Storstugan (OT)- del 8
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så har vi lyckas fylla även en sjunde storstuga och det är dags att öppna en åttonde stuga på vid gavel. Välkomna in!
Tack för det 🌺
Kallt här idag, ca minus 10 ute och plus 16 inne. Pannan har stannat inatt och det upptäckte jag först när jag kom tillbaka in med Zaki. Så jag tände en liten brasa i braskaminen också 🙂 Så gott att bo i ett hus med alternativa värmekällor 🙂
/Désirée
Jag har en känsla av att aktiviteten här ökat sedan C efterlyste detta i en tidigare tråd.
Bra
Värd för Pensionärer
Spanar in flightradar24.com och följer BLX743 som jag ska åka med om en vecka.
I natt får resenärerna ligga på tåget mellan Malmö och Stockholm.
Attans att man inte åkte med detta tåg 😃
#4 Är det något slags live performance byggt på Fexeus bok? 🙂
#0 Apropå TS: så många här minns nog inte Bialitt, som var en skånsk gårdsunderhållning med Lasse Holmqvist, med en dräng som hette Lennart och en piga som hette Gunnel till sin hjälp. Serien började sändas 1961, och jag minns att jag tyckte att det var oerhört töntigt.
Det var nog inte bara jag som tyckte det, för det blev diskussion valåret 1962 om man skulle få sända programmet eftersom det var så bonnigt att det ansågs gynna Centerpartiet…
# 6 Jodå jag minns Bialittt. Det såg vi på hemma även om vi var sossar
# 8 Ordning och reda 😃
#10 Samme kille som suddade bort den andra. Han verkar ha funnit sin nisch…
#11 Gul(l)igt!
#12 tack för morgonens skratt 😃
/Désirée
Världens längsta primtal hittat, 22 miljoner siffror långt.
Har man inget bättre att ta sig för kan man alltid gå ut och leta efter ett längre.
Värd för Pensionärer
#16 Är inte siffran som anges som 21 973 456 felaktig? Jag har kontrollräknat några gånger och får det till det. 😃
#17 Härligt med engagemang! Själv tar jag gärna en simpel stor stark om andan faller på, men jag avnjuter hellre en god IPA.
Läser att engelsmännen är lika mycket germaner som anglosaxare, och att danskarna (och holländarna) är mer anglosaxare än engelsmännen. Basil Fawlty kommer troligen inte att acceptera den nyheten…
#10 Snösnoppyra i Göteborg, och i jämlikhetens namn får även snösnippan vara med på ett hörn.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2964674-fler-kliver-ut-och-gor-snosnoppar
Först går det spårvagnar som inte syns, och sedan glömmer spårvagnsförarna passagerarna. Verkar som om skidspåret är att föredra framför spårvagnsspåret för tillfället när göteborgarna skall bege sig ut och rita snösnoppar…
#21Det nationella vansinnet har brutit ut, nu har Gävleborgarna också drabbats av snippfebern…
God morgon så här på eftermiddagen
#24 Nej, se god morgon, direktörn! Som man brukar säga: "ju senare på dagen desto finare folk". 😃
#24 God morgon, var det tennis i natt?
#25 Australian Open från 01:00 till 13:00 var boven, men är man disponent så är man
Kan inte annat än erkänna att jag blir rörd och berörd av den här reklamfilmen. Inte minst gillar jag Viola Martinssons version av Nauses "Made of" (som även förekommer i annan reklam från företaget).
Trevlig men lite seg reklamfilm kunde ha varit kortare med mer bilder på tillverkningen.
#29 Tror inte att alla fyra minuterna kommer att synas i sin helhet i TV-reklamen, utan att man gör som i t.ex. Zlatanfilmen - bryter ut bitar.
#30 Ja så kan det va.
#32 Man kan bli matt för mindre…
Nyss hemkommen från grannen. Hon är 90+ och hon berättade lite om sig, sina 9 barn och de som bodde i vårt hus före oss. Mycket trevlig kaffestund 🙂
/Désirée
#34 Skulle tro att damen uppskattade att få berätta också! Jag tror att utrymmet för det spontana berättandet har minskat. Nu verkar det som om det måste berättarkvällar och skrivaftnar till för att vi skall ge oss tid att lyssna och få dela med oss av våra egna berättelser och upplevelser. Kanske är det därför radioprogram som Karlavagnen behövs - både för berättare och lyssnare? (Fast jag får erkänna att jag själv har svårt att lyssna på det programmet, liksom på "Ring P1". Det känns som om jag tjuvlyssnar…☺️ )
Så här när snön faller okontrollerat verkar en lägenhet i ett höghus med egen 300 meters skidbacke längs fasaden som en fullt tänkbar boendeform. Vore väl inte så dumt att gå ut på balkongen, snöra på sig skidorna och kliva ut i backen? I Kazakstan verkar det redan vara på G…
#36 Har inte stått på ett par skidor sen slutet på 90-talet och då i Lindvallen.
#37 Jag har inte stått på ett par skidor sedan lumpen. (Det var f.ö. samma år som Janne Stefansson vann Vasaloppet för sjunde och sista gången.)
Skrev detta inne på Livskvalitet också. Det är så skönt att få skratta hjärtligt.
Jag har ju väldig dålig kroppskontroll och låser mig i vissa situationer.
När vi skulle ut och handla för någon timme sedan så tog jag på mig allt och satte mig på huk (kan inte böja mig vanligt) för att snöra kängorna.
När jag skulle resa mig gick det inte för jag hade snörat ihop halsdukens fransar med kängsnörena.
Jag skrattade så jag grät och det tog jättelång tid för att både få upp snörena och innan jag fick ordning på kroppen igen
/Maria
😃
Det var som en Lindeman sketch fast i verkligheten.
Värd för Pensionärer
#41 Ja, det är trist! Jag har råkat ut för något liknande, fast i det fallet gällde det en text som plankats rätt av. Hade den personen bara frågat så hade jag säkert givit mitt medgivande. Det var en äldre person som antagligen gjort det av oförstånd, så jag lät det bero.
#42 Ja verkligen, det är så enkelt att fråga om man får låna bilder det kan inte bli värre än att man säger nej. Fast jag säger ja så länge man skriver att det är jag som tagit bilden man lånat.
Måste erkänna att jag hajade till när jag läste rubriken "Man måste anmäla samlag till polisen". "Oj", tänkte jag, "måste man det? Blir inte det väldigt tungrott?" Funderade på om det skall göras med en speciell ansökan, eller om det räcker om man ringer i efterhand och förklarar att nu har det varit så igen?
Jag blev lite lättad när jag insåg att man med "man" avsåg en enskild engelsk person.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/man-maste-anmala-samlag-till-polisen
#44 Tror att det skulle krävas en massa nya poliser enbart för att granska ansökningarna 😃
#45 Det kunde ju bli fråga om behovsprövning: "Nu igen, skall det vara nödvändigt? Ni gjorde det ju senast förra veckan - tänk på alla som står i kö och också vill göra det!".
#46 Årskort eller månadskort 😃.
#47Alternativt stämpelur. 😉
Samlagspolis nytt yrke.
Värd för Pensionärer
#49 SAPO? 🙂
Är inte bara allsvenska och lägre serier som kommit igång med försäsongen i fotbollen kikade nyss på en knattematch. Konstgräsplanen var plogad men planen är inte uppvärmd vilket gjorde den hård.
#51 Plogad plan - vad är det för lyx?
#52 När den byggdes drog dom dit fjärrvärme för att värma upp planen under vintertid. Blev för dyrt nu är det bara Södertälje fotbollsarena ett stenkast bort som värms upp medans denna plogas med speciellt plogblad.
#53 Det ska börjas i tid, såväl ålders- som säsongsmässigt…
Intressant att det finns plogblad för konstgräs! Apropå konstgräs som skrattas det fortfarande här i kommunen åt den fritidschef som deltog i en poängpromenad och på frågan hur ofta man måste klippa en konstgräsplan per säsong valde alternativet "8". 😃
#54 Konstgräsplaner kräver skötsel den med, den ska borstas, fyllas på med gummikulor och vattnas sommartid. Den behöver även bytas ut var 5-6 år.
Klippas har jag hört andra säga med 😃
#54 "Klippas har jag hört andra säga med". Förhoppningsvis inga fritidschefer med övergripande ansvar för verksamheten…🙂
#56 Det var en tränare som tyckte man skulle klippa stråna då denna tycke dom var för långa.
Nu återstår bara två lösningar på sexualnöden i Göteborg: endera ger man obligatorisk sexualundervisning till alla män i ålder 13 till 85 eller också löper man linan ut och ersätter Poseidon med en fallossymbol. Det känns inte bra när medelålders göteborgare folkvandrar till närmaste snötäckta is för att rita snoppar…🤔
http://www.expressen.se/gt/nya-snosnoppen-har-fatt-sallskap-i-kanalen/
#60 Fast Sverige måste väl vara i en klass för sig?
#61 Ingen aning hur Sverige ligger till.
#62 Jag kollade länken, och den gäller tydligen en lista över "de tio mest etiska utvecklingsländerna i världen", och där är Sverige inte med.
Länder som inte är utvecklingsländer har väl slutat utvecklas .
Värd för Pensionärer
#64 Du sa det! 🙂
#44 Idag är det stora missförståndsdagen tror jag: läser på GP att "fler fula fiskar tar sig in i de finaste köken" och tog för givet att det var silverfiskar, men det visade sig bara vara knot, blåvitling och tioarmad bläckfisk.
===
Bläckfisk är något jag inte gillar att äta 😮.
Inte silverfisk heller, hoppas jag? 😉
Åt av misstag bläckfisk en gång när en arbetskamrat fått i uppdrag att åka och köpa Kinamat till gänget, och han återvände alltså med något med bläckfisk i. Jag hade inte en aning om vad jag stoppade i mig, men jag blev tvungen att fråga om dörren till soprummet händelsevis stått öppen på restaurangen när han hämtade maten, för det smakade genuint illa! Nej, det var ingen angenäm upplevelse direkt…🥵
#69 Ja, det finns ju enklare sätt att ta sig vatten över huvudet! 😃
Såg att föraren fått ett förläggande om miljöbrott, och det lär väl inte gjuta olja på vågorna direkt…
Älgarna demonstrerar, älgarna har fått nog.
#71 Mäktigt!
#72 Ja det skulle jag velat sätt.
Ja gärna på behörigt avstånd. Vi hade en ilsken älg här i vår trädgård för några år sen.
#74 Älgar? De hänger väl mest framför TV:n eller brer ut sig i sängen?
Ägnat kvällen åt att se Hip Hip Hurra av Kjell Grede, en film om Skagenmålarna med Stellan Skarsgård i huvudrollen som Kröyer.
Sevärd, inte minst för den vackra scenografin där man kände igen många motiv från konstnärskolonins tavlor. 3 poäng av 5 blir mitt betyg.
Förbeställt taxi till Arlanda tills på onsdagsmorgonen.
#78 Det drar ihop sig! Inte så dumt att bege sig iväg från slaksvädret, kan jag tänka mig… 🙂
#79 Nej verkligen inte ska bli skönt att slippa vinterkläderna.
#80 Passande musik!
#81 Verkligen ☀️🍸
En framgångssaga med hjälpa av femtiotal och retro. Hade aldrig hört talas om Stöpafors men nu kanske den hamnar på kartan
Värd för Pensionärer
#84 Ja, jag har kollat in deras hemsida tidigare - den är också något extra!
Annars när jag hör talas om Stöpafors så kommer jag att tänka på deras kvarn. För den som gillar nävgröt så är det skrädmjöl från Stöpa som gäller!
Ludivine vann damklassen i Elkmonts halvmaraton, och ändå sprang hon på alla fyra.
Spännande - lycklig resa och trevlig semester!
Trevlig resa! Hoppas att du visar lite bilder, när du kommer hem 🙂
/Désirée
Lycklig resa och hoppas att vädret är bra.
Då får man hoppas på bilder😉
/Maria
Lycklig resa och många spännande upplevelser blandat med avkoppling.
Värd för Pensionärer
Jag läste precis om att det är bombhot mot någon yrkesskola och kom att tänka på högstadiet.
Jag gick i Karl Johansskolan i Majorna i Göteborg och det hände då och då att det blev bombhot och detta var på 70-talet.
Jag minns att vi tyckte det var så häftigt för då fick vi gå hem för dagen😉
/Maria
God dag eller för mig god morgon (detta med tennis på natten)
I kväll flyttas gymnastiken till restaurangen Den gamle och havet. Eller rättare sagt gymnastikgruppen ska träffas där
Idag är det torsdag, men jag vill ha det till fredag för onsdagen ville jag ha till torsdag. Tisdagen däremot var tisdag även för mig. Så jag funderar på vart tog onsdagen vägen?
Leffe, vad gjorde du igår?
Vaknade tidigt imorse av att Zaki ville ut……trodde jag….i själva verket ville han ha uppmärksamhet, kl 4 på morgonen! 🤪 Nog för att jag är morgonpigg, men jag brukar inte gå upp riktigt så tidigt 🤪
/Désirée
Blåsig och regnig morgon i väst, resterna av stormen Jonas håller på att dra över. Plus fyra grader just nu.
Just nu 7,4 C och lite slöjmoln. Höll på att följa med flaggan upp idag när jag skulle hissa den då det är Kungens namnsdag.
Dagens trängande fråga: har hundspannsförarna bajspåsar med sig om jyckarna blir nödiga?
"Bestig Europas högsta berg – hemma i soffan.
Google Street View tar dig bekvämt till toppen av Mont Blanc i sin senaste satsning.
Mont Blanc-massivet är vanligtvis bara unnat kunniga bergsbestigare att besöka. Men med hjälp av Google Street View och dess team av fotografer, skidåkare, klättrare och bergsbestigare kan sedan ett par dagar vem som helst uppleva den unika känslan av att bestiga det berömda berget."---
Låter som gjort för mig som är höjdrädd, saknar kondis men är intresserad av bergsbestigning…
#100 Kanske Google ska byta steet view mot något lämpligare här handlar det knappast om några gatuvyer.
Själv har jag bara åkt linbana en bit upp men det var lång från toppen.
Värd för Pensionärer
Lätt grillad tonfisk rullad i sesamfrön, med fruktsås. Notera att man ofta serveras pommes eller ris till maten.
Bilden ville inte dyka upp. Vi har haft strömavbrott på förmiddagen idag kan vara det som strular, svårt att hitta bra internet. Hej så länge från Sal, Kap Verde
Åh det ser härligt ut.
/Maria
Kan bara instämma - det verkar vara en skön semesterresa! 😎
Förefaller som om man skulle överleva där 😃
#111 Så härligt ni verkar ha det.
Jag trodde frukosten var en bananasplit😃
/Maria
Ser drägligt ut 😃
Roligt med bildreportage.
Skulle lätt kunna tillbringa en vecka där.
Värd för Pensionärer
#111 Får nog tröstäta en bananasplit i e.m. 🤤
Lunch idag dagens fisk på restaurang atlantis som vi även ska äta hummer middag langust på i kväll km 20 lokal tid. Påflugna försäljare som frågar var man är från ååååå Sweden heeej " huuur måååår du har besökt Malmö" så drar dom en till sin butik trots alla säljer samma sak så har dom gjort det själva. Vädret är fortsatt bra. Med soldis runt 26-28 grader.
#112 pannkaka/ plättar finns till frukost
Nu har jag sett hotell Marigold. Mycket sevärd film som lämnar en del att tänka på…
/Maria
#119 Ja, jag såg den också och gillade den. Skall bli kul att se del 2!
Japp. Tvåan måste man se. Hoppas den är lika bra.
Det värsta är att min man är hundra på att vi har sett den innan men jag kände inte igen någonting i filmen och känner att en såpass bra film borde jag väl kommit ihåg lite???
Han visste både handling och slut.
/Maria
Ser gott ut. Tummen upp!

Värd för Pensionärer
Ingen ko på isen.
Haha. Kan det vara från någon gammal OK-mack kanske?
/Maria
Efter en rejält blåsig och regnig natt har det nu lugnat sig en hel del - nu är det solsken och plus fem här. Och i morgon tar vi skuttet in i februari - hej då januari! 👋
# 122 Den där hummern såg inte hel fel ut 🤤
# 125 Vet hur fortsättningen på ordspråket lyder?
#129 Jag har nog hört det någon gång, men inte lagt det på minnet.
Så länge bakdelen är på land.
#131 Så var det ja!
Var sak på sin plats och skridskorna i frysskåpet. 🙂
Här är det sol nu
Lite mer moln idag här och runt 24 grader sätt krabbor och en fjäril på stranden dom fångades på bild i systemkameran. Lunch snart, visst ja sitter en vit fågel på palmen vid hotellet har bild på den med. Spelades hög musik till långt in på natten med möter en massa svenskar på stranden hotellet och på restaurang
Värd för Pensionärer
#135 "Mindre bostad med vissa renoveringsbehov ledigt för händigt par med små anspråk. Tillträde under våren."🙂
Någon plusgrad och ystert snöfall just nu på mina breddgrader.
Min man brukar tillverka holkar och sätta upp 😃
Dödsfall på stranden idag. Man har hittat en död surfare. Vi har undvikit att bada för dom stora vågorna och strömmar.
# 139 Usch då så tragiskt 😭
#121 Passade på att se del 2 när jag ändå hade den första delen i minne, och den var lika trevlig som del 1. Rekommenderas! 👍
#139 Instämmer med föregående - sorgligt! 😕
Nog för att jag är både politiskt intresserad och inte dummare än att jag inser att vad som händer i USA påverkar även oss, men det kan inte hjälpas att jag redan är lite trött på den svenska mediebevakningen av den amerikanska valrörelsen, och då är det en bit kvar till valet, som äger rum den 8 november…😕
Ett välkommet avbrott i stormvädren idag - några plusgrader och strålande sol! Blev inte mycket bevänt med nattsömnen här på grund av tandvärk. Har tagit till gikttabletterna och de har hjälpt, men i värsta fall får det väl bli akutbesök hos tandläkaren.
Från 26 grader varm till -4, så var man hemma i kalla Sverige. Startar en tråd om resan lite senare med massor med bilder, har över 300 bilder som jag måste kika igenom först.
#144 Välkommen åter till fosterlandet, skall bli trevligt att få ta del av reseberättelsen - och tack för de rapporter vi redan fått! 👍
Minus fem och klart väder ännu, men det lutar åt nederbörd framåt middagstid och mildare.
- 2,4 nu på morgonen, det ligger tunt täcke av snö och is på marken.
Här skiner solen från en nästan klarblå himmel. Det har varit frost inatt men nu har det vänt uppåt.
Nu inträffar det kinesiska nyåret och vi går in i apans år, som enligt traditionen är ett mindre lyckosamt år.
Det gäller också att undvika en del saker på den kinesiska nyårsdagen för att inte drabbas av otur.
Inte låna pengar, tvätta inte håret mm mm
I vilket kinesiskt år är du född?
Själv är jag född i hundens år och ska då enligt kinesisk astrologi vara
Lojal, social, modig, hårt och noggrant arbetande, stabil, livlig, anpassningsbar och smart
Låter ju bra eller hur?
Värd för Pensionärer
Jag vet precis hur de firar detta i Singapore på Orchard Road.
#150 Jag lär vara född i grisens år (föga oväntat) och mitt element är elden.
"Ärlig, upplyst, förstående, tålmodig, omtänksam, förlåtande, hjälpsam" - jag kunde inte sagt det bättre själv… 😃
Har varit hos tandläkaren idag och tagit bort en hörntand, vilket gick mindre bra. Hon lyckades få ut halv, men den andra halvan sitter inkapslad i benet. Skall tillbaka nästa vecka för ett nytt försök. Om hon inte lyckas då får man endera lita på att flisan kapslas in i benet, eller också blir det operation.
Misstänker att det kan bli en ganska smärtfylld helg - tur man har datorn så man slipper prata…🤫
#153 Stackare
Själv har jag varit på sjukgympa och cyklat 30 min
#153 Aj låter inte alls kul hoppas dom får bort den.
# 153 Det låter ytterst smärtsamt. Ingen värk - är bättre än tandvärk 😃Tänk efter nu!
#156 Får väl erkänna att jag inte är särskilt klartänkt för ögonblicket - är det en gåta?
På nationaldagen i Göteborg, 6/6 " kl:14,00 skjuta salut med 2st 15,2cm kanoner från Oscar II Fort OCH kl:15,00 salut med 4st 57mm kanoner från Götiska Batteriet."
#156 Den var en ny för mig. Kluring med två tolkningar,
Värd för Pensionärer
# 157 Det är bättre att INTE ha någon värk än att ha tandvärk 😃
#161 Det kan jag skriva under på…
# 162 Visst är det så. Ingen värk är bättre än att ha tandvärk 😃
#164 Haha😃
Idag har jag gjort en ny upptäckt med min kropp. Jag kan inte gå baklänges😮
Vi var på ICA och handlade nyss och så tidigt så passar personalen på att fylla på överallt så det kan bli lite trångt i gångarna.
Jag skulle backa med kundvagnen och det gick inte haha. Jag vet ju hur man gör men benen ville inte samma som hjärnan.
/Maria
#164 Haha.
#166 Jag har ju uttalad bålataxi och det är spännande ibland för jag har liksom ingen kroppskontroll känns det som😃
Bålataxi (axial ataxi)
- Skada på centrala cerebellum och vid utbredda skador på cerebellära förbindelser
- Symptom: Balanspåverkan med knyckig, dissharmonisk skakighet vid rörelse, otymplig och bredspårig gång, samt falltendens vid Romberg.
/Maria
# 164 dessa rubriksättare 😃
# 167 Man kan tro jag är dyslektiker. Jag läste båla-taxi och tänkte vad är det?
#169 Haha, det är lätt gjort.🙂
/Maria
Idag skiner solen här 😃
Då var snön borta här förutom snöhögarna och jag hoppas det inte kommer mer av den varan.
# 173 Ojdå 😃
Regn och riktigt blåsigt idag här i Windy City, och termometern visar på fem plus. Var i Skåne igår, och det var utlovat en "vårdag", men de åtta plusgraderna kändes faktiskt inte av i blåsten och så mycket våraningar blev det inte, bortsett från att en del vårfåglar hade anlänt.
Här har vi också lite grått och i morse regna det men et ser ut att klarna upp i öster. + 6 C grader.
Kebabrulle någon?
Störta militära övningen på 20 år kommer hållas på Gotland och i Göteborgs hamn nästa år i september. Totalt skall 16.000 man öva.
#178 Hamnen har jag försvarat med framgång som repgubbe! Det gick bra, fienden fick åka hem med lång näsa… 😉
#179 Det blir trångt i hamnen, fast övningen är med flyg, marin och markstyrkor.
#180 Bara de inte jämnar Stenaterminalen med marken så lovar jag att inte protestera!
Skämt åsido, hamnen är bra stor, och jag misstänker att det är Atlanthamnen och raffinaderierna som är huvudmålen. De ligger ju en bit ut från de centrala delarna av stan.
# 178 I Göteborg? Det var intressant. Gotland förstår jag, förvisso är Göteborg hamn Nordens största.
#181 Hade ju hoppas på att dom skulle skjuta med lösplugg utanför ditt hus sådär vid 04 på morgonen 😉 😈.
#183 Då utropar jag kuddkrig! 😡
😃…
Då får vi la träffas för att ha kuddkrig där 🤪
/Désirée
#186 Ja, Sverige kuddmobiliserar! 😃
"Här kommer lille Ludde, håhå jaja,
bärande på en kudde, håhå jaja"…
Tro det eller ej, men det är dags att dra igång en nionde storstuga!