Vikten
Numera vet man att några kilos övervikt när man är gammal till och med kan skydda en del.
Hur har ni det med vikten?
Själv har jag varit smal i större delen av mitt liv. Jag har vägt 55-60 kilo . (1,65 lång) Jag har magrat mycket i omgångar när jag varit sjuk men nu för fösta gången väger jag 70 kilo😮
Jag känner att jag behöver gå ner 5 kilo cirka.
Det är svårt när jag inte kan röra mig så bra. Promenera går ju men jag går sakta och vingligt.
Jag har en träningscykel hemma och jag ska försöka öka på cyklingen tänkte jag.
Jag har aldrig tyckt om sötsaker som efterrätter godis och liknande men efter jag opererade hjärnan så är jag galen i sött. Knepigt att smaken kan ändras så.
/Maria
"För feta kan även en blygsam viktminskning förbättra hälsan och minska risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar, visar en ny studie. Men det räcker troligtvis inte för alla patienter, enligt professorn Mikael Rydén."---
Här är det nog femton kilo som skulle bort. Hoppas att snart komma igång med promenaderna igen, för tillfället kan jag skylla på gikten, men den är förhoppningsvis snart borta för den här gången.
Jag brukar ha ganska lätt att gå ner i vikt när jag väl kommer igång, men går å andra sidan upp lika snabbt om jag släpper kontrollen.
Ja det är inte lätt det där.
Jag vet ju att jag själv äter för mycket och fel i förhållande till vad jag rör mig.
/Maria
Jag har 3 kg som ska bort från trivselvikten. Jag väger 68 kg och brukar väga 65 och de 3 kilona är en storlek ungefär. Jag är 162 lång. Jag ha r pendlat mellan 62 kg upp till nästan 90 kg. Men då hade jag mediciner som jag åt som gjord mig fet.
Jag ska minska med 13 kg
Jag har alltid varit smal. Båda mina föräldrar vara smala så jag antar att det ligger i generna.
# 5 Det beror på både vad man äter och vilka mediciner man tar också.
#6 Ja sånt påverkar ju också förstås.