Väderbiten - tråd 1
Varmare juli än normalt hittills påstår TT. Inte direkt den uppfattning jag har från min utsiktspunkt på västkusten i alla fall…
"Det kanske inte känns så när du sitter inlindad och huttrar i en filt på stranden eller stegar runt i en väl tilltagen tröja. Men enligt statistik och tabeller är årets juli hittills varmare än normalt.
Många klagar på att årets sommar är dålig. Den är inte tillräckligt varm och dessutom fylld med skurar och moln. Men vädret är det egentligen inget fel på, det beter sig helt normalt - förutom att det har varit lite varmare än vanligt."---
Vi har sol just idag, men sen blir det åskväder igen i flera dagar :(
Jag minns en 17:e juni i Gävle. Det snöade och haglade , så ett konditori fick hagel in i butiken. Jag skulle fira min hunds födelsedag och köpte en tårta då :)
"Häftigt snöfall har orsakat elavbrott och trafikkaos i New South Wales i östra Australien, och omkring 50 skolor har tvingats stänga.
Mest överraskande är att staden Stanthorpe i delstaten Queensland fått uppemot åtta centimeter snö. Det var den första snön invånarna i staden upplevt sedan 1984, enligt den australiska väderlekstjänsten, skriver The Canberra Times."---
Meteorologerna på danska DMI spår att augusti och september kommer att bli soliga. Hoppas att de har rätt, och att vi får en släng med av sleven! ☀️
Härligt med klara höstdagar i Sverige!
"Det är kört. Juli månad 2015 kommer inte att bjuda på något riktigt högsommarväder. När SVT:s meteorolog tittar på tiodygns-prognosen är regn det återkommande temat för resten av månaden.
– Det man kan hoppas på är väl augusti, men det är lite för tidigt att säga än. Under juli så kommer vi inte få några riktigt höga temperaturer och heller inte några långvariga uppehåll, säger meteorologen Nils Holmqvist."---
Det låg väl lite i luften?
"Juni månad blev den varmaste sedan mätningarna började för 135 år sedan, meddelar vetenskapsinstitutet National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) i USA i sin månadsrapport. Det är global statistik det handlar om, och det förra junirekordet sattes i fjol."
Ändå var vi med och drog ner snittet…🥶
"Väderprognosen visade strålande sol till helgen. I verkligheten regnade lördagen bort.
SVT:s meteorolog Nils Holmqvist vet allt om skakiga prognoser och varför man inte ska lova 25-gradig värme till göteborgare.
- Man får vara lite luddig, säger han.
SMHI är inte ofelbart. En prognos på måndagen om tisdagens väder har en träffsäkerhet på i genomsnitt 82 procent, och när vädret fem dagar framåt förutspås ligger siffran på 73 procent."---
Ser ut som om vi går en regnig och blåsig helg till mötes i stora delar av landet.
"Det kyliga sommarvädret har sina fördelar. Hittills i sommar har det åskat mindre än en tiondel så mycket som samma period i fjol. Hos försäkringsbolagen gläds man över att åskskadorna minskar rejält."---
"– Så här långt ser det mycket bättre ut i år, så det finns någonting positivt med den här ovanligt kalla sommaren, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar i Uppsala."---
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Helgen kommer att bli blöt i hela Sverige. På lördagsförmiddagen rör sig ett regnoväder in över södra Sverige som kommer att ha nått fram till norra Norrland på söndagskvällen.
– Hela landet kommer att få en ordentlig påhälsning och på sina håll kan det bli 40-50 millimeter nederbörd, säger Johan Groth på vädertjänsten Storm."---
"Efter en ur soldyrkarens synpunkt bedrövlig helg vankas nu en vecka med nästan lika trist väder. Ostadigt och regnigt, gråa himlar med blygsamma temperaturer. Men, nästkommande veckoslut kan bjuda på en kyss av sommaren med uppehåll och sol i hela landet."---
Egentligen borde man inte gnälla över sommarvädret - det är som det är, vare sig man vill eller ej. Men ändå - det går inte att undgå att känna lite besvikelse! Jag träffade en bekant häromdagen. Hon och hennes man har inte råd att åka utomlands, och nu går hon tillbaka på jobbet i morgon efter långsemestern. Jag märkte att hon var sorgsen när hon konstaterade att det skall bli skönt att gå tillbaka i jobbet - inte för att hon var utvilad, utan för att "man lika gärna kan vara där i det här vädret".
För egen del är jag ju ständigt ledig och kan ta tillvara på uppehållen. Men nog känns det ledsamt att inte kunna njuta av tornseglarnas hissnande uppvisningar från första parkett på balkongen en ljummen sommarkväll! Man hade ju längtat efter deras återkomst, men de konstaterade på tidigt stadium åt vilket håll det lutade och drog iväg i ogjort ärende. Tror att det är andra gången på tjugo år som jag upplevt att de häckningsstrejkar. Hoppas de har bättre tur med vädret nästa gång de återvänder, i slutet av maj nästa år…
Ovädersmoln, egen bild.
#0 Ramlade in i den här tråden och istället för att skriva någonting om vädret måste jag fråga om bilden. Visst är det Fässbergs kyrka i Mölndal?
#16 Du har så rätt - både vinter som sommar! Trots att jag inte är medlem av svenska kyrkan är jag intresserad av kyrkobyggnader, såväl deras historia och arkitektur, och jag har tagit en del bilder för mitt blotta nöje.
(Bilden är ett årstidsmontage och bearbetad i lätt vattenfärgseffekt).
#17 Jo, jag såg att det var en sammansmält vinter- och sommarbild. Riktigt skickligt gjort. Och trevligt att den är tagen från rätt håll så man slipper se det hysteriskt fula parkeringshuset.
#18 Ja, parkeringshuset är inte vackert…
Sahlinshusets tillkomst har ju dessutom gjort att kyrkan inte kan fotograferas från så många vinklar som tidigare.
#19 Du har rätt, höghuset är inte vackert det heller. Värst är nog att det är så malplacerat. På en annan plats, där det inte skulle konkurrerat med kyrkan om uppmärksamheten, skulle jag nog tyckt att huset var okej.
