Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikett: färdmedel
Läst 2612 ggr
[Carpinus]
3

Våra gamla trotjänare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Till hösten startas ett nätverk för båtskrotning, som gör att båtägare i hela landet kan skicka sina gamla plastbåtar till återvinning. Bakom ligger ett samarbete mellan båtbranschens organisation Sweboat, Stena Recycling och Båtskroten, en av de få båtskrotar som hittills har funnits i Sverige.

— Det är så mycket känslor! Det är hårt att skrota sin båt för många, vi ser rent hjärtskärande scener. Många vill ha båtens namn tillbaka, så vi brukar såga ut den biten, säger Maria Rindstam, en av delägarna i Båtskroten på Muskö."---

TT

Har du någon gammal trotjänare - båt, bil eller tvåhjuling - som du minns med särskild saknad? Lätta gärna ditt hjärta här!

Maria
3

Min första segelbåt var en Jolly Skott. Den var svart och hette Nalle. Jollys Skott påminde om Optimistjollen men den hade spetsig för men båda har centerbord.

En annan gammal kär båt var min GKSS-eka Stampe som hade E 440 i seglen. En väldigt kär gammal båt som hamnade i Henån det sista jag vet. Den kappseglade jag en del med.

/Maria

[Carpinus]
1

Bilkyrkogårdar tycker jag är spännande! Den största sägs finnas i Georgia.

Expressen

[Carpinus]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En bil som jag minns med glädje var visserligen inte min, men min far hade en Volvo Duett som jag gillade. Att kunna sitta bak i lastutrymmet när vi åkte någonstans, eller bordsskivan som man drog ut där bak när man skulle rasta under resan är roliga detaljer som bitit sig kvar.

Synd att Volvo inte fortsatte att producera sådana här tåliga packåsnor! Idag ser man ju massvis med små transportbilar och hantverkarfordon  från Renault och VW- det borde ha varit en bra marknad även för Volvo…

[Carpinus]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sista bil blev en Nissan Micra, en plastig sak som jag skildes från utan större saknad.

Schnauzertik
1

Min fars första bil var en Saab 2-taktare och sedan höll han sig till samma märke men olika modeller genom alla år (men han var ingen Ove).

Min första bil var en Moskowitz vars bästa egenskap var att den hade en radio, den bilens liv fick ett hastigt slut när den landade på sidan i en åker.

Sedan följde en  Fiat 127 , skuttbil

Golf lite tråkig men pålitlig

Ett antal Saabar,de flesta var tjänstebil,  trivdes rätt bra med dem men verkstäderna kunde ha varit bättre, när man inte kan få besked om när man kan hämta bilen vid en inlämning på service är något fel.

Ett par Alfa Romeo 164  roliga att köra men lite väl mycket  verkstadsbesök

Citroen XM med V6 Bekväm och skön för landsväg.

Några Citroen av  olika modeller. 

Nu när barnen  är utflugna nöjer vi oss med en Citroen C4.

Har nog inte haft någon bil tillräckligt länge för att den ska kunna kallas trotjänare.

Värd för Pensionärer