig i smaken men en av min katter är specialist på att fånga dem.

[Jimmy.L]
0

En ny [Sällskapsresan](Åberg: Planer på ny ”Sällskapsresan”) kan vara aktuell.

[helga21]
0

Tittade i papperstidningen i morse för att kolla in TV-programmet och såg till min förvåning att det var  SVT Nyhetskrönika kl 20.00 och tyckte det var lite för tidigt. Kollade datumet och då stod det 30/12. De är ute en vecka för tidigt. 😃

[Carpinus]
1

Ser ut att vara omgiv av gårdagens väder här i Göteborgstrakten nu när det ljusnar denna dan före dan. Uppehåll, mulet, blåsigt, och standardnoteringen nio plus.

[Jimmy.L]
2

Dagen före julafton mycket som ska göras, skinkan ska få sin griljering, rullsyltan ska kokas, vända på laxen som gravas i kylen, ta fram den rökta laxen och varmrökta jägarmixlaxen, rökta ålen, rökt sik, i morgon ska alla alla varmrätter fixas. 🥵 Var nog enklare när man var mindre och slapp all matlagning även om det är mest fisk som äts här.

[Jimmy.L]
2

Elitserien 2012/2013 inför serien blev jag inbjuden att medverka på träffen mellan tränare och pressen

[Carpinus]
1

#137 Där var du i fint sällskap! Fast det är väl knappt någon av dem som har kvar samma funktion idag i de klubbar de representerade då?

[Jimmy.L]
1

#138 Nej, 2 lag spelar i Allsvenskan och jag tror ingen tränare är kvar i samma lag längre.

[Carpinus]
2

Högtidlig provsmakning av glöggen pågår. Förefaller vara en god årgång! 👍

Maria
2

Härligt med glögg. Julkänsla infinner sig.🙂

Min man står precis och hackar ihop sillsalladen efter att saltsillen urvattnats.

Själv har jag gjort färdigt skinkan och ska strax ge mig på långkålen av skinkspadet.

Jag har gjort gravlaxsåsen, den stekta strömmingen är inlagd och ikväll ska jag göra äggosten.

/Maria

[Jimmy.L]
1

Skinkan klar, Även jag har stekt inlagd strömming. 

Istället för gravlaxsås köper jag en kryddblandning och blandar det med creme fraiche.

Maria
1

#142 Visst är det gott med stekt inlagd strömming😉

Det lät som en god variant till laxen.

/Maria

[Jimmy.L]
1

#143 Speciellt om man fiskar upp det själv.

Maria
1

#144 Åh så härligt.

/Maria

[Jimmy.L]
1

Varje vår och höst fiskar jag strömming.

Maria
1

Mycket har jag fiskat men aldrig strömming.

/Maria

[Jimmy.L]
1

Jättekul att fiska strömming och man kan fiska från båt eller från land. Jag fiskar från land bara kasta ut och veva in. Kladdigt är det med all fjäll som fastnar överallt.

Maria
1

Det som är så roligt att spinnfiska.

/Maria

[Jimmy.L]
1

Kvinnorna försöker sjunga "Stilla natt" – samtidigt som de får en orgasm.

http://www.expressen.se/omtalat/kvinnorna-forsoker-sjunga-stilla-natt--samtidigt-som-de-far-en-orgasm/

[Carpinus]
2

Någon har skickat en sådan där trevlig popuptomte  men iFokus låste sig, så jag kunde inte se vem den var ifrån. Kunde bara läsa "tack för hjälpen". Kan därför bara tacka för omtanken, vem som nu skickade den.

#150 Man kanske skulle ha gått på den där julkonserten trots allt?

Maria
1

#151 Du kan kolla inne på din sida och välja "mina presenter" så ser du vart tomten kommer ifrån😉

/Maria

[Carpinus]
1

#152 Aha, tack! 👍

Har kollat och skall nu skicka en hälsning i riktning mot min gamla födelsebygd…

[Carpinus]
1

Denna morgon skiljer sig något från de senaste: dels är det rena köldchocken ute, plus sju mot de plus nio man vant sig vid, dels är det julafton. Hoppas er julafton blir riktigt god!