#21 Det var precis det där jag menade. Det ser inte klokt ut, och när man kommer ihåg hur det såg ut innan blir det ännu värre. Jag gillar inte alls vad de har gjort med centrum, och ännu värre lär det bli framöver… Att jämföra med hur det såg ut förr http://kmb.raa.se/cocoon/bild/show-image.html?id=16000200162817
"Regn är inget semesterfirarna önskar sig, men dåligt badväder får bönderna att le nöjt, för det är ett steg mot lyckad skörd. Speciellt i Ljungbytrakterna tycker Lars-Ove Johansson, ordförande för LRF Sydost, att det hittills ser mycket lovande ut.Enligt honom har skörden varit ganska bra de senaste åren, men i år är den överlag ännu bättre - eller ser ut att bli."---
#23 Ja, nog blev det åska alltid! Inte så många knallar, men tillräckligt för att ett blixtnedslag skulle orsaka ett femtio minuter långt strömavbrott i Göteborg, vilket inte är så vanligt. Stillastående spårvagnar, blinkande trafikljus, mörklagt på centralstationen och personer som fått hjälpas ur åkattraktioner på Liseberg har inrapporterats.
Åter en positiv effekt av rådande väderlek: " Årets kyla och regn uppskattas inte av alla men ser ut att kunna bidra till en bra skörd av raps och spannmål i Skåne i år, rapporterar SVT Nyheter Skåne." Detta meddelas i ett TT- telegram som avslutas: "Det som skulle kunna hota skörderesultatet nu är en period med kraftigt regn." Fast det är väl ingen fara med den saken? ☔️
#26 Jag vet inte hur det är i Skåne, men här i västsverige gillar det att regna i alla fall.
#27 Sannerligen! 😮
Egentligen har det väl inte med vädret att göra, men vi blev lätt omskakade av ett litet jordskalv här i Göteborgsområdet tidigare i kväll. Födde några minnen och associationer hos mig, som jag skrev ner här.
Vi satt och såg på TV. Helt plötsligt började det mullra och golvet vibrerade kändes det som och några glas som stod ihop började klirra. Vi hann ut i trädgården innan det avtog och katterna såg väldigt förvånade ut och hade intagit "taxform" vilket signalerar fara och färde😃
Vi bor ju nära Älvsborgsbron så jag trodde nästan att det var någon explosion i något raffinaderi på Hisingssidan men kollade nätet och efter en kvart var nyheten om jordskalvet uppe.
/Maria
"Tycker du att sommarvädret har varit uselt? Din kritik mot vädergudarna kan i så fall vara befogad. I juli har det nämligen regnat mer än normalt i nästan hela landet.
– Det är egentligen bara en liten del av Sverige där det har regnat under det normala, säger Emelie Karlsson, meteorolog vid SMHI.
Mest regn fick Kvarn i Östergötland där dygnsnederbörden uppmättes till 54,7 millimeter den 29 juli.
Många har dessutom huttrat och kallat den här sommaren för kylig. Men temperaturerna för juli ligger faktiskt nära månadens normaltemperaturer."--
Jaaa, denna sommaren har varit riktigt "pissig" Ursäkta uttrycket😉
Mina odlingar har inte blivit vad de ska och det som helst inte ska växa trivs men det andra ser ledset ut.
/Maria
#33 Ja det där med odlingarna känner jag igen. I år är det katastrof.
#33 Ja, man måste nog vara väderstatistiker för att tycka att den här sommaren varit okej… 😮
"Blå måne" ikväll, fast det är halvmulet ute så jag tror inte man får se så mycket av den. Såg dock månen igår, och jag tyckte den verkade full redan då…🙂
Krogarna tycks klara sig i alla väder…
Det kunde ha varit värre: "Vädersajten Accuweathers meteorolog Anthony Sagliani twittrar att Cox's Bazar, nära burmesiska gränsen i Bangladesh, fått nästan 1 500 millimeter regn sedan den 22 juli - motsvarande långt över en normal svensk årsnederbörd."
"Måndag morgon är många tillbaka på jobbet efter en semester med uruselt väder. SMHI må försöka slå i oss att sommarvädret varit ganska normalt, men det har inte varit många dagar i följd då man säkert kunnat lämna regnkläder och paraply hemma. Man kan undra hur vi kommer klara den mörka hösten.
Fast generellt sett kommer det att gå bra.
– Vi mår inte så jättemycket sämre på grund av dåligt väder, säger Mattias Lundberg, docent i psykologi vid Umeå universitet."---
#39 "Att känna motstånd inför att gå tillbaka till jobbet efter sommarsemestern är helt naturligt. Det menar KBT-psykologen och psykoterapeuten Dan Katz från Stockholm."---
"Hur ska man då råda bot på sin jobbångest? Enligt Dan är svaret enkelt: Det går inte. – Man får istället lära sig att förhålla sig till den. Nummer ett är att inte tänka att det är något större fel på en. Man kan inte ta bort känslor, utan de är en del av livet."---
Nu "lagom" till semestern dessvärre är slut för många, verkar det komma en liten värmepust. Det har medfört att tornseglarna som fått sin häckningssäsong förstörd till sist ändå har kommit tillbaka. Det känns nästan hjärtskärande att se dem utan ungfåglar i sällskap i år…
_ "I 70 år har Sven Bruhn fört statistik över vädret i Kristinehamn. Förra året fick juli månad se många fina dagar med över 20 grader i medeltemperatur. I år har dock förhållandena varit sämre.
– Vi har haft en medeltemperatur på 15,8 grader, vilket är precis samma som år 2000. Dock har det sett lite värre ut på nederbördssidan där vi har fått stå ut med 130 millimeter regn under månaden, säger Sven."---
"Redan som 15-åring började Sven Bruhn föra statistik över vädret och temperaturerna. Anledningen var att han i samma veva skaffade sin första segelbåt och därför var beroende av att veta hur vädret såg ut."---
"– Jag mäter temperaturen på morgonen, eftermiddagen och kvällen. Sedan håller jag koll under dagen vare sig det är mulet eller klart. Jag noterar om det regnar och hur intensivt skyfallet i sådana fall är, säger han."---
"Sven menar dock att årets juli inte har varit allt för illa. Han säger att vi har fått en hel del sol och det finns år då kylan har varit värre.
