"De ligger bara där och väntar på döden"
_"Jan Hammarlöf hittade sin 86-åriga mamma hungrig och ledsen i sängen på äldreboendet och med blöta, smutsiga förband på sina sår.
Efter att själv ha ryckt in och både lagat frukost och lagt om förbanden kom känslorna.
– Jag grät i bilen hem. Det gjorde så ont, säger han."---
"Jan försöker besöka sin mamma ett par gånger i veckan mellan jobbresor och andra engagemang. Han är fortfarande uppriven och chockad när vi träffas för att besöka mamman.
– Det var helt otroligt. Jag undrar vart äldreomsorgen är på väg. Jag bävar för den dag jag själv blir gammal. De ligger bara där och väntar på döden, säger han."---_
"Efter en stund frågar Jan om mamman vill gå ut i solen. Det vill hon och Jan hjälper henne upp i rullstolen.
– Åh, vad härligt det är i solen! Att få komma ut, säger Jans mamma när de rullar genom entrén och ut i eftermiddagssolen."
Fy F#n hur kan man behandla våra äldre så här?
#1 Ja, det är ovärdigt och inhumant när det blir så här - där är välfärdssamhället långt borta…😕
Hammarkullen, Göteborg: "För 72-årige Seppo sitter i rullstol med kraftigt försvagad kropp – varje badrumsbesök är en livsfarlig kamp för honom. Trots löften om ett anpassat badrum från kommunen tvingas han att kissa i en flaska i köket - och han har inte duschat på över tre månader."---
"Under våren har han varit på ett korttidsboende efter att ha brutit lårbenshalsen efter ett fall. Efter det lovade kommunen att han skulle få sitt badrum renoverat, så att han skulle kunna duscha och gå på toaletten själv. I maj skulle det vara klart. I oktober är badrummet ännu inte klart. Det finns för höga trösklar, toaletten är inte anpassad och det finns inga handtag för Seppo att hålla i när han ska duscha. Det hänger fortfarande kablar från eluttagen som i kontakt med vatten blir livsfarliga. För Seppo innebär det att han inte kunnat duscha på flera månader, utan tvättar sig med tvättlappar han köpt på apoteket. – Det känns förjävligt. Jag tror att det kommer att kännas som julafton när jag får duschen. Det är något jag ser fram emot."---
#3 "72-årige Seppos badrum har inte handikappanpassats, trots löften från kommunen. De ansvariga inom kommunen är överens om att hela ärendet gått fel. Men de kan ändå inte svara på när Seppo kan få den hjälp han behöver."---
"Annika Jenefeldt, chef för bostadsanpassningsenheten inom Fastighetskontoret, beklagar situationen som uppstått."---
"– Jag tror inte att det är någon, varken vi eller sjukvården, som är ansvariga på det sättet. Jag tror att vi har agerat efter de förutsättningar som vi trodde skulle fungera. Och ibland blir det inte så."---
Annika Ljungh är chef inom omsorgen i Angered. De har intygat och gått i godo för vad Seppo behöver i sitt hem.
– Vi kan inte säga att vi brustit utifrån de riktlinjer som finns, men det betyder inte att det blivit rätt. Detta har tagit alldeles för lång tid och är inte klart. Vår vilja är att alla som vill ska kunna klara sig hemma."
När nyckelpersoner "tror att man har agerat efter de förutsättningar som man trodde skulle fungera" och talar om "vilja" istället för "ansvar", då är det illa…😮
# 4 De hade det inslaget nu på Sverige idag.
#5 Tack! Då kommer det nog på Västnytt efter nyheterna.
#0 Jag blir illamående när jag hör sånt. Tackar min lyckliga stjärna att jag har möjlighet att kunna hjälpa en äldre handikappad anhörig med det hen behöver. "Det ska va gôtt å leva" även när man närmar sig nittio!
"I början av juli ringde en anhörig till en boende i Örebro kommun. Sonen ringde flera gånger utan att få svar och åkte därför till bostaden. Sonen fick hjälp att ta sig in i lägenheten av polisen, eftersom den boende inte öppnade dörren.
_I bostaden hittades den äldre personen svårt medtagen, men vid medvetande, mellan sängarna i sovrummet. Personen fördes med ambulans till sjukhus. På sjukhuset konstateras att personen fått en hjärtinfarkt, blivit delvis förlamad och drabbats av allvarliga trycksår, berättar sonen. Sjukhuset gör bedömningen att den boende under en längre tid har legat på golvet i sin bostad."---
"Att den boende inte upptäcktes på golvet beror på att tillsynsbesöken från hemtjänsten under två dagar antingen uteblivit eller inte genomförts grundligt, enligt kommunen."_
# 8 Detta är för bedrövligt 😡
"Riskerar fängelse efter avslöjande om vanvård."
Sanslöst att om man avslöjar missförhållanden så kan man få fängelse.
_"Min mormor är 94 år och bor i en fin liten lägenhet i Hagsätra. Hon är halvblind och halvdöv och kan inte gå utan rullator. Hon saknar sällskap och vänner eftersom de flesta som en gång fanns där nu är döda. Vi i familjen har naturligtvis kontakt med mormor dagligen och vi träffas ofta. Men hur det än är så sitter mormor där ensam och tittar in i väggen större delen av tiden."---
"Mormor har trott att det som Stockholms stad sa i sin marknadsföring stämde: att det fanns valfrihet i äldreomsorgen. Att man på ålderns höst skulle få välja hur man ville bo. Mormor vill för allt i världen inte tillbringa en enda dag till själv i sin lägenhet, men kommunen anser att hon är för frisk och erbjuder därför i stället all sköns service till henne hemma."----
Som vanligt är det de ensamma och svaga som är de mest utsatta. För även om min mormor vaknar varje morgon och bara vill dö av sin otrygga och ensamma situation så har hon i alla fall en familj som kämpar för henne. Tänk på alla som inte har det! Vem vill bli gammal under sådana omständigheter?
I förra veckan ramlade mormor i badrummet (surprise…) och blev körd i ambulans till Nacka sjukhus. Jag och mina barn hälsade på henne någon dag senare och hon var som förbytt. Där låg min lilla mormor blåslagen i sjuksängen med ett stort leende på läpparna. En lyckligare mormor har jag inte sett på länge. Hon kunde inte nog prisa de fina människorna i personalen som pysslade om henne, hur god maten var, att de tog sig tid att prata med henne, skötte hennes krämpor och att det fanns andra patienter där att prata med. Mormor var i ett sammanhang. Inte längre ensam. Hon levde upp och livet var meningsfullt igen.
I förrgår meddelade doktorn med gråt i halsen att han måste skriva ut henne. Att hon inte kunde vara kvar längre och uppta en akutplats utan måste återvända till sina fyra väggar i Hagsätra. Luften gick ur mormor igen och livet tappade all mening."---_
Insändare på DN debatt
#10 Detta är upprörande!