Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etiketthobby
Läst 1147 ggr
Schnauzertik
1

Hembio

Ett av mina intressen.

Vad är det? Tar en definition från Wiki.

Hembio kan i sin allmänna betydelse definieras som en filmupplevelse och utrustning som levererar denna upplevelse i hemmet som kan liknas med den man får i en vanlig biograf.

I mitt fall en stor bild (2 m bred) på en duk och en projektor, förstärkare, bluray spelare, streamer, NAS, många högtalare och en mängd kablar som alltid är tilltrasslade när man ska ändra något.

Det är en hobby som förutom nöjet att kunna se film, konserter och TV program med en stor bild och omslutande ljud också är en teknisk utmaning med att välja utrustning och emellanåt uppgradera den för att förbättra eller då det kommit nya ljud och bildformat som man tror kan ge en bättre upplevelse. Sen har man också nöjet att trimma in allting och felsöka då något inte fungerar som man vill.

Många bygger om ett separat rum bara för detta, men jag har nöjt mig med att använda gillestugan.

Dyrt?   Man väljer själv, det går att komma undan med en måttlig kostnad eller att lägga hur mycket som helst.

Och vad har detta med pensionärer att göra kan man undra. Kanske ser många pensionärer rätt mycket på TV och då kan delar av detta vara ett lyft för upplevelsen.

Värd för Pensionärer

[helga21]
0

När det gäller ljud så ha vi en Yamaha sound processor som vi kan ställa in olika sorters ljud allt får jazz till klassicist. 2 huvudhögtalare och 4 surround högtalare. Sen finns det olika lokaler i programmet som man kan använda för att få rätt ljud. Ganska häftig faktiskt oavsett om man ser på TV eller lyssnar på musik. Film är jag inte så intresserad av så vi har bara en 50 " Sony-TV.

Schnauzertik
0

#1 En sån Yamaha har jag också haft en gång, minns att man kunde få musiken att låta som om man var i en kyrka.

Värd för Pensionärer

[helga21]
0

# 3 Exakt. Det finns en kyrka i Freiburg och en i Tokyo. Sen har du andra av olika ställen att välja på.