– Allting handlar ju om vilket perspektiv man ser det ur, säger han, och fortsätter:
– Den kallaste sommaren hade vi 1987, då var det bara i snitt 12,7 grader varmt. Egentligen tycker jag att vi ska vara nöjda med den här sommaren, avslutar han."_
"De sena semesterfirarna verkar ha dragit vinstlotten i år. En mer stabil sommarvärme är på ingång - framför allt i södra Sverige.
– Det kan bli 25 till 30 grader, säger meteorolog Martin Hedberg."---
"Egentligen förstår jag inte varför vi bryr oss så mycket om alla väderprognoser. Kan vi inte bara köpa det väder som blir? Fast det är klart, vi vill ju ha bra väder. På sommaren ska det vara soligt och varmt. Det ska inte regna och vara 12 grader varmt.
Så precis som många andra så väderprognosknarkar jag. Jag nöjer mig inte med att kolla på bara ett ställe. Nej, jag kollar smhi.se, jag kollar yr.no. ( Det sägs att yr har bättre väder än smhi. Jag vet inte om det stämmer. Och även om det är bättre väder på yr än smhi så gäller det ju att det stämmer i verkligheten också och inte bara på internet.) Jag kollar klart.se, jag kollar en app på telefonen som kort och gott heter väder. Jag kollar på tv-nyheterna och jag lyssnar på radion."---
"Men jag har inte gett upp hoppet. För i de där väderprognoserna tycks det alltid finnas en liten gnutta hopp. Det talas om att en högtrycksrygg kan växa in. Hittills har jag inte sett den.. Det kommer något annat lågtryck i vägen och vips är sommaren skjuten på framtiden. Igen."---
På SLA finns det en riktigt väderbiten krönikör!
Visste du att Klippiga Bergen har betydelse för vädret här hos oss? Jag gjorde det inte, men hittade uppgifterna i en artikel från SMHI.
För det mesta när det väntas hända något spännande på himlavalvet så brukar det vara mulet här hos mig, men när rymdgruset som kallas Perseiderna brakar in i atmosfären ikväll verkar det bli klar himmel Det utlovas chans till bortemot 100 "stjärnfall" i timmen så det blir väl till att slå sig ner på balkongen när mörkret fallit i hopp om att få se åtminstone något litet bloss. Jag har minst en önskan i beredskap… 😉
#47 Nej, något stjärnfall blev det inte för mig. Nu skall sägas att jag bara var ute en ganska kort stund, dels vid 23-tiden och dels vid tvåtiden, men det verkar som stadsljuset förstörde sikten. Det var i alla fall ett försök… 😐
"Hur har din sommar varit? Du har väl inte njutit för mycket av den, när den väl tittade fram? Du lydde väl alla typiskt svenska varningar för hur farlig den kan vara?"---
"Så hur var din sommar? Själv smörjde jag in mig med solfaktor 50, fyllde vattenflaskan, satte på solhatten och for till stranden. Där kastade jag mig i det grunda vattnet innan jag gick upp och satte mig i skuggan. Jag överlevde sommaren. Den var faktiskt riktigt härlig."
Britta Svensson i Expressen
Egen bild.
"Ljuvlig sensommarvärme, ljumma brisar och - skolstart. Sommaren kom på allvar först i augusti i år, och av prognoserna att döma så stannar den åtminstone en vecka till. Efter en blöt och kall juli kom så en solig och ljum augusti, och sommarvädret ser ut att hålla i sig. -Det är ett mäktigt högtryck som ligger över oss nu, och det ser ut att bli fint väder över helgen och in i nästa vecka, säger Elisabeth Saarnack, jourhavande meteorolog på SMHI."---
Inte trodde man att man skulle uppleva torka den här sommaren, men nu börjar faktiskt gräsmattorna gå lite i gult! Vädret påminner starkt om augusti för 20 år sedan, då VM i fri idrott gick i Göteborg och det var högsommarvärme under hela VM.
(Bara det inte i november blir som den 17 november samma år, då Göteborg upplevde den berömda monstersnöstormen… 🥶)
"Passa på att njuta av sista dagarna med sol och värme. För nu står lågtrycken och väntar runt hörnet.
– Hösten är på väg, säger Solbjørg Apeland på väderinstitutet Storm."
Dimma tidigt på morgonen, igår var det även småkyligt med endast 7-8 grader. Björkens blad utanför mitt fönster börjar bli gula.
#53 Ja, jag trodde vi skulle få en grön höst när vi fick så mycket regn ett tag, men nu ser det ut som om lövfällningen blir normal eller rent av tidig.
Skönt i alla fall med den här varma perioden, jag tror vi behövde den för att "ta oss igenom vintern"…
_"Under tio veckor har väderjämförelsetjänsten Climendo för Aftonbladets räkning mätt träffsäkerheten för fem stora vädertjänster som levererar prognoser till några av de populäraste väderapparna: Svenska SMHI, Norsk Meteorologisk Institutt (Yr), amerikanska Weather underground (Wunderground), Finska Foreca och amerikanska Weather Trends 360 (W360)."---
"Bäst har det gått för Foreca, som haft 86,9 procents rätt när det gäller temperaturen i endygnsprognoserna. Det kan jämföras med SMHI som bara hade 79,7 procent rätt."---_
"Växjö placerade sig näst sist i årets solliga i SVT. Nu vill kommunpolitikern Jon Malmqvist (KD) att reglerna för ligan ses över eftersom han tycker att de är orättvisa.
– Många har en bild av Växjö som en stad med dåligt väder, och det är delvis solligans fel, säger han till Smålandsposten."---
#56 Eftersom jag struntat i solligan har jag inte haft en tanke på att de har dåligt väder i Växjö. Däremot funderar jag nu på vad det är för sorts politiker de har där.
_"– Högtrycket ger vika. Det finns inget i vår tiodygnsprognos som tyder på att sommaren kommer tillbaka, säger Ingrid Nenkert, meterolog på SVT."---
– Nu är sommaren över. Det man kan hoppas på är lite brittsommar senare i september.
Men som vanligt finns det en positiv aspekt av väderomslaget.
– Det är väldigt torrt i markerna. Så naturen behöver det här regnet, säger Ingrid Nenkert."_
Idag kan man säga att det regnar i Göteborg. Utan uppehåll och trädgården börjar snart likna en liten pool.
/Maria
Har slutat att regna i Göteborgsområdet nu på middagen, fast man blir lika blöt ändå om man beger sig ut - luftfuktigheten är nästan subtropisk för tillfället…
Soligt i Stockholmsområdet.
"Extremväder får visserligen betydligt allvarligare konsekvenser i andra delar av världen - men har ställt till med stora problem även i Sverige och resten av Norden. Det ökade hotet är därför ett av huvudämnena när de nordiska räddningstjänsterna i september har konferens i Göteborg. Målet är att bli bättre rustade för de framtida utmaningar extremvädret kan innebära.
– Det blir allt vanligare med de här extrema vädersituationerna i alla de här länderna. Det är gemensamt för oss alla och därför också varför vi har det som ett tema på konferensen, säger Jan Wisén, biträdande avdelningschef på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB."---
Egen bild.
Åkte moped i kortärmad tröja i går kväll i ca 2,5 mil kallt var det. hösten står inte långt borta.
#63 Ja, det slog om snabbt från högsommar till höst på många håll! Här i Göteborg regnar det ihållande, och mer lär det bli…☔️
När SMHI (via TT) sammanfattar sommaren 2015 fastnar jag för dessa nyckelmeningar:
"Sommaren i år sticker inte ut som vare sig jättekall eller jätteblöt."
"Karaktäristiskt för sommaren 2015 har varit de stora variationerna, och just därför kan det vara svårt att prata om medelvärden."
"Sommaren i år anses således inte ha utmärkt sig alls."
För egen del vill jag nog ändå beteckna den som kall och regnig, även om den ryckte upp sig på slutet. De som hade sin ledighet under industrisemestern kanske håller med…
Sådär kall tycker jag inte den har varit minns en sommar då det endast var 6 grader början av juni.
Jag upplever sommaren som ganska OK men jag saknar det riktiga värmen i lite längre perioder.
Trädgården har tagit stryk av allt regnande och blåsande, mördarsniglar och att det blev varmt ganska sent så att fröer hade svårt att komma i takt. Vissa saker växer som sjutton medan andra har svårare att trivas.
/Maria
Andra dagen i rad nu med mulet väder och regn. Brorsan åkte till USA igår och LA dit hade man nog velat åkt när man tittar ut.
#68 Ja, hösten har inte varit välkomnande så här långt, men nu har solen vågat sig fram här lite försiktigt här på västkusten. Fast vädret är nog bättre på den amerikanska västkusten! 🙂
Dags att se över vant- och mössförråd inför vintern?
"Forskere forudser, at vi til vinter kommer til at opleve et af de kraftigste tilfælde af vejrfænomenet El Niño i nyere tid. Australierne kommer til at svede under de høje temperaturer, mens vi i Danmark skal forberede os på en kold vinter."---
"I stora delar av Sverige är det fortfarande sommarvärme men längst upp i norr har vintern redan visat sig. Vid Låktatjåkko fjällstation i närheten av Björkliden i Lappland föll under natten och morgonen de första snöflingorna för säsongen.
Malin Hagberg, värd på fjällstationen, säger att det är den första snön för hösten som lägger sig.
För mig är det alltid en glad överraskning när snön kommer. Det blir en förändring, det blir ljust, och det är en början på vintern, säger hon."---
Det bjöds på ett rejält åskoväder här i går kväll, det small bra högt så man trodde hela huset skulle rasa och blixtrade en massa samt regnade.
#73 Lite skillnad mot det väder vi haft på sina håll här hemma idag, med skyfall och översvämningar…
Fast här på västkusten klarnade det upp i morse, och efter några timmars blåsväder mojnade vinden och det blev riktigt skönt, med hög klar luft men ändå inte särskilt kallt. Och nu ser det ut som om ett högtryck är i annalkande - verkar lovande!
Egen bild från tidigare översvämning.
Ja i går var det ruskväder och idag är solen framme dom säger att i veckan kan man få känna av sommarens sista värme.
"Nu är det många som njuter av det soliga septembervädret. Och enligt väderobservatören Ingemar Vänerlöv finns det en stor chans att det kommer fortsätta vara varmt under september månad."---
En får tacke i så fall! 😎
"En gammal myt säger att om rönnen har många bär blir det en kall vinter. Ingemar Vänerlöv säger att detta bara är gammal folktro som det inte finns några vetenskapliga bevis för.
– I Norrland säger man dessutom tvärtom: att mycket rönnbär innebär lite snö, säger han."
Egen bild från Vrångö.
"De som uppskattar sol och värme kan förbereda sig på en besvikelse. Även om merparten av Sverige fortfarande på pappret åtnjuter sommartemperaturer, drar i veckan riktigt höstrusk in över vårt avlånga land. – De extremt höga temperaturerna som vi har haft är definitivt förbi, säger SVT:s meteorolog Joel Mellin."---
Är trevligt med hösten ändå fast det är kallare ute.
TV-meteorologen Nils Holmqvist tycks intressera en stor tittarskaran av andra skäl än sina prognoser, och hans utseende kommenteras vällustigt dreglande även av kvällspressens reportrar i termer av "allas vår hjärtekrossande meteorologhunk". Själv tycker jag att Deana är söt, men sådant trodde jag inte att man fick säga nuförtiden…😍
Det är grått och mulet idag samt blåser och regnar.
Här på västkusten var det blåsigt, fast ändå rätt varmt igår. I natt har det regnat ganska mycket, men just nu verkar det vara uppehåll även om de regntunga skyarna hotar med mer nederbörd.
_"Den uppbromsning av den globala temperaturökningen som inträffade i slutet av 1990-kan vara över. Både temperaturen och nederbörden kommer att påverkas av de stora globala förändringar av världens klimatsystem som pågår just nu, skriver den brittiska vädertjänsten Met Office på sin hemsida."---
"Paradoxalt nog kan den globala uppvärmningen resultera i att somrarna i Europa blir kallare, åtminstone en tid framöver."---_
Solen är framme idag och det ser ut att bli en fin dag.
Här i Göteborgstrakten måste det ha regnat rejält på efternatten. Nu är det uppehåll, men regnmolnen hänger som blågrå draperier i alla riktningar.
Jag har varit uppe en del inatt och det har som sagt regnat rejält emellanåt.
/Maria
I morgon blir det sydväst på, och det inte bara på Åstol! Då kommer nämligen ovädret Henri, som tidigare under sin tillvaro var en tropisk storm. I Norge går för övrigt Henri under namnet Petra, meddelar GP.
Sol igår ren idag, varannan väder bjuds det på här.
Lite våtvarmt väder i Göteborgstrakten idag, ömsom skurar, ömsom sol, men nu verkar det vara solen som tagit över helt.
Idag är det höstdagjämning, men med utlovade sexton grader och utsikter till sol fram på middagen här i Göteborgstrakten känns det ändå som lite bonussommar. 😎
Dis och dimma nu på morgonen, där solen förgäves försökt tränga igenom molnslöjorna. Verkar dock inte bli något regn av det hela.
"Snaw", "sneesl" och "skelf". Det är några av lågskotskans 421 ord för snö, mångdubbelt fler än inuiterna som har drygt 50, enligt forskare från Glasgow University.
Det är alltså inte bara i Sverige som man talar mycket om vädret.
- Antalet ord och alla språkliga variationer på det visar hur viktigt det var för våra förfäder att kommunicera om vädret, det kunde så enkelt påverka deras försörjning, säger Susan Rennie, föreläsare på universitetet."---
Mulet och regn bjuds det på här i dag.
Ruggans ute idag ….. Igen ……. Tur att man har tak över huvudet , finns ju dom som lever utomhus .
_"Det är ytterst sällan allmänheten har möjligheten att få se en sådan föreställning som månen kommer att bjuda på under natten till måndagen den 28 september.
Klockan 02.00 kommer månen att vara extra nära jorden och upplevas som extra stor – en supermåne."---
"Månförmörkelsen av denna supermåne kommer att inträffa en timma senare. En så kallad blodmåne, när jorden placerar sig mellan solen och månen. Fenomenet kommer att pågå fram till 05.30."---_
Peppar, peppar så ser det ut att bli klart väder här i Göteborgsområdet den natten, så det kan nog vara läge att försöka få en glimt av skådespelet.
Solsken i Göteborg idag, men man behöver komma i lä för att känna solens värme, för det blåser rätt friskt och vinden känns inte speciell varm. Men det får duga för att vara i slutet av september! 😉
-Högtrycket håller i sig veckan fram över i hela södra Sverige. Det kommer att bli ganska varmt med dagstemperaturer på cirka 15 grader, säger Ian Engblom, meteorolog på Foreca."---
"Även till helgen ser det ut att bli bra väder, ända fram till Birgitta-dagen på söndag. Vilket innebär att vi får en så kallad Brittsommar i år, som alltid bjuder på skönt väder."---
Jättefin solig höstdag hos mig i Medelpad 😀
Ny månad, och oktober ser väl ut att inledas rätt milt och skönt i ganska stora delar av landet. Men vad är "normalt" oktoberväder egentligen? Det ger SMHI svar på här.
Väldigt skönt väder på förmiddagen men vid lunch tog vinden tag i en.
Här har det varit mulet, blåsigt och kyligt de två senaste förmiddagarna, men eftermiddagarna har varit fina.
Säsongens första snö har fallit i Kiruna. NSD har bilder.
Hög klar luft o soligt , vinden har mojnat efter stormen igår eftermiddag/ kväll . Träden ligger som plockepinn i skogen 😳
_"Sociala medier svämmar över av vackra solnedgångar längs Västkusten. Anledningen är lika enkel som himmeln är vacker. "---
_
"– Varje våglängd representeras av en färg. Långa våglängder är röda och korta våglängder är blå, säger SMHI: Markus Sjöstedt och fortsätter:
_– Vid en solnedgång när solen står lågt på himlen färdas ljuset en längre sträcka genom atmosfären innan den träffar våra ögon. Då sprids de korta våglängderna, de blåa, bort och vi får då röda solnedgångar."
_
Egna, inte dagsfärska bilder.
Just nu lär man kunna se norrsken långt ner i södra Sverige, men så här i storstan kanske det inte blir så mäktigt. Då går det att trösta sig med webcam från Porjus med norrsken istället. Nu verkar visserligen ett par av kamerorna vara ur funktion, men några är förhoppningsvis i drift.
Jag såg Norrsken för många år sedan i sommarstugan i Ödsmål. Vi stod ute och det svepte stora vita ljussken över himlen.
Vi bodde ganska nära Stenungsund så jag trodde först att det kanske var några enorma strålkastare och något evenemang men dagen efter så stod det i tidningen att man hade kunnat se norrsken långt söderut.
/Maria
#106 Ja, det är ett mäktigt skådespel! Jag såg det bland annat i min barndom en vinter i Värmland, och det var fantastiskt att stå i snön och se de här färgstarka draperierna på himlen och sprakandet som hördes.
I helgen kan det vankas norrsken även för västragötalänningarna.
Apropå det så måste jag plussa för den här filmen på BBC Weather, där valar leker i norrskenet. Fantastiska bilder!
-1 På morgonen när jag steg upp.
#110 Vi går mot bistrare tider…🥶
#111 Ja snart kommer snön.
Julen i Danmark blir grön och det räcker om danskarna tar ut sina snöskyfflar i januari 2016, meddelar DMI i en prognos som sträcker sig en aning längre än den här veckan ut.
#113 Men i delar av Tyskland verkar vintern ha kommit tidigt…
Hösten har varit ovanligt torr här på västkusten, men idag föll det ett stilla regn vid lunchtid, även om det knappast förslog så mycket. Nu verkar det i alla fall vara ett mer sammanhängande regnområde på väg häråt.
#113 Mera långtidsspådomar…
"Den här vintern kan komma att bli svinkall. Ett högtryck över Skandinavien och en kraftig El Niño kommer göra den här vintern riktigt kylig, enligt Accuweather.
– Det skulle kunna vara så att det blir en mild vinter i början och sedan kallt under en viss period, säger meteorolog Martin Hedberg."---
Första höststormen för året på västkusten kan vara ett faktum på onsdag.
"Gasol, infravärme, fläkt eller en hederlig brasa. Trots att hösten tagit ett fast grepp om trädgården går det att hålla värmen på altanen eller uteplatsen. Kvällsposten har tittat på några alternativ."---
För min del blir det ett värmeljus i en liten keramikkruka på balkongen. Blir det kallt så går jag in.
Jag avskyr att frysa och till min stora glädje så har vi numera en braskamin och det är så lyxigt att elda.
Vi har ett extraelement i uterummet för katterna och de övervintrande växterna men jag håller mig helst inne framför brasan😃
/Maria
#117 Det blev väl inte så mycket till storm, och i jämförelse med orkanen Patricia som just nu är på väg att dra in över södra Mexiko förbleknar det mesta. Det ser illa ut - tur ändå att det numera går att förvarna om dessa monsteroväder…
TT skriver: "Orkanen Patricia, som är på väg mot Mexikos Stillahavskust, är nu den starkaste orkan som hittills uppmätts på det västra halvklotet. Längs med kusten rustar människorna för att möta monsterovädret. – Den är väldigt, väldigt, väldigt stark. Den är jämförbar med tyfonen Haiyan som drog in över Filippinerna med katastrofala följder för ett par år sedan, säger talespersonen på Meteorological Organization (WMO), Clare Nullis."---
"Enligt Mexikos meterologiska institut ligger vindstyrkorna på runt 90 meter per sekund. I byarna kommer de upp i över 110 meter i sekunden."---
# 119 Vi har en kakelugn som värmer hela huset och både jag och katterna sitter helst framför den än vår inglasade pensionärskuvös😃
"I torsdags kväll utfärdades en ny månadsprognos från det världsledande vädercentret i Reading i England. Prognosen säger att högtrycket strax öster om Sverige kommer att påverka vädret mer eller mindre hela den kommande månaden, även om högtrycket försvagas lite grann under prognosens tredje och fjärde vecka."---
Vi får väl se hur det blir med det, men de får gärna ha rätt…☀️
"Vintern får vänta lite. Det blir varmt i helgen, och nästan hela landet får njuta av mildluften.
– Det är riktigt varm luft som strömmar in, men om det blir värmerekord är svårt att säga nu, säger Lisa Frost, jourhavande meteorolog på SMHI.
Runt tio grader kan vi räkna med i Svealand och Götaland, och längs Smålandskusten till och med upp mot 14 grader."---
Tycker att Lisa Frost har ett passande namn för sitt jobb. Undrar hur ofta hon fått höra det?
"Oktober har varit ovanligt torr men på en del håll även rekordsolig. Det som varit mest anmärkningsvärt det är att vi har en del stationer som knappt har haft någon nederbörd alls, säger Alexandra Ohlsson, meteorolog. – Stockholm har bara fått 2,7 mm med nederbörd under månaden, det är den torraste månaden vi haft sedan 1786 då mätningarna startade. Det beror på att vi haft högtrycksbetonat väder som har gett gott väder i stort sett hela landet, säger Alexandra Ohlsson."---
Hörde på morgonens väderleksrapport att man uppmätt 17,6 grader i Hudiksvall igår, vilket är den hösta novembertemperaturen i Norrland någonsin, och den näst högsta för hela riket genom tiderna.
# 125 Det var inte dåligt Här hade + 9C vid 6-tiden i morse.
_"Höstens milda väder har gjort hela Sverige flera grader varmare än normalt."---
"– Nu är det väldigt, väldigt varmt och det ser ut som det milda vädret för årstiden ska bestå månaden ut och även i början av december. Det innebär att vintern får kämpa hårt för att avancera söderut i landet, säger Johan Groth."---
"På flera håll i landet ligger medeltemperaturen nu i veckan fem grader eller mer över det normala.
Sydligaste Sverige kan få 15 grader närmaste dagarna."---_
# 127 Ja vi har tre årstider i Sverige samtidigt. På tre ställen södra delarna av landet är det fortfarande sommar, sen kommer hösten en bit upp i Norrland och så har vi vinter längst norrut.
Jag såg just en artikel från 2006 då höstvädret inte var olikt det vi har nu, och även då var det ett El Niño-år.
Hoppas bara att de håller i sig resten av vintern.
Jag tycker vi haft en otroligt fin höst än så länge. Jag har knappt tänkt på att mörkret kommer tidigare på eftermiddagen
#131 Fin kyrka! Är det Seglora gamla?
Japp på Skansen. Tidigare år vid den här tiden tycker jag det varit för kallt och blött ute för att besöka Skansen. Den här hösten har jag varit där var och varannan dag.
Ja, det har varit en fin höst! Just nu skiner solen igen här, även om det blåser.
Har diabilder på Seglora nya kyrka och grunden till den gamla i Seglora. Skall skanna in dem vid tillfälle.
"Ett nederbördsområde kommer in över Sverige under måndagen och övergår från regn i söder till ett ymnigt snöfall som får SMHI att utfärda en klass 1-varning över Värmland, Dalarna och Jämtlands län."---
#136 Hoppas det inte blir lika mycket som 17/11 1995 i Göteborg😃
/Maria
#137 Förhoppningsvis var det en hundraårsstorm, men man kan ju aldrig veta…😮
Tog en sväng ut på middagstid och det är ett helt annat väder nu, vinden kändes riktigt kylig.
"Efter en mild höst är kallare väder på väg. På fredag kan den första snön komma till Götaland och Stockholmstrakten.
– Att det går mot kallare väder ser ganska troligt ut, säger meteorologen Jonatan Kvernby."---
#139 Var du tvungen att skriva Stockholmstrakten. Nu är ju kvällen förstörd😃
Hade ju beställt snön till Göteborg ju 😮.
#140 Jag skall försöka stoppa det i Sigtunatrakten, men jag lovar inget bestämt…
#141 Leverantörsmiss?
😃
Snälla ingen snö ännu eller helst inte alls😃
/Maria
#143 Ska se vad jag kan göra… 🙂
#143 Så, då var det ordnat: snö i Västra Götaland på fredag, men regn i Göteborg . Det krävdes en massa skruvande men nu så är det fixat enligt önskemål! 😃
"Prognosen tyder på att de inre delarna av Västra Götaland kan få vinterns första snöfall på fredag, alternativt snöblandat regn. I Göteborg ser det däremot inte ut att bli tidig snö, och än är det oklart när den kan tänkas komma.
– I Göteborg blir det nog regn, men det finns fortfarande lite osäkerheter i prognosen, berättar Nytzan Cohen."---
#145 Tack😃
/Maria
Om vi skall ta en titt på dagens väder också så ser det inte så pjåkigt ut så här långt där jag befinner mig. Just nu är det växlande molnighet och någorlunda svaga vindar, åtminstone enligt Göteborgsmått.
För morgondagen beställer jag härmed uppehåll i Stockholm. Ska ev till Skansen med besökare i stan
#148 Det får vi väl försöka ordna! Blanda inte in SMHI bara så går det nog vägen…😉
SMHI slår med tärning 1_regn 2=sol 3= mulet osv
I måndags ha de jag tid för att byta till vinterdäck. Jag noterade på morgonen att det var is på rutorna. När jag kom ned till däckverkstaden på eftermiddagen så hade de blivit nedringd av folk som ville byta till vinterdäck.
Danmark har det jobbigt med snön, och på Själland uppmanas allmänheten att i möjligaste mån hålla sig hemma och inne. Och mer snö verkar de få- BT skriver:
"Flere områder på Sjælland kan det kommende døgn forberede sig på kraftigt snefald, der vil give 20-24 centimeter sne, oplyser DMI.
Lørdag aften har Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) udsendt et varsel om »farligt vejr«. Det drejer sig om kraftig snefald, som forventes at ramme Midtsjælland, Køge Bugt, Lejre, Roskilde, Sorø, Brøndby, Albertslund, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj og Vallensbæk."---
Inte bara Danmark har besvär med snön - även Sydsverige har problem Aftonbladet skriver:
"Snökaoset slog till mot södra Sverige på lördagskvällen – och än är det inte över.
Nu varnar SMHI för snömängder på upp till 20 centimeter under söndagen.
– Det är riktigt halt, vi har haft ett tiotal olyckor bara de senaste timmarna, sa Maya Forstenius på polisen på lördagskvällen."
#152 Ja, det verkar vara riktigt "tryck på däcken" nu! På något håll har man t.o.m. fått hyra in vakter för att hålla ordning i kön…
Lite lokalt vädersnack:
"Soliga och klara höstdagar med låga temperaturer är härligt, tycker de flesta. Men vill du andas så ren luft som möjligt är det ett klassiskt Göteborgsregn du ska hoppas på.
– Ser man till luftkvaliteten är blås och regn det allra bästa vädret, då blandar sig luften som bäst och är som allra renast, säger Hung Nguyen, utredare i luftgruppen på Miljöförvaltningen i Göteborg."---
"Göteborgs geografiska läge i en dal gör att det blir som en gryta där den dåliga luften blir kvar och lägger sig som ett lock över innerstaden. Eftersom motorvägarna går i utkanten runt hela centrum så spelar det ingen roll från vilket håll det blåser.
– Det är varmt i centrum där det är mycket aktivitet, luftföroreningar samlas och dammsugs in mot mitten från de kringliggande motorvägarna."---
Tack för det Hung Nguyen. Det visste vi redan. 😃
Burr! Jag tog en sväng till Nordstan i Göteborg idag, och det är tur att det är inomhus, för regnet piskar vågrätt och paraply är inte att tänka på i blåsten. Skönt att vara tillbaka i stugvärmen igen! 🥵
Här blåser det och regnar också. Det skulle bli regnskurar här imorgon och jag som ska ut på första advent och dela ut korv och glögg till folk inne på stan ☔️
#159 Stanna hemma och ät och drick istället! Dom som vill ha kan väl hämta hos dig? 😉
# 160 Det är inte jag som förtäringen här hemma dessvärre. Och alla de som är ute en skyltsöndag orkar jag inte ta emot i hemmet.
Håll i hatten: Gorm frustar i farstun!
"Redan i går slog den till mot till mot Danmark. Stormen Gorm orsakade på sina håll en hel del problem. Sent i kväll väntas det blåsa upp rejält i söder när stormen drar in västerifrån över Sverige. Där spås vindhastigheten på sina håll nå orkanstyrka, enligt nyhetsbyrån Ritzau."---
När jag skulle in till stan idag så ösregnade det på tvären. Jag tänkte på dem som stod inne i stan i detta väder. När jag närmade mig Trossö så sken solen där över och fortsatte sedan att skina så länge som vi stod kvar. Det regna inte nu heller men det har börjat blåsa lite mer. En klass 2 varning här.
God middag! Är ni blåsta eller sitter ni kvar: Själv sov jag över de värsta stormtimmarna. När jag vaknade och kollade upp hur det såg ut så fann jag ett st vitt altantak i storleken 1,5x4 meter på min altan på framsidan. Jag söker nu ägaren till detta 😂
Varning för Helga!
Dock inte vår medlem 😃, utan stormen med samma namn som beräknas komma i morgon. TT skriver:
"Efter Gorms framfart är nu ett nytt oväder på väg mot Sverige. SMHI har utfärdat klass 2-varningar för stormvindar på fredagen i Östergötland, norra Västergötland, inre Dalsland, Bohuslän, Göteborg och Sjuhäradsbygden.
-Det kan bli stormbyar på över 25 meter per sekund, säger Charlotte Eriksson, meteorolog på SMHI."---
Norr om lågtrycket klass 1-varnar SMHI för snöfall i Värmland, Dalarna och Gävleborgs läns inland.
-Där kan det falla 10-15 centimeter nysnö, säger Charlotte Eriksson
Enligt Christoffer Hallgren, meteorolog på vädertjänsten Foreca, har ovädret fått namnet Helga."---
Det såg jag också i en tidning 😃
Just nu kulminerar Helga på Nordjylland, och det verkar vara en tuff dam det här! 34 m/sek är uppmätt i byarna vid Hirtshals, vilket är orkanstyrka.
Här blåser det och regnar också och det ser ut som om något har dragit en våt grå filt över naturen. + 8 C
Vissa människor har ett imponerande väderminne! Råkar man t.ex. nämna pingsten 2003 så kan det hända att man får svar som :"ja, det var då det var så kallt - vi fick elda i pannan minns jag!"
Själv kommer jag knappt ihåg vilket väder det var i somras, och för sådana som mig har SMHI infört en ny tjänst: "Hur var vädret?" Där kan man få en påminnelse om hur vädret var på den egna orten eller någon annan, ta reda på lokala väderrekord och lite annat spännande.
#169 Haha, det är sant.
Jag minns knappt vad det var för väder igår😃
/Maria
Gråmulen dag och blåst fast det är ca + 8 C så är det kyligt,
Gråmulet, blåsigt och regnigt och + 9 C.
_"Den som väntar på svensk vinterkyla och snötäckta landskap lär få vänta ett tag. Mildvädret fortsätter, enligt SMHI.
– Det är varmare än normalt i hela landet, och det fortsätter att vara milt."
"Medeltemperaturen i december har hittills varit upp till fem-sex grader högre än normalt i vissa delar av landet. Och i går var det mer än tio grader varmare än normal medeltemperatur i bland annat delar av nordöstra Götaland, liksom Värmland och Dalarna."---
"Årets högsta decembertemperatur, 13 grader, uppmättes i Norrköping den 1 december. På julafton 1977 mättes 13,7 grader i Simrishamn - den högsta bekräftade decembertemperaturen sedan mätningarna inleddes."---_
Gråmulet, blåsigt och regnigt och + 9 C.
Kopierad in det från igår.
_"Det är fortfarande ovanligt varmt på flera håll i landet, men prognosen inför helgen är kyligare.
_
_– Vintern kan få fart till helgen och vandra söderut, säger SVT:s meteorolog Åsa Rasmussen.
I helgen slogs ett över 50 år gammalt värmerekord i Norrland, när Gävle hade 11,9 grader i december. Och i Stockholm hade man lika varmt som på midsommarafton i somras."---
"På torsdag kommer kallare luft ner norrifrån, och det blir kallare och kallare fram till måndag.
– Det verkar som att kalluften ligger kvar sen, säger Åsa Rasmussen
I södra Sverige blir det runt noll grader, och i norra Svealand och norrut ordentligt med minusgrader. I Norrlands inland kan det bli uppåt minus 20.
– Kuststäder i Norrland som inte har snö än kan få snö, men annars är det inte mycket att hoppas på, säger Rasmussen."_
Jag hade frost på bilrutorna i morse l 06.00. 😕
Nu börjar rognoserna för jul och nyår dyka upp i tidningarna. Så här skriver Aftonbladet: "I en färsk månadsförutsägelse från SMHI, speciellt framtagen för Aftonbladet, framgår det tydligt att december ser ut att bli mildare än normalt. I Götaland och Svealand till och med betydligt mildare."---
Vi får väl ta det för vad det är och kolla facit så småningom…
För dagen är det några enstaka plusgrader här i Göteborg, dimmigt och rejät halt, enligt rapporterna. Samtidigt så pekar alltmer samstämmiga rapporter om att det blir en mild jul över stora delar av landet, och till stor del snöfri.
"Julafton ser ut att bli en mild historia i större delen av Sverige. Götaland och Svealand får övervägande plusgrader. I Norrland väntas bara enstaka minusgrader, enligt SMHI:s tiodygnsprognos som nu sträcker sig till och med julafton. Stockholm och Malmö får hela åtta plusgrader lagom till jullunchen. I Göteborg väntas det bli ytterligare en grad varmare."--- "Chanserna till en vit jul minskar ju längre söderut i landet man kommer. Störst snöchans har den inre delen av norra Norrland och de södra fjälltrakterna."---
Här visar termometern på +2 C men det är det minsann inte utan det har frusit på och jag har börjat elda i kakelugnen.
SMHI hade utlovat att värmerekordet för december skulle sitta löst idag, och för Göteborgs vidkommande har detta redan infriats, då det var 12,7 grader tidigt i morse. Det är alltså den högsta decembernoteringen för Göteborg sedan mätningarna inleddes i mitten av 1800-talet.
Gissningsvis kommer den högsta siffran för hela landet i december, 13,1 grader, att pressas under dagen. Och nu talas det om att det eventuellt kan bli ännu mildare/varmare på självaste julafton…🤪
# 180 Det var inte dåligt, här har vi inte "mer" än + 10 C.
För mig är "dopp" så här års liktydigt med dopp i grytan, men det finns en del våghalsar (i dubbel bemärkelse) som tar doppet mer fysiskt…
# 182 Måste man bada? Kan man inte bara skänka pengar 😃
#183 Ja, om man fått betala för att slippa bada hade man nog fått in ännu mer pengar! 😃
#184 Vacker bild! Den platsar absolut i vinterdagboken, där det varit ont om bilder hittills. Kanske kommer det fler nu när "snösmockan" är i antågande i helgen…
# 185 Det finns flera foton här på datorn så jag kan lägga in där också 😃
I den senaste väderleksprognosen jag såg och hörde på TV sa meteorologen ungefär att "det blir en kortvarig köldknäpp, men sedan kommer mildvädret tyvärr (!) tillbaka". Sedan dess har det hänt att det dels väntas en snösmocka i natt, dels att det tydligen är sibirisk kyla på gång. Nu händer det saker i väderleken minsann!
Här i Göteborgstrakten har den föraviserade snön kommit under natten, även om den förefaller att upplösas i modd och tö just nu.
I Skåne har man det värre på sina håll - där har skyfall gjort att vissa vägsträckor står under meterdjupt vatten…
Det var som 17!
Runt 0 här och snö i luften.
Dags att stänga väderbitens första tråd 1 och fortsätta i tråd 2.