Maria
1

#154 Haha, ja det är riktigt svinkallt😃

God Jul på er alla nu denna julafton 2015.

/Maria

[Jimmy.L]
1

God Jul på er där ute, ät nu en massa gott och ni som öppnar paket hoppas ni får det ni önskar er.

[Jimmy.L]
1

Ja nu är våren här.

[helga21]
0

# 157 Ur led är tiden 😃

[Carpinus]
2

God fortsättning på helgen!

Hemma efter en lugn kväll, men hemfärden var lite kämpig, med trettio minuters promenad i ösregn och hårda vindbyar.☔️

[Jimmy.L]
1

#159 Trodde ni i Göteborg var vana vid det 🙂.

[Jimmy.L]
3

Inte alla var glada över sina julklappar.

[Carpinus]
3

160 Nja, monsunregn på julafton är nog inte så vanligt ens här…🙂

[Jimmy.L]
5

Hittade detta Twitterkonto som jag skrattade åt.

Handlar om citat från olika betyg av hotell på resmål.

• "Det stod ingenstans i beskrivningen att det BARA skulle vara tyskar på hotellet."

• "Underbar service förutom när hotellet fattade eld."

• "Inget svenskt internet på hotellet!!"

• "Det var tjock-tv på rummet, trots att jag är premiumkund!!!"

😂

[helga21]
2

Gör om det här om ni kan 😃

[Carpinus]
1

Jag är glad som lyckas böja mig ner och knyta skorna, så jag tror inte jag skall försöka mig på det där…😃

Maria
1

# 164 Jösses😮

/Maria

[Jimmy.L]
1

#164 Så vig är jag inte 🥵

[helga21]
1

Det är en vän till oss från Polen😃

[Carpinus]
3

#168 Anlände han i det skicket, eller slog han knut på sig när han kommit hit? 😃

[helga21]
1

# 169 Han log knut på sig själv när han kom hit. Min man konstaterade att om han hade lyckats med detta så hade det behövts en ortoped för att få upp honom igen.

[[eskils_]]
2

#169 😃 (Kanske låg inslagen i en julklapp?)

[Carpinus]
1

Som konstaterats i vinterdagboken har vi nu fått vinterns första snö här i Göteborgstrakten. Och så kan vi notera att av halmbocken i Gävle nu endast återstår själva ställningen efter att halmen  eldats upp i natt. En man greps med svedda ögonbryn och luktade en blandning av bensin och alkohol enligt uppgifterna, så det lutar åt att man hittat marodören… 

Nöjdast denna dag är väl barn med kälkar i sin ägo, sporthandlarna och de som anmält sig till Vasaloppet 2016.

En annan nyhet är att resterna av julskinkan nu slutat som infrusna tärningar, för användning i kommande omeletter och pytt i panna.

Här är fler tips på vad man kan göra med julmaten som blev över.

[Jimmy.L]
0

Ingen snö här en men det skulle komma fram mot kvällen.

[helga21]
1

Här har vi +5,4 C så blir det någon snö här så smälter den bort.

Maria
2

Idag är det runt nollstrecket ute.

Jag ska strax bege mig till Sahlgrenska för inskrivning. Operation blir imorgon. Så det blir en annorlunda nyår i år.

/Maria

[Carpinus]
2

#175 Hoppas vi får höra av dig med positiva rapporter snart igen - ha bästa möjliga nyår, på sjukhuset eller om du är åter hemma då!

[Jimmy.L]
2

#175 Lycka till hoppas allt kommer gå bra.

Maria
2

Tack ska ni ha. Det brukar bli bra och jag är ju en naiv optimist😉

/Maria

[Carpinus]
1

Några plusgrader, sol och lätt blåst innebär att det tunna snötäcket sjunger på sista versen för den här gången.

En rejäl vintersnuva har infunnit sig. Det är väl nattvandringen i regn och blåst på julnatten som fått konsekvenser…

[Carpinus]
3

Stänger Storstugans jultråd för året med den här lilla fina julfilmen.

Tråd nummer 7 finns här.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer