Pensionärer iFokus

Pensionärer

Etikettövrigt
Läst 5105 ggr
[Carpinus]
3

Storstugan (OT) - del 7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att öppna ännu en storstugetråd med plats för prat om ditten och datten. Den senaste tråden finns här.

[Jimmy.L]
2

Jagade badshorts i Södertälje igår fanns inga i dom butiker jag besökte inte ens stadium hade badkläder, tjejen jag frågade i Stadium undrade vad jag skulle ha det till mitt i vintern.  Hittade tillslut ett par vid Vasa handelsplats utanför staden. Får bli ett besök vid Morabergs handelsplats idag och besöka Intersport eller Jobersport,

[Carpinus]
3

#1 Konstigt - det är ju full badsäsong här hemma! Åtminstone var det det i  halländska Haverdal den 24 december - så här såg det ut då…

[Carpinus]
2

Nollgradigt i Göteborgsområdet, mulet, och snö och barmark slåss om herraväldet över markutrymmet.

[Jimmy.L]
1

#2 Ja och det finns ju ett äventyrsbad i stan. Nåja fick tag på det jag ville tillslut.

[helga21]
0

Lite slöjmoln på himlen men annars så är det klart och solen skiner +4,2 C inte mycket vind heller.

[Carpinus]
4

#4 Äventyrsbadet här rinner rakt genom stan och går under namnet Göta Älv. Här är senaste bad(d)aren…🥶

[Jimmy.L]
2

#6 Gör Carpinus samma sak när denna sajt får 10.000 medlemmar 🥶 🌊

[Carpinus]
2

#7 Ja, det törs jag lova på stående fot! Den dagen det är 10.000 medlemmar på Pensionärer iFokus är nog Göta Älv torrlagd!

För att ändå gardera mig: det finns behagligare sätt att bada i älven…  😉

[Jimmy.L]
1

Var länge sen jag besökte IKEA men idag blir det ett besök.

[Carpinus]
1

#9 Jag håller mig borta från alla varuhus till dess mellandagarna är över…

[Jimmy.L]
1

#10 Tror det blir rätt lugnt på IKEA, är dagen innan nyårsafton och folk jagar nog rean på andra håll.

[helga21]
0

# 8 Tror du det är varmare där? Vänta bara jag ska tala med min pensionärsförening så ska du få se på medlemmar.😉

[Carpinus]
2

#12 Nja, jag har ju inte lovat att bada på vintern… 😉

Fast skicka gärna hit åldringarna! 😃

[Jimmy.L]
1

Inte så farligt med folk på IKEA, hann att handla och fika under 1 timme.

Schnauzertik
1

Idag kan vi i södra Sverige få chansen att se norrsken.

Får kolla lite då och då och se om man har tur.

http://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/norrsken-i-hela-landet

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
0

#15 Hade varit trevligt, men här i Göteborgsområdet ser det mulet ut. Dessutom så stjäl nog stadsljuset natthimlen…

[helga21]
0

Här är också dessvärre mulet. Jag har sett detta en enda gång när jag var på väg hem en kväll och mitt ute i skogen. Det var helt fantastiskt.

[Carpinus]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Årets sista dag inleds med blå himmel här, och någon plusgrad just nu. Men framåt eftermiddagen väntas ett nederbördsområde drar in över västkusten, så fyrverkerierna kommer kanske inte att synas så bra (vilket jag inte är särskilt ledsen för).

Har önskat ett Gott Nytt År på annan plats, men passar på att göra det även här.

[Jimmy.L]
1

Gott Nytt År på er. ta det lugnt ni som skjuter fyrverkerier under 12-slaget så ni inte skadar er själva eller andra.

Schnauzertik
2

Inger norrsken synligt här igår trots klart väder.

Gott nytt år till alla.

Glasen står ännu tomma men kommer att fyllas på senare. 

Hittade i vinstället  några flaskor merlot-vin som vi lagt på lagring 2002 och sedan glömt bort, får se om det fortfarande är drickbart, annars får det bli något annat.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
1

Tror att den här ryssen kommer att ha den värsta dagenefterhistorien i morgon. Om han lever så länge vill säga - han har redan hunnit att dö en gång…  🤪

[helga21]
4

Själv är jag ensam här hemma med 1 kg räkor. Så ensam man nu kan var med 4 katter som äskar just räkor. En av dem var uppe på diskbänken och tänkte förse sig själv men jag förklarade att vi inte har något gående bord på nyårsaftonen.

[Jimmy.L]
1

God fortsättning på det nya året på er. Small rätt bra här från 23:40- 01.

[Carpinus]
1

God morgon och god fortsättning på 2016!

Även här var det friskt skjutande framtill ettiden, men sedan lugnade det ner sig med undantag av något skott runt tre, och det gick faktiskt att sova med fönstret på glänt.

Ännu så länge är det mörkt ute, men gissningsvis är det mulet och några plusgrader.

[Jimmy.L]
2

#24 Tänkte ge mig ut sen och ta lite bilder på skräpet som finns kvar här, pangades så rutorna skakade.

[Jimmy.L]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Baksidan av nyårsfirandet. Tagen med mobilkamera nyss.

[Carpinus]
2

#26 Skulle tro att det ser likadant ut på förskolegården här intill - det brukar vara ett mindre slagfält på nyårsdagen…

Tyvärr verkar det inte finnas något intresse från de som vållat förödelsen att röja upp efter sig, utan det lämnas till vaktmästarna att fixa innan barnen kommer på måndag.

[Carpinus]
2

#26 Tog av ren nyfikenhet en tur över skolgården efter att jag varit ute och slängt sopor, och, tro det eller ej, gårdsplanen var kemiskt ren från fyrverkerirester! Alla förpackningar var lagda i papperskorgarna och lådorna bortforslade. Tydligen någon/några med ansvarskänsla som tänkt till detta år…👍

[helga21]
1

Här slutade pangandet vid 1 och jag gick och la mig 01,15. Skulle precis somna då någon satte igång att panga igen. Både skott och raketer fram till 2-tiden. Alla hade gått och lagt sig. Jäkla dumheter och det finns hästar här nedanför. Mina katter tar det lugnt ingen som reagerar öht.

[Jimmy.L]
1

#27 Man skjuter fyrverkerier på två platser här med dessa stora lådor dels på vägen vid syrianska ortodoxa kyrkan där dom även har sin festlokal men även Geneta centrum där några bilder är från övriga området var det inte så mycket rester.

[Jimmy.L]
1

Uppe med tuppen, idag blir det att handla lite vid Skärholmen centrum.

[Carpinus]
1

Här blir det en lugn start, skall pallra mig ner till affären fram på förmiddagen för att inhandla det nödvändigaste.

[Carpinus]
1

Gråmulet, minus fyra. En kulen söndag att vänta.

[Jimmy.L]
1

Ska städa lite idag tänkte jag så snabeldraken åker fram.

[Carpinus]
1

#34 Lika illa här! Håller just på att fatta mod…

[Jimmy.L]
1

#35 Snabeldraken är farlig som slukar allt i sin väg men jag lyckades med mitt uppdrag 🙂

[Jimmy.L]
3
[helga21]
1

Den såg ensam ut 😕

DesK
1

Dyker in efter en tids tystnad pga diverse festligheter. 

Önskar er alla en riktigt god fortsättning på det nya året!

/Désirée

[Carpinus]
1

#39 Välkommen åter! Helgerna är ju inte riktigt över ännu, men det återgår ju till vardag alltmer.

Här är en liten hälsning till er som återvänder till jobbet "i gruvan" - hoppas ni hittar någon ädelsten idag (vilket förstås gäller även er som inte är kvar i arbetslivet eller bara är lediga).

Veckan börjar rätt kyligt här i väst, just nu är det minus 6 grader, men med hjälp av den utlovade solen kommer det väl att bli lite mildare. En aning blåsigt är det, som så ofta här, och marken är snöfri.

[helga21]
1

Här är -0,4 C men snön är borta och solen skiner. Det blåser in nämnvärt.

[Jimmy.L]
1

Kallt ute runt - 6 C. växlade lite pengar här på förmiddagen så var det klart. Handlade även resespel, kikade på böcker i bokhandeln för att ha något att läsa på planet hittade ingen jag gillade har någon bra tips på en spännande pocketbok?

[helga21]
0

Tredje Rikets uppgång och fall. Willian L Shireer Men jag vet inte om den finns i pocket men den är på cirka 5-600 sidor.

[Jimmy.L]
0

#43 Blir så tungt med bok att släpa på tyvärr.

[helga21]
1

Köp något du kan lyssna på i telefonen. Krigsåren 39-45 bör väl finnas som detta numera. Själv lyssnade jag på den på  7 cd då vi var på Teneriffa. Vansinnigt intressant vill jag lova. Det handlar mestadels om Sverige.

Schnauzertik
2

Ljudböcker är ett bra alternativ

En annan möjlighet är en e-boksläsare typ kindle paperwhite eller någon annan så kan du ladda böcker  böcker från biblioteket eller köpa e-böcker.

Blir inte många gram att bära och då ryms många böcker.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

Tack ska kika på ljudböcker.

[Carpinus]
2

#42 "Andra världskriget - del 1". Antony Beevor, pocket, 900 sidor, vikt 274 g, pris 54:-.

Jag har inte läst den, men den skulle jag kunna tänka mig att ta med på en sådan resa.

Lokalfärg: "Men när de allierade konvojerna började undgå ubåtspatrullerna och tre ubåtar hamnade i ett bakhåll utanför Kap Verde-öarna började Dönitz ana att deras krypteringsnycklar kommit på avvägar. Säkerheten kring Enigma skärptes."---

Och så hade jag nog tagit med Maith Håkanssons färska reseguide över  Kap Verde.

[Jimmy.L]
1

#48 Tack för tipsen.

[helga21]
2

Enigma - den var spännande den. 🥵

[helga21]
1

Idag vaknade jag till ett vitt landskap. 2-3 cm snö som jag borstade bort ifall det skulle komma mera. -3,5 C men det ser inte ut att vara mulet och när jag hämtade tidningen vid 5 så var det stjärnklart.

[Carpinus]
1

Minus sex som igår, och växlande molnighet (mest mulet). Det rör sig i trädtopparna, så det verkar blåsa lite även denna dag.

Schnauzertik
2

Sol och -5 med lätt blåst gör att det känns som minus 10. Enligt SMHI ska det bli kallare några dagar.

Tur att jag har köpt ny jacka som håller mig varm.  Överdragsbyxor är också att rekommendera vid längre promenader, däremot får långkallingarna ligga kvar hemma än så länge.

Värd för Pensionärer

Leffe
2

Mina planer för dagen var att åka till SALK-hallen och titta på juniortennis. Vaknade 11:00 och kom fram till att halva dagens spelande redan är över. Så nu har jag inga planer kvar för dagen. Jo junior-VM på teve får bli plan B

[Jimmy.L]
1

#54 Skönt med sovmorgon.

[Carpinus]
2

Polis på hal is… (Trevligt att se glada poliser!)

Leffe
1

#56 Ett trevligt inslag i vardagen

[Jimmy.L]
2

Tänk och träffa på denna på en cykelväg.

[Carpinus]
2

#58 Då är det läge att stämma upp i  "See you later, alligator. After a while, crocodile"…🙂

[helga21]
1

-6 C nästan vindstilla och lite slöjmoln.

[Carpinus]
1

Minus nio och sol - ser ut att bli en fin vinterdag, dock utan snö.

[Jimmy.L]
1

Fyra grader kallt och ca 5 cm snö.

Leffe
2

Nu ska jag till SALK-hallen och se juniortennis

[Carpinus]
1

Minus tolv och växlande molnighet, men fortfarande snöfritt i Göteborgstrakten.

[Jimmy.L]
1

#12 Shorts väder ute 😉.

[Carpinus]
1

#65 Såg faktiskt en kille med shorts utomhus häromdagen, men det var nog för tolv grader sedan…🥶

[helga21]
2

Här har vi fått snö som jag sopat bort och sen legat i 3 timmar. Börjar hämta mig nu.

[Carpinus]
1

Minus tre och nu är det vitt på marken även här, dock inte mer än att gräset lyser igenom på sina håll.

[Jimmy.L]
1

Snöar ute och ska snöa fram till imorgon.

Schnauzertik
1

Köldskador i Stockholm. 

En finlandsfärja har spruckit pga kylan, tydligen är det inte bara tågen som kan drabbas av vädret. ( Fast egentligen är det inget dramatiskt, utan ett problem som kan inträffa då och då.)

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/koldskada-stoppar-farja

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
1

#70 Tråkigt för dom som skulle ha åkt, hoppas dom som ändå väljer att åka får någon form av ersättning. Även dom som hoppar av bör få ersättning typ ny kryssning.

[helga21]
1

Här har naturen dragit på sig grå yllefilt och det är + 1,5 C. Hoppas snön smälter bort.

[Carpinus]
1

Snöar på bra här nu sedan några timmar.

[Jimmy.L]
1

Snöar mindre här nu och det kommit ca 5 cm.

[Carpinus]
1

Minus tre och uppehåll, men det har nu blivit ett större snötäcke, och mer snö väntas under dagen i området.

[Jimmy.L]
2

Det stora pulkabackskriget i Vallentuna norr om Stockholm.

[helga21]
1

Förstår föreningen. Inte skulle jag vilja ha någon åkande på min tomt.

[helga21]
2

+ 2 C men snön ligger här likt förbaskat. Maken kommer imorgon så det är hans problem 😃

Schnauzertik
1

Nånstans mellan 5-10 cm snö här. 

Man kanske skulle köpa en liten snöslunga?

Värd för Pensionärer

[helga21]
2

# 79 Vi har en mellanstor snöslunga som är för tung för mig dessvärre. Men den är väldigt effektiv. Maken som är uppifrån landet är van att en sådan har man när man skottar snö.

Schnauzertik
1

#80 Jag tror det kan räcka med en liten en för vår del, det är garageuppfarten och en gångsträcka fram till huset så det är en måttlig bit. 

Funderar på en liten och lätt eldriven (15 kg) , men är inte säker om så små fungerar öht eller bara är en leksak.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
3

Aldrig fel med privat del på stranden som man kan sola vid.

[Carpinus]
1

#82 Där gäller väl "sälfaktor" istället för "solfaktor" på sololjan? 🙂

[Jimmy.L]
1

VIP säl 🙂

[helga21]
1

# 81 Vår är en bensindriven Husqvarna om jag inte missminner mig. Den driver själv. Vi har också uppfarten med den är ganska lång och man kan ställa 3 bilar i bredd där. Så har vi gången fram till trappan. Min man är på väg till Bryssel just nu så jag kan inte klämma honom på uppgifter .Men när han anländer  till hotellet där skulle han höra av sig så jag kan kolla om antalet hk.

[helga21]
1

Talat med maken som som befinner sig på ett hotell i Antwerpen? Flygplatsen som han flyger ifrån ligger mitt emellan Antwerpen och Bryssel. Han bor mitt emot den vackra järnvägsstationen där.

Snöslungan är på 8 hk och det är en fyrtaktsmotor  och den väger uppåt 30 kg sa han. Man kan ställa utkastet så att snön hamnar där man vill. Så här ser den ut "in aktion".

[Carpinus]
1

#86 Blev han glad när du ringde och ville prata snöslunga? 😃

[helga21]
1

# 87 Det var han som ringde. Något förvånad blev jag då han sa att han var i Antwerpen och inte i Bryssel som han sagt när han ringde från fartyget för 3 timmar sen. Han själv var också förvånad då det står Bryssel på flygbiljetten.

[Jimmy.L]
1

#88 Är han ur kurs och gått på grund 🌊.

[helga21]
1

# 89 Inte precis ur kurs då han mönstrat av i Zeebrugge. Men på grund är han ( i land). 😃

[Carpinus]
3

På förekommen anledning har ett antal djur uteslutits ur bussiga klubben…

https://www.youtube.com/watch?v=_vx1OVLX5Rc

[Carpinus]
2

#56 Mera poliser i utförsbacken

Fun in Åkapulko?

[Jimmy.L]
3

"Om du uppehåller dom så tar jag käket"

[Jimmy.L]
0

Hur tänkte dom här?

[Carpinus]
0

#94 De verkar minst sagt bombade…😮

[Carpinus]
0

Plus två grader, mulet, uppehåll.

[helga21]
0

# 94 Det kan man undra om de tänkte öht.

[helga21]
0

Nu är han hemma igen - maken. Något försenad från Stockholm men i ett stycke. 😃

[Jimmy.L]
2

#98 Snedseglare 😉.

[Carpinus]
0

Dimmigt i Göteborgsområdet nu på morgonen och någon enstaka plusgrad. Hoppas snön hinner töa bort innan kylan återvänder, så att det inte bildas istäcke under den snö som väl så småningom är att vänta.

[Jimmy.L]
0

+- 0 Ute just nu, det väntas komma mer snö och det snöade en stund på morgonen.

[helga21]
0

Dimmigt även här nu vid 12-tiden + 5 C. Snön är så gott som borta.

[Carpinus]
1

Någon plusgrad, grått och disigt. Hade planer på att åka och plåta världens största containerfartyg som ligger i hamnen idag, men det känns inte meningsfullt i det här vädret.

[Jimmy.L]
3

HMS Småland fyller 60 år idag. Hon ligger nu mer i Göteborg som museumfartyg, Bild från 2013 när jag och brorsan besökte henne en varm sommardag i början av juni.

[helga21]
1

Den har jag hittills lyckats hålla mig ifrån. Min man låg där under sin värnplikt och vill gärna besöka henne igen. 😃

[Carpinus]
2

#104 Den har jag varit ombord på, liksom ubåten Nordkaparen som ligger intill. Den senare skulle jag nog inte ta mig ner i idag…

[Jimmy.L]
1

#105 Han får övertala dig att besöka den.

#106 Besökta samtliga fartyg som låg där. Får se till sommaren om det blir en tripp till Göteborg sugen på besöka fartygen igen och Aeroseum.

[Carpinus]
2

#107 Det gör du rätt i!

[Jimmy.L]
1

Jag gillar denna serie.

[Carpinus]
2

Råkade lägga ut en undersökning om en politisk fråga på den här sajten. Om någon undrar vart den tog vägen så ligger den nu där den skall vara - på Politik iFokus. Mitt fel, sorry! 😕

[helga21]
0

# 197 Tror du inte han försökt med det?

[Jimmy.L]
2

Begriper mig inte på Ullared, en familj slänger alla barnkläder och sätter sig i bilen och åker ner och har en budget på 50.000 kr. Måste ju bli billigare att handla kläder vart efter man sliter ut dom.

[helga21]
1

# 112 Jag spelar in så jag kan snabbspola över reklamen. 50.000. Det var ingen dålig budget. 😃

[Jimmy.L]
1

Går ju lägga pengarna på resa, hobby eller något annat kul åt familjen. Jag blir inte klok på Ullared och vad som lockar dit. 🤔 😭 😮

[Carpinus]
1

#112 Jag har varken sett programmet eller handlat i Ullared. Däremot har jag åkt igenom samhället en gång och såg kön utanför när jag åkte förbi. Stå i köer och trängas i affärer är inte riktigt min grej…🥵

[helga21]
1

# 114 Priserna! De är superbilliga på kläder. Annat finns också men det kan jag i regel köpa för samma pris hemma. Själv har  jag varit där vid 6 tillfällen i hela mitt liv och aldrig sått i kö. Det är Nordens största varuhus - Ge-Kås alltså. Det finns ett bilmuseum som inte har något med de andra affärerna att göra.

[Jimmy.L]
1

#115 Inte jag heller då är vi två. 🙂

[Carpinus]
1

#116 När jag körde förbi var det nog i slutskedet för Karlssons ägande, de har säkert byggt ut sedan dess.

[Jimmy.L]
1

#118 Dom har byggt ut en massa, tyckte dom sa dom kan svälja 7000 besökare, finns även ett hotell där nu.

Leffe
1
[Carpinus]
1

Ser att Miljonär iFokus, en sida jag av naturliga skäl inte haft anledning att tidigare besöka, har en del om Gekås historia.

[Carpinus]
1

Det kommer att bli en extra skakande upplevelse att besöka Gekås i år, ser jag.🙂

[Carpinus]
1

Nästan chockartat mörkt ute - skall det verkligen vara så här mörkt nu? 😮

Minus tre grader, igenmulet, rått . Bara lite snö kvar på marken.

[helga21]
2

Ingen snö kvar på marken alls här och -2,5  C när jag steg upp och gick la mig igen men skrev en lapp till maken att han skulle elda när han kom upp vilket han gjort 😃

[helga21]
2

Bäste C, det är så att min man dricker så mycket. Han kom hem i söndags kväll strax efter 21 och började genast med att se i kylen vad som fanns. Jodå jag  hade sett till att det fanns hemma som en god hustru ska. Han tog genast ett dricksglas och smackade belåtet att det där var gott. Jag hade två dunkar hemma. En med en liter kvar i och en oöppnad med 2 lite i. Igår kväll så fanns det bara 1 dl kvar i den oöppnade 2-litersdunken. Jag ska erkänna att jag själv drack ett glas till kroppkakorna i måndags och har tagit i teet varje morgon. Är detta ett normalt beteende när man varit ute till sjöss i 3 månader och enbart haft longlife mjölk att dricka? Ja det är alltså mjölk som han häller i sig. Eller ska jag fråga inne på beroenden i fokus? 😉

[Carpinus]
2

#125 Under förutsättning att det är 3%-ig mjölk tror jag att du kan vara lugn, är det mellan- eller lättvarianterna så måste det nog kompletteras med ett större intag av 40%-ig grädde.

[helga21]
2

# 126 Tack för svaret. Den är 3% ig och den ohomogeniserad dessutom. Några lätt varianter kör vi inte med här.

DesK
2

#125 och #126 😃 Tack för dagens skratt 😃 Mycket klokt att använda ohomogeniserad och normalfet mjölk!

/Désirée

[Carpinus]
3

Har gjort hembesök (per webcam) hos björnarna på Järvzoo. Och det var inte bara jag som gjorde hembesök, en råtta rotar runt bara någon decimeter från närmaste björn (kanske därför alla björnarna krupit ihop i ett hörn)? 😃

Någon björn rör på sig då och då, men det verkar råttan inte bry sig om. Den kom just tillbaka, så jag skall kolla vad den sysslar med just nu. Här är en bild från besöket.

[Carpinus]
3

Just nu är alla björnarna vakna och Idun står upp. Råttan fick brått ut…😃

[Jimmy.L]
2

#129 Björnligan.

[Carpinus]
2

Nu har de omgrupperat sig. Honan har lagt nosen precis vid råttentrén, så nu får inkräktaren ta sig in någon annan väg…

[Carpinus]
2

En notorisk cykeltjuv i Plymouth har dömts till tre och ett halvt års fängelse samt livstids cykelförbud - han får inte komma närmare en cykel än fyra meter i fortsättningen, hur nu det skall gå till.

Han kan alltså glömma det där med att ta cykeln till jobbet i fortsättningen. Eller "från" rättare sagt, eftersom han lever på att stjäla cyklar…

[helga21]
1

Det var hårt. Cykelstölder brukar inte ge så hårda straff oavsett om de är flera tusen.

[Carpinus]
1

#134 "Han stjäl allt som inte är bultat", sa domaren uppgivet…

[Carpinus]
1

Solsken, minus sju och det ser ut att vara vindstilla ute, eftersom röken stiger rakt upp från skorstenarna - en inte helt vanlig syn här i trakten. Det blir nog en fin vinterdag, trots avsaknad av snö.

[helga21]
1

-3.5 C och lite halvmulet och ingen blåst här heller

Leffe
2

Nu ska jag dödstrött iväg till sjukgymnastiken och det i kylan. Så jag lär väl vakna.

[Jimmy.L]
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hittade ett gäng bilder från när jag åkte upp på globens tak med skyview från några år sen.

[Carpinus]
2

#139 Hjälp, det skulle jag aldrig våga göra… 😮 Men fin utsikt, onekligen!

[Jimmy.L]
2

#140 Har inga problem med höjder jobbat ofta på hög höjd som ställningsbyggare.

[helga21]
2

Jo då det skulle jag så länge som jag sitter i en bur. Vi var uppe i World Trade Center 1984 och jag sprang fram till fönstret och tryckte mig mot det och kände två par starka armar som lyfte bort mig därifrån. Maken och svärfar som förmanade mig att jag kunde ramla ut. Jag pekade  på de andra som också stod där och sa men de då? 

Vi fick en broschyr där det stod "The closest to heaven some of us will ever get."

Annars så har jag faktiskt höjdskräck i synnerhet om jag inte har något att hålla mig i.

Leffe
2

Nåt helt annat. Nu har jag varit på gymnastiken och bland annat cyklat trettio minuter. De sista tio minutrarnas cykling tog nstan knäcken på mig. Det har inte hänt tidigare. Då taladae sjukgymnasten, förlåt fysioterapepsten om att hon lagt på med vikt de sista tio minutrarna.

[Carpinus]
1

#143 Skönt att det fanns en naturlig förklaring till motlutet! 👍

Leffe
1

Jag trodde jag blivit sämre i min sjukdom så det var egentligen ett besked jag inte kunde klaga på

[Carpinus]
1

Nej, det är klart! Var det en "kupp" av sjukgymnasten, och hade du föredragit att bli informerad innan?

Leffe
2

Det var en liy´ten kupp från henne. Jag tror nog jag spänt mig med feleffekt om jag visste det i förväg

DesK
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Leffe, du får inte skrämmas! Gott att du inte har blivit sämre 🙂

Nu kan vi pusta ut, mitt hus i Backa är sålt och nya ägarna tillträdde idag. Så nu bor jag med mina pojkar i ett hus och det brinner en härlig brasa i kaminen 😊

/Désirée

[Carpinus]
3

Beredskapen mot cyberkriget är god hos landets äldre.

[Carpinus]
1

Minus åtta nu på morgonen. Har snöat en del i natt och snöar lätt nu också.

[Jimmy.L]
1

Han var väl förberedd. 🙂

[Carpinus]
2

#151 Ja, han borde ha varit med på "Folk och försvar" i veckan! 😉

[Carpinus]
1

Sent omsider (eller kanske "om cider"?) skall jag göra slag i saken och testa Leffes uppslag, lagrad julmust. Köpte en flaska till jul men har lagrat den lite till…

[Jimmy.L]
1

Amerikanska marinkårssoldater i hårda strider i Norge. 😃

DesK
0

Hade tänkt lägga in en bild från min telefon i den här tråden, men tyvärr ser jag inte denna tråd i telefonen. Måste bero på att den är markerad som aktuell. Så bäste C, det är kanske bäst att inte göra en sådan markering

/Désirée

[Carpinus]
0

#155 Okej, visste inte att det innebar sådan låsning…🤔

DesK
0

Åh, nu ser jag den här tråden även i mobilen. Här kommer en bild på min lille karl, som äntligen kan pusta ut :-)

/Désirée

DesK
0

/Désirée

[Carpinus]
0

#158 Något strulade ändå, bilden kom inte med…

[Carpinus]
1

"En tjänsteman i Cranston på Rhode Island har fått gå från sin post sedan hon fick en man att klä ut sig till en äldre kvinna för att hjälpa henne lansera ett nytt program för stadens pensionärer. Mannen, som dök upp i blommig klänning och läppstift i cerise, lyckades inte övertyga någon med förklädnaden."---

SVT

Något sådant har väl i varje fall inte hänt här? Ännu…

[Carpinus]
0

Minus sjutton i Göteborgstrakten just nu, säsongvärst! Meteorologerna lovar dock sol, och eftersom det inte blåser kan det nog bli en fin vinterdag.

[Jimmy.L]
0

Fy sjutton 🙂

DesK
4

Hmm….nytt försök!

/Désirée

[Jimmy.L]
3

Spagetti tävling.

[Carpinus]
1

Hade gärna haft hundsällskap på min middagspromenad. Minus elva, strålande sol och svag vind - en riktigt skön vinterdag! Sällan man upplever det på de här breddgraderna…

[Jimmy.L]
1

Måste köpa ny resväska i morgon, min gamla jag tog upp ur källaren visade sig vara trasig. 😕

[Jimmy.L]
1
[Carpinus]
1

#167 "Männen från kommunen försökte ta sig ut på isen och ta bort snoppen, men insatsen misslyckades och de fick så småningom vända och åka därifrån." Lite snop(p)et för dem, kan man tycka…

[Carpinus]
1

Bara minus två idag och flödande sol. Tyvärr sägs det bara vara en tillfällig mildring av kylan.

[helga21]
1

H'r ha de vi - 10 C när jag var uppe och hämtade tidningen kl 06.45 Nu har det gått upp till - 0,5 C och lite slöjmoln på himmeln och näst in till lugnt.

Leffe
1

Det har varit tennis på teven i natt. Nu säng, säng, säng, sova, sova, sova

[Jimmy.L]
2

Handlade ny resväska idag tur man har en familjemedlem som jobbar i handeln så han köper ut den på presonalrabatt.

[helga21]
0

# 172 Du köpte väl ingen med dragkedja? Min man säger att dem kan de ta sig in t.o.m i Afrika 😃Själv har han med spännen och kodlås som omsluter väskan.

[Jimmy.L]
1

Dragkedja med kodlås. Godkänd väska för att resa med till USA.

[helga21]
1

# 174 USA ja inte Afrika 😃Jag har också resväska med dragkedja 😂

[Jimmy.L]
1

#175 Väskan är säkerhetsklassad så det borde inte vara några problem krävs mycket våld för att få upp den.

[Jimmy.L]
1

Denna semla avstår jag ifrån.

[helga21]
1

# 176 Jag tror dig, men min man gör det inte 😃

[Jimmy.L]
1

#178 Finns bara kläder och ett par skor i väskan så det finns inget värde i den. Om dom nu gör sig så stort besvär att bryta upp min väska av runt 169 väskor som ska med så tycker jag synd om den tjuven som går lottlös.

[helga21]
1

# 179 Säger samma sak. Kläder och ett par skor det är vad jag också har 😃

[Jimmy.L]
1

#180 Sen så har jag aldrig hört någon som råkat ut för väskstöld vid flygplatsen på Kap Verde, Sal och jag har vänner som varit där 2013 och 2015.

[Carpinus]
1

I natt har det fallit mycket snö i Göteborgsområdet, och tidningarna pratar om klass 1-varning, igensnöade vägar och försenad kollektivtrafik. Jag som inte behöver ge mig ut njuter av det vackra snölandskapet utanför fönstret. Fast det är nollgradigt, så snön kanske rasar ner från träden under dagen. Dessutom blåser det lite, så vinden skakar nog också ner en del snö från grenarna.

[Jimmy.L]
1

Dom i Norrland skrattar nog åt snökaoset men dom som gör det har aldrig besökt en storstad. Har en vän som bor i Norrland som sa när Stockholm får lite snö blir det kaos och skrattade åt det men när denna besökte Stockholm en snöig vinterdag satte denna skrattet i halsen. Han hade inte räknat med så mycket trafik.

[Carpinus]
1

#183 Ja, det där känner man ju igen, och det ligger nog ofta en del okunskap och "nationella fördomar" bakom bagatelliseringen av snökaoset. Det är väl ofta samma klientel som kallar Stockholm för "Fjollträsk" som gillar att sprida nidbilden av den påstådda handfallenheten inför snö(o)väder söderut…

Sedan kan man kanske tillägga att åtminstone här i Göteborg är inte "snösvängen" som den var förr. Trots bättre maskiner idag så är nog inte ivern längre så stor att att sanda gångbanor och röja bort snön  - man budgeterar inte för snöberedskap som man gjorde tidigare, utan chansar på milda och snöfattiga vintrar.

https://www.youtube.com/watch?v=usNTQNBtTsE

[Carpinus]
1

#67 Göteborgarna kan andas ut - snoppen är väck! Lagom innan den ändå skulle ha dolts av nysnön ryckte en saneringsfirma med känsla för reklam ut och sopade bort det förargelseväckande konstverket på kanalens is.

DesK
1

Det har kommit lite snö här

/Désirée

[Carpinus]
1

Idag inleds ännu en säsong av "Vi i femman". Första upplagan gjordes 1963, vilket innebär att de som medverkade då blir folkpensionärer i år. Tiden går…

[Jimmy.L]
1
[Carpinus]
1

#188 Simon Spies sommarhus på Torö är ju också UFO-inspirerat, och i den här artikeln nämns förresten likheten med Futuroskapelsen.

[helga21]
2

Får man gnälla av sig här? Vi var och tog oss en fika och jag tog en Mango/passion smoothie. Den var vädligt sur vilket min mage inte tycker om. Tittar på innehållsförteckningen och ser att huvudingrediens är äpple?

[Jimmy.L]
0

#189 Ja det huset är känt bland många.

Leffe
3

#190 Jag tror att det är äpple i det mesta som görs.

I morgon ska jag äntligen iväg och prova en arbetsstol. Hoppas den kommer underlätta för ryggen.

[Jimmy.L]
1

Kan inte sluta garva åt dagens Ullareds program.😂

[helga21]
1

# 193 Det har jag glömt bort. 😭 Få se på reprisen 😃

[Jimmy.L]
1

Kul med folk som samlar på retroprylar.

[Carpinus]
1

#195 Vill ha! 😭

Leffe
1
[Carpinus]
1

Fortfarande lite sagolandskap därute med snö kvar på träden. Minus sju just nu. Hade tänkt mig in till centrala Göteborg idag, men kommunikationerna tycks  inte flyta särskilt bra för tillfället, så det kanske är läge att vänta någon dag.

Leffe
1

Om en halvtimme åker jag iväg för att prova ut en bra arbetsstol för ryggen

[Jimmy.L]
1

#198 Skidor till city 🙂

[Carpinus]
1

#200 Bara om det bjuds blåbärssoppa vid Kungsportsplatsen!

[Jimmy.L]
1

201 Annars finns det spark.

[Carpinus]
0

#202 "Vart är vi på väg?", som de säger i På Spåret…

#203 Finns det sådana med kickstart?

[Carpinus]
1

Börjar bli segt i portgången till stugan, så jag föreslår att vi flyttar oss till en ny.

Storstuga 8.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer